Nettietiketti: Ranskan hovin tapaopas

Sens-Ori

Ystävät: vilkaiskaapa Googlen hausta "Ajankohtaista - nettietiketti".
Sieltä näkyy mikä on "hyvä kirjoitustapa" ja mikä on (palstan valvojan) simpusta.

9

628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kertoisitko olennaiset ja erityisesti sinun silmääsi pistäneet pykälät?

Siitä saattaisi olla laajempaakin hyötyä, jos on muita yhtä laiskoja kuin minä.

• Outo lintu

Aivan kertauksen vuoksi, jos on sattunut unohtumaan.

• lassiiihhh

Minusta Suomi24 - keskustelu on toisaalta stressin purkamista, joten seriffin pitäis antaa vähän "löysiä" purkautujalle. Saattaa olla, että hänellä
      ei ole muuta kanavaa saada palautetta ahdistukseensa.

• http://www.internetopas.com/netiketti/
      Tässä sama "alkuperäisenä" ilman suuria mainoksia.

Se minkä koen eniten horjuneen täällä, on kirjattuna seuraaven kappaleiden sisältöön:
      -Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin
      -Noudata operaattorin antamia ohjeita

Henkilöt, jotka eivät osaa "ystävällistä" kinastelua sortuvat netiketin rikkomiseen helpoimmin. Keskusteluryhmissä, joissa ei tunneta toisia henkilökohtaisesti pitää olla paljon varovaisempi kuin niissä ryhmissä, jossa "herjanheitto" tuttujen kesken voi mennä "yli yleisen sopivuusrajan".

Kertokaa jos olen väärässä (mutta olkaa kilttejä ja tehkää se ystävällisesti, etten saa hernettä nenääni)

• Pääsky64

lämmin tuuli etelästä osaat aina sovittaa sanat että ne ovat hyvää tekevät.

Kirjoitettu sana tuntuu enemmän kuin sanottuna.Siksi loukkauskin tuntuu pahemmalta lukemalla kuin huudettuna päin naamaa.
        Nämäkin ovat vain minun ajatusta.

Ajatus viivähtää luonanne kun kirjoitan teille.Olkoon se hyvältä tuntuva.

• täältä. En ole opiskellut, enkä aio opiskella netikettejä. Minulle riittää kaikki muut erilaiset etiketit, joita on vuosien varrella tullut opeteltua.

Hyville herrasmiehille haluaisin esittää etikettikysymyksen: Kumpi kulkee edellä, kun nainen ja mies kulkevat portaissa ylös tai alas, jos mies on herrasmies?

• optimisti-orvokki kirjoitti:

täältä. En ole opiskellut, enkä aio opiskella netikettejä. Minulle riittää kaikki muut erilaiset etiketit, joita on vuosien varrella tullut opeteltua.

Hyville herrasmiehille haluaisin esittää etikettikysymyksen: Kumpi kulkee edellä, kun nainen ja mies kulkevat portaissa ylös tai alas, jos mies on herrasmies?

Sehän riippuu kulttuurista. Macho-kulttuureissa mies menee aina naisen edelle (edellä).
        Vanha länsimainen tapa on kulkea portaissa niin, ettei mies näe naisen nilkkoja ja täten vie hänen siveyttään. ylös edellä - alas perässä.

Probleema: Kun illan kuningatar tekee näyttävän sisääntulon alas portaita, saavatko miehet katsoa ylöspäin? Tai kuinka ylös pitääkään katsoa, ettei nilkat näy?

Ei etikettejä tarvittaisi jos kaikilla ihmisillä olisi täsmälleen samanlainen maailmanhahmotustapa. Vaan kun ei ole - minäkin saan herneen nenääni jos minua ehdotetaan julkisesti esim murhamieheksi!

• Pääsky64 kirjoitti:

Kirjoitettu sana tuntuu enemmän kuin sanottuna.Siksi loukkauskin tuntuu pahemmalta lukemalla kuin huudettuna päin naamaa.

-huoh-

• Sens-Ori
        Pääsky64 kirjoitti:

NettiPUSU poskellesi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      145
      11292
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      157
      10381
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      27
      8063
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      205
      6639
    5. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      55
      5808
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      93
      5325
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      158
      4503
    8. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      31
      4296
    9. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      81
      4152
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      140
      3698
    Aihe