Kokemuksia Ghanasta?

Matkalainen

Terve kaikki Afrikan kävijät!

Olen lähdössä elokuun puolessa välissä kolmeksi kuukaudeksi Accraan vaihtoon. En oikein tiedä paikasta tai Ghanasta ylipäätänsä vielä mitään ja tietoa ei ole kovin helppo löytää. Tarvitsisin teidän siellä käyneiden apua. Voisitteko kertoa Accrasta mitä vaan tulee mieleen: sää, ruoka, yleinen hygieniataso ja ghanalaiset ihmiset. Tarkoituksenani on asua koulun alueella, jossa harjoittelu suoritetaan. Onko Accrassa turvallista liikkua ominpäin?

Olemme myös suunnitelleet harjoittelun jälkeen tutustumista muuhun Afrikkaan ja jatkaa matkaa muutaman psyähdyksen kautta Etelä-Afrikkaan. Minkälaiset lentoyhteydet Accrasta on ja onko hotelleita helppo löytää paikan päältä vai onko viisaampaa varata jo täältä käsin etukäteen?

Olisin todella kiitollinen kaikesta tiedosta!

T. Matkalainen

35

17254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m&a

      Moi,

      Olen reissaillut Ghanassa kolmesti, aina n kuukauden kerrallaan. Accrassa on tullut oltua mennen-tullen aina muutama päivä. Vika reissu oli ’98, eli tietoni maasta, tilanteesta ja meiningistä ovat jo 8 vuoden takaisia. Kenenkään ei kannata tulla v****ilemaan tms mikäli muistan jotain väärin tai meininki on maassa muuttunut.

      Ghana tarjoaa kohtuullisen helposti nieltävän yleissivistävän katsauksen siihen arkitodellisuuteen, jossa ylivoimaisesti suurin osa maailmasta elää. Mikäli et ole ennen tutustunut kehitysmaihin, niin veikkaan, että tuon reissun jälkeen katselet maailmaa aivan uudesta vinkkelistä.

      Yleisesti voidaan sanoa, että Ghana lienee satunnaiselle matkailijalle hyvä ensikontakti Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan: yhteiskunnan perusrakenteet (poliisi, terveydenhuolto, liikkuminen ym) toimivat suhteellisesti otettuna kohtalaisen hyvin, englannilla pärjää useimmiten, henkensä edestä ei pahemmin tarvi pelätä (normaali järjenkäyttö turvallisuusasioissa tulee tietty muistaa), jengi on todella ystävällistä, avointa ja avuliasta.

      Ruoka on enimmäkseen aika karseeta, ainakin pohjoismaiseen makuun tottuneelle - toki fufusta ja muista mömmöistä voi opetella tykkäämään, mutta voi olla työn takana. Pohjoisessa tarjottiin yleisesti bushmeat’ia, mikä tarkoitti lepikosta löytynyttä satunnaista pientä eläintä pippurissa ja palmuöljyssä keitettynä. Etelämpänä ja isommissa kaupungeissa (Accra, Kumasi) löytyy sapuskaa myös eurooppalaisempaan makuun. Itse tykkäsin eniten ruokailla markkinoilla yms. paikoissa joissa ruoka syödään suoraan valmistamisen jälkeen, miltei suoraan pannulta. Markkinoilla kannattaa myös ängetä jonnekin dokailemaan pitoa eli paikallista durrasta(?) tehtyä kotioluen tapaista.

      Mun mielestäni Accrassa oli ihan kohtalaisen turvallisen oloista liikkua, hidasta tosin. Kaupunki on kuitenkin helvetillinen härdelli joka on kasvanut ja imenyt porukkaa maaseudulta täysin kontrolloimatta. Eli porukkaa on mutta sekaan mahtuu, kunhan jaksaa / osaa suhtautua kanssaihmisiin suvaitsevaisesti. Tietenkin kannattaa varoa taskuvarkaita yms. mutta niinhän se on kaikkialla.

      Tsekkaamisen arvoisia juttuja ovat ainakin Elminan linnake Cape Coastilla, parisataa km länteen Accrasta. Toinen vaikuttava paikka oli Kumasi ja erityisesti sen markkinat - Accra on hallinnollinen pääkaupunki, mutta Kumasi lienee edelleen se paikka, missä kauppaa ja bisnestä käydään.

      Lentoyhteydet: muistaakseni ainakin SAA linkittää Etelä-Afrikkaan. Ghanan kansallinen lentoyhtiö Ghana Airways teki muistaakseni swissairit jokin aikaa sitten eikä ole enää toiminnassa, mikä lienee lähinnä hyvä homma. Ainakin vitsin mukaan Ghana Airwaysin kotimaan reittien matkustajat kuljettaa Ghana Railways…

      Kotokasta (ACC, tsekkaa http://www.gcaa.com.gh/) löytyy yhteyksiä lähinnä Euroopan (Lontoo, Frankfurt, Milano) ja Länsi-Afrikan (Monrovia, Abidjan, Lagos, Dakar) kohteisiin, satunnaisemmin muualle. Toi Etelä-Afrikan legi voi tulla todella kalliiksi, tai ainakin veikkaan että se kannattaa tehdä niin että ostatte täältä lennot Accraan edestakaisin, ja Accrasta sitten edestakaisin Jo’burgiin tai minne menettekin. SAA näyttäisi mainostavan nettisivuillaan ACC-JNB väliä hintaan usd830 verot.

      Jos meinaatte reissata Norsunluurannikon tai Nigerian suunnassa, niin tsekatkaa etukäteen turvallisuustilanne. Ainakin Nigeria oli todella paha paikka vielä 90-luvulla, ja Norsunluurannikko on (käsittääkseni) mennyt tosi rajua alamäkeä. Muut lähiympäristön maat (Togo, Benin, Burkina F.) lienevät edelleen ihan turvallisia. (Niissä pitäis sitten osata ranskaa, tai sitten paikallisia heimokieliä.)

      Veikkaan, että hotlat kannattaa katsoa paikan päältä, ainakin jos matkustelette muualla kuin Etelä-Afrikassa. Ainakin syrjäseuduilla muita mahdollisuuksia ei oikein ole.

      Ainiin, muistakaa malarialääkkeet. Ja rokotukset kuntoon.

      • Matkalainen

        Kiitos sinulle tosi paljon kirjoituksestasi, siinä oli monta hyvää vihjettä, jotka kaikki kannattaa painaa mieleen. Olen ollut Gambiassa lomalla ja se on ainoa kokemukseni tolta suunnalta. Gambia oli ehdottomasti myös hieno paikka ja ne pikku resupekat siellä kaduilla teki lähtemättömän vaikutuksen. Se on suurin syy miksi palaan takaisin niihin maisemiin.

        Täytyy sulatella vähän aikaa sun antamaa tietoa ja sitten varmaan joudun kysymään jotain lisää, jos jaksat ja viitsit vielä vastata. Lentovihjeet olivat myös kullan arvoisin, niistä erityis kiitos!

        Hyvää kevään odotusta sinulle!


      • Ghanan kävijä

        Moi myös minunkin puolestani,

        Ghanasta kotoisin olevan naisen kanssa täällä Suomessa asuvana ja juuri äsken 'anoppilasta' palanneena voin vain sanoa että 'm&a:n', vaikkakin 8 vuotta vanha onkin, päivitys pitää helkutin hyvin kutinsa edelleenkin - siitä on hyvä lähteä.

        Korosta myöskin sitä että ei Norsunluurannikon eikä varsinkaan Nigerian turvallisuustilanne taida olla paljoa parantunut - eli harkitkaa...

        Suosittelin myös minäkin Cape Costia ja Elminan linnaketta - oli näkemisen arvoinen, sain ihan h...vetin hienoja kuvia...

        Linnakkeen vieressä (300 m) on sellainen hyvä majoittumispaikka kun Oasis Beach Resort; halvat ja hyvät huoneet meranrannalla ja myös eurooppalainen ruokalista ja siellä käy myös paikalliset bailaamassa ainakin viikonloppuisin. Paikkaa pitää valkoinen pariskunta; Kurdistanista/Saksasta kotoisin oleva rouva miehensä kanssa. Sinne vaan, me mamman kanssa tykättiin - tosin mulla oli aikas helppoa olla kun oli koko ajan ikäänkuin "paikallinen tulkki" mukana. Mut kyllä kaikki mun mielestä puhui englantia ainakin jonkin verran.

        Illalla voi karauttaa taxilla Cape Cost:in keskustaan palloilemaan tai nettikahvilaan jos on tylsää. Se taxihomma on muuten hauska ainakin Costilla: matkalla keskustaan taxit saattaa ottaa muitakin matkustajia kyytiin jos on vain tilaa - mullekin tunki takapenkille paikallinen big mama marjasankonsa kanssa lähes syliin, mutta kun kerran olet sopinut taxin kanssa maksusta jo lähtiessä niin ei kun hymyä huuleen ja "hyvä meininki!"... :)

        Mitäs vielä: Ollessamme Accrassa vietettiin aika paljon aikaa anoppilassa Lapaz:in kaupunginosassa. Paikallisen mittapuun mukaan normaali kaupunginosa - eurooppalaisen mittapuun mukaan täysi slummi...
        Mutta kyllä siellä vain kaikki löytyi: kaupat, kirkot, koulut.. piti vaan hahmoittaa kokonaisuus eikä vain tuijottaa roskia kadulla yms.. kyllä se siitä..

        Sitten vielä: eikä varmaan tule paljoa yllätyksenä: valkoihoisena sua tuijotetaan kaikkialla - aina ja koko ajan (ei ehkä Osu:n kaupunginosassa niin paljoa koska se on vähän niinkuin 'parempi' kaupunginosa ja siellä liikkuu paljon turisteja). Siihen pitää vain tottua, kukaan ei tarkoita sillä mitään pahaa. Varsinkin lapset huutelee perään "obroni, obroni", mikä tarkoittaa tietenkin valkoihoista. Loppuajasta mä huutelin takaisin "obibini, obibini", mikä tarkoitti taas mustaa ihmistä - oli penskoilla hauskaa..

        Toinen asia mikä ei varmaan tule yllätyksenä: valkoihoisena sun oletataan olevan upporikas - poikkeuksetta..

        Siinäpä se mitä nopeasti tuli mieleen.


    • Matkalainen

      Kiitoksia sinulle myös oikein paljon tiedoistasi. Olisin vielä kysynyt, kun sillä suunnalla olette liikkuneet mikä on viisain tapa kulkea paikanpäällä. Eli jos menemme esimerkiksi tuonne Cape Coastille kannattaako ottaa taxi, juna, vuokrata auto ja kuski vai joku muu? Minkä on suurinpiirtein välimatka Accrasta Cape Coastille?

      Onko Accrassa turvallista liikkua päiväsaikaan omin päin ja minkä kokoinen kaupunki suunnilleen on? Ghanasta on aika vaikea löytää tietoa, koska harva on käynyt eikä itsellä ole oikein mitään hajua vielä. Tiedämme, että harjoittelupaikkamme orpokoti sijaitsee Accrassa, mutta tarkemmasta sijainnista ei ole vielä tietoa.

      Kiitos tiedoistanne naapurimaiden epävakaisesta tilanteesta, ne jätämme suosiolla bongaamatta. Suunnitelmiemme mukaan jatkaisimme matkaa Ghanasta Beniniin ja sieltä Keniaan ja Tansaniaan ja sieltä vielä eteenpäin muutamaan maahan. Onko tietoa, mikä on Afrikan sisäisten lentojen tilanne, toimiiko systeemi siellä?

      Sää puoli olisi myös kiinnostava, jos voisit vielä kertoa jotain siitä. Gambiassa lomailtuamme maaliskuussa siellä oli todella kuuma. Tiedätkö mikä on Ghanan tilanne elokuu-marraskuu? Entäs kokemuksesi ruokapuolesta, löytyykö meikäläisten makuun ruokaa?

      Kiitos kovasti, jos jaksatte vielä kirjoitella! Olette kullan arvoisia apujoukkoja.

      t.Matkalainen

      • ghana

        Moi,olen ghanalainen ja voin antaa vähän vinkkejä.

        -Ghanassa on turvallista liikkua päivisin,öisinkin mutta ehkä kannattaa olla porukalla liikkeella.Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa mainittiin,järki käteen,se on kuitenkin uusi ympristö teille.

        -Löydät lisää tietoa www.ghanaweb.com,www.ghanatoday.com sekä www.virtualtourist.com/ghana;tästä löydät erilaisia vinkkejä ghanassa käynneiltä.

        -Lokakuusta alkaen on jonkinlainen talvi Ghanassa ja silloin lämpöä on noin 25,ilma on muuten aika kostea.

        -Ghanassa saa ihan eurooppalasia ruokia ravintoloista.

        -Jos teillä ei ole majoitusta vielä,kannattaa tsekata ghanawebistä tarjolla olevat hotellit/hostellit.Accrassa on lukuisia hostellityyppisiä majoituspaikkoja melko halvalla.Jos on rahaa ja olette liikkeellä isolla porukalla voitte vuokrata luskustason asunnon ja jakaa kustannukset porukalla esim.www.akotaavilla.co.uk

        -Uskon että tulet viihtymään Ghanassa,lapset ovat aivan ihania siellä ja tunnen muutaman suomalaisen jotka tehneet vapaaehtoistyötä ja viihtyneet oikein hyvin. Ehkä suurin ero Gambian ja Ghanan välillä on uskonto.Ghanassa vallitseva uskonto on kristinusko.

        -Eksyin joku aika sitten sellaiselle sivulle missä vapaaehtoistyöntekijät keskustelivat kokemuksistaan ghanasta,se oli mielenkiintoista luettavaa.Löydät googlen kautta paljon infoa,suurin osa on tietty englanniksi.

        -Olen varma että ne paikalliset ohjaajat/kolleegat neuvovat/tukevat aikanaan kaikissa käytännön asioissa.


      • Matkalainen
        ghana kirjoitti:

        Moi,olen ghanalainen ja voin antaa vähän vinkkejä.

        -Ghanassa on turvallista liikkua päivisin,öisinkin mutta ehkä kannattaa olla porukalla liikkeella.Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa mainittiin,järki käteen,se on kuitenkin uusi ympristö teille.

        -Löydät lisää tietoa www.ghanaweb.com,www.ghanatoday.com sekä www.virtualtourist.com/ghana;tästä löydät erilaisia vinkkejä ghanassa käynneiltä.

        -Lokakuusta alkaen on jonkinlainen talvi Ghanassa ja silloin lämpöä on noin 25,ilma on muuten aika kostea.

        -Ghanassa saa ihan eurooppalasia ruokia ravintoloista.

        -Jos teillä ei ole majoitusta vielä,kannattaa tsekata ghanawebistä tarjolla olevat hotellit/hostellit.Accrassa on lukuisia hostellityyppisiä majoituspaikkoja melko halvalla.Jos on rahaa ja olette liikkeellä isolla porukalla voitte vuokrata luskustason asunnon ja jakaa kustannukset porukalla esim.www.akotaavilla.co.uk

        -Uskon että tulet viihtymään Ghanassa,lapset ovat aivan ihania siellä ja tunnen muutaman suomalaisen jotka tehneet vapaaehtoistyötä ja viihtyneet oikein hyvin. Ehkä suurin ero Gambian ja Ghanan välillä on uskonto.Ghanassa vallitseva uskonto on kristinusko.

        -Eksyin joku aika sitten sellaiselle sivulle missä vapaaehtoistyöntekijät keskustelivat kokemuksistaan ghanasta,se oli mielenkiintoista luettavaa.Löydät googlen kautta paljon infoa,suurin osa on tietty englanniksi.

        -Olen varma että ne paikalliset ohjaajat/kolleegat neuvovat/tukevat aikanaan kaikissa käytännön asioissa.

        Kiitos hyvistä neuvoista! Olette kyllä ihania, kun jaksatte avustaa. Näillä vihjeillä olen taas paljon viisampi ja voin lähteä hyvillä mielin reissuun. Uskon itsekin viihtyväni Ghanassa oikein hyvin!

        Mukavaa kevään odotusta kaikille vastanneille!


    • GHA

      OTSIKON NETTIOSOITTEESTA LÖYDÄT TIETOA GHANASTA SUOMEN KIELELLÄ.

      • GHA

        TÄÄ ON OIKEA OSOITE


      • ♥♥♥♥♥♥♥
        GHA kirjoitti:

        TÄÄ ON OIKEA OSOITE

        Ois upeaa olla ghanalaisen kans naimisissa


    • afro91

      afrikassa kaikki on hyvin rentoja siell voi liikkua vapaasti mutta parhaiten selvii ku ei kato ketään vaa ´kattoo jalkoihinsa

    • Mimmu

      Oletko vielä maisemissa? Olen menossa syyskuun alussa myös Accraan, erääseen orpokotiin ja olisi mahtava tutustua muihin suomalaisiin paikanpäällä! Saisinko mailisi jos olet vielä kuulolla?
      Ja myös muille, onko kokemusta tai onko kukaan kuullut kertomuksia vapaaehtoishommista tulooapäin?

      Entäpä aikaero suomeen verrattuna ja löytyykö suomen suurlähetystö tms. mistä sieltä? Kenelle voisi soittaa ja kysyä Ghanasta??

    • Ghanaan

      Olemme lähdössä 12.1 Ghanaan - lento Accraan - vajaaksi kolmeksi viikoksi. Onko sulla hyviä neuvoja, minne kannattaisi mennä jne. Kiitos

      Jussi

    • Vapaaehtoisapu

      Hei, olen todella kiitollinen, jos ehdit ja viitsit kertoa minulle elämästä Ghanassa. Olen tällainen nuorekas ja energinen draamataiteen opettaja. Pääsin juuri eläkkelle ja nyt olen vapaa tekemään mitä haluan. Siispä päätin lähteä ystävieni toivomuksesta joksikin aikaa Ghanaan vapaaehtoistyöhön lasten pariin. Lähden omalla kustannuksella ja haluaisin tietää, mitä minun tulisi ottaa huomioon, majoituksesta, ruokailusta, terveystilanteesta, rokotuksista, liikkumisesta siellä, ja mitä pitää ottaa ehdottomasti mukaan. Mitä kautta olisi paras matkustaa? Olisin hyvin onnellinen, jos sinä kokeneempana nuorena ihmisenä neuvoisit ja auttaisit minua.

      • vapaaehtoisapu

        vastaa minulle tänne solei(a)suomi24.fi


    • Sieltä vaimo

      Ummikko olen itsekin, mutta antaisin seuraavia neuvoja. Suomella ei ole lähetystöä Ghanassa, meidän asioita hoitaa Tanskan Embassy, Toisaalta taas meillä lähetystö Nigeriassa, Abujassa, jolla tietoa Ghanasta. Ota yhteyttä Suomen Ulkoministeriöön, sitä kautta saat tietoa aika paljon säätiloista alkaen.
      Minulla aikomus hakea Accrasta nuori ja kaunis tyttö vaimokseni. Matkasuunnitelma aluillaan ja jos sinä jotain tietoa saat, laita infoa, kiitos.

    • golfgti

      Mahdoitkohan saada meilini koskien matkaasi?

    • kerran ghanassa

      ghana on ollut afrikan turvallisin maa .olen ollut kahdesti ilman ongelmia. jos tarvitsette apua siellä niin varautkaa siihen että auttaja haluaa mielellään autta pidempäänkin ja siis liittyä seuraan. ei kannata varata kallista hotellia. accrassa on paljon halpoja hotelleja 15e-40 e per h./yö .on myös amerturisteille isoja hienoja hotelleja 200 e yö.muistan yhden halvan hotellin lähellä circleä : victory.hotel .nima-polisstationin lähellä olin yhdessä gasthausissa kauan 20 e yö.vesi voi olla poikki joitakin tunteja,ja sähkö myös.
      kuulemma kaikki hinnat ovat olleet nousussa, mutta silti halpaa teille. matkustakaa paikallisilla busseilla,se on lähes ilmaista,mutta hyvä ohjelmanumero.älkää häpäiskö suomalaisia näille maailman ystävällisimmille ihmisille jotka vielä luulevat että kaikki valkoiset ovat kilttejä ja luotettavia.

      • batavia8484

        terve!

        oon menossa ghanaan elokuussa. tiedän että viisumi anotaan ghanan lähetystöstä tanskasta. sinne täytyy lähettää passi liitteineen. epäselväksi jäi kuinka viisumi maksetaan. laitetaanko raha mukaan kuoreen vai miten maksu tapahtuu? olisin todella kiitollinen jos joku vastaisi. terv. reppureissaaja.


      • ghanafa001
        batavia8484 kirjoitti:

        terve!

        oon menossa ghanaan elokuussa. tiedän että viisumi anotaan ghanan lähetystöstä tanskasta. sinne täytyy lähettää passi liitteineen. epäselväksi jäi kuinka viisumi maksetaan. laitetaanko raha mukaan kuoreen vai miten maksu tapahtuu? olisin todella kiitollinen jos joku vastaisi. terv. reppureissaaja.

        Hei,

        itse kuukausi sitten viisumia anoneena laiton rahat kuoreen. Toimii. Eduston sivulla oli jonkin aikaa kansainvälinen pankkitili, mutta se poistettiin käytöstä epätoiminnan vuoksi.

        Varaudu siihen, että viisumi, myönnetään vain 30 päiväksi matkan kestosta huolimatta. Itse hain 60päivälle, vaikka matkani kestää 35päivää - sain 30 päivää... Olen aiemminkin käynyt Ghanassa ja kaiken logiikan mukaan minulle olisi pitänyt myöntää ainakin tuo hakemani 60 päivää, mutta ei.

        Viisumia voi sitten pidentää saapuessa lentokentällä tai sittenmyöhemmin maahanmuuttovirastossa.

        Huomenna ollaan menossa. :)


      • heilahtamalla_yli
        ghanafa001 kirjoitti:

        Hei,

        itse kuukausi sitten viisumia anoneena laiton rahat kuoreen. Toimii. Eduston sivulla oli jonkin aikaa kansainvälinen pankkitili, mutta se poistettiin käytöstä epätoiminnan vuoksi.

        Varaudu siihen, että viisumi, myönnetään vain 30 päiväksi matkan kestosta huolimatta. Itse hain 60päivälle, vaikka matkani kestää 35päivää - sain 30 päivää... Olen aiemminkin käynyt Ghanassa ja kaiken logiikan mukaan minulle olisi pitänyt myöntää ainakin tuo hakemani 60 päivää, mutta ei.

        Viisumia voi sitten pidentää saapuessa lentokentällä tai sittenmyöhemmin maahanmuuttovirastossa.

        Huomenna ollaan menossa. :)

        moi!

        kiitoksia sulle ganafa001 tiedoista ja vaivasta että viitsit vastata.

        hyvää reissua sulle ghanaan. nauti elämästä.

        lennä juri gagarin, lennä, palaa elävänä takaisin.

        terv. reppureissaaja


    • Laura

      Hei,

      Onko käytäntö edelleen sama viisumia hakiessa,
      että rahat kuoreen?
      En ainakaan löytänyt tilinumeroa.
      Kuinka paljon se sitten maksaa?
      Sivuilla kun lukee että 500-1500 tanskan kruunua?

      Ja miten se passi tulee takaisin?
      Laitanko kirjekuoren sisään toisen kirjekuoren, missä rahat postimerkkiin?

    • Aferto

      Miten vaimon hakijan ja muiden kävi?
      Kertokaa kokemuksianne kun itekin suunnittelen lähtöä reissuun kyseiseen maahan.

    • nikokotka

      Hei. On sielläkin päin Ghanassa , erilläisiä tytöjä liikuvat, jotka ehkä hujareitta. Yksi niistä on ollut sähköpostin kautta yhteydessäni. Ihan kaunis missu, ja tekee hyvä italialaista ruokaa, ja kiilti, ja haluasi naimisiin ilmeisestti länsimäisen kaverin kanssa. Esittellee itsenssa, erilaiseilla nimeilla. Tarina oli sellaisen, ett isä oli jenkki ja hän on asunut Virginiassa, mutta äiti on ghanallainen. Mutta ei ihan nigro,vain ruotasallais ja ghanallais verta sekoitus. Elikka white missu, enemmään latino näköisen. Isäukko kuoli autoonnetomuudessa,joka pitii huolta hänestä. Nyt hän asuu Ghanassa ,koska hänellä eipä ole jenkin kanssalaisuutta. Ja köyhää, mutta oltin yhteydessä skypen kameran kautta, siisti näköisen ja todella kaunis se on. Ja hän puhunut heti ett hänellä in vanha passi pitää vaihtaa, ja viisumi ,niin kun hänellä on kavereitta, tai suuhteitta, voisi hakea nopeamiin. Mina sanoi voisin tulla käymään Akrrassa itse,ja hän vaittaa ett ei ole tuusvallista, siellä, mielelläni hän tulisi käymään Suomessa. Minusta hujajusta 99%, rahat pokalta pois, ja näkemiin. Tiedoksi kaikkille Ghanan ystäveille.

      • Jebujepp

        Mene Ghanaan äläkä roiku nettideittisivuilla.


      • kokemuksien vaihtoa
        Jebujepp kirjoitti:

        Mene Ghanaan äläkä roiku nettideittisivuilla.

        Moi,
        Onko ketään menossa Ghanaa/Accraan lähiaikoina? Itsellä on viisumi on anottu ja tarkoitus lähteä muutamaksi viikoksi tammikuun lopussa/helmikuun alussa, eka reissu sinnepäin. Lippuja ei vielä ostettu.


      • pekejuu 2

        Mulla nyt vähä sama...isä thaikku,kuollut,asuu äidin kanssa,ei ole vielä rahaa pyytäny..mites sulla eteni!ja miltä sivuilta sä löysit...ja muutkin mulle voi [email protected] ,tämä mun on veronica dzeke..oli thsilinks sivostolla


      • kokemuksien vaihtoa
        pekejuu 2 kirjoitti:

        Mulla nyt vähä sama...isä thaikku,kuollut,asuu äidin kanssa,ei ole vielä rahaa pyytäny..mites sulla eteni!ja miltä sivuilta sä löysit...ja muutkin mulle voi [email protected] ,tämä mun on veronica dzeke..oli thsilinks sivostolla

        Moi pekejuu,
        Onko se neiti tämä?: https://www.facebook.com/#!/veronica.dzeke.5?fref=ts
        Tuolta voisi etsi samankaltaisuuksia http://www.scammerlist.com/gal_editfilterfast.html?sid=34b057fb938552707a61b90e750ec623
        laita "letter-kenttään" GHANA niin saat sen maan huijarimisut. En siis tiedä onko hän ok vai ei, mutta itse tsekkaisin ensin.
        thsilinks? en tunne sivustoa, minä löysin kivoja daameja täältä: http://www.afrointroductions.com/
        Milloin matkustat Ghanaan?


    • Ghananprinsessa

      Hei olen puoliksi ghanalainen, isä on ghaanasta ja äiti suomesta.
      ghaana on tosi hieno paikka, turvallinen ja ihmiset ovat siellä mukavia. Siellä on mahtavat maisemat.
      Turvallista siellä on liikkua jopa yöllä kunhan ei liiku ihan niissä pimeämmissä kulmissa. Hinta on kohtuullista, jopa laskenut jonkun verran. Vettäkin uskaltaa juoda ihan hanasta.

    • kalifix

      voisiko joku kertoa onko ghanassa suomen suurlähetystö nytten kun kuulin niin vähän aikaa sitten.

    • kalifix

      olen tavannut tytön netissä ja tarkoitus olisi hoitaa hänet tänne suomeen mutta pitäisi hakea viisumi ja passi hänelle ensin ja sitten lennot.joten ilmeisesti ne pitää hoitaa acrrasta ja kuulin että siellä on suomen suurlähetystö tullut.tietääkö joku passin ja viisumin sekä lentojen hintoja?

      • Teinitohtori

        Kallion muutamassa nk. etnisessä kuppilassa olen tavannut muutamia ghanalaisia pimuja. Ovat tosi upeita ja hyvävartaloisia.


    • karitapani51

      Jos joku haluaa opasta Ghanasta, niin voin kertoa, että tyttäreni on ghanalainen. (Ei biologinen tytär, mutta olen "adoptoinut" orpotytön.) Hän on englannin kielen opettaja ja puhuu siksi myös hyvää englantia ja hänestä saisitte ainakin luotettavan oppaan. Hänen puhelinnumeronsa on: 233263762413 ja hänen nimensä on: Charity Tracy Dennis.
      Hyvää matkaa Ghanaan!

      • Accranvierailija

        Työni vuoksi käyn usein Accrassa. Missä päin tyttäresi asuu? Olisi hauska jakaa vaikka kupi teetä hänen kanssaan.


    • Anonyymi

      ghana on ihan kuraa maa meni esitykset päin perseitä!!!!!!!

    • Anonyymi

      Kannattaa E pillerit ym ehkäisyyn liittyvät tarpeet ja reseptit hoitaa kuntoon . Muutoin voit saada loppuelämäksesi matkamuiston muiden kokemustesi lisäksi . En tarkoita mitään pahaa neuvoilla mutta hoida etukäteen se on helpointa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe