Nettietiketti: Ranskan hovin tapaopas

Sens-Ori

Ystävät: vilkaiskaapa Googlen hausta "Ajankohtaista - nettietiketti".
Sieltä näkyy mikä on "hyvä kirjoitustapa" ja mikä on (palstan valvojan) simpusta.

9

634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kertoisitko olennaiset ja erityisesti sinun silmääsi pistäneet pykälät?

Siitä saattaisi olla laajempaakin hyötyä, jos on muita yhtä laiskoja kuin minä.

• Outo lintu

Aivan kertauksen vuoksi, jos on sattunut unohtumaan.

• lassiiihhh

Minusta Suomi24 - keskustelu on toisaalta stressin purkamista, joten seriffin pitäis antaa vähän "löysiä" purkautujalle. Saattaa olla, että hänellä
      ei ole muuta kanavaa saada palautetta ahdistukseensa.

• http://www.internetopas.com/netiketti/
      Tässä sama "alkuperäisenä" ilman suuria mainoksia.

Se minkä koen eniten horjuneen täällä, on kirjattuna seuraaven kappaleiden sisältöön:
      -Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin
      -Noudata operaattorin antamia ohjeita

Henkilöt, jotka eivät osaa "ystävällistä" kinastelua sortuvat netiketin rikkomiseen helpoimmin. Keskusteluryhmissä, joissa ei tunneta toisia henkilökohtaisesti pitää olla paljon varovaisempi kuin niissä ryhmissä, jossa "herjanheitto" tuttujen kesken voi mennä "yli yleisen sopivuusrajan".

Kertokaa jos olen väärässä (mutta olkaa kilttejä ja tehkää se ystävällisesti, etten saa hernettä nenääni)

• Pääsky64

lämmin tuuli etelästä osaat aina sovittaa sanat että ne ovat hyvää tekevät.

Kirjoitettu sana tuntuu enemmän kuin sanottuna.Siksi loukkauskin tuntuu pahemmalta lukemalla kuin huudettuna päin naamaa.
        Nämäkin ovat vain minun ajatusta.

Ajatus viivähtää luonanne kun kirjoitan teille.Olkoon se hyvältä tuntuva.

• täältä. En ole opiskellut, enkä aio opiskella netikettejä. Minulle riittää kaikki muut erilaiset etiketit, joita on vuosien varrella tullut opeteltua.

Hyville herrasmiehille haluaisin esittää etikettikysymyksen: Kumpi kulkee edellä, kun nainen ja mies kulkevat portaissa ylös tai alas, jos mies on herrasmies?

• optimisti-orvokki kirjoitti:

täältä. En ole opiskellut, enkä aio opiskella netikettejä. Minulle riittää kaikki muut erilaiset etiketit, joita on vuosien varrella tullut opeteltua.

Hyville herrasmiehille haluaisin esittää etikettikysymyksen: Kumpi kulkee edellä, kun nainen ja mies kulkevat portaissa ylös tai alas, jos mies on herrasmies?

Sehän riippuu kulttuurista. Macho-kulttuureissa mies menee aina naisen edelle (edellä).
        Vanha länsimainen tapa on kulkea portaissa niin, ettei mies näe naisen nilkkoja ja täten vie hänen siveyttään. ylös edellä - alas perässä.

Probleema: Kun illan kuningatar tekee näyttävän sisääntulon alas portaita, saavatko miehet katsoa ylöspäin? Tai kuinka ylös pitääkään katsoa, ettei nilkat näy?

Ei etikettejä tarvittaisi jos kaikilla ihmisillä olisi täsmälleen samanlainen maailmanhahmotustapa. Vaan kun ei ole - minäkin saan herneen nenääni jos minua ehdotetaan julkisesti esim murhamieheksi!

• Pääsky64 kirjoitti:

Kirjoitettu sana tuntuu enemmän kuin sanottuna.Siksi loukkauskin tuntuu pahemmalta lukemalla kuin huudettuna päin naamaa.

-huoh-

• Sens-Ori
        Pääsky64 kirjoitti:

NettiPUSU poskellesi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      236
      4016
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1471
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      930
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe