sphinx-ohjeet!?

peku_

löytyisköhän keltään sphinx-pelin ohjeita..??
kiitos jo varalta etukäteen!

6

4458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päiviivi

      SPHINX RAVENSBURG

      Aarretta etsiessäsi harhailet hautakammion käytävissä!

      Tekijä: Gunter Baars, kuvitus: Chris Mitchell, suunnittelu: the Brand Works/Klaus Bender Ravensburger. Peli n:o 26 187 1
      2-4 rohkealle historian tutkijalle 8-vuotiaasta alkaen.

      Sisältö:
      pelilauta
      11 salaovea
      11 pyöreää salaovialustaa
      4 tutkijanappulaa (sininen, punainen, keltainen, vihreä)
      6 sfinksinappulaa (pohjissa väritunnukset: sininen, punainen, keltainen, vihreä, vaaleankeltainen ja likaisen harmaa)
      6 värikorttia (ovat yllämainittuja väritunnuksia, eli laitetaan sfinksien pohjaan)
      3 noppaa (kaksi tavallista ja yksi jossa on ykkösen ja kuutosen paikoilla kaksi käärmettä)
      24 Sfinksi-korttia (4 kappaletta kutakin värikortin eli sfinksien pohjatunnusten kuutta eri väriä)

      Edessäsi pelilaudalla on merkillinen pyramidi, jonka faarao on rakennuttanut: täynnä salaovia olevat pitkät käytävät johtavat aarrekammioon, jota vartioi kolme mahtavaa sfinksiä. Ilman oikeita Sfinksi-kortteja et voi ratkaista niiden arvoitusta etkä pääse niiden ohi.

      Kuuntele muumioiden vihjeitä, kerää Sfinksi-kortit käytäviltä ja kukista sfinksit. Näin pääset perille aarrekammioon satumaisen aarteen luokse!

      Pelin tavoite:
      Se pelaaja, joka kukistaa kolme sfinksiä oikeilla Sfinksi-korteilla ja pääsee pelilaudan keskellä sijaitsevaan aarrekammioon, on voittaja.

      Ennen jokaista peliä:
      Sfinksit sekoitetaan ja asetetaan pelilaudalle kuuteen sfinksin kuvalla varustettuun ruutuun: kolme suoraan aarrekammion eteen ja kolme pyramidin reunassa olevin temppelikammioihin.
      Kukin pelaaja valitsee itselleen pelinappulan ja asettaa sen nuolella varustettuun lähtöruutuun.
      Sfinksi-kortit ja noppa asetetaan valmiiksi pelilaatikon viereen.

      Aarteen metsästys alkaa

      Nuorin pelaaja aloittaa. Hän heittää noppaa ja siirtää pelinappulaansa.
      Pelaajan siirto koostuu kolmesta osasta. Pelaaja heittää samanaikaisesti kolmea noppaa ja siirtää pelinappulaansa noppien osoittamien silmälukujen verran mielivaltaisessa järjestyksessä. Jokainen kolmesta siirrosta on toimenpide, jota koskevat seuraavat säännöt:

      Yhden siirron aikana saat:
      kulkea käytävällä eteen- ja taaksepäin. Suuntaa saa vaihtaa vain siirron osien välillä, ei siis kesken osasiirtoa.
      ohittaa toisia pelinappuloita, mutta osasiirto ei saa päättyä ruutuun, jossa on toisen kilpailijan nappula.
      kulkea niin monen erikoisruudun (muumioruutu ja Sfinksi-korttiruutu) ja toisten kilpailijoiden miehittämien ruutujen kautta kuin haluaa.

      Kun hiiviskelet pyramidissa, voi tapahtua paljon:

      Sfinksien vaihto:
      Yhdessä nopassa on kaksi käärmeen kuvaa. Jos joku pelaajista heittää nopallaan käärmeen, hänen on vaihdettava kahden sfinksin paikkaa keskenään katsomatta niiden alle. Pelaajan on vaihdettava yksi aarrekammion edessä olevista sfinkseistä johonkin kolmesta temppelikammioissa olevista sfinkseistä.

      Salaovet:
      Jos osasiirto päättyy toiseen salaoven vieressä olevasta kahdesta ruudusta, pelaajan on painettava nappulansa muuria vasten. Nappula kääntyy oven mukana 180 astetta seinän toiselle sivulle. Vasta sitten tämä osasiirto päättyy. Vastustajien nappulat, jotka ovat tämän salaoven vieressä, kääntyvät automaattisesti mukana.

      Erikoisruudut:
      Jos pelaaja menee osasiirtonsa aikana Sfinksi-korttiruutuun tai sen läpi, hän saa ottaa itselleen tämänvärisen Sfinksi-kortin pinosta, ellei hänellä vielä ole sitä. Jos hänellä jo on tämänvärinen kortti, hänen on laitettava se pinoon.
      Tietyissä kohdissa pyramidia muumiot näyttävät tietä. Jos pelinappula menee muumioruutuun tai sen läpi, saa pelaaja arvokkaan vihjeen: hän saa katsoa yhden sfinksin alle. Sen jälkeen hän asettaa sfinksin takaisin paikalleen näyttämättä sitä toisille palaajille. Kukin pelaaja saa katsoa vain yhden sfinksin kierrosta kohden, vaikka hän kulkisi useimpien muumioruutujen kautta.

      Sfinksi-korttien nappaaminen:
      Jos pelaaja ohittaa kilpailijan nappulan, hän saa ottaa pelinappulan omistajalta minkä tahansa Sfinksi-kortin, jota hänellä ei vielä ole. Jos kilpailijalla ei ole ainuttakaan tai ei yhtään soopivaa Sfinksi-korttia, pelaaja ei voi myöskään napata häneltä mitään. Kierroksen aikana saa napata kortteja useammalta kilpailijalta, mutta kultakin vain yhden kerran.

      Pelin päättyminen:
      Jos pelaaja uskoo, että hän tietää kolmen aarrekammion edessä olevan sfinksin värin ja hänellä on niiden väriset Sfinksi-kortit, hän voi siirtyä näiden kolmen sfinksin luokse.
      Riittää, kun hän pääsee ensimmäisen sfinksin luokse. Hänen ei tarvitse tavoittaa sitä tarkalla silmäluvulla eikä osasiirron lopuksi. Kun hän saapuu ensimmäisen sfinksin luokse, hän asettaa pelinappulansa aarreruutuun ja näyttää kolme mielestään oikeanväristä Sfinkis-korttiaan oikeassa järjestyksessä. Hän katsoo salaa kolmen sfinksin alustaa ja vertaa niitä omiin Sfinksi-kortteihinsa.

      Jos värit ja niiden järjestys täsmäävät, hän on voittanut pelin.

      Mutta jos yksikin väri tai järjestys poikkeaa, pelaaja asettaa sfinksit takaisin paikoilleen. Hän menettää kaikki Sfinksi-korttinsa, ja hänen täytyy palata lähtöruutuun. Sen jälkeen peli jatkuu normaaliin tapaan.

      Vieläkö kysymyksiä?

      Tehtyjä osasiirtoja ei saa ottaa takaisin.
      Kun pelaaja ohittaa jonkin erikoisruuduista, ei ole merkitystä onko ruudussa kilpailijan nappula vai ei.
      Jos pelaaja kulkee esim. miehitetyn Sfinksi-korttiruudun kautta, hän ottaa itselleen - jos tämä on mahdollista - ensin vastaavan Sfinksi-kortin ja sitten nappaa kilpailijalta vielä yhden kortin, (jos mahdollista).

      Jos pelissä on mukana nuorempia lapsia, sitä voidaan pelata yksinkertaisempien sääntöjen mukaan:

      Noppa, jossa on käärmeiden kuvat jätetään pois pelistä.
      Käytetään vai kahta noppaa. Salaovia käytettään vain, jos pelaaja niin haluaa.
      Sfinksi-kortteja ei tarvitse luovuttaa, kun kuljetaan toisen kerran Sfinksi-korttiruudun kautta.
      Värien järjestyksellä ei ole merkitystä sfinksejä voitettaessa.

      Peli-iloa.

      • peku_

        Oikein paljon kiitoksia vaivannäöstä!!!


      • nisel

        kiitos! minäkin löysin nämä ohjeet jotka tarvitsin! ja vielä kolme vuotta myöhemmin!! minäkin kiitän vaivannäöstä!


      • Teppo135
        nisel kirjoitti:

        kiitos! minäkin löysin nämä ohjeet jotka tarvitsin! ja vielä kolme vuotta myöhemmin!! minäkin kiitän vaivannäöstä!

        Kiitoksia myös minulta. Nyt myös minä sain ohjeet 8 vuotta myöhemmin..!!!!


      • pelaaja100

        Kiitos ohjeista!


    • Anonyymi

      Jes, 2022 etsin ohjeita :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      61
      2079
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1708
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1166
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      351
      1109
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      326
      1100
    Aihe