Vapautus elatusmaksuista

Milloin mahdollinen

Jos elatusvelvollinen ei maksa elatusmaksuja, ja elatusapua saava osapuoli hakee kunnalta elatusapua, niin kuinka varaton elastusvelvollisen pitää olla, jotta hän saisi kunnalta vapautuksen maksuista? Saako elatusvelvollinen esim. asua omistusasunnossa?

64

15436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pepita1

      elatusvelvollinen ei saa ikinä eikä missään tapauksessa vapautusta maksuista kokonaan.. minimin joudut aina maksamaan ja jos et maksa, se menee ulos-ottoon!

      Elämä on julmaa! Et sä siitä mihkään pääse. Vaikka valtio maksaakin elatusavun, maksava osapuoli joutuu AINA maksamaan vähintään minimin. Ellen vallan väärin muista, on se n. 50e/lapsi! Summasta en siis ole varma!

      • jos

        elatusvelvollinen on todettu varattomaksi?


      • ???
        jos kirjoitti:

        elatusvelvollinen on todettu varattomaksi?

        En ole varma. mutta muistan joskus lukeneeni, että jos elatusmaksu menee ulosottoon, niin se ei vanhene koskaan...
        Voi toki olla myös haaveunta =)


      • paikkaansa!

        Mun lapsen isällä on ns. nolla-sopimus eli mitään ei joudu maksamaan lapsesta työttömyyden takia. Valtio maksaa mulle sen n.118E/kk ja isälle ei kerry mitään velkaa tästä maksusta. Jos isä työllistyy, niin tilanne katsotaan uusiksi.


      • ...!
        paikkaansa! kirjoitti:

        Mun lapsen isällä on ns. nolla-sopimus eli mitään ei joudu maksamaan lapsesta työttömyyden takia. Valtio maksaa mulle sen n.118E/kk ja isälle ei kerry mitään velkaa tästä maksusta. Jos isä työllistyy, niin tilanne katsotaan uusiksi.

        mun lapsen isä varaton ja joutuu maksaan minimin!


      • ....

        Älä jauha jos et tiedä!


      • Maksan 150
        ...! kirjoitti:

        mun lapsen isä varaton ja joutuu maksaan minimin!

        Nii'in piti nyt tähänkin tulla piruilemaan. Omaisuus on virallisten laskelmien mukaan 0€ eli olen varaton.

        Tuloja minulla kyllä on. Ja vaikka omaisuus mitä minulla on, jota ei lasketa varallisuudeksi menisi, minulla silti olisi samat tulot, mutta en silloin enään kykenisi maksamaan senttiäkään.

        Siinäpä sitä pohdittavaa.


      • helppoelämä :D

        kyllä vaan vapautus tuli mullekkin kun olen varaton, pitää vaan joka vuosi anoa se vapautus.


      • kelan tietoa

        Ei mene ulosottoon vaan saa vapautuksen jos on esim. työtön. Tällöin sitä ei peritä koskaan.


      • Mietityttäävähä
        paikkaansa! kirjoitti:

        Mun lapsen isällä on ns. nolla-sopimus eli mitään ei joudu maksamaan lapsesta työttömyyden takia. Valtio maksaa mulle sen n.118E/kk ja isälle ei kerry mitään velkaa tästä maksusta. Jos isä työllistyy, niin tilanne katsotaan uusiksi.

        ottaako kela muilta joka kuukausi työmarkkinatuesta siivun elausapuvelkaan vaikka joka kuukausi saakin vapautuksen velasta?


      • aivanaivan

        minimin joutuu aina maksamaan; olet oikeassa- minimi tosin on suomessa 0,00 euroa/ kk/ lapsi. Näin se vaan mrenee... vituttaako?


      • Anonyymi

        Suomessa ei ole minimielatusta - minimi on 0€/kk/ lapsi. Hyvin sai vapautusta koko maksusta uhkailemalla elatusavun maksatuksesta vastaa viranhaltijaaa rikosprosessin aloittamisella salassapitovelvollisuuden rikkomisesta antaessaan ex-puolisolle tietoja oileudetta.


      • Anonyymi
        jos kirjoitti:

        elatusvelvollinen on todettu varattomaksi?

        Ei ole todettu varatyomaksi


      • Anonyymi
        paikkaansa! kirjoitti:

        Mun lapsen isällä on ns. nolla-sopimus eli mitään ei joudu maksamaan lapsesta työttömyyden takia. Valtio maksaa mulle sen n.118E/kk ja isälle ei kerry mitään velkaa tästä maksusta. Jos isä työllistyy, niin tilanne katsotaan uusiksi.

        Ei katsota uusiksi ja sossu perui ulosottio hakemuksensa, kun uhkaili niitä rikosprosessin aloituksesta salassa pidon rikkomisesta.


      • Anonyymi
        ...! kirjoitti:

        mun lapsen isä varaton ja joutuu maksaan minimin!

        Ei joudu maksamaan - minimi on 0€/kk/lapsi


      • Anonyymi
        ??? kirjoitti:

        En ole varma. mutta muistan joskus lukeneeni, että jos elatusmaksu menee ulosottoon, niin se ei vanhene koskaan...
        Voi toki olla myös haaveunta =)

        Jos olet laskenut elatusmaksut perintään ,ei vanhenen ulosotot koskaan. Maksat isot korot ja kulut ulosoton kautta. Joten viisas meneen sosialivirasto pyytää elatusmaksun alentamista tuloihin vedoten HETI! Eikä anna ajan kulua ja odotaa tältä yleiseltä palsatalta vastauksia. Jotka kenties ei johda mihinkään oikeaan tietoon. Sosiaali laitkin muutu joka vuosi!Miksi on niin hiton vaikeaa tilaa aika asiasta sossuun? Sadaksen realiaika oikeaa tietoa. Keneltäkän ei lähde omistusasunto elatusmaksujen ja ulosoton takia elatusmaksut alta.Osoita sinne sossu varatomutesi.piste


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Älä jauha jos et tiedä!

        Joka vuosi tulee uudet sosiaali lait ja maksut. Joten kukaan ei jauha paskaa. Ne mutuvat todella vuosittain. Jos pääset nolla linjalle. Valtio maksaa elatusmaksua ennakko lapsen huoltajalle. Jäät sen suman velkaa suomen valtiolle. Peritän sinulta sitten kaikki pois kun on veronalaista palkka tuloja .Se ei muutu koskaan!


    • voi saada

      Siis etukäteen ei, mutta... Tarvitsee ensin jättää maksamatta elatusmaksut ja takautuvasti esim vuosi kerrallaan anoa vapautusta. Tarvitaan kaikki mahdollinen selvitys tuloista, veloista ja varallisuudesta ja elätettävistä lapsista. kyllä asunto saa olla, pitääkö siitä olla velkaa en tiedä, luulisi, että elatusvelvollisellakin asunto saisi olla. On olemassa jokin suojaosa, mikä täytyy isälle itselle jäädä, mutta kannattaa huolehtia, ettei vaan saa veronpalautuksia, ne viedään heti.

      • kelan tietoa

        Nimenomaan sitä vapautusta haetaan siitä lähtien kun on esim. työttömäksi jäänyt. JO rästiin jääneitä,perinnässä tai ulosotossa olevista elareista ei enää jälkikäteen voi vapautusta hakea.


    • voi...

      Erotessani ex-miehestäni olimme käräjillä
      lapsista..meillä neljä lasta.
      miehelle jäi asuntovelka..autovelkaa..
      tuomari katsoi isän varattomaksi elatus-
      maksujen osalta.
      Siis isä on elatusvelvollinen mutta sitä
      ei ole vahvistettu niin isä pääsee kuin
      koira veräjästä.Minulle maksaa kaupunki
      elatusmaksun ja isällä ei kasva elatusvelka..

      • ainakaan

        muuten kuin määräaikaisena, kun ihmisten tulot ja menot tuppaavat nyky-yhteiskunnassa vaihtelemaan. Jos on oikein paha tilanne, satoja tuhansia ulosotossa ei työhistoriaa, tai jotenkin syrjäytyneestä ihmisestä kyse, sekin voi olla mahdollista.


      • oikeinOikein

        Hänelle jäi velat, huomioithan tämän seikan?
        Sinä sait lapset, eli jos muutitte vuokralle, saat asumistukea, koska mukuloita siunaantunut noinkin monta.
        Sinä saat lisäksi lapsilisät, joihin yh korotukset.
        Joten älähän valita!


      • Pennitön ja Suruton
        oikeinOikein kirjoitti:

        Hänelle jäi velat, huomioithan tämän seikan?
        Sinä sait lapset, eli jos muutitte vuokralle, saat asumistukea, koska mukuloita siunaantunut noinkin monta.
        Sinä saat lisäksi lapsilisät, joihin yh korotukset.
        Joten älähän valita!

        Oikein oikein??
        Eli mies maksaa joka kuukausi omistusasunnosta ja kasvattaa varallisuuttaan?Mutta ei joudu lapsiaan kuitenkaan elättämään??
        Lähi ei välttämättä saa edes lainaa sen kokoiseen asuntoon mitä tarttis vaikka kuinka olisi työssäkäyvä! (Kuten minä, lähihoitajana ei toivoakaan saada lainaa omaa asuntoa varten koska sen kokoista kun me tarttettaisiin, ei saa sillä hinnalla mitä miulle lainaa myönnettäisiin...)
        Nyt ei tarvitse ymmärtää tätä niin että "olisit jättänyt lapset miehelles ja hankkinut asunnon" mutta ei se nyt ihan oikein ole, että mies maksaa itselleen joka kuukausi useita satasia ja lapsiaan ei joudu elättämään.. Kyllä minun mielestä vaikka kuinka olisi velkaa, pitäisi lapsille määrätä edes se minimi ja jos ei etä pysty sitä maksamaan asuntolainansa takia, niin asunto myyntiin ja vuorkalle kuten muutkin joutuu tekemään.. ei ydinperheetkään voi asua omissa asunnoissa jos ei ole varaa lainanlyhennyksen jälkeen elättää perhettä...
        Karu totuus!


    • satu1

      Meillä elatusmaksuista annan vapautusta jos exällä on tiukkaa taloudellisesti. Katson että exäni hyvinvointi on suoraan verrannollinen lasteni hyvinvointiin isän puolelta.

      • ........

        On kaksi aivan eriä asiaa että maksaako mies sen sulle suoraan vai meneekö valtion/ kaupungin kautta!
        Jos mies maksaa suoraan naiselle, voivat he päättää asiasta keskenään!


      • Paras tapa on
        ........ kirjoitti:

        On kaksi aivan eriä asiaa että maksaako mies sen sulle suoraan vai meneekö valtion/ kaupungin kautta!
        Jos mies maksaa suoraan naiselle, voivat he päättää asiasta keskenään!

        jos nainen maksaa miehelle suoraan eikä vingu kuin pingviini! Miehet ovat olleet maksajana niin kauan, että osaamme jo kiertää nämä maksut halutessamme.

        Naiset ovat siis jälleen jäljessä tasa-arvon mukaisissa elareissa. Paljonkos muuten elatusvelvolliset naiset maksoivat elatusmaksuja viime vuonna?


      • itselleen kuule
        Paras tapa on kirjoitti:

        jos nainen maksaa miehelle suoraan eikä vingu kuin pingviini! Miehet ovat olleet maksajana niin kauan, että osaamme jo kiertää nämä maksut halutessamme.

        Naiset ovat siis jälleen jäljessä tasa-arvon mukaisissa elareissa. Paljonkos muuten elatusvelvolliset naiset maksoivat elatusmaksuja viime vuonna?

        yhtään mitään kyse on lapsen elatukseen menevästä osasta, minimi minkä kunta maksaa 118euroa ei riitä teini-...ikäisen elatukseen nimeksikään.miksi miehet murehtii maksuista jonka saa vain lapsi joka on oma. sitten vielä piikki... että varattomalla isällä löytyy aina rahaa kaljaan . oikein oksettaa !!


      • Jape1970

        Tämä on esimerkillistä ajattelua. Kenenkään ei pitäisi tietentahtoen heittäytyä välinpitämättömäksi toista kohtaan, jos halu lapsen parhaaksi on kummankin yhteinen intressi.
        Eroja tapahtuu, mutta se katkeruudessa eläminen ei tee ketään autuaaksi. Yhteistyö se on joka kannattaa.


    • itsekäs yh

      Itse hain elarit kunnalta, koska lapseni isä lakkasi maksamasta niitä, työttömyyden takia. Tiedän, että hän raportoi rahatilanteensa säännöllisesti elatusaputoimistolle, jossa päätetään saako hän vapautuksen vai ei.
      Kysyjän kohdalla ihmettelen miksi sinua kiinnostaa elatusvelvollisen tulot, jos saat rahasi kunnalta. Ei kai vaan olis jonkunlaisesta katkeruudesta kyse? Kyllä meidän yksinhuoltajienkin pitäisi mennä itseemme ja antaa entisen kumppanin elää omaa elämäänsä, jos yhdessä ei toiminut.

      • satu1

        Tästä asiasta samaa mieltä. Ketä kiinnostaa enää exän tulot ja yleensä elo.Pääasia että tapaamiset lasten kanssa toimivat.
        Joskus miettii yrittävätkö entiset vaimot liiaksi hallita entisten miestensä elämää, elatusmaksujen/lastensa verukkeella.


      • Äiti
        satu1 kirjoitti:

        Tästä asiasta samaa mieltä. Ketä kiinnostaa enää exän tulot ja yleensä elo.Pääasia että tapaamiset lasten kanssa toimivat.
        Joskus miettii yrittävätkö entiset vaimot liiaksi hallita entisten miestensä elämää, elatusmaksujen/lastensa verukkeella.

        Vanhempi lapseni ei ole tavannut biologista isäänsä n.4:n vuoteen (nyt 6v), isyys on aikoinaan tunnustettu ja varattoman isän elatusmaksut on aina kunta/kaupunki maksanut, 118e. Tyttärelläni on jo pikkusisko ja uusi isä, eli olemme paperilla uusioperhe mutta käytännössä isä,äiti ja 2 lasta.
        Viimeisen muuttomme jälkeen sossu taas lähetti taas niin minulle, kuin elatusvelvollisellekin ilmoituksen asuinpaikkamme ja maksajan muutoksesta. Samassa paperissa luki isän elatusapuvelat, joita juuri ennen nollausta oli reippaasti yli 3000e! (Elatusrästit nollaantuvat 5 vuodessa, tiedoksi epätietoisille.)
        En tiedä olenko vain epänormaali, mutta minulle tuli tunne ettei lapseni tarvitse niitä velkarahoja. Haluan siis lopettaa koko maksun nostamisen. Aina alusta asti olen itse lapseni elättänyt eikä minulla ole vaatimuksia lapsen bioisältä, en ymmärrä miksi tajusin tämän vasta nyt ja miksen naiiviuttani ajatellut kun allekirjoitin isyydentunnustuksen, mutta koko raha on tuntunut pelkästään taakalta. Voiko äiti siis kieltäytyä nostamasta elatusta, saako sopimukseen muutoksen vai onko adoptio se keino? Se tulee olemaan seuraava askel, olen ymmärtänyt että mikäli isä kuolee velkaisena ilman varallisuutta, joutuvat perilliset maksumiehiksi. Joudummeko me perheeni kanssa maksamaan tuntemattoman (alkoholisti) miehen velat jos hän päättää heittää lusikan nurkkaan?


      • eivät
        Äiti kirjoitti:

        Vanhempi lapseni ei ole tavannut biologista isäänsä n.4:n vuoteen (nyt 6v), isyys on aikoinaan tunnustettu ja varattoman isän elatusmaksut on aina kunta/kaupunki maksanut, 118e. Tyttärelläni on jo pikkusisko ja uusi isä, eli olemme paperilla uusioperhe mutta käytännössä isä,äiti ja 2 lasta.
        Viimeisen muuttomme jälkeen sossu taas lähetti taas niin minulle, kuin elatusvelvollisellekin ilmoituksen asuinpaikkamme ja maksajan muutoksesta. Samassa paperissa luki isän elatusapuvelat, joita juuri ennen nollausta oli reippaasti yli 3000e! (Elatusrästit nollaantuvat 5 vuodessa, tiedoksi epätietoisille.)
        En tiedä olenko vain epänormaali, mutta minulle tuli tunne ettei lapseni tarvitse niitä velkarahoja. Haluan siis lopettaa koko maksun nostamisen. Aina alusta asti olen itse lapseni elättänyt eikä minulla ole vaatimuksia lapsen bioisältä, en ymmärrä miksi tajusin tämän vasta nyt ja miksen naiiviuttani ajatellut kun allekirjoitin isyydentunnustuksen, mutta koko raha on tuntunut pelkästään taakalta. Voiko äiti siis kieltäytyä nostamasta elatusta, saako sopimukseen muutoksen vai onko adoptio se keino? Se tulee olemaan seuraava askel, olen ymmärtänyt että mikäli isä kuolee velkaisena ilman varallisuutta, joutuvat perilliset maksumiehiksi. Joudummeko me perheeni kanssa maksamaan tuntemattoman (alkoholisti) miehen velat jos hän päättää heittää lusikan nurkkaan?

        periydy.


      • kertoa
        satu1 kirjoitti:

        Tästä asiasta samaa mieltä. Ketä kiinnostaa enää exän tulot ja yleensä elo.Pääasia että tapaamiset lasten kanssa toimivat.
        Joskus miettii yrittävätkö entiset vaimot liiaksi hallita entisten miestensä elämää, elatusmaksujen/lastensa verukkeella.

        että exäni ei ole varaton, vaikka siltä kirjanpidollisesti näyttää, joten otan elatuksen kunnalta ja hän maksakoon ne sitten - mikäli maksaa ja koska maksaa, takaisin yhteiskunnalle, eli meille veronmaksajille.

        Tapaamiset menevät miten sattuu ja useimmiten lapset palautetaan kesken viikonlopun takaisin, toisena hetkenä työt menevät lasten edelle ja yhdessä hetkessä minun pitäisi peruuttaa lasten leirit ja syntymäpäiväjuhlat koska isä haluaa ottaa lapset määrätyllä viikonlopulla luokseen. Kyllähän tässä pomppia saisi ja olla ottamatta elatustukia vastaan niin herra pysyisi tyytyväisenä, mutta minä viis veisaan hänen tyytyväisyydestään niin kauan kuin lapset jäävät hänen almanakassaan aina viimeiseksi.

        Uskallanpa väittää, että suurinta osaa entisistä vaimoista ei piiruakaan kiinnosta exän tekemiset, ellei lasten tapaamisia lasketa mukaan. Joten te kuulutte valitettavasti enemmistöön.


      • pulianneli
        Äiti kirjoitti:

        Vanhempi lapseni ei ole tavannut biologista isäänsä n.4:n vuoteen (nyt 6v), isyys on aikoinaan tunnustettu ja varattoman isän elatusmaksut on aina kunta/kaupunki maksanut, 118e. Tyttärelläni on jo pikkusisko ja uusi isä, eli olemme paperilla uusioperhe mutta käytännössä isä,äiti ja 2 lasta.
        Viimeisen muuttomme jälkeen sossu taas lähetti taas niin minulle, kuin elatusvelvollisellekin ilmoituksen asuinpaikkamme ja maksajan muutoksesta. Samassa paperissa luki isän elatusapuvelat, joita juuri ennen nollausta oli reippaasti yli 3000e! (Elatusrästit nollaantuvat 5 vuodessa, tiedoksi epätietoisille.)
        En tiedä olenko vain epänormaali, mutta minulle tuli tunne ettei lapseni tarvitse niitä velkarahoja. Haluan siis lopettaa koko maksun nostamisen. Aina alusta asti olen itse lapseni elättänyt eikä minulla ole vaatimuksia lapsen bioisältä, en ymmärrä miksi tajusin tämän vasta nyt ja miksen naiiviuttani ajatellut kun allekirjoitin isyydentunnustuksen, mutta koko raha on tuntunut pelkästään taakalta. Voiko äiti siis kieltäytyä nostamasta elatusta, saako sopimukseen muutoksen vai onko adoptio se keino? Se tulee olemaan seuraava askel, olen ymmärtänyt että mikäli isä kuolee velkaisena ilman varallisuutta, joutuvat perilliset maksumiehiksi. Joudummeko me perheeni kanssa maksamaan tuntemattoman (alkoholisti) miehen velat jos hän päättää heittää lusikan nurkkaan?

        oh, hoh.


      • äiti äiti
        Äiti kirjoitti:

        Vanhempi lapseni ei ole tavannut biologista isäänsä n.4:n vuoteen (nyt 6v), isyys on aikoinaan tunnustettu ja varattoman isän elatusmaksut on aina kunta/kaupunki maksanut, 118e. Tyttärelläni on jo pikkusisko ja uusi isä, eli olemme paperilla uusioperhe mutta käytännössä isä,äiti ja 2 lasta.
        Viimeisen muuttomme jälkeen sossu taas lähetti taas niin minulle, kuin elatusvelvollisellekin ilmoituksen asuinpaikkamme ja maksajan muutoksesta. Samassa paperissa luki isän elatusapuvelat, joita juuri ennen nollausta oli reippaasti yli 3000e! (Elatusrästit nollaantuvat 5 vuodessa, tiedoksi epätietoisille.)
        En tiedä olenko vain epänormaali, mutta minulle tuli tunne ettei lapseni tarvitse niitä velkarahoja. Haluan siis lopettaa koko maksun nostamisen. Aina alusta asti olen itse lapseni elättänyt eikä minulla ole vaatimuksia lapsen bioisältä, en ymmärrä miksi tajusin tämän vasta nyt ja miksen naiiviuttani ajatellut kun allekirjoitin isyydentunnustuksen, mutta koko raha on tuntunut pelkästään taakalta. Voiko äiti siis kieltäytyä nostamasta elatusta, saako sopimukseen muutoksen vai onko adoptio se keino? Se tulee olemaan seuraava askel, olen ymmärtänyt että mikäli isä kuolee velkaisena ilman varallisuutta, joutuvat perilliset maksumiehiksi. Joudummeko me perheeni kanssa maksamaan tuntemattoman (alkoholisti) miehen velat jos hän päättää heittää lusikan nurkkaan?

        sinä huolit elatuksen kun saat sen kunnalta, joka perii tai on perimättä sitä isältä.

        Velat ei periydy seuraaviin sukupolviin. Ainoa keino saada velat perilleselle maksettavaksi on se, että ei huolehdi perunkirjoitusasioitoista kuoleman jälkeen. Kun lapsesi isä kuolee, niin kyllä siitä tieto tulee lapselle eikä ne velat yhtäkkiä mistään pomppaa lapsen maksettavaksi teidän maksettavaksi.


      • Nanna__

        Olen koittanut metsästää tietoa mistä ja miten tuota vapautusta anotaan? Olen siis ns.ulkopuolisena asiassa. Kyse on hetken ajan palkattomasta kaudesta isällä jolloin ei saa palkkaa eli ei myöskään rahaa millä maksaa elatusmaksut yhden kuukauden osalta. Muutoin maksut jatkuvat täysin normaalisti.Eli päätetäänkö vapautuksesta elatusaputoimistossa? Lasten äidin kanssa mahdotonta sopia maksuista.


      • kikijijioij
        Äiti kirjoitti:

        Vanhempi lapseni ei ole tavannut biologista isäänsä n.4:n vuoteen (nyt 6v), isyys on aikoinaan tunnustettu ja varattoman isän elatusmaksut on aina kunta/kaupunki maksanut, 118e. Tyttärelläni on jo pikkusisko ja uusi isä, eli olemme paperilla uusioperhe mutta käytännössä isä,äiti ja 2 lasta.
        Viimeisen muuttomme jälkeen sossu taas lähetti taas niin minulle, kuin elatusvelvollisellekin ilmoituksen asuinpaikkamme ja maksajan muutoksesta. Samassa paperissa luki isän elatusapuvelat, joita juuri ennen nollausta oli reippaasti yli 3000e! (Elatusrästit nollaantuvat 5 vuodessa, tiedoksi epätietoisille.)
        En tiedä olenko vain epänormaali, mutta minulle tuli tunne ettei lapseni tarvitse niitä velkarahoja. Haluan siis lopettaa koko maksun nostamisen. Aina alusta asti olen itse lapseni elättänyt eikä minulla ole vaatimuksia lapsen bioisältä, en ymmärrä miksi tajusin tämän vasta nyt ja miksen naiiviuttani ajatellut kun allekirjoitin isyydentunnustuksen, mutta koko raha on tuntunut pelkästään taakalta. Voiko äiti siis kieltäytyä nostamasta elatusta, saako sopimukseen muutoksen vai onko adoptio se keino? Se tulee olemaan seuraava askel, olen ymmärtänyt että mikäli isä kuolee velkaisena ilman varallisuutta, joutuvat perilliset maksumiehiksi. Joudummeko me perheeni kanssa maksamaan tuntemattoman (alkoholisti) miehen velat jos hän päättää heittää lusikan nurkkaan?

        minä varmaankin sinuna tekisin siten että avaisin pankkiin lapselle tilin (jollei jo ole) ja pyytäisin sille tilille ne elarit. Sitten on lapsen oma asia mihin törsää sen rahan, silloin se ei kuitenkaan olisi "sinun epäonnesi" ja lapsi saisi itselleen hänelle kuuluvaa.
        Tuon summan voi myös laittaa jollekin talletukselle ja siihen sitten vaikka nostoehdoksi täysi-ikä tms. jolloin vähän isompi potti vaikka auton hankintaa varten.


      • Nanna__ kirjoitti:

        Olen koittanut metsästää tietoa mistä ja miten tuota vapautusta anotaan? Olen siis ns.ulkopuolisena asiassa. Kyse on hetken ajan palkattomasta kaudesta isällä jolloin ei saa palkkaa eli ei myöskään rahaa millä maksaa elatusmaksut yhden kuukauden osalta. Muutoin maksut jatkuvat täysin normaalisti.Eli päätetäänkö vapautuksesta elatusaputoimistossa? Lasten äidin kanssa mahdotonta sopia maksuista.

        Kela päättää maksuvapautuksesta. Käykää tekemässä hakemus siellä.


      • Nanna__
        laki-lissu kirjoitti:

        Kela päättää maksuvapautuksesta. Käykää tekemässä hakemus siellä.

        Kiitos vastauksesta=)


    • potut pottuina

      No meillä on sellainen tilanne että lasten äiti on estänyt tapaamisiamme jo yli vuoden. Vaikka on oikeuden päätös asiassa. Nyt jouduin lomautukselle eikä puolisollakaan ole vielä töitä. Kun ens kerran menen kelaan niin otanpa asian puheeksi. Miksi maksaa jos ei saa tavata edes? Tulopuoli on reilusti miinuksella mutta hyvin eletään kun ollaan tarkkoja. Pras kysyä kuitenkin kelasta. Joo kyllä se exä ne rahat saa jostain, tiedän, eikä kyseessä ole kiusanteko vaan kysymys onkin periaatteellinen. Miksi maksaa tyhjästä.

      • ,,

        Erosin 90-luvulla enkä ole tavannut lasta sen koommin, mies sai elatusavun ennakkoa. Maksoin 15 000 markkaa ulosottomiehelle elatusmaksuja.


      • 17+3

        Kun elatusvelvollisuus ja tapaamisoikeus eivät ole mitenkään verrannollisia keskenään. Sama kun sanoisit että koska joudut maksamaan veroja, voit aseellisesti uhaten ryöstää pankin.


      • potut pottuina
        17+3 kirjoitti:

        Kun elatusvelvollisuus ja tapaamisoikeus eivät ole mitenkään verrannollisia keskenään. Sama kun sanoisit että koska joudut maksamaan veroja, voit aseellisesti uhaten ryöstää pankin.

        Se on kyllä huomattu. Elatusmaksut kyllä peritään mutta lasten tapaamisoikeus ei kiinnosta ketään. Eipä tosiaan ihme jos haulikkohommia tapahtuu kun lähivanhempi tarpeeksi kiusaa toista. Anyway hakemus elatussopimuksen purkamisesta on jätetty kelaan ja nyt odotellaan. Perusteena se rahattomuus ja vielä se että lapsistani en ole kuullut mitään ja exä on estänyt tapaamiset. Kelan hemmo sanoi että todennäköisesti läpi menee. Tulossa on piakkoin lasten opiskelut ynnä muut. Kyllähän kaikki olisi paljon helpompaa jos toisella ei olisi itsekäs ja ahne luonne. Minä kyllä saan tehdä ihan mitä vaan kun minä olen niin ja niin hyvä äiti. Rahat ei kyllä riitä mutta lapsiani et kyllä saa luoksesi vaikka hoitaisit ilman elatusmaksujakin, minäkö itsekäs paska....hoh ho...


    • näin se menee

      Takautumissaatava jätetään perimättä, kun elatusavun maksun laiminlyönti on johtunut
      elatusvelvollisen maksukyvyttömyydestä. Elatusvelvollista pidetään maksukyvyttömänä, jos
      hänen tulonsa ovat työkyvyttömyydestä, työttömyydestä tai muusta hänestä riippumattomasta
      syystä elatusavun laiminlyönnin ajankohtana olleet enintään 1008 euroa kuukaudessa (ajalla
      ennen 1.1.2011 tuloraja on 984,57 euroa kuukaudessa). Tulorajaa korotetaan 252 eurolla jokaista
      elatusvelvollisen huollettavana olevaa alaikäistä lasta kohti (ajalla ennen 1.1.2011 korotus on
      246,14 euroa lasta kohti). Tulot huomioidaan brutto-määräisinä. Tulorajoihin tehdään vuosittain
      indeksitarkistus.

    • TosiTietäjä

      Työttömänä saa aina vapautuksen elatusmaksuista, kun bruttotulot kuukaudessa on alle 1044 euroa. Tämä 1044 euroa on summa vuonna 2012

      Siis aina, ja pankaa tämä mieileen !

      Olen usein pitkään työtön, ja saan aina vapautuksen elreista. Yleensä kesällä teen hyväpalkkaista työtä 3 kuukautta, tienaten yli 8000 euroa nettoa. Ulosottomies ja työkkäri eivät tajua 3 kuukaudessa iskeä ja jätän 3 kuukauden elarit maksamatta AINA !

      Sitten taas työttömänä saan vapautuksen ja 3 kuukauden osaltana kertynyt velka KELALLE vähenee joka kuukausi lapsikorotusten muodossa,

      MUUTAMASSA KUUAKUDESSA olen velaton, elatusmaksuvelkaa ei kerry senttiäkään koska saan aina vapautuksen, mulla se 8000 euroa tienattuna, tili tyhjennettynä ja myös sosiaalitoimiston tuet alkavat taas pyöriä.

      Siitä 8000 eurosta on paljon säästössä,niitä säästöjä ei voi pitää omalla tilillä sossun takia. Mitäs sitten teen rahoilla syksyisin ?

      No tietenkin lentokoneella lämpimään :)

      Tämä neuvo on tuikitärkeä ja mitä sitä huutelemaan, mutta yhteisten etäisukkien puolesta haluan jakaa toimivat neuvoni =).

      MIETTIKÄÄ, 3 kuukautta töitä vuodessa eikä tarvii maksaa palkasta senttiäkään elatusmaksuja....ja sykyisin lämpimään aurinkorannoille :)

      PS: Tämä vapautus edellyttää että olet työtön työnhakija ja nostat työmarkkinatukea. ONNEKSI eivät työkkärissä löydä mun alalle töitä ja pakota töihin pienellä palkalla....

    • 620€ kk

      Mulle lastenvalvoja sanoi että vaikka olen työtön niin joudun työttömyyskorvauksesta maksamaan lapsikorotuksen isälle. Vaikka isä tienaa itse hyvin. Reilua.

    • mumm132

      Meidän iskällä on elatusta rästissä maksettvavana yli tuhat euroa. Aina vaan lupaa maksaa mutta rahaa ei vaan kuulu. Ajattelin kohtapuolin pistää asian ulosottoon koska mielestäni olen ollut suhteellisen kärsivällinen.

    • JJohanson

      Turha tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on ja miksi lähivanhemmat edes miettivät jotain toisen, elatusvelvollisen suorituksia Kelan perintään, kun ne ei vaikuta lähivanhempien elämään millään lailla!
      Elatustuki ja apu on eri asia ! Mutta nimitykset eivät nyt muuta itse asiaa.
      -Jos toinen (elatusvelvollinen) ei maksa elatusmaksujaan, siirrätte asian heti ulosottoon ! Kestää käsittely hetken, mutta sitten alkaa rullata. Saat AINA minimin eli 2019 n.155e.
      - Jos teillä on tätä korkeampi sopimus, saat sen mukaan. Jos elatusvelvollinen on tuloton, elatussopimuksen korjaaminen paikallisella lastenvalvojalla on ajankohtainen. Elatusvelvollisten tulee tätä vaatia, jotta velkaantuminen loppuu.
      - Kun nyt täällä saajia kovasti kiinnostaa, Kela velkoo sitten omiaan. Elatusvelvollinen suorittaa maksuja ulosottoon kykynsä mukaan.
      - Tärkeää! 1 v ajalta takautuvasti työtön tai tuloton elatusvelvollinen voi hakea maksuvapautusta tuon 155e osuuden. Siinä on joku tuloraja, eli saat vapautuksen kuukausilta jolloin tulot alle n.1200e (2019)? On muistettava milloin ulosotto alkoi. Jos haet 1v ja 1kk päästä ulosoton alkamisesta, 1 kk ajalta vapautusta ei saa. Tämän jälkeen vapautusta sitten heti mieluummin 11kk välein. Käsittääkseni vapautusta voi nykyään hakea netissäkin. Ainakin parempi tapa kuin postittaa, joka saattaa hävitä johonkin.

      • unohditko

        ettei sosiaalitoimi/ lastenvalvoja ole vanhempien välisissä omia lapsiaan koskevissa keskinäisissä- ja vapaaehtoisissa sopimusasioissa asianosainen- ja sopimusosapuoli eikä minkäänlaista oikeutta ottaa kantaa asiaan "viranomaisena":)))


    • Nainenkysyy

      Mitenkäs elatusmaksut sitten menee jos miehellä on tilillä 100000e ja velaton omistusasunto, mutta jättäytyi työttömäksi ettei tarttis elareita maksaa?

      • Nainenkysyy

        Saisiko vastauksen tähän, että otetaanko muu omaisuus huomioon elareista päätettäessä vaiko pelkästään työstä tulevat reaaliaikaiset tulot?


      • Nainenkysyy

        Ole sinä jo hiljaa. Odotan jotain järkevää vastausta enkä mitään sössötystä.
        Ja yksinhuoltaja olen, mutta lapsen isä on tiedossa. Ei suostunut vapaaehtoisesti tunnustamaan isyyttäänkään.


      • Anonyymi

        "isä todettiin varattomaksi"

        61€/kk

        surkea elatuskyky.. bwaahahaahaaaaaa


      • Anonyymi

        Ei kai se mikään ihme että halua elatusapuja itsellesi jos elatuskykysi on vain 61 eur/kk.
        Sehän on säälittävän huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se mikään ihme että halua elatusapuja itsellesi jos elatuskykysi on vain 61 eur/kk.
        Sehän on säälittävän huono.

        Ei pidä paikkansa- on elatuskykyä muttei halua ja elatusapu - 61€/kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa- on elatuskykyä muttei halua ja elatusapu - 61€/kk

        61 euroa on pieni elatusapu eli se on suoraan verrannollinen elatuskykyyn. Sinulle varmasti 61 egee on iso raha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        61 euroa on pieni elatusapu eli se on suoraan verrannollinen elatuskykyyn. Sinulle varmasti 61 egee on iso raha.

        Ei pidä paikkansa- on elatuskykyä muttei halua ja elatusapu - 61€/kk...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa- on elatuskykyä muttei halua ja elatusapu - 61€/kk...

        61 eur elatuskyky on surkean pieni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        61 eur elatuskyky on surkean pieni

        Ei pidä paikkansa- on elatuskykyä muttei halua ja elatusapu - 61€/kk... .......


    • Anonyymi

      Kunta ei ole oikeustoimikelpoinen, asianosainen- ja sopimusosapuoli

      • Anonyymi

        Sinä et ole asianosainen- ja sopimusosapuoli nettikiusaaja.. Viestisi ylläpito poisteloo, koska et ossoo käyttäytyä


      • Anonyymi

        Palstan vartija poisteloo viestisi koska et ossoo käyttäytyä syyllistyssäsi rikokseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan vartija poisteloo viestisi koska et ossoo käyttäytyä syyllistyssäsi rikokseen

        "Syyllistyssäsi"?


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe