Hei. Meidän 11-vuotiaalta narttukoiralta löytyi nisäkasvaimia. Isoin on kooltaan parin herneen kokoinen, ja nuppineulanpään kokoisia on muutamia.
Eläinlääkäri ehdotti leikkausta, mutta varoitti myös siitä että joskus leikkaus aiheuttaa kasvainten räjähdysmäisen kasvun ja kertoi että alku vuodesta oli vastaan otolle tullut koira jolla oli ollut kasvaimia ja se oli leikattu ja muutaman viikon kuluttua koira oli täytynyt lopettaa koska kasvaimet olivat räjähdysmäisesti kasvaneet ja levinneet.
Kysyisinkin koemuksia edellämainituista kasvaimista ja niiden poistoleikkauksista tai leikkaamatta jättämisestä. Lääkäri sanoi meille että voi olla jos koiraamme ei leikkattaisi niin ikään katsoen välttämättä koiramme ei tulisi kuolemaan kasvaimiin vaan esim. vanhuuden tuomiin komplikaatioihin.
Jos kertoisitte kokemuksistanne niin olisin kiitollinen. ;)
Nisäkasvain
7
12123
Vastaukset
- FAU
ihan samanikäinen narttu, jolta löytyi nyt viimeisen juoksun jälkeen myös kasvaimia nisistä.
Minä en enää vanhaa koiraa ala leikkuuttamaan, varsinkaan kun se leviämisriski on aika suuri.
Aikanaan oli toisella vanhalla nartulla myös kasvaimia ja se leikattiin heti, kun huomattiin patit. Se eli ihan hyvää elämää vielä melkein pari vuotta leikkauksen jälkeen, mutta silläkin oli kasvaimet jo levinneet keuhkoihin ja niitten takia jouduttiin sitten lopettamaan.
Tämä koira sai lopun ikänsä leikkauksen jälkeen juoksun estävää lääkitystä koska todennäköisyys niitten kasvainten uusimiseen nisissä oli iso.
Todennäköisesti saman lääkityksen saa myös tämä nykyinen pattipotilas, koska muuten ne kasvaimet luultavasti lisääntyvät seuraavan juoksun yhteydessä. - N-60
Minun koiralleni ilmestyi jonkinlainen nisäkasvain jo 5 vuotiaana. Lääkäri katseli ja sanoi myös, että jos laikkauttaa, voi mennä pahemmaksi.
Sitten se patti keräsi itseensä nestettä. Välillä oli jo melkein nyrkkini kokoinen, ja tyhjennettiin sieltä imien nestettä pois.
Mutta kun ei ollut kipeä eikä häirinnyt koiraa muuten kuin nukkumaan mennessä, piti asetella patti mahan alla, niin en leikkauttanut.
Koira eli pattinsa kanssa yli 14 vuotiaaksi. Kuoli ihan vanhuuttaan.
Pattejakin on niin monenlaisia, kannattaa aina katsella koiran olotilaa, jos vähänkin lemmikkiään tuntee, niin kyllä näkee kärsiikö se jostain patista tai muusta vaivasta.
Nisäkasvaimeksi lääkäri koirani patin nimesi.
Niitäkin on sekä hyvän/pahanlaatuisia, pääasia on ettei niistä lähde mitään kovaa suonta koiran sisällepäin.
Ja vanhoina koiraan kuin koiraan tulee jos jonkinlaista pattia.....Kokemuksesta voin sen kertoa. Olen koiria pitänyt jo 50 vuotta.
N-60- :((
...tosi kovasti mitä päätän leikkauksesta, sillä ainakin nyt meidän koira on ikäisekseen todella pirteä ja hyväkuntoinen "rouva", niin kuin eläinlääkärinkin koiraamme kuvasi. Hän ei ollut uskoa kun kerroimme koiran iän.
Mutta katselaan nyt ja mietitään todella joka kantilta asiaa....
- Alci
Hei,
Lähdin tutkimaan minäkin nisäkasvain asiaa, josko löytyisi jotain apua. Itselläni on 7v6kk vanha narttu burma kissa joka steriloitiin eilen. Samalla poistettiin n.herneen kokoinen patti nisän alapuolelta. Lääkäri totesi sen olevan maitorauhas kasvaimen, oli saanut kaikki pois. Ympärillä paljon tervettä kudosta ja "rasvaa". Löysin muutama viikko sitten tuon patin.
Kauhistúttaa odottaa 2 viikkoa patologin tulosta onko se kasvain hyvä vai paha laatuinen. Onko kellään kokemusta tästä lähinnä kissoilla mikä on ennuste??? - Mama
Kuinkahan nuorelle koiralle tuollainen nisäkasvain voi tulla? Juuri viikonloppuna huomasin kotona käydessäni että koirallamme oli yksi nisä suurentunut noin herneen kokoiseksi. Koira ei itse välitä kasvaimesta eikä arista sitä. Koiralla ikää noin vuosi ja ajattelin ottaa asian esille eläinlääkärissä kun menemme ottamaan tehosterokotteen.
- nisä
Mulla akns ongelma nisäkasvaimet,mutta koira repii ne auki? Kerran on leikattu ja tämä vaiva kun repii auki tuli nyt juoksujen yhteydessä sekä pissaa sisälle.... Koiran tarkkaa ikää ei tiedä.
- 23
voiko levitä leikkauksen jälkeen? olin myös kuullut tämän puheen, ja meille eläinlääkäri sanoi että täysin huhupuhetta. jos menee leikkauksen jälkeen pahemmaksi, se johtuu siitä että kasvain on jo päässyt leviämään ennen leikkausta, että leikkaus ei voi millään tavalla pahentaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767