Lapinkoira ulkokoira?

prriinces

Elikkäs. Voiko Suomen lapinkoira olla hyvä ulkokoira? Minä ajattelin hankkia sellaisen, mutta sen ppitäisi olla ulkokoira. Olisi kyllä välillä sisällä, mutta se ois enemmän sellainen ulkokoira.

41

11373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän ne turkkinsa puolesta ulkona pärjää jos käyttää todella useasti lenkillä tai touhuaa jotain mukavaa sen kanssa. Silloin sen seurallisuuskin pääsee purkautumaan.......

      • .:KoiraFani:.

        olen samaa mieltä Gerbiilikoiran kans.


    • omistajat

      En suosittele lapinkoiraa ulkokoiraksi, ovat luonteeltaan hyvin seurallisia, ja haluavat olla perheen kanssa ja kaikessa mukana. Pihakoirana lapinkoirasta tulee haukkuherkkyys taipumuksensa vuoksi ympäristöään terrorisoiva räksyttäjä.

      • priinces

        Rakkautta sille koiralle kyllä riittäisi. Lenkille pääsisi yms.. Noh eipä lapinkoira sitten varmaan olisi hyvä minulle tässä tilanteessa.

        Onko kellä ulkokoiranan lapinkoiraa? Miten se oikein on käyttäytynyt?


      • sohvi
        priinces kirjoitti:

        Rakkautta sille koiralle kyllä riittäisi. Lenkille pääsisi yms.. Noh eipä lapinkoira sitten varmaan olisi hyvä minulle tässä tilanteessa.

        Onko kellä ulkokoiranan lapinkoiraa? Miten se oikein on käyttäytynyt?

        Minulla on ollut suomenlapinkoira jo kahdeksan vuotta, ulkokoirana. Ei edes halua sisälle, joskus kovilla pakkasilla, yli -20, olen houkutellut sisälle, ei viihdy, haluaa ulos.
        Koira tarvitsee kyllä lenkkejä ja seuraa eli minä sitten lenkkeilen ja leikin koiran kanssa ulkona säällä kuin säällä ja viikottain käydään edelleen "koirakoulussa", tavataa muita koiria jne. eli olen "ulkoihminen" ja meillä on paljon "koirakavereita".
        Koira saa olla vapaana kaiket päivät aidatulla isolla pihalla eikä juurikaan hauku, eikä muitakaan käyttäytymisongelmia ole ilmennyt.
        Oma lämpöeristetty koppi tietenkin, nukkumista varten. Rakkautta, tarpeeksi tekemistä ja selvät rajat, sillä me olemme selvinneet ja jatkamme ulkoelämää :-)


      • Gerbiilikoira joka ei jaksa...
        priinces kirjoitti:

        Rakkautta sille koiralle kyllä riittäisi. Lenkille pääsisi yms.. Noh eipä lapinkoira sitten varmaan olisi hyvä minulle tässä tilanteessa.

        Onko kellä ulkokoiranan lapinkoiraa? Miten se oikein on käyttäytynyt?

        Mul on lapinkoira ulkona ja kun sen kanssa touhuaa yhtä paljon ,kuin se sisäkoirana sais huomiota niin ei oo ollu mitään ongelmia! Varsinkaan ku on isälläkin koira viereisessä häkissä. Musta kyllä jotkut vähän ylireagoi tota ulkokoirajuttua.....Ei välttämättä ole edes kokemusta lapinkoirasta ulkokoirana!


      • Amalia
        sohvi kirjoitti:

        Minulla on ollut suomenlapinkoira jo kahdeksan vuotta, ulkokoirana. Ei edes halua sisälle, joskus kovilla pakkasilla, yli -20, olen houkutellut sisälle, ei viihdy, haluaa ulos.
        Koira tarvitsee kyllä lenkkejä ja seuraa eli minä sitten lenkkeilen ja leikin koiran kanssa ulkona säällä kuin säällä ja viikottain käydään edelleen "koirakoulussa", tavataa muita koiria jne. eli olen "ulkoihminen" ja meillä on paljon "koirakavereita".
        Koira saa olla vapaana kaiket päivät aidatulla isolla pihalla eikä juurikaan hauku, eikä muitakaan käyttäytymisongelmia ole ilmennyt.
        Oma lämpöeristetty koppi tietenkin, nukkumista varten. Rakkautta, tarpeeksi tekemistä ja selvät rajat, sillä me olemme selvinneet ja jatkamme ulkoelämää :-)

        Olen samaa mieltä kanssasi.
        Minulla on pian 6 kk ikäinen suomenlapinkoira narttu, joka viihtyy erittäin hyvin ulkona.
        Meillä on 20 m2 häkki, jossa koppi. Koira on yöt häkissä ja nukkuu kopissaan. Myöskin kun olemme töissä tai vaikka kaupassa käymässä on koira häkissä. Olemme vuorotyöläisiä ja eri aikaan työssä välillä, joten koira on paljon irrallaan isolla pihalla..tietysti valvonnassa.
        Koiraa ei ole otettu häkkikoiraksi, joten sen kanssa lenkkeillään, leikitään ja myöhemmin harrastetaan. Yleensä käymme lenkillä metsässä tai pelloilla, missä se saa vapaana juosta omaehtoisesti. Koiran vapaana pitäminen tietysti edellyttää että luoksetulo on hallussa, tosin kun vieraaseen ympäristöön mennään tulee viiveellä, mutta opettelemme koko ajan leikin kautta erilaisia asioita.
        Koira tulee usein päivän aikana, varsinkin vapaapäivänä tervehtimään meitä sisälle ja saa nukkua myös sisällä jos sinne illalla nukahtaa ja muulloinkin..oma pehmeä paikka myös sisältä löytyy.
        Ne jotka ovat sitä mieltä että suomenlapinkoira ei ole ulkokoira kannattaa ottaa selvää koiran alkuperästä. Se on paimenkoira joka on tottunut kovissakin sääolosuhteissa paimentamaan poroja.
        Sen aluskarva on tiheä ja peitinkarva pitkä ja säänkestävä. Sen korvien kärjet ovat hieman eteenpäin kääntyneet ja korvissa karvaa estäen hyönteisiä puremasta. Rotu on erittäin seurallinen ja tarvitsee aktiviteettia. Soveltuu moneen harrastukseen.


    • Simpukka

      Mikään koira ei ole ulkokoira. Koira on laumaeläin ja tarvitsee seuraa 24/7. Jos haluat että tuleva koirasi voi hyvin niin älä sulje sitä tarhaan... ainakaan yksin :(

      • Priiinces

        Koira olisi tarhassa en tiedä viellä minkäkokoisessa. Emme ole oikein suunitelleet kokoinen. Koira on viellä harkinnassa. Haluan siis vain tietää oolisiko tuo hyvä koira meille.

        Eli sillä olisi tarha ja siellä olisi kyllä hyvin lämpöeristettykoppi. Liikuntaa se saisi päivässä ehkä jotain 4 km tai enemmän. Pihalla se saisi juoksea kuhan joku on sen kanssa. Eli vahtisimme kun se on pihalla vapaana ja leikkisimme sen kanssa. Sisälle se kyllä pääsisi ehkä kerran päivässä vähäksi aikaa. Leikkisimme koiran kanssa kyllä.

        Rakkautta sille koiralle riittäisi kyllä.


      • Sääliksi käy
        Priiinces kirjoitti:

        Koira olisi tarhassa en tiedä viellä minkäkokoisessa. Emme ole oikein suunitelleet kokoinen. Koira on viellä harkinnassa. Haluan siis vain tietää oolisiko tuo hyvä koira meille.

        Eli sillä olisi tarha ja siellä olisi kyllä hyvin lämpöeristettykoppi. Liikuntaa se saisi päivässä ehkä jotain 4 km tai enemmän. Pihalla se saisi juoksea kuhan joku on sen kanssa. Eli vahtisimme kun se on pihalla vapaana ja leikkisimme sen kanssa. Sisälle se kyllä pääsisi ehkä kerran päivässä vähäksi aikaa. Leikkisimme koiran kanssa kyllä.

        Rakkautta sille koiralle riittäisi kyllä.

        Miksi ottaa koira, jos sitä pitää pihalla häkissä?! Ei ymmärrä...


      • Jell0na
        Sääliksi käy kirjoitti:

        Miksi ottaa koira, jos sitä pitää pihalla häkissä?! Ei ymmärrä...

        En ymmärrä siis minäkään. Minun perhepiirissäni on junorina nyt viides paimensukuinen lapinkoira, eikä olisi mieleenikään tullut laittaa yhtäkään pojista ulkokoiraksi. Jokunen vuosi sitten meillä oli pihalla iso tarha, jossa kaksi lapparipoikaa viettivät päivittäin muutaman tunnin. Kahdestaan viihtyivät tarhassa ihan hyvin pitäen toisilleen seuraa (kerran vahingossa unohtuivat yöksikin), mutta niin ovat kuitenkin seurallisia, etten usko että ne olisivat onnellisia kaksistaankaan ulkona ilman muuta laumaa. Tietenkin tämä on vaatinut sen, että pojille on järjestetty pääsy viileämpiin nukkumistiloihin, toisilla kun on ollut melkoisenkin mhkea ja paksu turkki.

        Näyttelylinjan lapikoirasta tietenkään kokemusta minulla ei ole, mutta käsitykseni mukaan luonne ei juurikaan paimensukuisesta eroa. Mielestäni siis ei sopiva ulkokoiraksi.


      • Anonyymi

        Olet väärässä. Esimerkiksi metsästyskoirat viihtyvät hyvin ulkona, ja on todella monia rotuja, jotka viihtyy omissa oloissaan ulkona. Meillä on dreeveri, ja se viihtyy todella hyvin pihalla, kunhan on lämmitetty koppi


    • ULKOKOIRAT

      Saanen huomauttaa että suomenlapinkoira on nimenomaan ulkokoira! Siis ulos ilman muuta. Suomenlapinkoira ei viihdy sisällä paksun turkkinsa vuoksi. Mun koiruli haluaa talvella kovilla pakkasilla tulla sisälle ja röhnöttää siellä, mutta kesällä sitä ei saisi sisälle kirveelläkään. Suomenlapinkoiralle ei ole luonteenomaista olla sisäkoirana!! Ja te "asiantuntijat"; ottakaa asioista selvää ennen kun rupeatte virheellisesti muita neuvomaan..
      Suomenlapinkoira on maailman ihanin koirarotu, joten ottakaa sellainen ihmeessä! En ole rakastavampaa ja uskollisempaa koiraa koskaan tavannut.

      • salli

        Tottakai lapinkoira on ulkokoira ja myös viihtyy ulkona 24h!
        Tarvitsee tietenkin myös seuraa ja aktiviteettejä, muuten haukkuu herkästi.
        Minun lapinkoirat on aina ulkona, lenkkeilen kakas-kolme kertaa päivässä, käydään näyttelyissä, koulutuksissa, koirapuistoissa jne.
        Kummatkin ovat vapaana aidatulla pihalla ja nukkuvat omassa lämpöeristetyssä kopissa, jossa on olkia pehmikkeenä!
        Ihanempaa rotua ei ole!!!!


      • SUOMENLAPINKOIRAA
        salli kirjoitti:

        Tottakai lapinkoira on ulkokoira ja myös viihtyy ulkona 24h!
        Tarvitsee tietenkin myös seuraa ja aktiviteettejä, muuten haukkuu herkästi.
        Minun lapinkoirat on aina ulkona, lenkkeilen kakas-kolme kertaa päivässä, käydään näyttelyissä, koulutuksissa, koirapuistoissa jne.
        Kummatkin ovat vapaana aidatulla pihalla ja nukkuvat omassa lämpöeristetyssä kopissa, jossa on olkia pehmikkeenä!
        Ihanempaa rotua ei ole!!!!

        Asumme rivitalossa, jossa takapiha on aidattu, aidan takana on metsää, jossa asustelee kaikenlaisia eläimiä; oravia, jäniksiä, eri lintulajeja (pulujakin on ollut). Lapinkoira viihtyisi varmaan työpäivät ulkosalla, koppi tietenkin pitää olla. Iltaurinko porottaa kuitenkin mahottomasti just tähän ilmansuunnan mukaan. Joskus lämpömittari näytti 45, kun tulin töistä klo 15.30. Mahtaisi hänellä olla sikakuuma. Sisällä onpaljon viileämpää. Pesuhuoneen kaakelilattialla esim. ja lisäksi meillä on lampputuuletin. Tällä hetkellä meillä on berni, joka meinaa ihan tukehtua kuumuuteensa. Sekin viihtyy ulkona, KUN me olemme kotosalla. Päivät se on sisällä. Nytpäs tuli mieleeni, että lapinkora taitaa ollakkin herkkähaukkuinen koiruli, eli, mitähän naapurin muorit tykkää, jo se tosiaankin räksyttää päivät takapihalla ? Metsästysviettiä sillä ei kait ole, joten ei varmaankaan hauku eläimä (kuten pystärit). ? Lapinkoira on suomalainen vanhakantainen rotu. Se on kaunis ja ihan koiruli. Olen aina halunnut sellaisen. Viikonloput ja kaikki loma-ajat olemme mökillä läpi vuoden, joten siellä saa ainakin olla sitten ihan vapaana. Iltaisin tietysti lenkillä käynti ja koirakoulut alkuvaiheessa. Tylsistyisiköhän tuo rotu tuolla takapihalla ??


      • ULKOKOIRAT
        SUOMENLAPINKOIRAA kirjoitti:

        Asumme rivitalossa, jossa takapiha on aidattu, aidan takana on metsää, jossa asustelee kaikenlaisia eläimiä; oravia, jäniksiä, eri lintulajeja (pulujakin on ollut). Lapinkoira viihtyisi varmaan työpäivät ulkosalla, koppi tietenkin pitää olla. Iltaurinko porottaa kuitenkin mahottomasti just tähän ilmansuunnan mukaan. Joskus lämpömittari näytti 45, kun tulin töistä klo 15.30. Mahtaisi hänellä olla sikakuuma. Sisällä onpaljon viileämpää. Pesuhuoneen kaakelilattialla esim. ja lisäksi meillä on lampputuuletin. Tällä hetkellä meillä on berni, joka meinaa ihan tukehtua kuumuuteensa. Sekin viihtyy ulkona, KUN me olemme kotosalla. Päivät se on sisällä. Nytpäs tuli mieleeni, että lapinkora taitaa ollakkin herkkähaukkuinen koiruli, eli, mitähän naapurin muorit tykkää, jo se tosiaankin räksyttää päivät takapihalla ? Metsästysviettiä sillä ei kait ole, joten ei varmaankaan hauku eläimä (kuten pystärit). ? Lapinkoira on suomalainen vanhakantainen rotu. Se on kaunis ja ihan koiruli. Olen aina halunnut sellaisen. Viikonloput ja kaikki loma-ajat olemme mökillä läpi vuoden, joten siellä saa ainakin olla sitten ihan vapaana. Iltaisin tietysti lenkillä käynti ja koirakoulut alkuvaiheessa. Tylsistyisiköhän tuo rotu tuolla takapihalla ??

        Kyllä suomenlapinkoira voi viihtyäkin rivarin takapihalla. Täytyy vaan huolehtia, että kesällä on tarpeeksi varjopaikkoja! Kannattaa laittaa johonkin kohtaan sellanen suht matala katos, jonka alle sitten paljon hiekkaa. Sen verran siis, että koiruli voi siihen raaputtaa hyvän paikan. Hiekkahan pysyy pinnan alta viileänä kesäisinkin, joten koiralle se on hyvä paikka. Meillä on myöskin järjestetty niin, että Sir Pennonen pääsee aitan alle kesäisin..=) Ilman kunnon katosta suomenlapinkoiraa ei voi noin aurinkoisella pihalla pitää..
        Suomenlapinkoirat ei yleensä ole herkkähaukkuisia. Mun koiruli ei hauku kuin tosi harvoin. Silloin tietenkin haukkuu vähän, jos joku toinen koira tulee häkin taakse moikkaamaan. Mutta ei hauku ihmisiä eikä esim. lenkillä muita eläimiä. Että vähähaukkuisia ovat..=)


      • Simpukka

        Ulkokoira... mitä se nyt sitten kenenkin mielestä tarkottaa... Meillä on myös lapinkoira joten asioista ollaan perillä kyllä.

        Meidän koira viihtyy myös ulkona, tottakai, mieletön turkki niin kukapa sitä jaksaisi sisällä ollakkaan!? Se saa olla ulkona niin paljon kun haluaa mutta, siis MUTTA, tässä tulee tarkoittamani pointti: koiran pitää halutessaan päästä ihmisen lähelle eikä haukkua lauman kaipuutaan häkissä. Tämä siis silloin jos muita laumalaisia on kotona. Kun se on yksin kotona niin sama kai tuo onko häkissä vai sisällä kunhan on oikeaoppiset oltavat.

        Siis mikään koira ei edelleenkään mielestäni ole ulko/häkkikoira vaan sen pitää saada olla laumansa kanssa. Eriasia jos se haluaa olla ulkona kun muu lauma on sisätiloissa.

        P.S. Ei tarvii hermostua, ihmisillä nyt vaan on erilaisia käsityksiä asioista ;)


      • minä vaan
        Simpukka kirjoitti:

        Ulkokoira... mitä se nyt sitten kenenkin mielestä tarkottaa... Meillä on myös lapinkoira joten asioista ollaan perillä kyllä.

        Meidän koira viihtyy myös ulkona, tottakai, mieletön turkki niin kukapa sitä jaksaisi sisällä ollakkaan!? Se saa olla ulkona niin paljon kun haluaa mutta, siis MUTTA, tässä tulee tarkoittamani pointti: koiran pitää halutessaan päästä ihmisen lähelle eikä haukkua lauman kaipuutaan häkissä. Tämä siis silloin jos muita laumalaisia on kotona. Kun se on yksin kotona niin sama kai tuo onko häkissä vai sisällä kunhan on oikeaoppiset oltavat.

        Siis mikään koira ei edelleenkään mielestäni ole ulko/häkkikoira vaan sen pitää saada olla laumansa kanssa. Eriasia jos se haluaa olla ulkona kun muu lauma on sisätiloissa.

        P.S. Ei tarvii hermostua, ihmisillä nyt vaan on erilaisia käsityksiä asioista ;)

        Minäkin olen miettiny lapinkoiran ottamista,juuri sen hyvän luonteen ja sään kestävän turkin vuoksi.meillä on koko minun ikäni ollu koiria,sekarotuisia kun olin lapsi ja myöhemmällä iällä eri rotuisia.mutta nyt tilanne on sellainen etten voi koiraa sisällä pitää joten minusta lapinkoira on paras ratkaisu jos koiraa kuitenkin haluaa pitää ja on koira ihminen.me asumme mehtän keskellä maalla ja olen maalta myös kotoisin ja siellä koirat yleinsä on ulkona pidettäviä koiria ja se on siellä aivan luonnollista.eikä kaikilla ihmisillä ole mahdollisuutta pitää koiraa sisällä.ja se on hyvä minun mielestä jos semmoiset ihmiset jotka etsivät ulko koiraa valitsevat näinkin hyviä rotuja etteivä esitä jotain esim spanielia ulkona pidettäväksi.


      • mutta
        ULKOKOIRAT kirjoitti:

        Kyllä suomenlapinkoira voi viihtyäkin rivarin takapihalla. Täytyy vaan huolehtia, että kesällä on tarpeeksi varjopaikkoja! Kannattaa laittaa johonkin kohtaan sellanen suht matala katos, jonka alle sitten paljon hiekkaa. Sen verran siis, että koiruli voi siihen raaputtaa hyvän paikan. Hiekkahan pysyy pinnan alta viileänä kesäisinkin, joten koiralle se on hyvä paikka. Meillä on myöskin järjestetty niin, että Sir Pennonen pääsee aitan alle kesäisin..=) Ilman kunnon katosta suomenlapinkoiraa ei voi noin aurinkoisella pihalla pitää..
        Suomenlapinkoirat ei yleensä ole herkkähaukkuisia. Mun koiruli ei hauku kuin tosi harvoin. Silloin tietenkin haukkuu vähän, jos joku toinen koira tulee häkin taakse moikkaamaan. Mutta ei hauku ihmisiä eikä esim. lenkillä muita eläimiä. Että vähähaukkuisia ovat..=)

        Hyvä idea laittaa esim. kulmaukseen katos ja viilentävä hiekka, MUTTA mahtaapi olla mamman parketilla paljon hiekkaa, se kun tuppaa tarttumaan koiran turkkiin. Oliskohan jotain muuta eristettä ? Entäs betonilaatat ja joku matto sen päällä? Vai onko liian kova ? Olkia !
        Kerrotko, minkä nimisiä lapinkoiria olet kuullut olevan ? Nimetkin kiinnostaa. Taika, Saana, Hetta, Halli, Salla, Ruska, Tiuhti, Nalle, Pyry, Tuuli, Lumi (hallava koira), Joiku ???


      • on nimenä
        mutta kirjoitti:

        Hyvä idea laittaa esim. kulmaukseen katos ja viilentävä hiekka, MUTTA mahtaapi olla mamman parketilla paljon hiekkaa, se kun tuppaa tarttumaan koiran turkkiin. Oliskohan jotain muuta eristettä ? Entäs betonilaatat ja joku matto sen päällä? Vai onko liian kova ? Olkia !
        Kerrotko, minkä nimisiä lapinkoiria olet kuullut olevan ? Nimetkin kiinnostaa. Taika, Saana, Hetta, Halli, Salla, Ruska, Tiuhti, Nalle, Pyry, Tuuli, Lumi (hallava koira), Joiku ???

        lapinkoirallani Piki.


      • immuni-24

        Lapinkoira on perheenjäsen!!!
        En ymmärrä ihmisiä jotka hankkivat koira ja pitävät sen ulkona, koirat tuntevat, niin ikävä, suru, pelko, jne … totta on, paksu turkki tule ollessa ulkona ja myöhemmin koira hyväksy kohtalon, ihmisetkin tottuvat ja kestävät vääryyttä, mutta he osaavat tehdä valintoja, koirilla ei ole siitä mahdollisuutta.

        Minulla on neljä lapinkoira ja nukkuvat sisällä kesät talvet, heille ei rakennettu tarha koska ovat oppineet pysymään pihalla, eri asia on taajamassa jossa tontit ovat pienet...


    • meillä

      ainakin viihtyy tosi hyvin ulkona, olemme rakentaneet ison tarhan koska koira karkaa heti vapaana ollessaan mutta vahdittuna vapauden jälkeen menee itse komentamatta takaisin.talvellakin hyvin harvoin edes menee eristettyyn koppiin ,on kaivanut kopin alle itselleen poteron.

    • koirahullu

      Mun kaverilla oli Suomen lapinkoira. Ne piti sitä paljon tarhassa, mutta oli se sisälläkin. Se koira vaan kuoli harmikseen tammikuun lopussa...

      • koira oy

        lapinkoira on ehdoton ulkokoira se kituu sisällä hyvät ihmiset eikö nimi sano et se ajaa ankarissa olosuhtessa poro lapissa hyvät ihmiset herätkää


      • Koirat Oy Konkkaan
        koira oy kirjoitti:

        lapinkoira on ehdoton ulkokoira se kituu sisällä hyvät ihmiset eikö nimi sano et se ajaa ankarissa olosuhtessa poro lapissa hyvät ihmiset herätkää

        Kannattaisiko katsoa vähän viestiketjun ikää, viimeisin viesti kirjoitettu vuonna 2006, ei ehkä kuule tavoita enää ketjun luojaa. :DD


      • Aurora Borealis
        Koirat Oy Konkkaan kirjoitti:

        Kannattaisiko katsoa vähän viestiketjun ikää, viimeisin viesti kirjoitettu vuonna 2006, ei ehkä kuule tavoita enää ketjun luojaa. :DD

        Ei se varmaan haittaa vaikka onkin vanha ketju, kyllä näitä samoja asioita kysellään jatkuvasti.


      • Moona:)
        Aurora Borealis kirjoitti:

        Ei se varmaan haittaa vaikka onkin vanha ketju, kyllä näitä samoja asioita kysellään jatkuvasti.

        Meillä on lapinkoira, joka on pihalla ihan yötä päivää. Toki otan aina välillä sen sisälle, muutaman kerran viikossa mutta ei se täällä kuumuudessa kauaa viihdy. Päivittäin käyn sen kanssa lenkillä ja annan olla vapaana pihalla riehumassa ja samalla leikin sen kanssa, ja tyytyväiseltä tuo kyllä vaikuttaa. :)


      • emmakaisa
        Moona:) kirjoitti:

        Meillä on lapinkoira, joka on pihalla ihan yötä päivää. Toki otan aina välillä sen sisälle, muutaman kerran viikossa mutta ei se täällä kuumuudessa kauaa viihdy. Päivittäin käyn sen kanssa lenkillä ja annan olla vapaana pihalla riehumassa ja samalla leikin sen kanssa, ja tyytyväiseltä tuo kyllä vaikuttaa. :)

        Minkä ikäisenä lapinkoiran voi jättää yöksi ulos? meillä nyt lapinkoiran pentu 10 vkoa. Nukkuu vielä sisällä kodinhoitohuoneessa.


    • Koiran ystävä

      Koiria pidetään paljon ulkona, aikaisemmin hyvinkin paljon. Missä vetää rajan ukokoiraan? ainako ulkona vai vain ajoittain? Meillä on 1,5v suomenlapinkoira joka viihtyy enimmäkseen kyllä ulkona, mutta tulee välillä sisälle vain tervehtimään laumaansa. 1-2 tunnin kävely päivittäin metsässä, jossa saa juosta vapaana. Yöt on ehdottomasti sisällä, nukkuu useasti vuoteen jalkopäässä.
      On koira aitaus, johon viemme koiran harvoin, vain lähtiessämme asioille. On juoksuliina noin 20m pitkä jossa noin 10m liina. Tässä koira voi olla eteisessä tai kokonaan ulkona. Talvella aina ulkona, siis silloinkun haluaa.
      Suomenlapinkoira on ihanin koira jonka olen omistanut, ja minulla on ollut ihania koiria yli 50v.
      Pidätte sitten koiraa sisällä tai ulkona, muistakaa että se on todella hellyydenkipeä. Palkitsee myös hellyden ihanasti.
      Vielä lisäyksenä, päästämme koiran aikaisin aamulla, ja myöhöön illalla pihalle ilman juoksuhihnaa. Koiramme on narttu, eikä ole koskaan mennyt pitemmälle mitä juoksuliina olisi sallinut.
      Asumme maalla, mutta tiellä on kyllä liikennettä.

      • <3

        suomenlapinkoira ulkona. Hyvin on pärjännyt ja loistava luonteeltaan. Ei hauku hirveästi. Vain silloin kun on ylimääräsitä energiaa eli turhautuessaan. Koira pääsee kyllä joka päivä sisälle, mutta joutuu ja haluaa nukkua ulkona. Sillä on aivan liian kuuma sisällä. Mutta mielestäni koiran täytyy myös voida olla sisällä ainkin uutena vuonna tai jos on sairas.
        Koirani kanssa harrastan myös agilityä. Pääsee juoksemaan vapaana ja lenkeille ihan niin kuin "sisäkoiratkin". En näe mitään estettä siinä, etteikö slk voi pitää ulkona jos on lämmitetty koppi ja saa liikuntaa ja ihmisten seuraa.


      • Elenitan
        <3 kirjoitti:

        suomenlapinkoira ulkona. Hyvin on pärjännyt ja loistava luonteeltaan. Ei hauku hirveästi. Vain silloin kun on ylimääräsitä energiaa eli turhautuessaan. Koira pääsee kyllä joka päivä sisälle, mutta joutuu ja haluaa nukkua ulkona. Sillä on aivan liian kuuma sisällä. Mutta mielestäni koiran täytyy myös voida olla sisällä ainkin uutena vuonna tai jos on sairas.
        Koirani kanssa harrastan myös agilityä. Pääsee juoksemaan vapaana ja lenkeille ihan niin kuin "sisäkoiratkin". En näe mitään estettä siinä, etteikö slk voi pitää ulkona jos on lämmitetty koppi ja saa liikuntaa ja ihmisten seuraa.

        Karkaako suomenlapinkoira helposti? Meidän kaivaa ja kaivaa, kaiken alta. Pitäisimme osan päivää tarhassa, mutta miten saada sellainen häkin alaosa, että pysyisi siellä? Kaivaako muiden? Kasvattaja tietenkin sanoi, ettei nämä kaiva.


      • matsunomi
        Elenitan kirjoitti:

        Karkaako suomenlapinkoira helposti? Meidän kaivaa ja kaivaa, kaiken alta. Pitäisimme osan päivää tarhassa, mutta miten saada sellainen häkin alaosa, että pysyisi siellä? Kaivaako muiden? Kasvattaja tietenkin sanoi, ettei nämä kaiva.

        Pistää remmiin niin ei se sieltä pääse pois


      • Elenitan
        matsunomi kirjoitti:

        Pistää remmiin niin ei se sieltä pääse pois

        Yritetään remmiä. Tosin huonoja kokemuksia, kun mikään nahkavitja ei vielä ole kestänyt purematta.
        Eikä ole tarkoitus pitää yksin päiväkausia ulkona, vaan joitakin tunteja. Yön ovat aina sisällä. Eilen saatiin tarha paranneltua viime kesästä eli pentuvaiheen tarhasta. Koko ajan olivat tarhassa ihan kunnolla, kun tehtiin pihalla töitä. Mutta kun jäivät kaksin pariksi tunniksi, niin jo oli toinen, perheen blondi keskellä pihaa kukkapenkissä.
        Koirilla on tarhassa eristetty häkki sekä autotallin yhteydessä puuvaja, ja blondi keksi mennä ainoasta kohdasta jopa talon allekin.
        Ovat vuoden päälle, viime kesänä tarha oli niille vielä kestävä. Tarha on noin 30 neliömetriä ja siinä on varjoa, pergolaa jne. Ja lenkit kulkevat aamuin illoin, ja kulkevat paljon työni takia mukana, joten seuraa on. Silti saisivat olla ulkona tarhassa päivällä joitakin tunteja.


      • LukeNUT
        Elenitan kirjoitti:

        Yritetään remmiä. Tosin huonoja kokemuksia, kun mikään nahkavitja ei vielä ole kestänyt purematta.
        Eikä ole tarkoitus pitää yksin päiväkausia ulkona, vaan joitakin tunteja. Yön ovat aina sisällä. Eilen saatiin tarha paranneltua viime kesästä eli pentuvaiheen tarhasta. Koko ajan olivat tarhassa ihan kunnolla, kun tehtiin pihalla töitä. Mutta kun jäivät kaksin pariksi tunniksi, niin jo oli toinen, perheen blondi keskellä pihaa kukkapenkissä.
        Koirilla on tarhassa eristetty häkki sekä autotallin yhteydessä puuvaja, ja blondi keksi mennä ainoasta kohdasta jopa talon allekin.
        Ovat vuoden päälle, viime kesänä tarha oli niille vielä kestävä. Tarha on noin 30 neliömetriä ja siinä on varjoa, pergolaa jne. Ja lenkit kulkevat aamuin illoin, ja kulkevat paljon työni takia mukana, joten seuraa on. Silti saisivat olla ulkona tarhassa päivällä joitakin tunteja.

        itse en omista suomenlapparia, tietoa olen paljon kerännyt viikkotolkulla kun harkinnassa on.

        siis asiaan. suomenlapinkoira on yksi sopeutuvaisimmista roduista. se sopeutuu elämään niin kerros-, omakoti-, kuin rivitaloissakin. kun se pennusta asti totutetaan esim. tarhaan ja sille annettavaan liikuntamäärään, niin tulee pärjäämään. :)


      • Koira ystävä

        Ihana koira rotu. Minulla on ollut koiria yli 60 vuotta, mutta tämä on mukavimmasta päästä.
        On iso koiratarha jonka yhteydesä lato ja vanha navetta. Pitkä vaijeiri jossa 10m juoksuhihna. Olemme joka päivä metsässä lenlillä 1-2 tuntia jolloin juoksee vapaana. Koira saa itse valita missä viihtyy parhaiten. Ilmoittaa jos haluaa vaihtelua. Yöt aina sisällä, enimmäkseen sänkyn alla, aamulla tulee sänkyyn.
        Nyt sai kaverikseen Lapin porokoiran jonka kanssa on aina meno päällä.


      • jölli
        Koira ystävä kirjoitti:

        Ihana koira rotu. Minulla on ollut koiria yli 60 vuotta, mutta tämä on mukavimmasta päästä.
        On iso koiratarha jonka yhteydesä lato ja vanha navetta. Pitkä vaijeiri jossa 10m juoksuhihna. Olemme joka päivä metsässä lenlillä 1-2 tuntia jolloin juoksee vapaana. Koira saa itse valita missä viihtyy parhaiten. Ilmoittaa jos haluaa vaihtelua. Yöt aina sisällä, enimmäkseen sänkyn alla, aamulla tulee sänkyyn.
        Nyt sai kaverikseen Lapin porokoiran jonka kanssa on aina meno päällä.

        Suomenlapinkoira todellakin sopii ulkokoiraksi, paksun turkkinsa vuoksi, mutta sille pitää olla paljon seuraa!


    • ulkokoira

      No niin,suoraan asiaan.Ensinnäkin:Koiran pitäminen ulkona EI OLE eläinrääkkäystä.Paitsi jos olosuhteet eivät ole riittävät.Eli kopin on oltava suuri ja mielellään kaksiosainen.Häkin on oltava myös suuri ja koiralla pitää olla mahdollisuus seurata pihan tapahtumia.Monet koiraihmiset sanovat että monet ulkokoirat ovat onnelisenpia esim.työpäivä ajan tarhassaan,kun sisäkoirat sisällä.Pihalla on aktiiviteettejä ja hajuja yms... En silti tarkoita että sisäkoiratkaan jotenkin kärsisivät.
      Eli pihakoira on yleensä onnelinen koira.Yleensä? Aivan,mikä tahansa rotu ei sovellu pihakoiraksi.Pihakoiran elämään sopeutuu mm.lapinporokoira,Suomenlapinkoira ja siperianhusky. Suomenlapinkoira noista ehkä vähiten,siperiahusky parhaiten.
      Itselläni on ollut suomenlapinkoira-mix joka asui ulkona koko ajan.Eikä kärsinyt asiasta yhtään.Nautti siitä että sai elää luonnolisesti.

      • yksi lappalainen

        Suomenlapinkoira suorastaan vaatii ulkoilua. Se nauttii tarhassa olosta, pihan tapahtumien seuraamisesta ja raittiista ilmasta. Koira kaipaa tietenkin myös seuraa, hellyyttä ja aktiviteettejä ihmisen ja toisten koirien kanssa. Pelkkä tarhassa olo ei aktivoi.


    • ???

      Pärjaiskö lapinkoira toisen koiran kans? Meillä on sekarotunen koira ja nyt otettais lappari?

      • Lapinkoiran viihtyvyys toisen koiran kanssa riippuu ihan koiran luonteesta. Meidän lapparimme Latte ainakin viihtyy täydellisesti ajokoiramme Roken kanssa.


    • Anonyymi

      Omaa kokemusta ei ole, meidän hoito lappari elelee sisällä, mutta tutut pitää omaa lappariaan ulkona. Ihan erilainen kun meidän, haukkuu koko ajan (vaikka asuu keskellä ei mitään, missä ei kulje edes autoja pahemmin) ja vaikuttaa muutenkin erittäin turhautuneelta. Joka päivä sitä käytetäön ja hellitään, mutta ei tykkää kopistaan. Joo, se pärjää talvellakin turkkinsa puolesta, mutta itse en koskaan heittäisi niin sosiaalista koiraa häkkiin. Tää meidän lappari osaa olla yksinkin, mutta mieluiten liikkuu mukana ja erittäin hellyyden kipeä on. Kuten sanottu, en heittäisi häkkiin.

      Ps. Olenhan minä kaupunkilainen ja nämä tutut taas pohjoisesta, joten toki se on eri asia koirankin suhteen, enkä vastusta täysin ulkokoiria, mutta lapparia en sellaiseksi pakottaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe