Mitä materiaalia on se "röpelö"-pinta?

Aksu____

Eli vähän saman näkönen kuin roiskerappaus ulkoseinässä. Mulla on olohuoneessa ja makuuhuoneessa semmonen.

Tapatointi ois olkkarissa edessä ja sieltä katon rajasta on silikoni(?) repeilleilly, tms., tarkotan sitä seinän ja katon saumaa.

Jos revin ne silikonit sieltä pois, niin mitä tilalle? Aattelin maalata katon uudestaan, mutta eihän silikonin päälle saa kestämään normaaleja sisämaaleja, eli onko se sittenkään silikonia? Ja miten se röpelö-pinta on tehty?

19

27559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleensä

      ruiskulla ja nurkat kitataan maalattavalla äkryylikitillä.

    • silikoonin

      voi ylimaalata

      • Kotisutari

        mutta maali ei pysy.
        Laitetaan siis akryyliä.


    • Kotisutari

      on tosiaan ruiskulla pruutattua tasoitetta.
      Mitä se tasoite on koostumukseltaan, riippuu kotisi rakennusvuodesta.
      Nykyään se on pääasiassa mineraaliaineksista massaa, jossa on käsiteltävyyden
      parantamiseksi lisäksi muoviaineita.

      Vanhemmissa kerrostaloissa voi olla joukossa orgaanista liimaakin.

      Tasoitetta ei alunperin ole maalattu, mutta siistimisremontissa
      siihen usein vedetään päälle maali.

      Jos joudut paikkaamaan ihan vähän sitä röpöpintaa, voit yrittää tehdä homman
      tasoitteella ja jäykällä siveltimellä tms töppäillen.
      Isompi paikkaus meneekin sitten ruiskutöiksi.

      • Karo

        Entäs kun seiniä maalaillessa tuli pari jälkeä katon röpelöpintaan ja kun töpöttelin päälle valkoista maalia peittääkseni ne niin nyt se näkyy tahrana kun aineissa on selkeä kiiltoero..
        Kyselin K-raudasta et saako sitä ainetta pienemmässä määrin kuin monen kymmenen kilon säkissä niin vastaus oli ei..Mistä saan sitä pienen määrän et pääsen töpöttelemään.. ; )


      • Apinamies, kenties?
        Karo kirjoitti:

        Entäs kun seiniä maalaillessa tuli pari jälkeä katon röpelöpintaan ja kun töpöttelin päälle valkoista maalia peittääkseni ne niin nyt se näkyy tahrana kun aineissa on selkeä kiiltoero..
        Kyselin K-raudasta et saako sitä ainetta pienemmässä määrin kuin monen kymmenen kilon säkissä niin vastaus oli ei..Mistä saan sitä pienen määrän et pääsen töpöttelemään.. ; )

        Jos kerta maalilla oot sotkenu katon, niin miksipä et maalaisi koko kattoa uudestaa? Jos ei ole 100m2 huone kyseessä...

        Itellä on kanssa seinien vierustoilla maalisotkuja. Aattelin kesällä maalata katon, on tuota röpö-pintaa mullakin.

        Telallako se maalataan? Vai ei kai sentään ruiskulla?


      • Karo
        Apinamies, kenties? kirjoitti:

        Jos kerta maalilla oot sotkenu katon, niin miksipä et maalaisi koko kattoa uudestaa? Jos ei ole 100m2 huone kyseessä...

        Itellä on kanssa seinien vierustoilla maalisotkuja. Aattelin kesällä maalata katon, on tuota röpö-pintaa mullakin.

        Telallako se maalataan? Vai ei kai sentään ruiskulla?

        Enpä viitsisi parin läikän takia koko kattoa maalata ja millähän mahtaisin saada siitä samanlaista kuin muualla kun maali on todennäköisesti kuitenki erilailla valoa taittavaa kuin tuo röpelö?
        Niin pienistä on kyse et saisin sen varmaan sillä alkuperäisellä aineella peitettyä, mutta kun ei kukaan satu olemaan sellaisella työmaallakaan mistä heruisi pieni määrä tuota ainetta..

        Viimeisimmässä maaliurakassa onnistuin irrottamaan edellisen asukkaan paikan ja sitä en ole ennen huomannut kuin nyt kun otin maalarinteipit pois ja paikka lähti mukana ja alta paljastui ruuvi.. ; (


    • peukku68

      tai kittiä se katon sauma on talon iästä riippuen.

      Katto kannattaa maalata jollakin todella siihen tarkoitetulla maalilla kuten siroplast tms ohut ja hengittävä litku. Sitä ennen laita uusi akusto repeilleen sauman päälle varovasti ettei tule hirveän paksua kohtaa. Maalaa seinän puolelle valkoiseksi n5-10cm katon sävyllä tai liki samalla. Tapetti kiinnitetään sitten niinettä yläreunaan jää n sentti sitä valkoista näkyviin.

      • mualari

        Se on aikamoista taiteilua tuo roiskakaton korjaus, jos ei ole aikaisemmin maalattu. Tuo vanha tasoite on jo tummentunut hieman ja uusi periaatteessa sama tasoite erottuu kuitenkin hivenen vaaleampana. Kokeile valkoista LR-tasoitetta.


      • peukku68
        mualari kirjoitti:

        Se on aikamoista taiteilua tuo roiskakaton korjaus, jos ei ole aikaisemmin maalattu. Tuo vanha tasoite on jo tummentunut hieman ja uusi periaatteessa sama tasoite erottuu kuitenkin hivenen vaaleampana. Kokeile valkoista LR-tasoitetta.

        mulla meni ohi missä kohtaa joku on puhunut tasoituksesta? Ei siihen voi edes alkaa neuvomaan ilman että näkee katon ja ottaa riskin että koko paska tulee alas..


    • Pyros

      Minulla on myös röpelö sisäkatto -75 rakennetussa huoneistossa. Minulle neuvottiin rautakaupasta, ettei sitä voi maalata; tulee kaikki alas, jos pinnan maalilla kostuttaa.

      Millaisella maalilla tuollaista uskaltaa maalata ja mistä sitä saa (kun rautakauppa väittää, ettei onnistu)? Tuleeko telalla kelpoa jälkeä, vai miten moista pintaa pitäisi lähestyä?

      • jari_xo

        sillä minä oon maalannu monta kattoa ja mikään ei ole tippunu alas! sen jälkeen voit maalata millä haluat!


      • Tixoboy
        jari_xo kirjoitti:

        sillä minä oon maalannu monta kattoa ja mikään ei ole tippunu alas! sen jälkeen voit maalata millä haluat!

        Jep, Tixomatt on aika lailla varma valinta. Kallistahan se on ja haisee pahalle ja pitkään mutta eipähän jää tasoite telaan kiinni.


      • Voi taivahan
        jari_xo kirjoitti:

        sillä minä oon maalannu monta kattoa ja mikään ei ole tippunu alas! sen jälkeen voit maalata millä haluat!

        talikynttilät teidän ammattilaisten kanssa.

        Vanhoissa kalkki ja liitukatoissa tuota voi käyttää, tai oikeammin ei, jos tehdään museokohdetta. Olihan roiskekatoissa 70- luvulla jo eri aineet käytössä hyvinkin, jotka ei alkydipohjusteita tarvitse, kun työn oikein tekee.


    • Taivahan joo

      Siis nimenomaan 70-luvulla ja siitä eteenpäin tehdyt katot ovat vesiliukoista röpelöä. Vesiohenteisella maalilla niitä ei pidä harrastelijan edes yrittää maalata. Turhan iso mahdollisuus saada alas koko ruiskutasoitettu pinta ja sen saa helposti aikaan. Kyllä, olen nähnyt ja jälki oli melkoista..
      Olen nähnyt myös miten ammattilainen maalaa moisen katon vesiohenteisella, se onnistui.
      Tixomat, tai vastaava liuotinohenteinen matta maali on oikea valinta.

    • Urakka edessä

      Peittääkö tixomat kertamaalauksella, jos ei maalia säästele. On suhteellisen hyvä valkoinen katto, nurkista ja keittiöstä tummunut osittain? Maalia saa varmaan varata reilusti.

      • Tsemppiä

        Peittää melko hyvin. Tuolla "jos ei maalia säästele"-tekniikalla maalaaminen kannattaa tehdä kunnon suojaustyöt ennen maalaamista. Ja muista suojata myös itsesikin.
        Maalaa valon suuntaisesti. Jos yrität päästä kertamaalauksella niin maalaa ensin kaikki tummuneet kohdat ja sit kokonaan ylimaalaus. Jos tummentumat kovin pahoja ja epäilet että tulee läpi niin maalaa ne ensin eristyspohjamaalilla. Lopputuloksen näät kun maali on kokonaan kuivunut. Sit vaan uutta kerrosta pintaan jos ei oo ok.


    • Kyllästynyt röpelöön

      Onko kukaan paneloinut näitä 'röpelökattoja'? Onko pakko tehdä koolaus jos haluaa paneloida vai onko muita vaihtoehtoja? Kun en haluaisi kauheesti madaltaa huonekorkeutta!

      • piisine

        Kyllähän se koolata täytyy, 22mm rima tai lauta paneeli 8-10mm, sen verran tulee katto alas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe