palkkatuki

työtön ja tietämätön

Saan ansiosidonnaista päivärahaa, ja päiviä on jäljellä reilut 200. Työkkärissä ilmoittivat,että olen oikeutettu palkkatukeen, ja että seuraavassa keskustelussa sitten selviää mitä se kohdallani tarkoittaa.

Osaisiko joku kertoa palkkatuesta? Eli menen mihin työkkäri käskee, välittämättä siitä mikä on palkka? Luin kyllä niistä perusosista harkinnan mukaisista muista lisistä, ja hiukan epäilyttää? Luulin että ansiosidonnaisen aikana ei tarvitsisi mennä aivan minne tahansa, liiton rahat vähän turvaisivat näissä tilanteissa?

Kertokaa kokemuksistanne.

18

37733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työllistamistuki

Palkkatuki ei sinänsä eroa entisestä työllistämistuesta tai yhdistelmätuesta. Itse teen työtä työllistämisen edistämiseksi, en ole työkkärissä, vaan työkkäri ostaa palvelut meiltä- Palkka tuki tuli siis korvaamaan työllistämiseen tarkoitetun tuen eikä siinä varsinaisesti ole paljoa eroa aikaisempaan Lisää tietoa voit käydä katsomassa mol.fi

• eletä

Järjestöt, erilaiset osuuskunnat ja seurat käyttää häikäilemättömästi vuosi vuoden jälkeen tuota ilmaista työvoimaa hyväkseen. Pidetään vuosi ja sitten uutta tilalle. En hyväksy koko palkkatukea sen takia. Pitkään työttömiä olleita pakotetaan lähes ilmaiseen työhön josta ei makseta edes kunnon palkkaa. Varsinkin jos olet yksinasuja ei lyö leiville, kun asumistuet lopetetaan sen takia. Saman rahan vuokran jälkeen saat ollessasi työttömänä ja aina ei edes riitäkään, vaan haettava loppuosuus soskusta. Kannattavaa eikö?

• Kokemuksen rintaääni

Totta joka sana. Itse olin järjestöjen täsmäkoulutuksessa jossa haetaan juuri järjestöihin ja heidän asioihin perehtynyttä työvoimaa. Kun tuo järjestöjen toimitapa selvisi kurssin edetessä, tuli monella vastarinta koko kurssia ja järjestöjä vastaan. Järjestöihin ei olisi ollut edes mahdollista vakiintua huonon rahatilanteen takia joka järjestöillä on, vaan vuoden olet palkkatuella ja sitten olet taas omillasi. Järjestöt vaan hakee seuraavaa ilmaista työntekijää sen vuoden jälkeen ja hyvin menee.

• työtön ja tietämätön

Kiitos vastauksista. Itsekin ajattelin, että kuka enää palkkaa työntekijää vapailta markkinoilta oikealla ja asianmukaisella palkalla, kun työkkäristä saa tekijöitä polkuhinnoilla. Tämä systeemihän se vasta auttaakin ihmisiä työllistymään!

• puhut
        Kokemuksen rintaääni kirjoitti:

Totta joka sana. Itse olin järjestöjen täsmäkoulutuksessa jossa haetaan juuri järjestöihin ja heidän asioihin perehtynyttä työvoimaa. Kun tuo järjestöjen toimitapa selvisi kurssin edetessä, tuli monella vastarinta koko kurssia ja järjestöjä vastaan. Järjestöihin ei olisi ollut edes mahdollista vakiintua huonon rahatilanteen takia joka järjestöillä on, vaan vuoden olet palkkatuella ja sitten olet taas omillasi. Järjestöt vaan hakee seuraavaa ilmaista työntekijää sen vuoden jälkeen ja hyvin menee.

Olen samaa mieltä kolmannen sektorin työpaikkojen suhteen ei ole luotavissa tulevaisuutta. Monesti nämä vielä tarjoavat lyhyempää työaikaa,jolloin työntekeminen ei kertakaikkiaan kannata. Kirjoitin tuossa toisena ketjussa ja selvennän työnetsintää tekevänä että itsekkään en tätä tukea ole tarjoamassa yrityksille, ja toisaalta nämä järjestöt ei ole niitä joihin edes haluan työllistää, koska juuri niissä ei tätä jatkuvuutta ole. Yksityisten työnantajien kohdalla vaikka tukea käytettäisiinkin on myös mahdollisuus tämän jälkeen päästä ns. vakituiseksi. Kuten sanoin en kuitenkaan tätä työtä tehdessäni ole hirveän halukas aluksi kertomaan tuesta, sillä jää jotenkin työnantajalle vaikutelma että olisi toissijainen työnhakija, vaikka näin ei ole.

Palkkatuki uudistus sinänsä toi jotain uuttakin eli jos työnantaja työllistää palkkatuella hänen tulee tehdä suunnitelma kirjallisesti miten työntekijän asemaa kohennetaan. korkeamman palkkatuenpiirissä olevalla ei tätä kylläkään ole joten heillä on huonompi asema tässä suhteessa.

Periaattessa kuitenkin palkka tuki ei mielestäni ole työllistämisen ratkaisu, jotain viisaampaa olisi keksittävä, mutta mitä? sitä en osaa itekkään sanoa. Toisaalta pienyrittäjien kohdalla palkkatuki voi olla hyväkin apu kouluttaa työntekijä tehtäviin, koska kukaan ei pysty heti täyttäpanosta antamaan heti alussa.

• selvää ottanut

Ainakin vielä viime vuonna oli sääntö yhdistelmätuesta että siihen "oikeutettu" kun yli 500 päivää takana. Saattaa olla raja muuttunut muiden myötä vuoden alussa kun muuttui palkkatuki nimikkeen alle. Rahalla sinänsä ei pärjää jos olet sinkku. Kaikki tuki loppuu muualle palkkatuen myötä. On laitettu juuri siihen rajalle, että luultavasti et saa edes asumistukea enää sen jälkeen. Kannattaako työnteko enää 700-900 euron netto palkalla on jokaisen oma asia. Tienaava puoliso rinnalla tietysti eriasia. Ylimääräistä tulee jonkun verran.

• mennä..

..ansiopäivärahallakin palkkatukityöhön? Uusissa työmisteriön lakiohjeissa sanotaan, että "työttömän työnhakijan yhteuistyövelvollisuus loppuu työvoimatoimiston kanssa kun hän täyttää työssäoloehdon".
        Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

toki käyn oman alani keikkatöissä ansiopäivärahallakin.

• Autosuhari
        mennä.. kirjoitti:

..ansiopäivärahallakin palkkatukityöhön? Uusissa työmisteriön lakiohjeissa sanotaan, että "työttömän työnhakijan yhteuistyövelvollisuus loppuu työvoimatoimiston kanssa kun hän täyttää työssäoloehdon".
        Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

toki käyn oman alani keikkatöissä ansiopäivärahallakin.

Mä olen ollut erään kaupungin palveluksessa tällä uudella korotetulla palkkatuella reilun kuukaudenpäivät..no joo eihä siinä mitää, työpäivän pituus on 6,5 tuntia ja ei tosiaankaantyöllä rasiteta..-mutta kun käy aika pitkäksi ja tuntuu ettei mikään vähäinenkään tekemäni ole oikein..aina marmattaa ja kyräilee esimies heti aamusta pitäen,täysin epäoleellisista asioista haluu pätee.
        Onko mun tosiaan pakko lusia tää 6kk tämän Gestapon mielivallan alla-vai voiko palkkatuki työpaikkaa vaihtaa johonkin mielekkäämpään hommaan, jos vaikka sellaisen löydän ite tai sitten sisäisellä siirrolla kaupungin hierarkiassa?

• Maitsu
        Autosuhari kirjoitti:

Mä olen ollut erään kaupungin palveluksessa tällä uudella korotetulla palkkatuella reilun kuukaudenpäivät..no joo eihä siinä mitää, työpäivän pituus on 6,5 tuntia ja ei tosiaankaantyöllä rasiteta..-mutta kun käy aika pitkäksi ja tuntuu ettei mikään vähäinenkään tekemäni ole oikein..aina marmattaa ja kyräilee esimies heti aamusta pitäen,täysin epäoleellisista asioista haluu pätee.
        Onko mun tosiaan pakko lusia tää 6kk tämän Gestapon mielivallan alla-vai voiko palkkatuki työpaikkaa vaihtaa johonkin mielekkäämpään hommaan, jos vaikka sellaisen löydän ite tai sitten sisäisellä siirrolla kaupungin hierarkiassa?

Tiedän tapauksen jossa palkkatukityössä ollut ei saanut edes tessin mukaista palkkaa vaikka kovasti työkkäri sitä mainostaakin.Asia on vielä kesken jotan katotaan toteutuuko oikeus vai miten käy. Työkkäri sais ottaa vähän enemmän vastuuta halpatyövoimaa markkinoidessaan.

• Palkkatukitöitä hakeva

Hei!
      En tiedä mitä palkkatuki kohdallasi on.
      Yhden neuvon annan, jos saa työhönosituksen, niin tarkista liitosta, minkä suuruinen pitää palkan olla ja työaika vähintää, ettet putoa ansiosidonnaiselta pois. Minulle kävi niin ja nyt keljuttaa kun en tarkistanut asioita ennen työsuhteen alkamista.

aurinkoisia kevät päiviä joka tapauksessa sinulle

• ???

Tietääkös kukaan kertyykö kesälomapäiviä kun on töissä palkkatuella? Itse olen lopettelemassa tämän työn kesken, vuosi piti olla, mutta puoli vuotta kerkesin olla. Eli onko minulla oikeutta saada kesäloma? Tai onko minulle edes kertynyt kesälomaa? Ja jos on, niin saako siihen palkkatukea?

• muurame

Palkkatuki edellyttää normaalin työsuhteen solmimista työnantajan ja työntekijän välille, joten palkkatukityön aikana (ainakin pitäisi) kertyy normaalit etuudet lomia myöten.

• 2 pv/kk
        muurame kirjoitti:

Palkkatuki edellyttää normaalin työsuhteen solmimista työnantajan ja työntekijän välille, joten palkkatukityön aikana (ainakin pitäisi) kertyy normaalit etuudet lomia myöten.

Pitäisi joo, mutta arvatkaa täytyykö lomat pitää vapaina?

• 25
        2 pv/kk kirjoitti:

Pitäisi joo, mutta arvatkaa täytyykö lomat pitää vapaina?

No miten ne yleensä pidetään?
        Lomahan on palkallista vapaa-aikaa.
        Jos et pidä lomiasi, niin seuraavaksi työttömyyskorvauksesi lykkääntyy pitämättömien lomien verran.

• mua kiinostas

tietää,,,miten tämän nykysen palkatuki työlistämisen kanssa on...kertyykö siinä kuuden tunnin päivissä vuoden ajalta liiton päivät täytee.Eli olenko oikkeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan tämän pestin loputtua?
      Joku tossa kyseli kesäloma päivistä, eikö se ole niin että jokaista työssäolo kuukautta kohti kertyy kaksi vapaapäivää,ainakin luulisin.
      Ota näistä sitte selvää, ite en ole pysyny kärryillä enää pitkään aikaan,jospa siellä joku viisaampi tietäs enenmpi :) työn iloa kaikille kenellä töitä on.

• iuygtfgthj

2 pv/kk lomapäiviä.

• tietoa

Älä mene mihinkään palkkatukihommiin, jos ansiosidonnaisia päivärahoja on jäljellä,(max 500).
      Jos suostut johonkin ennen määräajan loppua, ansiosidonnainen pienenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe