Olen kärsinyt polykystisten munasarjojen aiheuttamasta hiustenlähdöstä (näin ainakin gynen mukaan). Hiukset ovat vain varjo entisestään.
Olen syönyt Diane Novaa jo vuosia hiustenlähdön lopettamiseksi ja ylipäätään polykystien hoitoon. Hiuksia kuitenkin lähtee ajoittain todella paljon.
Onko kellään kokemuksia? Entä lisääntyykö hiustenlähtö kun jättää kyseiset pillerit pois? Sivuoireita on iso kasa, joten ei innosta popsia noita enää.
E-pillereihin yleensä liitetään hiustenlähtö, mutta olen käsittänyt että Diane Nova on poikkeus eli se sisältää suuria hormoonimääriä, joiden pitäisi vähentää hiustenlähtöä. Omalla kohdallani näin ei käynyt.
Laitoin tämän kysymyksen ehkäisy-palstallekkin, mutta ehkä tämä kuuluu tänne:)
Olen syönyt Diane Novaa jo vuosia hiustenlähdön lopettamiseksi ja ylipäätään polykystien hoitoon. Hiuksia kuitenkin lähtee ajoittain todella paljon.
Onko kellään kokemuksia? Entä lisääntyykö hiustenlähtö kun jättää kyseiset pillerit pois? Sivuoireita on iso kasa, joten ei innosta popsia noita enää.
E-pillereihin yleensä liitetään hiustenlähtö, mutta olen käsittänyt että Diane Nova on poikkeus eli se sisältää suuria hormoonimääriä, joiden pitäisi vähentää hiustenlähtöä. Omalla kohdallani näin ei käynyt.
Laitoin tämän kysymyksen ehkäisy-palstallekkin, mutta ehkä tämä kuuluu tänne:)
Vastaukset 6
Vanhimmat
Onko sinulta mitattu kilpirauhasarvot? Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa hiustenlähtöä. Täältä lisätietoa:
http://www.kolumbus.fi/kilpirauhasliitto/vajaa.html
Minulla on myös todettu PCO ja gynekologin arvion mukaan hiustenlähtö johtuu siitä. Diane novia olen syönyt nyt muutaman kuukauden ja hiustenlähtö on ehkä hieman vähentynyt.
Mulla on viimeisen kolmen vuoden aíkana lähtenyt hiuksia ihan älyttömästi. ( ainakin 1/3 OIKEASTI)!
Nyt todettiin sitten pco eli hiusten lähtöön löytyi syy.
Mulla e-pillerien lopettamisen jälkeen hiusten lähtö paheni.
Mikä tämä pco oikein on? Mitä muita oireita se aiheuttaa kuin hiustenlähtöä?
Googlella löydät paljon tietoa. Pähkinän kuoressa on munasarjojen monirakkula tauti joka johtuu tai toisaaltaan johtaa siihen että hormonitoiminta on sekaisin ja esim hiuksia lähtee, partaa ja muuta vartalon karvoitusta alkaa kasvaa (lisää). Myös kipuja voi olla munasarjoissa, yhdytäkipuja, kuukautisten epäsäännöllisyyttä. Vaikuttaa koko kehon aineenvaihduntaa...vaikuettaa laihtumista, voi aiheuttaa insuliiniresistenssiä jne jne. Hyvin moni oireinen sairaus.
Mulla kanssa todettiin PCO ja oli helpotus kun selvis hiustenlähdönki syy. Kilpirauhakokeissa ei löytyny mitään. Mulla oli testosteronitaso koholla ja ilmeisesti siitä syystä sitten tukkaki on ohentunu useemman vuoden aikana.
Nyt diane novaa syöny ja muuten kyllä sopinu tosi hyvin, mut päänahkaa alkanu kuumottaa oudosti. Puhelinaika lääkärille ja kysäsen että uskallanko jatkaa pillereiden syömistä. Toivottavasti tää on vaan joku sivuoire josta pääsee eroon muutaman kuukauden käytön jälkeen :(
Olen syönyt 8.luokasta asti diane novaa akneen, siihen auttoi todella mainiosti. Tossa n. vuosi tai pari takaperin vaihdoin rinnakkaisvalmisteeseen nimeltä Cypretyl. Tukka on pillereiden syömisen alottamisesta asti ohentunut yli puolella. Muutama vuosi sitten kun teki kaksi lettiä, oli toinen letti paksumpi kuin koko ponnari tätä nykyä. Lopetin pillereiden syömisen vasta viikko sitten kun rupesi toden teolla huolestuttamaan tämä tukan katoaminen. Sitä lähtee jatkuvalla syötöllä, ja paljon. Katotaan nyt jos auttais.