Voiko lapsensa luovuttaa huostaan?

Äiti?

Tapahtuuko huostaan otto aina viranomaisten puolesta vai voiko lapsensa antaa omasta tahdosta huostaan? Vaikkei olisi valituksia ja ihan hyvin huolehtinut lapsistaan ulkopuolisten näkökulmasta. Millä perusteilla lapsilleen voisi saada sijaiskodin? Voiko sellaista hakea jollain hakemuksella?

En ole alkoholisti, en käytä huumeita, eikä ole mielenterveys ongelmia. Lapsien ei vain ole hyvä olla luonani. He eivät ole onnellisia ja kehityskin on jäänyt vuokseni jälkeen. Vanhempi lapsi ei halua asua luonani ja on pyytänyt saada muuttaa pois. Rakastan yli kaiken lapsiani ja haluaisin, että he voisivat olla onnellisia ja että heillä olisi hyvät lähtö kohdat elämälleen.
Isä ei halua lapsiaan nähdä ja isovanhempiakaan ei enää ole. Kerran kuussa pääsevät tukiperheeseen viikonlopuksi. Nuorempi lapseni on ruvennut sanomaan tukiperheen äitiä äidikseen. Mielellään siellä käyvät, eivätkä kotiin enää haluaisi palata.

9

1736

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huostaan

Huostaanluovutusta ei laki tunne, on vain huostaanottoja. Toki monella eri tapaa pääsee lapsista eroon, esim sossu kyllä vie kunhan ilmoittaa ja käskee hakea, sen jälkeen ehkä tapahtuu sossun taholta huostaanotto.
      Eipä itsellä tulisi mieleenkään luovuttaa tuota tuhisevaa pienokaista minnekään ja onneksi Hän vielä haluaa olla luonani.
      Sijaiskodin kyllä saa kun käy sossussa, mutta usein ihmettelen niitä vaikeuksia kun joku haluaa itse hakea lapselleen jonkun hyvän perheen, eikös ole niin että sossu ei yleensä hyväksy sellaista. Kaikki pitää kierrättää sossun kautta.

• annika

uskoisin että lapsesi rakastavat sinua!koita vaan olla heidän kanssaan touhuta kaikkea.pyydä ammatti auttajan apua ja koitatte selvittää miksi lapsilla olisi huono sinun kanssa.soita sosiaalitoimistoon ja kysy olisiko jou kuka voisi keskustella kanssanne ja koittakaa vaikka kerran viikkoon tehdä yhessä jotain.kuulostaa surulliselta että rakastat lapsiasi mutta lapset haluaa pois.apua voi saada muutenkin kun antamalla lapset pois.joku kenen kanssa voitte jutella tilanteestanne.koita vielä ja kerro lapsillesi kuinka paljon heitä rakastat se jää monesti sanomatta!oikeen paljon voimia sinulle!

• Kummamamma

Hei, katso vaikka www.huostaanotto.fi sivuilta, sieltä kopsattua ja lastensuojelulaista.

Huostaanotto
      Suurimmalle osalle perheitä avohuollon tuki riittää, mutta joskus ongelmat ovat niin vakavia, että lapsen etu vaatii hänen ottamistaan sosiaalilautakunnan huostaan ja järjestämään sijaishuolto.

Huostaanottoon on ryhdyttävä silloin, kun lapsen terveys ja kehitys uhkaavat vakavasti vaarantua ja avohuollon toimenpiteet on todettu riittämättömiksi tai mahdottomiksi toteuttaa.

Huostaanotto on viimesijainen lastensuojelun toimenpide ja se voidaan tehdä tarvittaessa myös vastoin vanhempien suostumusta.

Huostaanotto lastensuojelulain mukaan

Huostaanotto

16 § Velvollisuus huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen

Sosiaalilautakunnan on otettava lapsi huostaan ja järjestettävä hänelle sijaishuolto,

jos puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kodin olosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä taikka jos lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään,

jos 4 luvussa tarkoitetut toimet eivät ole tarkoituksenmukaisia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi, ja

jos sijaishuollon arvioidaan olevan lapsen edun mukaista.

• kummamamma

Voi lapsensa yksityisestikin "sijoittaa" perheeseen

lastensuojelulaki 41§

41 §
        Yksityisesti sijoitettujen lasten hoidon valvonta
        Lapsesta, jonka muu kuin sosiaalilautakunta on sijoittanut pysyväisluonteisesti yksityiskotiin, on viipymättä ilmoitettava sosiaalilautakunnalle. Ilmoituksen on velvollinen tekemään sekä lapsen huoltaja että henkilö, jonka hoitoon lapsi on sijoitettu.

Ilmoituksen saatuaan sosiaalilautakunnan on selvitettävä sopiiko yksityiskoti olosuhteiltaan lapsen hoitoon ja kasvatukseen, kykeneekö lapsen luokseen ottanut henkilö huolehtimaan lapsesta sekä onko sijoitus lapsen edun mukainen.

Jos yksityiskoti tai siinä annettu hoito ja kasvatus todetaan sopimattomaksi tai puutteelliseksi, sosiaalilautakunnan on yritettävä saada aikaan korjaus. Jollei korjausta saada aikaan, lautakunta voi kieltää lapsen pitämisen tässä yksityiskodissa.

Jokainen nyt vaan on itse vastuussa lapsistaan ja
        hoitokustannuksista jos lasta ei ole otettu huostaan.

Tässä nyt vaan on itse maksumiehenä, ei kunta.

Niin ja sittenhän on vielä adoptiokin, jossa et joudu maksumieheksi, eikä kuntakaan vaan vastaanottavat vanhemmat.

• pysyväisluont
        kummamamma kirjoitti:

Voi lapsensa yksityisestikin "sijoittaa" perheeseen

lastensuojelulaki 41§

41 §
        Yksityisesti sijoitettujen lasten hoidon valvonta
        Lapsesta, jonka muu kuin sosiaalilautakunta on sijoittanut pysyväisluonteisesti yksityiskotiin, on viipymättä ilmoitettava sosiaalilautakunnalle. Ilmoituksen on velvollinen tekemään sekä lapsen huoltaja että henkilö, jonka hoitoon lapsi on sijoitettu.

Ilmoituksen saatuaan sosiaalilautakunnan on selvitettävä sopiiko yksityiskoti olosuhteiltaan lapsen hoitoon ja kasvatukseen, kykeneekö lapsen luokseen ottanut henkilö huolehtimaan lapsesta sekä onko sijoitus lapsen edun mukainen.

Jos yksityiskoti tai siinä annettu hoito ja kasvatus todetaan sopimattomaksi tai puutteelliseksi, sosiaalilautakunnan on yritettävä saada aikaan korjaus. Jollei korjausta saada aikaan, lautakunta voi kieltää lapsen pitämisen tässä yksityiskodissa.

Jokainen nyt vaan on itse vastuussa lapsistaan ja
        hoitokustannuksista jos lasta ei ole otettu huostaan.

Tässä nyt vaan on itse maksumiehenä, ei kunta.

Niin ja sittenhän on vielä adoptiokin, jossa et joudu maksumieheksi, eikä kuntakaan vaan vastaanottavat vanhemmat.

sis kuin kauan lapsi saa asua "kylässä" ennenkuin pitää ilmoittaa sossuille? käykö se että on kirjoilla kotona vaikka nukkuu kylässä?

• on jo tehty

mieheni kävi vanhustensa kanssa vaatimassa että lapseni huostaanotetaan minulta hänelle. onnistui!

• Miksi näin?

Annoitko lapsesi lopullisesti pois?

• on jo tehty
        Miksi näin? kirjoitti:

Annoitko lapsesi lopullisesti pois?

ei kun hän keksi sen ihan itse! meidä isi osaa! vastustin tietty koko ajan mutta sos.tt. puoltaa miestäni ja lapseni on katkera mulle kun en puolusta häntä vaan kaikki puolustelevat isiä...anteeksi olen huono äiti

• totuuden

ei tarvita lainkaan huostaanottoa! voit itse sopia tukipeheen kanssa että he hoitavat lastasi vaikka kokoaikaisesti...täysin laillisesti ei tarvitse viranomaistenkaan pelätä että teet jotain heiltä salaa...tätä sanotaan kasvattiperheeksi eikä sijaisperheeksi. Voit myös itse siirtää heidän tililleen lapsilisän ja elatusmaksun. Sossuja tarvitsematta.osaat itsekin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe