Avastin viruskaranteenin käyttö

teeteem

Neljä troijalaista (win32:Keylog-AL) paljastui viikottaisessa Avastin virusseulassa. Mitään oireita ei ole ollut, tuli vähän yllätyksenä. Nuo olivat pujahtaneet tällasiin tiedostoihin kuin C:Pelit/EaGames/Sims2kauppaauki/TSBin/TS2UPD.exe ja kolme muuta saman pelin eri lisäosien vastaavissa kansioissa.

No, valitsin vaihtoehdoksi Siirrä karanteeniin, koska Avast ehdotti niin. Mutta hitto, nythän nuo kyseiset KOKO sovellukset ovat siellä karanteenissa, näyttääpi pelin päivitystiedostoilta. Peli on ilmeisesti käyttökelvoton niin kauan kun ovat siellä. No yritin mennä karanteeniin ja palauttaa (toiveena ajaa skanni uudestaan ja valita Korjaa)... mutta sitten avastin taustasuojaus huomatti siitä ilkiästi ja tajusin, että sekään ei olisi antanut vaihtoehdoksi korjaamista.

No kysymyksiä: mitäs niille troijalaisille pitää tehdä tuolla karanteenissa? Jätetäänkö ne sinne vai poistetaanko jossain vaiheessa? Kai se sitten tulee pelin uudelleenasennus *huokaisee*... sitä ei tosiaan olisi tarvinnut, mutta minkäs teet.

Lisää kysymyksiä: jos kerta avastin taustasuojaus noin auliisti rääkäsee jo siitä jos yritän saastunutta tiedostoa palauttaa karanteenista, niin kuin kummassa on mahdollista että se ei ole rääkynyt täyttä kurkkua sillon ku troijalainen on piuhaa myöten matkustanut koneelleni? palomuurina on zone alarm ja lisäksi rautapalomuurina telewellin modeemi.

Mulla ei ihan oikeasti ole troijalaisista kokemusta mitään, yhden käden sormilla on laskettavissa kaikki kohtaamani.

14

2401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Julle-

Ei voi olla totta... Milloin te opitte, että virustorjuntaohjelmien ilmoittamat pöpöt eivät välttämättä ole pöpöjä? Ottakaa nyt perkele virheilmoitusten mahdollisuus huomioon! Lähetä ne Jotille http://virusscan.jotti.org/ ja katso kuinka moni ohjelma pitää niitä troijalaisina.

• teeteem

_Me_ emme opi sitä milloinkaan, sillä _me_ lähdemme siitä, että jos virusohjelma ilmoittaa troijalaisesta, niin siellä on troijalainen.

Niin ja tuosta sinun jottistasi ei ole minulle nyt mitään hyötyä, sillä en löydä koko koneelta mistään avastin karanteenikansiota, josta voisin valita haluamani tiedostoja tarkistettavaksi.Ehkä se ei olekaan mikään fyysinen kansio, minne avast siirtää karanteeniin? Koneen etsi-toiminto ei löydä mitään sanalla keylog eikä myöskään tiedostoa (siis sovellusta) C:pelit/eagames/sims2kauppaauki/TSBin/TS2UPD.exe, vaikka tuon nimisessä tiedostossa piti olla keylog-nimisen haittaohjelman.
        No okei, ehkä missään ei sitten mitään olekaan.

• samaa
        teeteem kirjoitti:

_Me_ emme opi sitä milloinkaan, sillä _me_ lähdemme siitä, että jos virusohjelma ilmoittaa troijalaisesta, niin siellä on troijalainen.

Niin ja tuosta sinun jottistasi ei ole minulle nyt mitään hyötyä, sillä en löydä koko koneelta mistään avastin karanteenikansiota, josta voisin valita haluamani tiedostoja tarkistettavaksi.Ehkä se ei olekaan mikään fyysinen kansio, minne avast siirtää karanteeniin? Koneen etsi-toiminto ei löydä mitään sanalla keylog eikä myöskään tiedostoa (siis sovellusta) C:pelit/eagames/sims2kauppaauki/TSBin/TS2UPD.exe, vaikka tuon nimisessä tiedostossa piti olla keylog-nimisen haittaohjelman.
        No okei, ehkä missään ei sitten mitään olekaan.

minäkin olen ihmetellyt avastissa, mutta kun muuten pelittää, niin hyvä.
        kotisivusi näkyivät ie:lläni vallan mainiosti, ei huomauttamista.

• teeteem
        samaa kirjoitti:

minäkin olen ihmetellyt avastissa, mutta kun muuten pelittää, niin hyvä.
        kotisivusi näkyivät ie:lläni vallan mainiosti, ei huomauttamista.

olit ystävällinen =).

• jone´s

Troijat ovat ns, vakoilu ohjelmia. Jos käytössäsi olisi uusin f-securen versio, vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan. Mutta aina kun virus ohjelma huomaa viruksen, sano sille että poistaa tiedostot. Mikään ohjelma/peli ei päivity automaattisesti, eikä päivityksiä jaeta noin vain.

virus ohjelma tuhoaa/poistaa tiedostot turvallisesti, vahingoittamatta itse ohjelmaa.

Paras tapa olis nyt ja äkkiä ennenku henkilökohtaiset tietosi on ympäri maailmaa, mennä ja poistaa ohjelma.

Mene ja poista se sieltä peleistä manuaalisesti käsin, älä käytä lisää poista sovellusta, virus saattaa skannata itsensä ja saastuttaa koko koneesi.

kokeile neuvoa. Jos sinulla xp-käyttöjärjestelmä asenna service pack2. Jos se on, laita windowsin palomuuri käyttöön, se tehokas lisä apu ongelmiin.

• teeteem

Voin tehdä kuten neuvoit... mutta mikä minun siis pitää poistaa manuaalisesti? Sieltä pelit...- jne kansiossa ei ole sellaista tiedostoa, kuin missä tuon troijalaisen väitetään asustelevan (enää? kun se on avastin karanteenissa?)

Vai tarkoititko koko pelin poistoa? Tuossa vaiheesa kyllä olen eri mieltä, että pelin voi poistaa manuaalisesti, vai mitä sillä tarkoititkaan? Kaikki ohjelmathan pitää poistaa A)ohjelman omalla uninstallilla B) lisää/poista-sovelluksella. Manuualisesti poistan sitten niiden jäljiltä jääneet mahdolliset kansiot yms.

Niin ja tuo päivitys ei tietenkään ole tullut itsekseen, vaan itse olen päivitykset hakenut kaikkiin kyseisiin lisäosiin, ja ne ovat olleet puhtaita päivitystiedostoja, ei valmiiksi saastuneita.

Sp2 on tietysti asennettuna, win palomuuria en käytä, kun on jo zone alarmi ja rautapalomuuri. useita palomuurisoftia ei ole hyvä pitää yhtä aikaa päällä, rautapalomuurin kanssa sopii kyllä softa.

• jone´s
        teeteem kirjoitti:

Voin tehdä kuten neuvoit... mutta mikä minun siis pitää poistaa manuaalisesti? Sieltä pelit...- jne kansiossa ei ole sellaista tiedostoa, kuin missä tuon troijalaisen väitetään asustelevan (enää? kun se on avastin karanteenissa?)

Vai tarkoititko koko pelin poistoa? Tuossa vaiheesa kyllä olen eri mieltä, että pelin voi poistaa manuaalisesti, vai mitä sillä tarkoititkaan? Kaikki ohjelmathan pitää poistaa A)ohjelman omalla uninstallilla B) lisää/poista-sovelluksella. Manuualisesti poistan sitten niiden jäljiltä jääneet mahdolliset kansiot yms.

Niin ja tuo päivitys ei tietenkään ole tullut itsekseen, vaan itse olen päivitykset hakenut kaikkiin kyseisiin lisäosiin, ja ne ovat olleet puhtaita päivitystiedostoja, ei valmiiksi saastuneita.

Sp2 on tietysti asennettuna, win palomuuria en käytä, kun on jo zone alarmi ja rautapalomuuri. useita palomuurisoftia ei ole hyvä pitää yhtä aikaa päällä, rautapalomuurin kanssa sopii kyllä softa.

Lue tämä huolella ennenkun teet mitään!!!

Tietysti normaalisti pitäisi menetellä niin, että poistaa ohjelman juuri noin. Mutta sitten virus monesti monistuu. kun ne rakennettu just niin. Siksi jos peli on olemassa, kehoitan poistaan sen. Mutta jos ei ole ei tietysti kannata poistaa, koska saaminen saattaa olla siilloin hankalaa. Jos sulla alarm palomuuri, ihmettelen miksi se ei sitten ole pysäyttänyt sitä troijaa. Tarkista sen asetukset. Normaali taso pitäis riittää.

Kun olet poistanut esim tämän pelin tiedostokansion, se tietysti näkyy lisää ja poista sovelluksessa. mutta poistoa kun yritää se herjaa siitä ja se poistuu kyllä rekisteristä. Mulla ainakin. Mutta jos niitä tiedostoja ei näy, ne voivat olla piilotettuna. Kannattaa varmistua siite sillai että avaa käynnistävalikosta etsi, ja sen tiedoston nimen. se etsii koko koneesta saman nimisiä tiedostoja.

Mikäli niitä ei löydy, luultavasti ohjelmasi on poistanut kyseiset tiedostot ja pelko on aiheeton.

• -Julle-
        jone´s kirjoitti:

Tietysti normaalisti pitäisi menetellä niin, että poistaa ohjelman juuri noin. Mutta sitten virus monesti monistuu. kun ne rakennettu just niin. Siksi jos peli on olemassa, kehoitan poistaan sen. Mutta jos ei ole ei tietysti kannata poistaa, koska saaminen saattaa olla siilloin hankalaa. Jos sulla alarm palomuuri, ihmettelen miksi se ei sitten ole pysäyttänyt sitä troijaa. Tarkista sen asetukset. Normaali taso pitäis riittää.

Kun olet poistanut esim tämän pelin tiedostokansion, se tietysti näkyy lisää ja poista sovelluksessa. mutta poistoa kun yritää se herjaa siitä ja se poistuu kyllä rekisteristä. Mulla ainakin. Mutta jos niitä tiedostoja ei näy, ne voivat olla piilotettuna. Kannattaa varmistua siite sillai että avaa käynnistävalikosta etsi, ja sen tiedoston nimen. se etsii koko koneesta saman nimisiä tiedostoja.

Mikäli niitä ei löydy, luultavasti ohjelmasi on poistanut kyseiset tiedostot ja pelko on aiheeton.

Hohhoijaa... Troijalainen ei monistu kun ei ole virus. Troijalainen ei ole myöskään vakoiluohjelma, koska se on troijalainen. Troijalainen ei leviä automaattisesti eikä tartu muihin tiedostoihin, koska se on troijalainen. Palomuuri ei pysäytä näitä haittaohjelmia, KOSKA KYSEESSÄ ON TROIJALAINEN. Koska tässä tapauksessa "troijalainen" on havaittu pelin virallisessa päivityksessä (onko?) on kyseessä varma vikahälytys.
        Alkuperäiselle kysyjälle:
        Palauta ne tiedostot Avastin karanteenista, vaikka se kuinka herjaisi, ja lähetä ne sinne Jotille ja kerro kuinka moni muu ohjelma niistä herjaa. Veikkanpa ettei mikään muu. Jos varmistuu, että kyseessä on todella troijalainen, anna Avastin siirtää ne karanteeniin.

• teeteem
        jone´s kirjoitti:

Eli luin parikin kertaa huolella läpi =). Enkä tee nyt vielä mitään, aivan kuten neuvoit.

Olen etsinyt Etsi-toiminnolla sekä troijalaisen nimeä että sitä kansiota, jossa sen sanottiin lymyävän. Kumpaakaan ei löydy (sillä poistin ne avastin karanteenistakin jo - siis täysin deletoin).

Itse ihmettelen myös, miten ZA on päästänyt troijalaisen läpi. Asetukset on samoin, kuin herra markusjansson on sivullaan (http://www.markusjansson.net/fza.html) neuvonut laitettavan.

Avastin lisäksi olen tarkistanut myös ewidolla - ei löytänyt troijalaista. Katson nyt pari päivää eteen päin, että missä mennään.

Kiitos avusta!

• teeteem
        -Julle- kirjoitti:

Hohhoijaa... Troijalainen ei monistu kun ei ole virus. Troijalainen ei ole myöskään vakoiluohjelma, koska se on troijalainen. Troijalainen ei leviä automaattisesti eikä tartu muihin tiedostoihin, koska se on troijalainen. Palomuuri ei pysäytä näitä haittaohjelmia, KOSKA KYSEESSÄ ON TROIJALAINEN. Koska tässä tapauksessa "troijalainen" on havaittu pelin virallisessa päivityksessä (onko?) on kyseessä varma vikahälytys.
        Alkuperäiselle kysyjälle:
        Palauta ne tiedostot Avastin karanteenista, vaikka se kuinka herjaisi, ja lähetä ne sinne Jotille ja kerro kuinka moni muu ohjelma niistä herjaa. Veikkanpa ettei mikään muu. Jos varmistuu, että kyseessä on todella troijalainen, anna Avastin siirtää ne karanteeniin.

Menin jo tuhoamaan ne tiedostot avastin viruskaranteenista... valitettavasti. Sen jälkeen testasin, toimiiko peli vielä. Toimi, outoa tai ei. Sitä en pysty ihan äkkiseltään sanomaan, toimiko peli tavallaan ilman päivityksiä olevana versiona vai ei.

Kyllä, pelin virallisessa päivityksessä ne siis oli havaittu, ea:n sivuilta ladatuissa. Okei, seuraavaksi kun tulee keylog niin SITTEN yritän taas lähettää sitä sinne jottille.

• -Julle-
        teeteem kirjoitti:

Menin jo tuhoamaan ne tiedostot avastin viruskaranteenista... valitettavasti. Sen jälkeen testasin, toimiiko peli vielä. Toimi, outoa tai ei. Sitä en pysty ihan äkkiseltään sanomaan, toimiko peli tavallaan ilman päivityksiä olevana versiona vai ei.

Kyllä, pelin virallisessa päivityksessä ne siis oli havaittu, ea:n sivuilta ladatuissa. Okei, seuraavaksi kun tulee keylog niin SITTEN yritän taas lähettää sitä sinne jottille.

"Kyllä, pelin virallisessa päivityksessä ne siis oli havaittu, ea:n sivuilta ladatuissa."

Eli kyseessä on 99,9% varma vikahälytys. Troijalaiset kun eivät leviä itsekseen eivätkä tartu muihin tiedostoihin.

• jone´s
        teeteem kirjoitti:

Eli luin parikin kertaa huolella läpi =). Enkä tee nyt vielä mitään, aivan kuten neuvoit.

Olen etsinyt Etsi-toiminnolla sekä troijalaisen nimeä että sitä kansiota, jossa sen sanottiin lymyävän. Kumpaakaan ei löydy (sillä poistin ne avastin karanteenistakin jo - siis täysin deletoin).

Itse ihmettelen myös, miten ZA on päästänyt troijalaisen läpi. Asetukset on samoin, kuin herra markusjansson on sivullaan (http://www.markusjansson.net/fza.html) neuvonut laitettavan.

Avastin lisäksi olen tarkistanut myös ewidolla - ei löytänyt troijalaista. Katson nyt pari päivää eteen päin, että missä mennään.

Kiitos avusta!

Uskon että troija pois. Varmempi virusohjelma ja palomuuri yhdistelmä olisi f-secure.

Itse testannut. Mulla oli ennen norton. kone ei koskaan löytynyt mitään, ja tietoja alkoi hävitä. Hankin uuden laajakaistan ja sain lisenssin f-securen palomuuri ja virusturvaan. sen jälkeen koneesta löytykin muutama troija ja kasa muita nuuskijoita.

nyt kohta vuoden yhdistelmää käyttäneenä voin suositella hankkimaan sellaisen, välttyy paljolta.

Yhteyden tarjoajat useimmiten vuokraavat lisenssin ja ohjelmiston melkein ilman. Toki oman voi hankkia kalliilla.

Mut pää asia on se että luulen nyt kaiken olevan kunnossa. Muista aina kun tämänkaltainen tiedosto ohjelma taikka jokin muu epäilyttävä tulee, ei kannata karanteeniä, vaan poistaa heti. Siis virus ohjelmalla.

Hyvää illanjatkoa

• -Julle-
        jone´s kirjoitti:

Uskon että troija pois. Varmempi virusohjelma ja palomuuri yhdistelmä olisi f-secure.

Itse testannut. Mulla oli ennen norton. kone ei koskaan löytynyt mitään, ja tietoja alkoi hävitä. Hankin uuden laajakaistan ja sain lisenssin f-securen palomuuri ja virusturvaan. sen jälkeen koneesta löytykin muutama troija ja kasa muita nuuskijoita.

nyt kohta vuoden yhdistelmää käyttäneenä voin suositella hankkimaan sellaisen, välttyy paljolta.

Yhteyden tarjoajat useimmiten vuokraavat lisenssin ja ohjelmiston melkein ilman. Toki oman voi hankkia kalliilla.

Mut pää asia on se että luulen nyt kaiken olevan kunnossa. Muista aina kun tämänkaltainen tiedosto ohjelma taikka jokin muu epäilyttävä tulee, ei kannata karanteeniä, vaan poistaa heti. Siis virus ohjelmalla.

Hyvää illanjatkoa

Ei vaan ensin kannattaa käyttää sitä tervettä järkeä ja miettiä onko haittaohjelman yhtäkkinen ilmestyminen edes mahdollista. Tämä tosin vaatii jo hieman asiaan perehtymistä ja vähän kokemusta, jota useimmilla neuvojilla ei tunnu juuri olevan... Sen jälkeen voi antaa virustorjuntaohjelman tehdä temppunsa.

• -Julle-
        jone´s kirjoitti:

Hyvää illanjatkoa

"Muista aina kun tämänkaltainen tiedosto ohjelma taikka jokin muu epäilyttävä tulee, ei kannata karanteeniä, vaan poistaa heti."

Eikä siis missään tapauksessa näin, vaan ehdottomasti karanteeniin. Väärän hälytyksen sattuessa tiedostot voi palauttaa karanteenista, jolloin säästyy paljolta vaivalta. Tässäkin tapauksessa, jos vain kysyjä olisi malttanut toimia oikein eikä hätiköidä tuhoamalla tiedostot vielä karanteenista. Karanteeni on turvallinen paikka säilyttää "ihan oikeitakin" haittaohjelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6674
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3890
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      130
      3133
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1441
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe