sisälle pissaaminen

chihuahua

Kirjoittelin jo aiheesta tuolla aiemmin. Kiitokset hyvistä vastauksista! Sisälle pissaamisen ongelma siis alkoi, kun kaksivuotiaan uroksen kaveriksi tuli uusi tulokas, pentu-uros. Lätäköitä on senjälkeen siivoiltu, ja hikeä valutettu vuosi toisensa perään erilaisten estokeinojen kehittelemisiksi ja toteuttamisiksi. Kaikki keinot ovat olleet turhia. Kyse ei siis ole huomion- tai ajanpuutteesta, ulkoilutuksen vähyydestä eikä terveydellisistä ongelmista, eikä itsetunnostakaan. -No nyt sitten kastroitiin eilen tuo vanhempi uros, ja odotellaan toiveikkaana tuloksia. Mahdoton kärsimyt on kyllä koiralle tuo leikkaus; vuorokauden on jo yhtämittaa vikissyt kauluri päässään ja saanut sellaisia paniikkikohtauksia. Onneksi hoitajat jaksavat...

Sitä tässä kovin ihmettelen, että miksi ei rotuesittelyissä kerrota tästä rodulle ominaisesta pissaamisongelmasta?! Meidän koirat on molemmat ostettu eri kenneleistä; kummassakaan ei kerrottu tästä haitasta. -Aikamoinen rahareikäkin tuo leikkauttaminen on, toimenpiteeseen kului 320 euroa, tosin hammaskivenpoistoineen. Saa nyt sitten nähdä, pitääkö nuorempikin uros vielä leikkauttaa, ja että oliko tästä leikkauksesta ylipäätänsä hyötyä.

32

13100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laalo

      Tuota samaa ihmettelen minäkin. Miksi kääpiökoirien kasvattajat eivät kerro tuosta pissaongelmasta tai oikein urakalla vähättelevät sitä? Monet sanovat, että sitä esiintyy vain murrosiässä, kun olen taas kuullut muuta.

      Olen kuullut että chihuilla se on todella yleistä samoin kuin kääpiöpinsereillä ja kiinanharjakoirilla sekä kääpiövillakoirilla. Kuka voisi kertoa muita rotuja, joilla on sama ongelma?

      • mlt

        Bichon urokset ovat kuulemma aivan mahdottomia tuon pissaamisen suhteen, melkein kaikki urokset tekevät sitä.

        Olen ymmärtänyt että on tekeillä joku geenitutkimus, jossa kävisi ilmi jos ongelma olisi geeneissä, tuo kääpiökoirien pissaaminen on niin hirveän yleistä.


      • on tietenkin se,

        etteivät ne miniatyyrit menisi ollenkaan niin liukkaasti kaupaksi, jos kaikki ikävät yksityiskohdat tuotaisiin heti kättelyssä esiin. Ja aina on sekin mahdollisuus, ettei mitään ongelmaa ole, tai se tosiaan on väliaikaista - iän tai koulutuksen avulla voitettavaa. Tietysti voi myös ajatella, että jos se pieni koira kerran on niin kahdottoman suloinen, niin eihän se pieni sisälle pissiminen nyt niin paljon voi haitata - kasvattajat siis niin tottuneita, etteivät edes ajattele.

        Härskimpää on sitten se, miten jotkut jaksavat valehdella asiasta, tai siis keksiä ainakin jonkin muun syyn, kuin itse rodun sisäisen ongelman. Olen esimerkiksi törmännyt sellaiseen selitykseen, että pissailu johtuu koiran (tässä oli kyseessä chihu) pienestä rasvaprosentista. Kun sitten kyselin, miksei isommilla vinttikoirilla, joista osa on ruumiinrakenteeltaan erittäin vähärasvaisia, ole vastaavia ongelmia - eipä tullut vastauksia koskaan.


      • esa

        mulla kääpiö mäyris jo toinen kummatkin ruikkinut sisälle uusi mäyris 8kk sama juttu nyt suihkuttanut etikka vettä pissa paikkoihin auttanut


      • Kerro nyt ihmeessä
        esa kirjoitti:

        mulla kääpiö mäyris jo toinen kummatkin ruikkinut sisälle uusi mäyris 8kk sama juttu nyt suihkuttanut etikka vettä pissa paikkoihin auttanut

        että missä suhteessa, paljonko vettä ja paljonko etikkaa??? Oon jo epätoivoinen!!!!!


      • ---------------------------...
        Kerro nyt ihmeessä kirjoitti:

        että missä suhteessa, paljonko vettä ja paljonko etikkaa??? Oon jo epätoivoinen!!!!!

        Pelkkää etikkaa! Ensin kannattaa pestä se kohta etikalla. Myös kankaat ym. jos laittaa pesukoneeseen, niin etikkaa sekaan. Etikka vie hajun myös koiran nenästä, eli ei pissi enää samaan kohtaan. Etikka ei vahingoita vaatteita tms. eikä ole myrkyllistä.
        Vinkki: kannattaa tutustua kissapalstan neuvoihin aiheesta, melko samat pätee koriinkin merkkailun suhteen.


      • aloittaja.
        ---------------------------... kirjoitti:

        Pelkkää etikkaa! Ensin kannattaa pestä se kohta etikalla. Myös kankaat ym. jos laittaa pesukoneeseen, niin etikkaa sekaan. Etikka vie hajun myös koiran nenästä, eli ei pissi enää samaan kohtaan. Etikka ei vahingoita vaatteita tms. eikä ole myrkyllistä.
        Vinkki: kannattaa tutustua kissapalstan neuvoihin aiheesta, melko samat pätee koriinkin merkkailun suhteen.

        mä koitan noita konsteja.


      • Anonyymi

        Jorkinterrieri on yksi sisälle kirjoittaja!


    • ....

      Leikkautin omat urokseni juuri kyseisen vaivan takia (perhoskoiria)ja pissaaminen sisään loppui..Ulkona käydessään tekevät piiiitkään pissin yhteen kohti eivätkä merkkaa joka kohtaa..Helpottaa kun ei tarttee olla aina lattioita luuttuamassa..Olipas kallis leikkaus..Itse maksoin 155e, kaksi koiraa ja molempien hampaitten puhdistus.. mut täällä maalla on tietysti halvemmat hinnat..

      • hintaero tosiaan!

        Mun koirat pissii sisälle sekä nartut että urokset ja mittani alkaa olla täys! Ulkoa tullaa kusasemaan sisälle, nii se on kyl jotain mitä hermost ei kestä ja mattoja saa vaihella tämän tästä, melkein ei voi pitää ollenkaan mattoi. Yhellä nartulla kun juoksu loppuu, niin toisella alkaa ja sit merkkaillaan, minkä kerkiävät. En ymmärrä miksi nartut tekevät saman? Ulkoilutan niitä enemmän kuin kukaan varmaan omia koiriaan ulkoiluttaa, mut en minäkään tuntikausia pakkasessa tarkene niiden kanssa olla. Katsovat vaan silmiin et joko mennään kotia?
        Mä ostan niille kyl vaipat!!!
        Siis kaksiko koiraa maksoi 155e yhteensä se pilin leikkaus?


    • Nimetön

      mulla on molempia rotuja ollu. Ja ollaan oltu ihan helisemässä niitten pissaamisen takia. Nykynen kääpiöpinseripoika 5v leikattiin 1,5 vuotta sitten ja samoihin aikoihin muutettiin omakotitaloon kerrostalosta ja pissailut loppui lähes kokonaan. varmaan molemmilla vaikutusta.. Saavat olla nykyään niin usein pihalla. Oon myös rajannu alueen kahteen huoneeseen missä koirat on sillon ku ollaan poissa.

    • Maija

      Minulla on kaksi Chihu-urosta ja yksi narttu. Leikkautin vanhimman uroksen viime kevään kun narttu tuli meille ja merkkaaminen lisääntyi silloin entisestään..
      Nuorempi uros lopetti sen jälkeen myös merkaamisen sisälle. Uskon että leikkaaminen auttaa myös teidän perheessä. Urokseni oli leikkauksen aikoihin n. 6 vuotias, eli tavallaan jo vähän vanha, mutta leikkaus tepsi kuitenkin, vaikka minua varoitettiin että voi olla että noin vanha ei sitä merkkaamista leikkauksesta huolimatta lopettaisi.
      Minulle kasvattaja josta koirani ovat, on aina rehdisti sanonut, että tällä rodulla on tapana merkkailla, mutta sekin riippuu ihan koirastakin. Toiset merkaa ja toiset ei, mutta yleisesti kyllä siis merkkaavat, kielloista ja alueen rajaamisesta huolimatta. Meillä on koirat nyt vapaasti kotonamme, mutta vielä joskus laitan ne yhteen tai kahden huoneen alueelle, jos emme ole itse kotona..

    • 40 vuoden kokemus

      Kasvattaja ei ehkä huomaa kertoa pissaongelmasta, koska ajattelee että asia on yleisesti tiedossa. Myös isommat urokset osaavat pissata sisälle jos niikseen tulee, ja siinä sitten tarvitaankin jo isompaa rättiä.
      Monta kertaa asiaa ei edes ajatella sen kummemmin kun se pentu on niiiiin iiiiihana.
      Joku pissaa ja joku ei. Minulle ei ole vielä selvinnyt mistä se on kiinni. tietysti jos uroksia on enemmän ja narttuja on lähimailla, riski lisääntyy.
      Meidän 6 vuotias bichon merkkaili koko ikänsä meillä. Kun välit menivät poikki ison uroksen kanssa ja hengenlähtö oli lähellä, hän muutti sukulaiselle ainoaksi koiraksi ja pissaaminen loppui siihen. Aluksi en edes uskonut, mutta niin kävi.
      Harmillisinta asiassa on, että uroksen muuton jälkeen meille jäi vain narttuja ja silti aamuisin voi löytyä lätäkkö!!!!!
      Huolellinen ja asiallinen sisäsiisteyskasvatus pentuna pitää olla itsestään selvä asia. Todennäköisesti silloin pääsee myöhemmin helpommalla.

      • cihuahua

        Ensistäänkin tuohon huolelliseen ja asialliseen sisäsiisteyskasvatukseen. Eiköhän se liene ihan itsestäänselvää että koiran ja oman edun tähden tehdään alusta asti kaikki mahdollinen koiran siistiksi oppimiseen. Meillä aiemmat koirat olivat yorkshirenterrieri ja pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira, sulassa leikkisässä sovussa elivät vanhuuteen asti sisäsiisteinä. Joten kokemusta on koirista. Myönnän kyllä että luopumisen suruun tuli hiukan liian hätäisesti otettua uusi koira, tosin olin kyllä kysellyt kasvattajalta hyvät ja huonot puolet chihuista. Pissaongelmasta ei mainittu.

        Ja ensimmäiset kaksi vuottahan menikin hyvin ensimmäisen kanssa. Kaverin tultua kuvioihin alkoi pissaongelma. -Että olisinko ottanut jos olisin tiennyt... Aikalailla tunnekysymys tuohon vastata, kun on näihin nyt niin kiintynyt, mutta en olisi ottanut.

        Kastroitu koira tuossa nyt hyvin toipuu, ja todella kiitollinen olen jos ongelma nyt poistuisi.


      • jo 10 vee
        cihuahua kirjoitti:

        Ensistäänkin tuohon huolelliseen ja asialliseen sisäsiisteyskasvatukseen. Eiköhän se liene ihan itsestäänselvää että koiran ja oman edun tähden tehdään alusta asti kaikki mahdollinen koiran siistiksi oppimiseen. Meillä aiemmat koirat olivat yorkshirenterrieri ja pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira, sulassa leikkisässä sovussa elivät vanhuuteen asti sisäsiisteinä. Joten kokemusta on koirista. Myönnän kyllä että luopumisen suruun tuli hiukan liian hätäisesti otettua uusi koira, tosin olin kyllä kysellyt kasvattajalta hyvät ja huonot puolet chihuista. Pissaongelmasta ei mainittu.

        Ja ensimmäiset kaksi vuottahan menikin hyvin ensimmäisen kanssa. Kaverin tultua kuvioihin alkoi pissaongelma. -Että olisinko ottanut jos olisin tiennyt... Aikalailla tunnekysymys tuohon vastata, kun on näihin nyt niin kiintynyt, mutta en olisi ottanut.

        Kastroitu koira tuossa nyt hyvin toipuu, ja todella kiitollinen olen jos ongelma nyt poistuisi.

        Mulla on itellä chihu 10 vee ja tää pissaongelma on ollu ihan yhtä kauan. Oppi kyllä pentuna tosi nopeasti sisäsiistiksi, pissaaminen vaikuttaa sellaselta mielenosoitukselta (alkoki vasta siinä 2 vuotiaana). mikään ei ole auttanu ku tosi harvoin on jääny kiinni tuoreeltaan. pakko rajata huoneita erilaisilla esteillä esim yöajoiksi ja silloin ku ollaan poissa. mut totuttu jo...


    • chihu...

      Nyt on haavat parantuneet pienellä pissaajapotilaalla ja kauluristakin on jo luovuttu. -Ja mikä ihaninta - ei ainakaan vielä lätäköitä! Tuntuu jotenkin uskomattomalta vuosia kestäneen piinan jälkeen. Toivottavasti tämän toisen chihun kastrointi riitti. Mutta täytyy kuitenkin koputtaa puuta...

    • Bina

      Voi mikä helpotus kuulla ja lukea että muillakin on samoja pissimisongelmia.. Meillä on 10kk vanha chihupoika joka on muuten mitä ihanin otus ja kiltti ja tottelevainen, mutta on lähiaikoina alkanut pissiä sisälle oikein olan takaa.. Koira oppi sisäsiistiksi melko nopeasti ihan pentuna mutta nyt pissii päivittäin sisälle, ja tietenkin paikkoihin joista sitä ei huomaa, (verhot, matot ja jopa SOHVA!!!!) jottei tule torutuksi, koska tietää sen olevan väärin. En toru kovasti jos en huomaa kun varsinainen vahinko sattuu, vaikka näyttää siltä että hän häpeää asiaa.. Olen joskus lukenut että koirat eivät tunne katumusta? Pitäisikö kuitenkin ottaa "kovemmat konstit" käyttöön? Mihin muihin ratkaisuihin olette tehneet kuin etikka ja leikkaus?

      • aloittaja..

        Löysinpä tämän vanhan kirjoituksen, jonka aloittaja olen. Nyt vuosien jälkeen kerron, että leikkaus auttoi! Tosin nuorempikin koira jouduttiin kastroimaan myöhemmin. Senjälkeen on ollut koti pissasta täysin puhdas ja elämä stressitöntä kaikilla meillä! :)


      • Joku tuossa
        aloittaja.. kirjoitti:

        Löysinpä tämän vanhan kirjoituksen, jonka aloittaja olen. Nyt vuosien jälkeen kerron, että leikkaus auttoi! Tosin nuorempikin koira jouduttiin kastroimaan myöhemmin. Senjälkeen on ollut koti pissasta täysin puhdas ja elämä stressitöntä kaikilla meillä! :)

        mainitsi aikoja sit et Bichoneilla olisi yleistä, ei ainakaan omalla uroksellani.


      • kfji
        Joku tuossa kirjoitti:

        mainitsi aikoja sit et Bichoneilla olisi yleistä, ei ainakaan omalla uroksellani.

        Itselläni on kaksi chihu-urosta ollut jo vuosikausia, eikä meillä ainakaan ole pissaamisongelmia. Eivätkä koirat ole leikattuja. Eli kaikki chihut eivät ole sisällepissijöitä.


      • nemonen
        kfji kirjoitti:

        Itselläni on kaksi chihu-urosta ollut jo vuosikausia, eikä meillä ainakaan ole pissaamisongelmia. Eivätkä koirat ole leikattuja. Eli kaikki chihut eivät ole sisällepissijöitä.

        itse olen juuri viikonpäästä viemässä kaksivuotiasta chihu urostani leikattavaksi, koska merkkailu sisälle on aivan kamalaa. kusee joka paikan. verhot, sohvan, tuolin ja pöydän jalat yms kaikki mihin voi koipea nostaa. toivon todellakin että leikkaus auttaa tai koira saa lähteä. turhan kalliiksi tulee tuo sohvien vaihtaminen. kaksi sohvaa jo piloilla.
        jos olisin tiennyt tästä kääpiökoirien pissaongelmasta ennenkuin koiraa rupesin valitsemaan.. olisin valinnut toisin. chihumme on kuitenkin mitä mahtavin koira, mutta raja se on kaikella. toivon todellakin että leikkauksesta on hyötyä. ja täällä leikkaus maksaa 100e, mutta otan siihen vielä rokotukset päälle niin hinnaksi tulee 130euroa.


      • Eetu ja Pete
        kfji kirjoitti:

        Itselläni on kaksi chihu-urosta ollut jo vuosikausia, eikä meillä ainakaan ole pissaamisongelmia. Eivätkä koirat ole leikattuja. Eli kaikki chihut eivät ole sisällepissijöitä.

        Meillä on kohta 5vuotias kleinipoika, eikä ikinä ole pissannut eikä merkannut sisälle. Mutta nyt otettiin pentu ja se kyllä merkkailee, sisälle ja ulos. Leikkausta nyt harkitsen.


      • Ihana rasavilli
        Joku tuossa kirjoitti:

        mainitsi aikoja sit et Bichoneilla olisi yleistä, ei ainakaan omalla uroksellani.

        Itselläni on oikein ihana havannalaistyttö 10kk vanha ja on ollut melkein sisäsiisti meille tulosta lähtien 9vk,mutta kaksikuukautta sitten hankimme maltankoira pojan joka on nyt alkanut merkkailemaan oiken urakalla sisälle eripaikkoihin ja nyt olen ajatellut että vien sen leikattavaksi heti kun mahdollista,en vielä tiedä minkäikäinen sen pitää olla kun voi leikata nyt on 8kk,vanha mutta maanantaina soitan eläinlääkärille ja kysyn asiaa tarkemmin.


      • koulutuksesta kii?
        Joku tuossa kirjoitti:

        mainitsi aikoja sit et Bichoneilla olisi yleistä, ei ainakaan omalla uroksellani.

        Mullakin on 2 v. Bichon uros, joka oppi suht nopeaa sisäsiistiks, eikä oo sen jälkeen tarvinnu kotoa siivota pissejä. Tosin, jos mennään kyläilemään toiseen uroskoiraperheeseen, saattaa aluksi muutaman tipan lirauttaa (ärsyttävää !!), mutta olen kuullut myös isojen koirien tekevän näin. Ja tosiaan, kasvattajalla ja hänen koiriensa kasvattajalla oli paprut lattialla, joita koirat esim. öisin käyttivät ja saattoivat muuallekin pissailla. Ei siis ainakaan geeneistä kii, luulenpa että HYVIN suuri vaikutus on sisäsiisteyskasvatuksella ja koulutuksella muutenkin. Panostin ensin mainuttuun todella koiran ollessa pentu, ja koulutus ja harrastukset jatkuvat edelleen :)


      • Neponen2010
        Eetu ja Pete kirjoitti:

        Meillä on kohta 5vuotias kleinipoika, eikä ikinä ole pissannut eikä merkannut sisälle. Mutta nyt otettiin pentu ja se kyllä merkkailee, sisälle ja ulos. Leikkausta nyt harkitsen.

        Itselläni on hieman vajaa 2 vuotias kleinipoika ja aloitti tuon jumalattoman sisälle pissailun siinä 5kk sitten sitä ennen oli aivan täysin sisäsiisti. Pissaa on joka aamu ja koko kämppä täynnä tiskikone, rahi ja pyykkiteline on sarjaa erittäin mielenkiintoiset merkattavat. Toisella sijalla onkin sitten sohva sekä olohuoneen lasipöytä ja ryijymatto. Sekä tietenkin väliovet ja tapetit.


    • jelle

      Meillä kohta 6-vuotias bichon frise NARTTU. Kauhea tarve merkkailla pihalla vaikka ei olisi kiimakaan. Meille sisälle ei juuri kuseskele mutta vielä kun koulussa olin ja asuin koiran kanssa solussa jossa muita koiria niin merkkaili aika paljon, samaa tapahtunut siskon luona ( hänelläkin koira) ja porukoilla joilla myös koira..että taitaa meillä ainakin johtua tästä lähinnä että neiti on olevinaan pomo ja pitää tällä näyttää se. Kovasti myös muita koiria koittaa astua. Porukoiden, siskon ja solun koirat ovat kaikki neitiä vielä nuorempia ja isokokoisempia. En tiedä mahtaisiko sekin vaikuttaa että lähti kasvattajalta meille 6-7kk iässä vasta ja ainakin silloin oli ulkohäkissä kun haimme.

    • Mitta täynnä!!

      Minulla on 2,5 vuotias mittelspitz narttu, joka on ruvennu kuseskelemaan sisälle joka yö. Sama paikka ja 1-2 lammikkoa per yö... ja nyt on vielä lisäksi tullut päivällä sisälle kuseminen sillä aikaa kun olen töissä. Alkaa huumori loppumaan. =( Ollut kuitenkin jo sisäsiisti n.2 vuotta ja nyt sitten yhtäkkiä tällänen "takapakki".
      3 kertaa päivässä ulkoillaan ja ruuaksi saa koiranpuuroa, kera jauhelihan 2x päivässä.
      Antakaa ny hyviä neuvoja?? =)

    • apua tarvitseva

      Mulla on vähän reilu 2 vuotias yorkki uros, jolla on tälläinen sama ongelma nykyään että pitää pissailla sisälle. Alkoi noin vuoden ikäisenä. Koiran olen ottanu kun se oli 9kk kodista jossa se ei paljoo koulutusta, ulkoilua jne saanut. Alkuun ajattelin voiko johtua ettei ole sisäsiisti vielä, joten aloitin sisäsiistiksi kouluttamista. Ei hyötyä. Ensimmäiset yhteiselo kuukaudet toki oli sisäsiistejä. Ongelma on se että matot on sen kohteena. Jos mattoja ei lattialla ole ei juuri pissaa löydy. Kun taas matot lattialla niin kyllä kusee. Oon myös miettiny onko jokin merkkaamisen tarve siihen ? Mitä mieltä onko leikkaamisesta hyötyä? Ja jos muutenkin on vinkkejä miten pitäs toimia niin mielelläni kuulisin niitä, konstit ja neuvot alkaa loppua ja samoin hermot.

    • Nemo

      Meillä reilu vuoden vanha kääpiövillis joka ei sisäsiisti vieläkään. Ei opi millään pyytämään ulos vaikka kaverina samanikäinen mäykky joka osaa pyytää. Toivoin niin et villis olis ottanut mäykystä mallia. Pääsevät 3 krt päivässsä lenkille ja siinä välissä myös pihalle pissalle. Eilen poika kastroitiin ja toivon että sisälle merkkaus edes loppuisi. Öitäkään ei jaksa pidättää joten kai se on alettava käyttämään yölläkin pihalla jos ei halua aamuisin astua pissalammikoihin..

    • Hessu10200

      3vuotias bichon uros, ei ole lirautellut muualla kuin "yökylässä" jossa on uros chihu.
      Kotosalla / muualla vieraissa (olkoot toisia koiria tai ei) niin ei merkkaile.
      Pennusta pitäen tehty selväksi kotona/kylässä, jos tippa pääsee niin niskasta kiinni ja pää kuseen niin sanotusti. Aina pentuna kun lorautti ulos niin sai palkkion / kehut.
      Leikkaus ei ole käynyt mielessäkään koska nyt voin 101% varmuudella sanoa että koiramme on sisäsiisti, kasvatusrituaali muistuttanee ehkä kukkahattutädeistä keskiaikaa, mutta voin sanoa että ei ainakaan tunnu siltä, että olisimme väärin kouluttaneet.

      Samalla rituaalilla tuttavani sai 2 narttu chihua lopettamaan (2v ja 3v) merkkailut sisällä.

      • Kukkahattu?

        "jos tippa pääsee niin niskasta kiinni ja pää kuseen niin sanotusti."
        Jaha, täällä naapurissa taas on myös bichoni jota samalla menetelmällä koulattiin, lorauttelee nyt piilossa kun on sen verran pehmeäluonteenen ettei hirveämmin kovisteluja tarvittu. Kun käsi ojentuu niin pää painuu alaspäin, niskan seudun koskettamisesta ei tykkää vaan häntä menee koipien väliin.

        Kaverin saksanpaimen taas kuseksii vieläkin sisälle ja samalla taktiikalla tehty, ikinä ei kaverin nähden vaan luikkii jonnekin pois näkyvistä. Muutenkin on kovemmalla kädellä koulattu ja innostuessaan näykkii ja on raju leikeissä. Saman kaverin sekarotuinen taas on sisäsiisti mutta kolmas koira (sekarotuinen myös) kuseksii myös sisälle silloin tällöin.
        Tässä näin muutama esimerkki.

        Itse olen huomannut että molemmilla tavoilla oppii sisäsiistiksi, mutta suurin osa koirista joihin olen törmännyt ja jotka on naama-kuseen-taktiikalla koulattu, niin aristelevat niskan seudun koskettamista ja eivät tykkää kun käsi ojentuu päätä/niskaa kohden. Ja kyseisellä tavalla koulutetut koirat ovat epävakaampia sisäsiisteyden kanssa, näin oman kokemuksen mukaan.
        Kai minä sitten olen kukkahattutäti : /


    • Onnellinenkoiranomistaja

      Mäyris narttu 1v 3kk pissa minun vuoteen jo KOLMAS kerta, koska se on rauhallinen paikka ja kuka ei nää. Äkkiä leikkauksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe