Auton Madaltaminen

Antti.S

Onko pakko ostaa koko madallussarja jos haluaa madaltaa autoaan vai riittääkö esim. jos ostaa Weitecin pelkät jouset kun silloin tulisi halvemmaksi. Ja riittääkö että ostaa nuo pelkät jouset vai joutuuko vielä ostamaan jotain muuta esim.iskarit??? Kiitos jos joku vastaa. Ja osotteita missä ois infoa kyseisestä hommasta?

12

5089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis

      vielä kerran laitan tämän...-40mm asti käy normi iskarit.
      Tosin ite en laittaisi, koska iskarit väsyvät nopeammin...

      • Antti.S

        Jeps, Kiitos molemmille!


    • madalluksella

      Riippuu mitä haluat. Jos madallat autoa ulkonäön takia, saat haluamasi pelkkien jousien vaihdolla. Jos taas haluat parantaa ajo-ominaisuuksia, kannattaa ilman muuta vaihtaa myös iskarit. Jos uudet jouset ovat alkuperäisiä jäykemmät, pitäisi myös iskarien vaimennus ainakin ulosjoustossa olla alkuperäistä tehokkaampi.

      • wieterit

        Jos meinaat autoa pitää kauemmin, niin osta suosiolla laadukkaammat jouset, kuin nuo weitecit. Autosi merkkiä en tiedä, mutta isompiin/painavimpiin autoihin nuo on aika löysät.


      • kake
        wieterit kirjoitti:

        Jos meinaat autoa pitää kauemmin, niin osta suosiolla laadukkaammat jouset, kuin nuo weitecit. Autosi merkkiä en tiedä, mutta isompiin/painavimpiin autoihin nuo on aika löysät.

        haluat pitää autoa vielä pidempään,anna sen olla
        entisellään.älä tee siitä lelua.


    • Vakioautoilija

      Pari kesää sitten Helsingin Kaivopuistossa kahvila Ursulan kohdalla tuli reilusti madallettu uusi Bemari. Lipui ylväästi, kuski tuli kai näyttämään köyhille miten joillakin on hienot vehkeet. Kaveri oli kuitenkin unohtanut että just sillä kohtaa on kaksi korotettua suojatietä. Se jäi siihen ensimmäiseen pohjastaan kiinni. Yritti nolona pakittaa, mutta kun oli tullut siihen aika lujaa (20 km/h) niin oli takarenkaat melkein ilmassa. Ei onnistunut. Siihen tietysti kerääntui porukkaa, ja sitten kun saatiin nauru asettumaan lähdettiin auttamaan. Nostettiin perää ja työnnettiin auto suojatien yli. Ei "satuttu muistamaan" että seuraava korotettu suojatie oli edessä 30 metrin päässä. Ei jääty katsomaan miten tilanne jatkui, mutta jo tuostakin riitti hauskaa ainakin Olympiaterminaalille saakka.

    • Nimetön

      No Weitec on aluksikin tosi surkea vaikka ostaisi koko alusta sarjan. Kokemusta löytyy. Ja autoa voi madaltaa 35-40 mm. ihan normaalien kaasuiskarien kanssa. Mutta suosittelen sitten Intraxin jousia. "www.autotek.fi"

    • ytmominmmi

      itelläni on fk highsport säädettävä kesälle on 70mm ja talvella on 45 mm onnistuu toi iskareitten vaihtokii sit vähän helpommin

    • Muistuttaisin

      Helpoin tapa on ottaa rälläkällä renkaiden alapinnasta (maahan kosketuksessa oleva kohta) muutaman senti siivu pois.

      • justt

        Kokeilin... jostainsyystä auto liikkuu epätasaisesti.. mikä avuksi?


    • lowrider-4-life

      Jos madaltaminen ei onnistu itseltänne suosittelen kääntymään siihen erikoistuneen firman pariin, yksi hyvä esimerkki semmoisesta on pk-seudulla sijaitseva bemareille tarkoitettu: Jonnen madallus & mätäkorjaus. Sinne vein e36 koppasen bemarini vuosi sitten kesäkuussa ja nyt viime kesänä kun vein autoni sinne he tekivät madaltamisesta aiheutuneet ruostekorjaukset edulliseen hintaa ja kaupanpäälisiksi kittasivat ja maalasivat lokasuojan kaareni! olen todella tyytyväinen tuon liikkeen tekemään madallukseen ja sain bemariini huippu ajo-ominaisuudet madaltamisen takia! (eihän ne bemarin suunnittelu puolella tunnetusti juuri mitään ajo-ominaisuuksista tiedä! mutta onneksi suomessa tuunaajat tietävät ja onhan meidän tietkin täällä lähempänä autorataa kun saksan)

    • Race.Fi

      Madallusjouset kuten Eibach, H&R, Weitec, KW jne. ovat ihan hyvä valinta kun halutaan parantaa vähän ulkonäköä. Hyväkuntoisten alkuperäisten iskareiden kanssa nyrkkisääntönä on että noin 30 - 40mm madallus on ok.

      Todennäköisyys iskarin hajoamiseen ja/tai pohjaamiseen kasvaa kuitenkin madalluksen myötä, eli jos halutaan pitkäikäinen ratkaisu ja hyvät ajo-ominaisuudet, kannattaa hankkia joko ihan tarvikeiskarit (miedoille madalluksille), tai sitten madallukseen tarkoitetut iskarit kuten Bilstein B8 joissa varsi on vähän lyhempi kun tarvikkeena. Näissä iskari ei pohjaa yhtä helposti, ja se on "syy" miksi ne on tarkoitettu madaltamiseen.

      Markkinoilla on myös hyviä kiinteästi madaltavia settejä, kuten Eibach B12 prokit ja sportline sarjat. Niissä saadaan Eibach jouset ja Bilstein iskarit pakettina, ja ajo-ominaisuudetkin ovat kertaheitolla eri luokkaa kun pelkillä jousilla, koska iskari pääsee tekemään sen työtä - eli vaimentamaan heilahtelua ja iskuja.

      Halvat säädettävät ovat hyvä vaihtoehto kun halutaan edullisesti auto tonttiin ja takaisin ylös. Ajo-ominaisuuksiltaan useimmat halvat sarjat kuitenkin jättävät toivomisen varaa, sillä useimmat madalletaan jousta laskemalla -> iskari painuu sisään -> joustomatka lyhenee.

      Alakannakkeella säädettävät sarjat, kuten vaikka D2 coiloverit, toimivat halvemmista poiketen niin että alusta madalletaan alakannaketta nostamalla tai laskemalla -> iskari ei painu sisään vaikka alustaa madalletaan -> sarjan vaimennusominaisuudet pysyvät samana korkeudesta riippumatta eikä iskari pohjaa.

      Kalleimmassa päässä ovat sitten esim. KW Variantet, Eibachin Pro-Street-S, ja muut yli tonnin setit. Näissä ajo-ominaisuuksia on usein hiottu vielä lisää, ja säätöjä saattaa löytyä vielä lisää. Säätöjä ei kuitenkaan kannata aina haalia liikaa, sillä jos sellaiset on, niin pitää alustaa myös osata säätää.


      Eli käyttötarkoituksesta ja omista toiveista riippuen kannattaa tuo valinta tehdä. Ei ole yhtä one-size-fits-all -kittiä joka toimisi niin kadulla kuin radallakin, vaan alusta on aina kompromissin sen suhteen mitä autolta halutaan.

      Sitten vielä yksi vinkki jos/kun alusta asennetaan itse: kaikkien tukivarsien / puslien pultit auki asennusvaiheessa, ja ne kiristetään uudelleen sitten kun auto on pyörillään (nosturilla vaikka) ja ajokorkeus on säädetty. Näin kumipuslat eivät jää jännitykseen joka rikkoo ne nopeasti.

      Kulmien säätö kannattaa - melkeinpä pitää - tehdä jos korkeutta on muutettu. Sillä saadaan tuntuva vaikutus ajettavuuteen sen sijaan että ajetaan niillä pyöränkulmilla mitä nyt on sattunut asennuksen yhteydessä tulemaan ;)

      - Ville / www.race.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe