Kustannusarvio

Haaveilija

Kyselisin kustannusarviota rantasaunalle (sauna pukuhuone tupa), koko n. 30m2. Mitä muita kustannuksia pitäisi ottaa huomioon täyden puuosatoimituksen (katto, ovet ja ikkunat sekä lattiat) lisäksi? Paljonko maksaa pilariperustus, piippu, tulisija, kiuas, muuraukset? Mitä muuta?

25

24676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa

40000 ja siihen muut hipleet toisen puolen lisää.

• mökkirakentaja

johan murjasit vitsin...kehikko 40t€ ????
        hohhoijaa taas.
        olen itse alkamassa tekemään mökkiä juuri 100m2 at/ak 48m2. kustannusarvio koko helahoito 60-70t€.....ja tulee olemaan talviasuttava okt. itse teen kaikki lvis työt ja kehikot tulee pitkästä kahden timpurin avustuksella....
        näillä palstoilla tulee nykyisin aika hurjia hintoja näillä okt ja mökki jutuille.

• -pete-

Pientä rajaa noihin juttuihin,ei se sentään niin paljon maksa.Itselleni tulee kuukauden päästä kontion kuusela ja toimitus täydellisenä, elikkä puuttuu ainoastaan piippu, kiuas,takka ja väliseinä tiilet tuvan ja saunan väliin.Tällainen paketti maksoi 16600 ekua.
        Pilariperustus itse tehtynä 800 anturalinjat kehänä koko pilarilinjalle 600 ja noihin piippuun, takkaan ja kiukaaseen menee n.2500 ,
        itse meinaan tehdä alusta loppuun, ja tietysti imeytys systeemi saunakaivolla saostuspallolla
        n.500 että näillä se pitäis lähteä .

• vissiin verot maksamatta
        -pete- kirjoitti:

Pientä rajaa noihin juttuihin,ei se sentään niin paljon maksa.Itselleni tulee kuukauden päästä kontion kuusela ja toimitus täydellisenä, elikkä puuttuu ainoastaan piippu, kiuas,takka ja väliseinä tiilet tuvan ja saunan väliin.Tällainen paketti maksoi 16600 ekua.
        Pilariperustus itse tehtynä 800 anturalinjat kehänä koko pilarilinjalle 600 ja noihin piippuun, takkaan ja kiukaaseen menee n.2500 ,
        itse meinaan tehdä alusta loppuun, ja tietysti imeytys systeemi saunakaivolla saostuspallolla
        n.500 että näillä se pitäis lähteä .

Alkuperäiselle kysyjälle: älä välitä noiden elvistelijöiden suunsoitosta. Jos joudut teettämään työt ammatti-ihmisillä ja teetät laillisia töitä, kustannuksesi nousevat korkeammiksi kuin noilla supermiehillä. Veikkaisin oman kokemuksemme perusteella mökkisi hinnaksi 40-50 tuhatta euroa (siis ilman tontin hintaa).

Tuokin kaveri, joka väittää rakentavansa 100 48 m2 talviasuttavan omakotitalon varastoineen 60-70 tuhannella, joko valehtelee tai sitten koko homma perustuu pimeään työhön ja ehkä jopa varastettuihin rakennustarpeisiin.

Eikös omakotitalon rakennuskustannukset liene noin 1500 euroa neliöltä, jos siis rakennustarpeita ei varasteta eikä töitä teetetä pimeästi.

• -pete-
        vissiin verot maksamatta kirjoitti:

Alkuperäiselle kysyjälle: älä välitä noiden elvistelijöiden suunsoitosta. Jos joudut teettämään työt ammatti-ihmisillä ja teetät laillisia töitä, kustannuksesi nousevat korkeammiksi kuin noilla supermiehillä. Veikkaisin oman kokemuksemme perusteella mökkisi hinnaksi 40-50 tuhatta euroa (siis ilman tontin hintaa).

Tuokin kaveri, joka väittää rakentavansa 100 48 m2 talviasuttavan omakotitalon varastoineen 60-70 tuhannella, joko valehtelee tai sitten koko homma perustuu pimeään työhön ja ehkä jopa varastettuihin rakennustarpeisiin.

Eikös omakotitalon rakennuskustannukset liene noin 1500 euroa neliöltä, jos siis rakennustarpeita ei varasteta eikä töitä teetetä pimeästi.

siltikään kehikko ei maksa 40000 tai sitten olet se tyhmä joka maksaa koska pyytäjä ei ole !!

• esim honka
        -pete- kirjoitti:

siltikään kehikko ei maksa 40000 tai sitten olet se tyhmä joka maksaa koska pyytäjä ei ole !!

huvila puuosatoimitus asennettuna maksaa helposti tuon 40 000 euroa.

• Vastaava mesu

kylätimpuri,jonka aikuiskoulutuskeskus on kouluttanut rannoille tekemään paikan päälle,ettei rakentajien tarvitse käyttää yrittäjiksi rekisteröityjä veistäjiä lakisääteisine sivukuluineen.

• Masa
        mökkirakentaja kirjoitti:

hohhoijaa taas.
        olen itse alkamassa tekemään mökkiä juuri 100m2 at/ak 48m2. kustannusarvio koko helahoito 60-70t€.....ja tulee olemaan talviasuttava okt. itse teen kaikki lvis työt ja kehikot tulee pitkästä kahden timpurin avustuksella....
        näillä palstoilla tulee nykyisin aika hurjia hintoja näillä okt ja mökki jutuille.

kannattaa ilman muuta käyttää. Ei tarvi maksella veroja,eläkkeitä,eikä yrittäjän lakisääteisiä sivukuluja.

• -pete-
        esim honka kirjoitti:

mutta tämän ketjun toisen kirjoituksen kirjoittajan mielestä pelkkä "hyvä" hirsirunko maksaa 40000 ja muut toisen mokoman, niin sellainen ei todellakaan pidä paikkansa.Kyllä näköjään kannattaa tehdä itse,tienaa ainakin sievoisen summan,en tosin edes pystytyksen hintaa virallisesti kysellytkään,mutta jonkinlaista arviota heitti rungon kasaamisesta ja se oli n. 4500 ekua ja pidin sitä tosi sikamaisena hintana.

• J@K
        -pete- kirjoitti:

mutta tämän ketjun toisen kirjoituksen kirjoittajan mielestä pelkkä "hyvä" hirsirunko maksaa 40000 ja muut toisen mokoman, niin sellainen ei todellakaan pidä paikkansa.Kyllä näköjään kannattaa tehdä itse,tienaa ainakin sievoisen summan,en tosin edes pystytyksen hintaa virallisesti kysellytkään,mutta jonkinlaista arviota heitti rungon kasaamisesta ja se oli n. 4500 ekua ja pidin sitä tosi sikamaisena hintana.

pystytys olisi ollut 6500€ meidän tapauksessa, mutta paikallinen urakoitsija tarjosi 4500 eurolla, mutta kunnon talkooporukalla maksoi kaljat, syömiset ja kesällä tulevat kunnon saunomiset.

• Halvallakin saa hyvää
        mökkirakentaja kirjoitti:

hohhoijaa taas.

Täällä tehtiin viime kesänä n. 70 m2 talviasuttava lautamökki kappaletavarasta. Hintaa on tähän saakka kertynyt n. 34.000 €, josta n. 100 % on tehty omalla työllä. Hintaan sisältyy myös sähköliittymä (n. 6.000 €). Irvileuoille kerrottakoon että kaikista mökkiin laitetuista materiaaleista löytyy asianmukaiset kuitit.

Mökistä puuttuu vielä listat (? €), keittiökalusteet (? €), vuolukivitakka (4000 €) ja loppuviimeistely (lähinnä ulkolamppuja, kattotikkaat ja terassin portaat, yht. ? €), joten hinta nousee vielä jonkin verran.

Tuohon hintaan on kaikki sitten tingitty viimeisen päälle ja kilpailutettu monta liikettä. Asiassa auttoi merkittävästi myös se seikka, että talkoojengissä mukana olleet isäni veljeni ovat rakennusalan ammattilaisia.

Sen verran raskaaksi tuo rakentaminen 200 km päähän kuitenkin kävi, että tänä kesänä rakennettavaan rantasaunaan onkin sitten avuksi palkattu paikallinen kirvesmies.

• Oikea periaate
        Masa kirjoitti:

kannattaa ilman muuta käyttää. Ei tarvi maksella veroja,eläkkeitä,eikä yrittäjän lakisääteisiä sivukuluja.

Vastaavan urakan tein itsekin jokunen vuosi sitten; pitkästä tavarasta ja itse tein sähkötyöt ja kaikki sisustamiseen, eristämiseen, perustuksiin yms. työt kaverini kanssa.
        En varmasti edes kuvitellut alkavani maksamaan jonkun papparaisen eläkkeitä kovalla työllä ansaitsemistani rahoista.
        Ne, keillä töitä teetin (LVIS, Valvoja ym.), maksoin käteen käyvän summan ja kaikki olivat tyytyväisiä, ja näin tulen vastedeskin tekemään, jos sellainen tilanne eteen tulee.
        OK-rakentaminen EI OLE hyväntekeväisyyttä!

• hirsipää
        esim honka kirjoitti:

no ei tuon kokoinen voi maksaa-just saatiin valmiiksi 39 tonnilla 70 m2täydellinen hirsihuvila ,kaikki puuosatoimitukset sis.hintaan.Höylähirttä parvellinen ja muutenkin aivan ihana.

• oma kustannusarvio

mökki noin 10000 täydellinen puuosatoimitus.
      lämminala 35m2 ja kokonaisala 47m2. Oman työn osuus 100%. Ainoastaan valvoja palkattu ja sekin on tuttu joka velottaa 300. Tähän ei tule märkätiloja. Kustannusarvio 15000. Palaan asiaan elokussa kun mökki on pystyssä.

• tyhmänpuoleinen

Luin jostain lehtiartikkelista, että kesäkäyttöön tehdyn mökin kustannus vieraalla teetettynä on n. 1150 e/m2. En tiedä paikkansapitävyyttä, mutta kertokaa viisaammat, mitä neliöitä lasketaan?
        Paljonko parven rakentaminen lisää kustannuksia yksikerroksiseen nähden?

• J@K
        tyhmänpuoleinen kirjoitti:

Luin jostain lehtiartikkelista, että kesäkäyttöön tehdyn mökin kustannus vieraalla teetettynä on n. 1150 e/m2. En tiedä paikkansapitävyyttä, mutta kertokaa viisaammat, mitä neliöitä lasketaan?
        Paljonko parven rakentaminen lisää kustannuksia yksikerroksiseen nähden?

meillä vuokatin 96 kehikko 190mm hirrellä, täyspuuosatoimitus, sähköt/sähkölämmitys, porakaivo, tiilikatto,lämminala 52m2 isoparvi, tontti saimaalta(30000€) yhteensä 95000€ sisustuksen viimeistely menossa.maansiirto,porakaivo ja sähkötyöt teetetty ulkopuolisella. Tämä on faktaa.

• Antti

Tässä alla yksi esimerkki toissa kesänä toteutetusta projektista. Kyseessä n. 25 neliöinen lähinnä kesäkäyttöön tarkoitettu rantasauna, jossa on sauna, pesuhuone, takkatupa ja parvi. Neljä tulisijaa, vesi kannetaan sisään ja menee viemäriputkia pitkin saunapalloon. Oman työn osuus oli perustamisvaiheessa iso. Kehikon pystytys ja yläpohja vesikattoineen ja sisäpiolisina panelointeineen ja listoituksineen teetettiin täysin ulkopuolisella. Loput hommat meni suunnilleen 70/30 suhteessa ulkopuolinen/itse.

Pohjatyöt         €uroa /toteutunut
      pohjankaivu             150
      hiekanajo             485
      styroksit             276
      veden imeytys          323
      muut perustustarvikkeet          643
      valut (betoni)             491
      Pohjasuunnitelma, valvonta ja työt    420
      Pohjatyöt yhteensä         2 787

Mökki            
      puuosat            9 000
      pystytys työt         2 000
      rahti            400
      sisätarpeet         1 118
      sisätyöt         1 260
      aluskate          46
      peltikatto         1 030
      kattotyöt         2 000
      villat             522
      vesipata          230
      kiuas             245
      kamina             360
      Piipun ja takan tiilet      1 149
      Savupellit ja nokiluukut   114
      Muuraustyöt         1 002
      Laastit             167
      Vesieristeet          172
      Lukkopesät & pintahelat       224
      Sekalaiset tarvikkeet       284
      Mökki, ilman sähköä yhteensä   21 323         

Sähkötyöt            
      perusliittymä            1 700
      sähkökaappi maakapelointi      1 131
      mökin sähkötyöt materiaalit      2 213
      ulkosähköt            
      Sähköt yhteensä            5 044

Koko mökki valmiina yhteensä      29 154

• -pete-

olen itsekkin koko projektiini hahmotellut tosin teen itse alusta loppuun joten ehkä jonkun verran voi loppusumma pienentyä (elikkä ei todellakaan tuon yhden vastauksen 40000 ekua)

• laatuunpitäätottua

Tuo Antin laskelma on ihan järkevä.

Me tehtiin saunamökki 20m2 isoparvi 10 m2 lamellihirrestä, itse tehtynä alusta loppuun eli ns. veltosta velttoon oli noin 25000-27000. Sis. myös sähköliittymän ja kaivuutyöt.

Muutaman tonnin olisi säästänyt jos olisi "downshiftannut", esim. meille tuli täyskorkeat lasiulko-ovet, alumiinipintaiset ikkunat (yhteensä 10kpl), hirsi ylös asti ja harjakorkeus 4,5m.

Niitä "viiden tonnin" mökkejäkin olen nähnyt. Ne haisevat aika pitkälle.

• ammattimies37

johan on vitun kalliit rakennukset teil....kaverille kävin tekee saunamökin pitkästä tavarasta makso koko paska 5000 ekuu ja hieno tuli

• vain asiallista

Onpa asiatonta kielen käyttöä osalla, ei pitäisi julkaista lainkaan.
        Mökin laajennus hyvillä materiaaleilla, lisäksi imeytys, pääosin itse tehtynä, putkimies ja sähkömies ammattilaisia, hinta 17 th euroa.
        Eli sitä oikeaa hintaa ei juuri ole olemassakaan sillä käytetään erimäärissä ulkopuolista työvoimaa, koneita, laitteita, millainen perustus jne. Mutta haarukka on jossain 900 ja 1500 ekun välillä laillisesti rakennettuna.

• tommit1

"johan on ***** kalliit rakennukset teil....kaverille kävin tekee saunamökin pitkästä tavarasta makso koko ***** 5000 ekuu ja hieno tuli"

Jos kyseessä oli todellakin 30m2 saunamökki perustuksineen, niin olen valmis milloin tahansa maksamaan vastaavasta rakennuksesta perustuksineen nelinkertaisen hinnan avaimet käteen periaatteella. Kiukaan voin ostaa itse.

Rakennuspaikka on Etelä-Savossa

Terveisin

Saunamökkiä vailla oleva

• Raivolan rysäpöksy

1000€ neliö on laadukkaan mökin kustannus.

• ddd3

Edellisen viesti 1000€/m2 taitaa olla aika lähellä totuutta. Meidän mökille se on ainakin hinta-arvio, ja saatetaampa siihen päästä.

• Raivolan rysäpöksy

Näin se myös toteutui. Vähän vain omaa työtä mm. Maalaaminen.

Sisälti 80m2 mökki ja rantasauna. Porakaivo ja kivilattiat yms.

1000€ neliö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5742
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4334
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1539
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      225
      1184
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe