Kysyisin neuvoa: minulla on vuoden vuokrasopimus,joka päättyy nyt keväällä 30.4.2006. Vuokranantajani ilmoitti haluavansa jatkaa kanssani vuokrasopimusta ja käsittääkseni se jatkuu normaalilla vuokrasopimuksella? Eli määräiakaista ei voi enää jatkaa? Tarkoittaako se, että 1.5. alkaen irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on 3 kuukautta vai puoli vuotta? Ja milloin meidän tulisi laatia tuo uusi sopimus, kun edellinen päättyy kohta?! Kiitos vastauksista...
Määräaikainen vuokrasopimus
5
568
Vastaukset
- vuokranantaja
Vuokrasopimus voi olla jatkossakin määräaikainen, sille ei ole esteitä. Tosin jos vuokranantaja haluaa tehdä kanssasi uuden sopimuksen, niin kyllä hän todennäköisesti ehdottaa toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta. Vuoden "koeaikasi" on lusittu ja olet ilmeisesti hyvä vuokralainen. Sinun kannattaa joka tapauksessa pyrkiä toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen.
Kun vuokrasopimus on kestänyt yhtäjaksoisesti yli vuoden (tähän lasketaan myös toistuvat määräaikaiset sopimukset), niin vuokranantajan irtisanomisaika on 6 kk. Sitä ei voida millään erillissopimuksilla lyhentää. Vuokralaisella tämä aika on aina 1 kk (toistaiseksi voimassa olevat sopimukset).
Uusi sopimus kannattaa tehdä heti, tai ainakin melko pian. Käytännössä tällä ei ole muuta väliä kuin se, että saa mustaa valkoiselle. Pääsääntönä voidaan pitää, että ihmisen puheisiin ei voi koskaan luottaa. Kirjallista sopimusta on vaikeampi myöhemmin pyörtää.- vuokralainen
Niin - sitä mietinkin, kun sopimukseni päätttyy 30.4., pitäisikö minulla olla jo kuukausi ennen sitä sopimus kädessäni? Muutenhan olen teknisesti ottaen tuuliajolla eli mitään irtisanomisaikaa ei ole, vaan se päättyy 30.4. ja uutta sopimusta ei ole tehty...
- aikasemmin,
vuokralainen kirjoitti:
Niin - sitä mietinkin, kun sopimukseni päätttyy 30.4., pitäisikö minulla olla jo kuukausi ennen sitä sopimus kädessäni? Muutenhan olen teknisesti ottaen tuuliajolla eli mitään irtisanomisaikaa ei ole, vaan se päättyy 30.4. ja uutta sopimusta ei ole tehty...
sen parempi - ainakin sulle. Vuokranantajahan voi joutua vaikka onnettomuuteen ja kuolla ja perilliset saattavat sitte lempata sut ulos.
- Nikolai Kopeloi
Nimimerkki "vuokranantaja" kirjoittaa mm:
"Sitä (vuokrasopimusta) ei voi millään erillissopimuksella lyhentää",
Eikö Suomessa vallitsekkaan enää sopimuksenvapauden periaate ? Olen luullut, että partit voivat Suomessa sopia lähes mistä vaan , mikä ei ole rikollista.
Vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan tunnusmerkistö toteutuu sopimuksenvapauden periatteessa. Sopimuksia pitää myös noudataa ja niitä ei voi yksipuolisesti muutaa. - vuokranantaja
Nikolai Kopeloi kirjoitti:
Nimimerkki "vuokranantaja" kirjoittaa mm:
"Sitä (vuokrasopimusta) ei voi millään erillissopimuksella lyhentää",
Eikö Suomessa vallitsekkaan enää sopimuksenvapauden periaate ? Olen luullut, että partit voivat Suomessa sopia lähes mistä vaan , mikä ei ole rikollista.
Vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan tunnusmerkistö toteutuu sopimuksenvapauden periatteessa. Sopimuksia pitää myös noudataa ja niitä ei voi yksipuolisesti muutaa.Olet kuullut mitä olet kuullut, mutta sopimuksella ei voida ylittää lain voimaa. Laki on sopimusta pätevämpi. Oikeusjärjestelmän säädöshierargiasta löydät tietoa vaikka kirjastosta.
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta 7. luku 52§:
"Vuokrasopimuksen irtisanomisaika
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.
Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta (vuokranantajan irtisanomisaika).
Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kuukausi (vuokralaisen irtisanomisaika).
Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406983
- 323948
- 453330
- 402939
- 172716
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402048