hirsitalon lämmitys kustannukset

niuho

kyselisin tietoa n.130n.hirsitalon
lämmityskuluista per/kk?
jos talossa on suorasähkölattia-
lämmitys sekä varaavatakka.
mikä olisi paras ja edullinen lämmitys-
vaihtoehto hirsitaloon?

24

12533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimala

      Minulla on 200 neliöinen hirsitalo, paksuus 205 mm. Ulkorakennuksessa neliöitä l70. Talon ja ulkorakennuksen lämmityskustannukset olivat viime vuonna 850 euroa.
      Lämmitysmuotona pellettilämmitys ja glykolikiertoiset lattialämmitykset. Talossa lisäksi suuret varaavat tulisijat.
      Mielestäni paras ja halvin ratkaisu on pelletti. Halpa hankkia ja tehoa riittää.

      • teillä

        on järjestetty pelletin varastointi? Tarvitseeko rakentaa Hartwall-areenan kokoinen varasto pelletille? Olisi ystävällistä, jos hieman kertoisit, koska olen itse suunnittelemassa kyseistä lämmitymuotoa OK-taloon.


      • Voimala
        teillä kirjoitti:

        on järjestetty pelletin varastointi? Tarvitseeko rakentaa Hartwall-areenan kokoinen varasto pelletille? Olisi ystävällistä, jos hieman kertoisit, koska olen itse suunnittelemassa kyseistä lämmitymuotoa OK-taloon.

        Rakensin ulkorakennukseen lämmityskeskuksen josta kanaalia pitkin taloon lämpö. Siilo on 2,5 x 3m ja 2,5 korkea. Siihen mahtuu 2 vuoden pelletit.


      • Renx

        Pellettia myytän! Jos kiinosta ottaka yhteyttä [email protected] puh:0466644472 Renee Aumeste


      • ihmeijiä
        Renx kirjoitti:

        Pellettia myytän! Jos kiinosta ottaka yhteyttä [email protected] puh:0466644472 Renee Aumeste

        Tää "Pellettiä myytän" todennäköisesti huijaa..


      • Pimpeliplöm
        ihmeijiä kirjoitti:

        Tää "Pellettiä myytän" todennäköisesti huijaa..

        :D hahahahahahahhhhhhhaaaa


    • eee1

      Minulla on 15-vuotta sitten rakennettu hirsitalo, jonka pinta-ala on n. 120 neliötä. Talossa on suora sähkölämmitys ja varaava takka. Olen juuri ottanut vuosikulutuslukeman sähköstä sähköyhtiölle ja se oli 18055 KWh = 1500 € /v. Lämmityksen osuus tästä on vaikea määrittää. Ehkä se on 12000 KWh =1000 € /v 83 €/kk. Meillä käytetään takkaa lämmitykseen lokakuusta maaliskuun loppuun. Sinä aikana kuluu puuta 6-7 kuutiometriä. Puut maksoivat kotiintuotuna 42 € kuutiometriltä = 294 €/v 24 €/kk. En ota kantaa mikä on edullisin lämmitysmuoto. Meillä lämmitys menee näin olosuhteiden pakosta.

      • leipuri hiiva

        "Meillä käytetään takkaa lämmitykseen lokakuusta maaliskuun loppuun"

        -kannattais hommata iso leivinuuni niin olis paremmin massaa ja lämmittäminen olisi mielekkäämpää.


    • ARRZI

      JOS RAKENNUS ON SUUNNITELTU OK JA U-ARVOT OK, NIIN LÄMMIYSKUSTANNUKSET YLEENSÄ KURISSA. SUURIN ENERGIAHUKKA MENEE TALOSTA ULOS LÄMPIMÄN KÄYTTÖVEDEN MUKANA. hARKINTAAN KANNATTAA LAITTAA POISTOILMALÄMPÖPUMPPU TAI TAVALLINEN INVERTER LÄMPÖPUMPPU, ON MUUTEN TEHOKAS LÄMMITTÄJÄ TAKAN KANSSA. PELLETIT JA MAALÄMMÖT OVAT INVESTOINNEILTAAN MUUTEN AIKA TYYRIITÄ. VAATIVA HUOLTOA, JA KONEISTON UUSIMISEN N.20 VUODEN KULUTTUA.

      • LVI-suunnittelija

        Onko tuo sinun poistoilmapumppusi muka vielä 20-vuoden pääsät täydessä toimintakunnossa ?

        Lämpöpumppu kestä hyvällä tuurilla 10 vuotta jolloin kompuraa ym. joutuu uusimaan.

        Poistoilmalämppumppu on käytännössä suorasähkölämmitys. Noin puolet vuotuisesta energiamäärästä ajetaan suoralla sähköllä, toinen puoli saadaan lämpökertoimella 1,5-2,5. Eli suoraan sähköön verratuna on sähkölasku noin 75 % järjestelmän kulut.


    • @@@

      Katto- ja lattialämmitys yhdistelmä electronisella
      keskitetyllä ohjauksella/lämpötilojen valvonnalla hintalaatu/toimintavarmuudeltaan
      erittäin hyvä vaihtoehto.
      Hyötysuhteet sähkölämmityksessä vielä sen verran hyvät
      ostohintaan nähden että ei taida muut vielä kyetä
      samalle viivalle.

    • puu/ suora sähkö

      Neliöitä on 250, neljä kakluunia, yksi pönttöuuni ja keittiössä hella. Sähköä menee reilut 20000kW vuodessa ja puita 8-10 kuutiota a/30€.
      Ihan joka päivä ei puilla kaikkia uuneja lämmitetä ja seinistä löytyy kyllä 10cm eriste vielä hirren sisäpuolella. Ikkunat ovat kuitenkin alkuperäiset. Enkä vaihda! Hemmetin hyvää puulaatua!
      Alapohjaa kun saisi joskus vielä eristettyä paremmin, kun hieman lattiat kylmenee. Silloin varmaan sähkön kulutus jäisi normaaleilla kodinkoneilla aika tarkkaan siihen kahteen kymppiin.

    • kohtuullinen9

      100m2 2016 valmistunut 230mm hirrellä kulutus 17 000kw 8- 10m3 puita.

      kohtuullinen kulutus

      • n.y.t.tte

        polttopuut mukaan laskettuna kulutus 25-30 kWh, aika paljon minun mielestä näin uudesta talosta


      • n.y.t.tte
        n.y.t.tte kirjoitti:

        polttopuut mukaan laskettuna kulutus 25-30 kWh, aika paljon minun mielestä näin uudesta talosta

        MWh tietysti


    • Eiharakoille

      Finnlamellin 82 neliötä 202 mm hirsi, alapohja 200 finnfoam, yläpohja 500 puhallusvilla, ILP, takka/leininuuni, ilmanvaihto koneellinen. Tässä kokonaisuudessa v.2017 kaikki sähkö 12170 kWh. Mielestäni ei mikään paha.

    • LääkärinLapsi

      100 neliötä. rahaa sähköön sis. lämmityksen ja taloussähkön 2000€/vuosi.
      Puita,pilkottua koivua ostan makkaranpaistoon 3-4 kuutiota joka vuosi.

    • Peltosipulinvilj

      110 m2 Lämmitykseen tasan 2400€. Puolet vuodesta patterit nollilla, niin kuin muissakin sähkölämmitystaloissa.

    • Lohenpyrstönurkat

      Sähkölämmitys uusilla Norjalaisilla patterilla, kaksi ilmalämpöpumppua, Porin-Matti. omat puut.


      Rahaa kuluu kuukaudessa 170€. Juuri nyt tein tulet Porin-Mattiin, tunnin kuluttua pitää riisua paita pois päältä. Joskus poltan naapurimaasta tuotuja brikettejä, jolloin 7:llä palalla tulee mukava peruslämpö.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Aika paljon kuluu, jos tuo raha sähköä tarkoittaa. Minulla tämä talo on vanha, iso maalaistalo, jota tosin on remontoitu. Kaksi ilmalämpöpumppua minullakin on, ja peräkamarin pönttöuunissa poltellaan harvakseltaan tulia. Tänä vuonna on sähköä kulunut n. 9100 kWh. Leutoa on luvattu, joten alle 11000 kWh on tämän vuoden kulutus. Kesällä piti jäähdyttää lähes jatkuvasti, mutta se ei paljon sähköä kuluta.


      • Lohenpyrstö125

        Kyllä se sähköä tarkoittaa eli vuositasolla 2000€:n kuluerä. Omaa puuta riittää loppuelämäksi, mutta ei sitä jaksa koko ajan puilla pelata.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minulla menee kahdessa talossa yhteensä yli 2000 € vuodessa sähköön. Metsää on minullakin, ja kuntoilunkin vuoksi vielä toistaiseksi kerään tämän maaseutupirtin polttopuut.


    • raksaaja-sh

      Alkuperäiselle:
      Rakennuspaikkakunta olisi oleellinen tieto, samoin IV:n LTO:n tyyppi ja hyötysuhde.
      Tuttavien vastaavankokoisiin "kastelleihin" kun vertaan niin sanoisin että 30 000kwh 20% vois mennä ~keskisuomen...pohjoispohjanmaan kohdilla.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kuluu sähköä etelän taloissakin. Kun Hesan sähkönmyyjäkin joku vuosi sitten siirtyi kulutuksen mukaiseen laskutukseen, melskasi joku emäntä Hesarissa että häneltä menevät pasmat sekaisin. Hän kun on tottunut siihen että sähkö maksaa 300 €/kk, sopeuttanut tulonsa siihen. Kyllä se entinen tasaerälaskutus sopi sille sähkönmyyjälle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe