turkkilainen leipä?

girlie__

Olisikos kellään antaa vinkkiä tuon mahtavan makuisen leivän, jota Turkissa tarjotaan alkupalaksi, valmistamiseen? Saati se tahnan? Mitä nämä muuten ovat nimeltään, leipä ja tahna?

12

11550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cat22

hmm...tarkoitatko sitä valkoista "tahnaa"? mielestäni se on jotain valkosipulivoita, en ole ihan varma. olen itse vähän kyllästynyt heidän leipiinsä, mutta muistaakseni sonera plazan sivuilla (turkki-palsta)oli sen leivän ohje. toivottavasti joku viisaampi osaa vastata.

• Turskan vaimo

Leivän teko onnistuu aivan mainiosti täällä suomessakin..itse teen sitä vähintään 2vko:n välein.

Ja hyvää on

• TOTAL 407
        Turskan vaimo kirjoitti:

Leivän teko onnistuu aivan mainiosti täällä suomessakin..itse teen sitä vähintään 2vko:n välein.

Ja hyvää on

JOS OIKEESTI TEET SITÄ NIIN USEIN VOISITKO ANNTAA RESEPTIN JA TEKO OHJEITA

• Anonyymi
        Turskan vaimo kirjoitti:

Ja hyvää on

Osaatko antaa reseptiä mistä tai mistä katot ohjeesi aina?

• Kirjan mukaan

Tahna= Turkiksi Cacik? kylmä jogurttitahna(kurkkua, valkosipulia) ja muita mausteita ravintolasta riippuen. Namia.

• :))

Enpä ole Turkissa törmännyt juurikaan tahnamaiseen tsatsikiin. Ennemminkin siellä tekevät siitä lusikoitavaa tai juotavaa.
        Turkkilaisen leivän tekeminen on meikäläisistä jauhoista mahdotonta, niissä on erilainen sitko.

• turkissaturkissa
        :)) kirjoitti:

Enpä ole Turkissa törmännyt juurikaan tahnamaiseen tsatsikiin. Ennemminkin siellä tekevät siitä lusikoitavaa tai juotavaa.
        Turkkilaisen leivän tekeminen on meikäläisistä jauhoista mahdotonta, niissä on erilainen sitko.

Se tahnamainen tsatsiki on haydari, tehdään siten että valutetaan luonnojogurtista neste pois , sitten lisätään valkosipulia ,valutettua tuorekurkkuraastetta suolaa hiukan pippuria ja oliiviöljyä

• nam

on lavas

• näitä

Lavash ja humus? Lavash on ohutta vaaleaa leipää, humus kikherneistä tehtyä mm. valkosipulilla ja seesamtahnalla maustettua levitettä. Molempia voi tehdä myös Suomessa, etnisissä kaupoissa myydään aineksia, netti on reseptejä pullollaan (myös suomeksi) ja kokeilemalla oppii lisää.

• tai sitten

pita-leipä (turkiksi pide), joka eroaa lavashista hieman lähinnä paksuudessaan, kun siinä käytetään vähän hiivaa. Ei kyllä Suomessa välttämättä tule samanmakuista, kun käyttävät erilaista jauhoa ja uunia. Humuksen valmistus sen sijaan on helppoa sauvasekoittimella tms. Reseptistä on paljon eri variaatioita, kuka tykkää mistäkin. Kokeilemalla tosiaan oppii. Seesamtahnaa kutsutaan myös tahiniksi. Sitä ja kikherneitä, jeeraa (juustokumina) yms. löytyy ainakin täällä Turussa Lähi-idän putiikeista.

• girlie_
        tai sitten kirjoitti:

pita-leipä (turkiksi pide), joka eroaa lavashista hieman lähinnä paksuudessaan, kun siinä käytetään vähän hiivaa. Ei kyllä Suomessa välttämättä tule samanmakuista, kun käyttävät erilaista jauhoa ja uunia. Humuksen valmistus sen sijaan on helppoa sauvasekoittimella tms. Reseptistä on paljon eri variaatioita, kuka tykkää mistäkin. Kokeilemalla tosiaan oppii. Seesamtahnaa kutsutaan myös tahiniksi. Sitä ja kikherneitä, jeeraa (juustokumina) yms. löytyy ainakin täällä Turussa Lähi-idän putiikeista.

Kiitoksia vastauksistanne :)

Juu, leivällä tarkoitin sitä hyvin ohutta vaaleaa leipää, joka useimmissa paikoissa oli koristeltu (seesamin?)siemenillä.

"Tahna" oli ilmeisesti väärä ilmaisu, koska se kaipaamani "asia" oli kuitenkin aika lusikoitavaa. Juurikin kurkkua, valkosipulia ja jugurttia voisin kuvitella siinä olevan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6428
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      360
      5974
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      60
      2893
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      107
      2348
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      2018
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1774
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1653
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1320
    9. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1217
    10. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      33
      1158
    Aihe