Koko elinikäni, pukkupojasta alkaen olen ollut kiinnostunut uskonnoista ja filosofiasta. Viime aikoina olen tutustunut moniin muslimeihin ja käynyt myös moskeijassa. Nyt luen Koraania ja Profeetta Muhammadin elämäkertaa. Se on yllättävän upea kirja.
Ja tässä kysymys: löytyykö Helsingistä (tai muualta eteläisestä Suomesta) suomalaismiestä, joka on kääntynyt/palannut islamin uskoon? Jos joku tietää, niin antakaa vinkkiä. Haluaisin jutella ja vaihtaa mielipiteitä.
Vaikka en hyväksykään sitä väkivaltaa, mitä uskonnon varjolla islamilaisissa maissa tehdään, ideologiana ja uskontona näen islamissa hyvin paljon sellaista, joka vetoaa minuun. Toki Koraania voi halutetessaan lukea "kuin piru raamattua".
Tunnen paljon aitoja, vilpittömiä islaminuskoisia, jotka eivät lähde tuomitsemaan muita. Ystäväpiiriisssäni ei ole yhtään kristittyä, josta voisin sanoa samaa. Ehkä heitäkin on, mutta ei minun tuttavissani.
Insallah!
Löytyykö
32
1814
Vastaukset
- ace..
>>Koko elinikäni, pukkupojasta alkaen olen ollut kiinnostunut uskonnoista ja filosofiasta.
>>Ystäväpiiriisssäni ei ole yhtään kristittyä, josta voisin sanoa samaa.
On se aika kummallista, jos olet aina ollut uskonnoista kiinnostunut, mutta et ole vielä tehnyt päätöstäsi niistä. Etkö pidä mitään hyvänä?- tarkoitit?
En täysin ymmärtänyt kysymystäsi, mutta vastaan sen mukaan, mitä ymmärsin.
Kyse ei ole siitä, etteikö mitään hyvää olisi löytynyt (kristinuskossa on paljonkin hyvää) elämästä ja uskonnoista. Kyse on tiedon janosta. En kuulu ihmisiin, jotka "jämähtävät" staattisesti siihen tilaan, mihin heidät on aikoinaan kasvatettu. Olen aina halunnut ottaa asioista selvää ja oppia uutta. Enkä ole koskaan sitä katunut. Enkä mitään ole tehnyt muun kuin itseni takia.
Insallah! - ace..
tarkoitit? kirjoitti:
En täysin ymmärtänyt kysymystäsi, mutta vastaan sen mukaan, mitä ymmärsin.
Kyse ei ole siitä, etteikö mitään hyvää olisi löytynyt (kristinuskossa on paljonkin hyvää) elämästä ja uskonnoista. Kyse on tiedon janosta. En kuulu ihmisiin, jotka "jämähtävät" staattisesti siihen tilaan, mihin heidät on aikoinaan kasvatettu. Olen aina halunnut ottaa asioista selvää ja oppia uutta. Enkä ole koskaan sitä katunut. Enkä mitään ole tehnyt muun kuin itseni takia.
Insallah!Kristinuskon oppi ja islam ovat niin ristiriidassa, että et voi pitää molempia hyvinä. Vain ateisteille ne ovat yhtä hyviä tai sisaruskontoja.
Jompikumpi pitää hylätä, koska ne opit taistelevat keskenään.
- nyt herranen aika
saa sanoa loukkaantuvani tuosta "palata islamiin" sanonnasta. Minusta se on suorastaan törkeää suvaitsemattomuutta!
- vastauksia, kiitos!
Toivon, että saisin niitä vastauksia, joita alussa esitän. En kaipaa saivartelevia kommentteja häiriköiltä, jotka luulevat tietävänsä, mutta todellisuudessa eivät tiedä islamista mitään, eivät Koraanista eivätkä muslimeista.
Insallah! - saa kovin
vastauksia, kiitos! kirjoitti:
Toivon, että saisin niitä vastauksia, joita alussa esitän. En kaipaa saivartelevia kommentteja häiriköiltä, jotka luulevat tietävänsä, mutta todellisuudessa eivät tiedä islamista mitään, eivät Koraanista eivätkä muslimeista.
Insallah!asiallisia vastauksia, jos heti leimaat toiset häiriköiksi ja tietämättömiksi.
Jos kysyisit muslimilta, aikooko hän palata kristinuskoon, luuletko että hän ei loukkaantuisi? - Nosturi
vastauksia, kiitos! kirjoitti:
Insallah!Jos kerran tiedät islamista niin paljon että alat toisia arvostelemaan tietämättömyydestä niin mitä ihmettä olet täällä kyselemässä.
- Ananias
Meillä on sellainen kaveri. Tosin jotenkin olen hänen lukemistoistaan päätellyt, että taolaisuus on alkanut kiinnostaa.
- hyvät ja pahat
Kuvitteletko sinä, että sinusta tulisi täydellinen
ihminen jos kääntyisit islamiin. Ei se sinua mik-
sikään muuta, vaan samat taipumukset pahantekoon
ja toisten tuomitsemiseen pysyvät, kuulutpa mihin
uskontoon tahansa. Musimeissa ja kristityissä
on hyviä ja pahoja luonteeltaan, eikä se kääntyminen johonkin muuta sitä miksikään. Jos etsit vikoja ja puutteita aina toisesta niin näet
niitä kaikissa. Vilkaiseppa välillä peiliin, niin
näet kaikkein suurimman konnan.
Vinkkinä: Myyrmannin pommimies oli kääntynyt
islamiin. - moskeijoilta
salaamu aleikum itäkeskuksen moskeijasta löytyy suomalainen imaami ja muualtakin....kysele moskeijoilta.
ma salaam- was salaam
itäkeskuksen moskeijassa on paljon suomalaisia muslimeja mutta suomalaista imaamia suomesta ei löydy. tavallista muslimia ei kannata sekoittaa imaamiin, imaami on oppinut henkilö joka pitää luentoja ja jolta kysytään neuvoja.
- Gohar
was salaam kirjoitti:
itäkeskuksen moskeijassa on paljon suomalaisia muslimeja mutta suomalaista imaamia suomesta ei löydy. tavallista muslimia ei kannata sekoittaa imaamiin, imaami on oppinut henkilö joka pitää luentoja ja jolta kysytään neuvoja.
...kaikenlisäksi imaamilla on jo sanana erilainen merkitys eri suuntauksissa.
- oppinut......
was salaam kirjoitti:
muuten ei olisi suomenkaan lukuisissa moskeijoissa yhtään imaamia.
Oppineita ei ole suomessa kuin yksi sunni oppinut jolla on kandidaatin tutkinto Medinan yliopistosta islam tieteistä.
Toisekseen olen kuullut että itäkeskuksen imaami on suomalainen nimeä en viitsi sanoa kyseinen veli ainakin kuuluu tabligeihin ja on kuulemma imaami.
Edellisenkin imaamin(ulkomaalaisen) tiedän ikävä kyllä eikä ollut aivan niin kunnollinen tämä pitkäpartainen pitkä herra (puhun omasta ikävästä kokemuksestani naisena joka etsi avioliittoa mutta ei salaista toisen vaimon paikkaa eikä lääppimistä ym.)
Joten jos nyt et satu sen itäkeskuksen imaamin vaimo olemaan tälläinen tieto minulla on asiasta tosin en asu itse pk-seudulla mutta siskot jotka asuvat ovat kertoneet että mies on imaami siis tämä suomalainen. - Allahin kansat
Gohar kirjoitti:
...kaikenlisäksi imaamilla on jo sanana erilainen merkitys eri suuntauksissa.
Islamilaisten kansojen historia vuoteen 1050, kirjoittanut Armas Salonen; WSOY 1950.
Uskontojen historia on myös kansojen historiaa vallasta ja vaikutusvallasta ja geopolitiikasta.
Tällaisesta hölmöydestä kannattaa hypätä pois!
Sinikka Sokalta kysyttiin tänään radiossa tuliko maailma 70-luvun radikalismin jälkeen paremmaksi. Hän vastasi että ei , sotia on paljon enemmän kuin ennen.
Uskonnot ovat mielstäni omalta osaltaan olleet bensiiniä tuleen erilaisissa selkkauksissa!
Jumala suojelkoon isänmaata ja sotilaitamme ja islaminuskoiset sanovat sen omalla tavallaan!
Uskonnot ovat varmaan hirveän ihania, mutta ruumiita tulee liikaa!
Hyvää yötä! - was salam
oppinut...... kirjoitti:
muuten ei olisi suomenkaan lukuisissa moskeijoissa yhtään imaamia.
Oppineita ei ole suomessa kuin yksi sunni oppinut jolla on kandidaatin tutkinto Medinan yliopistosta islam tieteistä.
Toisekseen olen kuullut että itäkeskuksen imaami on suomalainen nimeä en viitsi sanoa kyseinen veli ainakin kuuluu tabligeihin ja on kuulemma imaami.
Edellisenkin imaamin(ulkomaalaisen) tiedän ikävä kyllä eikä ollut aivan niin kunnollinen tämä pitkäpartainen pitkä herra (puhun omasta ikävästä kokemuksestani naisena joka etsi avioliittoa mutta ei salaista toisen vaimon paikkaa eikä lääppimistä ym.)
Joten jos nyt et satu sen itäkeskuksen imaamin vaimo olemaan tälläinen tieto minulla on asiasta tosin en asu itse pk-seudulla mutta siskot jotka asuvat ovat kertoneet että mies on imaami siis tämä suomalainen.jos tarkoitat rukouksen johtajaa, niin se annetaan henkilölle joka osaa eniten koraania. mutta moskeijan imaamin pitää olla oppinut koska hänen täytyy luennoida ja auttaa ihmisiä, eihän mikään koulukaan palkkaa opettajiksi henkilöitä joilla ei ole pätevyyttä siihen.
helsingissä ei ole montaa kunnon oppinutta, vain noin kourallinen. medinassa ei ole ainoa yliopisto, on oppineita jotka ovat opiskelleet vuosia esim. yemenissä.
itäkeskuksen moskeijassa on suomalaisia muslimeja ja jotkut heistä tekevät joskus adhaan ja joskus ovat johtaneet rukousta, mutta suomessa ei ole vielä yhtään suomalaista, jolla olisi tutkinto islamilaisesta yliopistosta. - ...
Allahin kansat kirjoitti:
Islamilaisten kansojen historia vuoteen 1050, kirjoittanut Armas Salonen; WSOY 1950.
Uskontojen historia on myös kansojen historiaa vallasta ja vaikutusvallasta ja geopolitiikasta.
Tällaisesta hölmöydestä kannattaa hypätä pois!
Sinikka Sokalta kysyttiin tänään radiossa tuliko maailma 70-luvun radikalismin jälkeen paremmaksi. Hän vastasi että ei , sotia on paljon enemmän kuin ennen.
Uskonnot ovat mielstäni omalta osaltaan olleet bensiiniä tuleen erilaisissa selkkauksissa!
Jumala suojelkoon isänmaata ja sotilaitamme ja islaminuskoiset sanovat sen omalla tavallaan!
Uskonnot ovat varmaan hirveän ihania, mutta ruumiita tulee liikaa!
Hyvää yötä!"Uskonnot ovat mielstäni omalta osaltaan olleet bensiiniä tuleen erilaisissa selkkauksissa! "
Toki, vallan ja rahanhimon ohella. Myös usko Jumalan ainoaan Poikaan, Jeesukseen Kristukseen synnyttää vihaa varmasti eri puolilla maailmaa, jossa perinteisesti ollaan uskottu epäjumaliin.
(jae 34)
16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.
17 Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;
18 ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.
19 Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.
20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.
21 Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
22 Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
24 Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä.
25 Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!
26 Älkää siis peljätkö heitä. Sillä ei ole mitään peitettyä, mitä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi.
27 Minkä minä sanon teille pimeässä, se puhukaa päivän valossa. Ja minkä kuulette kuiskattavan korvaanne, se julistakaa katoilta.
28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
29 Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta.
30 Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.
31 Älkää siis peljätkö; te olette suurempiarvoiset kuin monta varpusta.
32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 10:1&rnd=1142762504386
kannattaa hakeutua ihan muille palstoille. tämä on täynnä keskenkasvuisia häiriköitä.
- itse täällä
viihdyt aina vaan?
- Tep-po-nen
itse täällä kirjoitti:
viihdyt aina vaan?
*Röhönaurua*
- tämä arvata
Kuten arvelinkin, suurin osa tämän palstan keskustelijoista puhuu aidan seipäistä, kun pitäisi puhua asiaa.
Tuntuu jotenkin huvuttavalta, että nähdään mörköjä joka puolella ja koetaan asiat äärimmäisen mustavalkoisesti. Todellinen elämä on paljon värikkäämpää.
Voin jopa lyödä vetoa, että yksikään näistä mustavalkoisesti ajattelevista ei oikeasti ole koskaan perehtynyt islamiin tai edes kristinuskoon.
Onneksi joukossa on ollut muutama asiallinenkin vastaus. Seuraavaksi aion ottaa suoraan yhteyttä Helsingin Itäkeskuksen moskeijaan. Ja vielä tiedoksi epäilijöille ja kyynikoille: olen vilpittömän kiinnostunut aiheesta islam...
Insallah!- tosiaankin saa
puhua lähinnä vain aidanseipäistä. Asiasta puhuminen yleensä poistetaan aika äkkiä.
- paikkansa
tosiaankin saa kirjoitti:
puhua lähinnä vain aidanseipäistä. Asiasta puhuminen yleensä poistetaan aika äkkiä.
Kyllä täällä nimenomaan asiasta saa puhua. Olet ehkä käsittänyt asian väärin. Jos täältä jotain poistetaan, se on asiattomasti ja ala-arvoisesti esiin otettu aihe, ei TODELLINEN JA ANALYYTTISESTI käsitelty kriittinen keskustelu. Suurin osa täällä lätisee ihan joutavia. Harmi, että asiallisia keskustelijoita on niin vähän. Tällaisia positiisiakin kannanottoja ollaan heti teilaamassa. Ärsyttävää.
- nyt liian asiatonta?
paikkansa kirjoitti:
Kyllä täällä nimenomaan asiasta saa puhua. Olet ehkä käsittänyt asian väärin. Jos täältä jotain poistetaan, se on asiattomasti ja ala-arvoisesti esiin otettu aihe, ei TODELLINEN JA ANALYYTTISESTI käsitelty kriittinen keskustelu. Suurin osa täällä lätisee ihan joutavia. Harmi, että asiallisia keskustelijoita on niin vähän. Tällaisia positiisiakin kannanottoja ollaan heti teilaamassa. Ärsyttävää.
Täällä on ankara mielipidesensuuri, joka ei riipu millään lailla tekstien asiallisuudesta tai asiattomuudesta. Varsin asiattomankin tekstin tänne saa jäämään, kunhan asenne on "oikea".
Kun asiallinen keskustelu enemmistön haluamista aiheista on tehty mahdottomaksi, ei monikaan enää viitsi yrittää. Siksi enimmäkseen heppoisia viestejä.
Onko tämän mielipide nyt sitten aivan asiaton? Ainakin se sensuroitiin.
- hattuni
...jos ei pitäisi paikkansa väite, että
a) 95 prosenttia tämän palstan kommentoijoista ei ole koskaan perehtynyt oikeasti Koraaniin (saati muihin pyhiin kirjoihin, Raamattuun, Tooraan...)
b) 95 prosenttia tämän palstan kommentoijoista ei ole koskaan tutustunut yhteenkään muslimiin.- syödä hattua
mutta eiköhän islamistien teot kerro koraanin hengestä ihan tarpeeksi
- Ranyaa
...olin aikanaan läheinen erään supisuomalaisen muslimiksi kääntyneen miehen kanssa. Olisin ollut jopa valmis ottamaan hänet taloni isännäksi - mutta valitettavasti hän paljastuikin "ei-niin-hyväksi" ihmiseksi. :( Viime syksynä tapasin todella ihastuttavan, maahanmuuttaneen muslimimiehen, joka olisi halunnut perustaa perheen kanssani... Vieläkin soittelee minulle. Uskon itse Kristukseen - ja tapailen tällä haavaa mukavaa Shivaa palvovaa hindumiestä. :o)
- JW.
Olen hieman huolestunut, miksi noin uskomattoman fiksun tuntuinen ja itsenäisesti ajatteleva nainen tuntuu etsivän miestä nimenomaan uskovaisten piiristä?
"...olin aikanaan läheinen erään supisuomalaisen muslimiksi kääntyneen"
Et kai tarkoita Tomia? - Ranyaa
JW. kirjoitti:
Olen hieman huolestunut, miksi noin uskomattoman fiksun tuntuinen ja itsenäisesti ajatteleva nainen tuntuu etsivän miestä nimenomaan uskovaisten piiristä?
"...olin aikanaan läheinen erään supisuomalaisen muslimiksi kääntyneen"
Et kai tarkoita Tomia?...jostain kumman syystä semmoisia vaan sattuu usein tielleni. :D Ja kaikki ihan IRL tavattuja, ei mitään 'nettimiehiä´(miinus ehkä se yksi tyyppi).
Uskismiehet on yleensä kunnollisempia kuin uskottomat. Paitsi eräs katolinen oli ihan möllö. Sekin ketku yrittää vielä pitää yhteyttä, mutta tämä tätipä pysyy tiukkana. Ai niin... Ei se hindu ole kauhean 'kunnollinen', aika naistenmies taitaa olla, mutta on sillä kotona Shivan alttari ja kaikki asiaan kuuluvat jutskat.
- burgka
jos haluat alistua täydellisesti, totella käskyjä ja määräyksiä niin islam on juuri sinulle sopiva uskonto . onnea matkaan!
- mustavalkoisesti
Tämän keskustelun aloittajana haluan kommentoida sinulle, että ajattelet hyvin stereotyyppisen mustavalkoisesti. Tiedätkö, että niin islamin kuin kristinuskonkin piirissä on kaikenlaisia fundamentalisteja (myös kristilliset "vapaat" suunnat pilvin pimein pitävät sisällään sellaista joukkoa).
En tiedä, tuleeko minusta muslimia. Mutta sen tiedän AIVAN VARMASTI, että muslimin ei tarvitse olla kaikkeen alistuva, täysin lakihenkinen ja omista analyyttisista näkökannoistaan luopunut kone. Muslimi voi olla myös SUVAITSEVAINEN, YMMÄRTÄVÄ, AJATTELEVA...
En sanoisi näin, ellen olisi perehtynyt asiaan niin kirjoitusten kuin uskovien muslimien kautta useiden vuosien kokemuksella.
Tiedä enemmän, niin luulet vähemmän.
Insallah!
- naiskäännynnäisen
Tunnen yhden suomalaisnaisen, joka on ollut muslimi jo 25 vuotta. Hänen persoonansa, puheliaisutensa ja analyyttisyytensä ei kadonnut mihinkään tuon päätöksen jälkeen. Taustasyy oli se, että hän meni naimisiin muslimin kanssa ja halusi VAPAAEHTOISESTI tulla muslimiksi. Hän avarakatseinen ja suvaitsevin ystävä, joka minulla on. Siitäkin huolimatta, että on muslimi. Vaiko kenties juuri siitä johtuen?
Muuten, minua ihmetyttää se, että miksi muslimeilta ja muiltakin maahanmuuttajataustaisilta vaaditaan täydellisyyttä, jotta heidät hyväksytään tasavertaisina suomalaisina. Valtaväestö saa tehdä mitä vaan, eikä kukaan kiinnitä mitään huomiota.- Ranyaa
Olettaen, että olet threadin aloittaja... Eikö mainitsemasi suomalainen musliminainen voisi tutustuttaa sinua kotimaisiin mieskäännynnäisiin?
Tällä palstalla on kirjoittanut useampikin suom. muslimimies, mm. nimimerkit Karim ja karvapää. Taha Islam on näköjään sulkenut profiilinsa, mutta hänet tavoittanee nykyään Näkökulma.net -foorumilta.
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4139112Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893710- 202173
- 861367
- 271125
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661122- 751100
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791095- 1081084
- 551053