Luontokotiloissa influenssaa?

Olivia (kappaskummaa)

Laitan tänne myöhemminlinkin siitä sivusta, missä mainittiin että keväällä otettavat luontokotilot ovat lintuinfluenssariski. Kuten tiedätte, kotilot useimmiten syövät jopa lintujen ulosteita (YUCK!) ja silloin niihin on mahdollista tarttua lintuinfluenssa, joka muuttaa muotoaan useita kertoja. Nyt siitä on vaaraton versio, linnuille vaarallinen versio, ihmisille & linnuille vaarallinen versio ja kissoille vaarallinen versio. Myös metsästyskoirat ovat tulilinjalla.

Terveysvirasto ei suosittele luontokotiloiden/etanoiden ottamista.
Olen itse vähän ristiriitaisissa tunteissa tämän asian kannalla, koska haaveilen lehtokotiloista, valkohuulitarhakotiloista, viinimäkikotiloista ja muutamasta hollanninpurjokotilosta.

11

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eeca

      Itsekin haluaisin ottaa ainakin lehtokotiloita ja viinimäkikotiloita, mutta entä jos niissä onkin influenssaa..? Ja varsinkin kun kissoille on vaarallinen influenssa ja omistan kissan, niin enpä enää tiedä.. Kissani ei ole elämänsä aikana ehkäpä edes saanut yhtäkään rokotusta, ja vielä en ole eläinlääkäriin varannut aikaa.. Ristiriitaista tosiaan.

      • Olivia

        Meillä on kolme kissaa, tavallaan 'ulkokissoja', sisällä käyvät joskus syömässä ja päivällä saavat tulla vapaasti sisälle, mutta yöksi menevät ulos. Niillä on voimakas saalistusvietti.. Huolettaa tämä asia.


      • kotiloton
        Olivia kirjoitti:

        Meillä on kolme kissaa, tavallaan 'ulkokissoja', sisällä käyvät joskus syömässä ja päivällä saavat tulla vapaasti sisälle, mutta yöksi menevät ulos. Niillä on voimakas saalistusvietti.. Huolettaa tämä asia.

        mullakin on nyt 2 isoa lehtokotiloa ja mietin pitäiskö ne palauttaa luontoon..?


      • kotilo-ja-gekkofani
        kotiloton kirjoitti:

        mullakin on nyt 2 isoa lehtokotiloa ja mietin pitäiskö ne palauttaa luontoon..?

        palauttaisit kotilot luontoon, ilfluenssan saamaan?


    • kotilo-ja-gekkofani

      Voi olla mahdollista, että niistä tulee lintuinfluenssan kantajia...Mutta, onhan täällä niitäkin, jotka kasvattavat viiniksiä ja lehtokotiloita..Kysykää niiltä, saisitteko seuraavasta poikueesta pari yksilöä...

      • Olivia

        Ei kai sitä ole muutakaan vaihtoehtoa.. Kesällä vahdin kyllä tarkasti mitä kotsut syövät.


    • omistan kotilon

      laittaisitko linkin tänne?
      tahdon nähdä itse..

      • Olivia

        En muista, mutta se taisi olla kaleva -lehden sivuilla. Ja sen pitäisi olla tavallisellekin pulliaiselle päivänselvää että luontokotiloista voi saada lintuinfluenssaa koska ne useimmiten syövät lintujen ulosteita kun pääsevät lähelle. Linkki voi löytyä myös arkistosta, etsin sitä..Siitä saatettiin mainita myös caroline haapasen kotilosivuilla.


    • Sama juttu. Ajattelin ottaa luontokotiloita mutta...
      Pitää vaan toivoa parasta.

      • Anniina

        On se ihme ettei kotiloista tai muistakaan selkärangattomista mainita missään lintuinfluenssasta kertovilla faktasivuilla, sanotaan kylläkin, että se ei tartu esimerkiksi hyönteisiin tai kärpäsiin. Ainoiksi taudin levittäjiksi on mainittu linnut, ja että se olisi tarttunut ihmisiin ja kissoihin. Ainakin EELA:n sivuilla kerrotaan, että ei ole todistettavasti tarttunut koiriin tai hevosiin, lepakotkin tuossa mainittiin, että niistäkään ei ole vaaraa. Minä en ainakaan usko että kotilot voisivat kantaa lintuinfluenssaa, muutenhan se olisi potentiaalinen riski ihmisille, jos selkärangattomat voisivat kantaa ko. virusta.


    • Mä selitän

      Turha sitä vitsin lokkilenssuu on kotiloist turha pelät! Ekaks, kotilot syö harvemmin linnun kakkaa, kun etanat, eli etanat niissä kakissa möyrii yleisimmin! Tokaks, Pese kätes ain kotiloitten käsittelyn jälkee ain varoiks, minä ainakin käytän desinfiohuuhdetta. Kolmanneks, Ooks ees varma et se influenssa on ees viel Suomes?! En itekkään tiiä, mut mee rauhas vaa tonkii maat pois lapion kaa, ni pian on ämpäri täyn limanassui. Tont vori!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe