Vinkkiä luisteluhiihtoon

alottelijja

Siirryin tässä hiljattain harjoittelemaan luisteluhiihdon alkeita, kun puolen hintaan loput talvivarusteet myivät. mutta ongelmia tuntuu aloittelussa vielä olevan. suurin ongelma tuntuu olevan se, että potkussa suksi "luistaa" jatkuvasti alta pois, vaikka kuinka yrittää keskittyä tekniikkaan ja rauhallisesti mennä. Mikä mättää? Voiko olla, että väärän jäykkyisen suksen möivät, kun monta paria ei ollut enää hyllyssä, mistä valita. Eli Fischer RSC skatecut 182 cm stiff. itse painan 80 kg. Vai onko mies niin onneton, ettei potku pidä? Takaisin tallaamaan perinteistäkö?

13

3382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts

ompas vaikea äkkiistää sanoa..mietin juuri tota..mull on fisseri rcs 182..ja painan n.64 kg..ja pituus 170 sm..rupes vaa mietityttää toi pituus..löytyyköhä siitä kaupan hyllystä 80 kiloselle jäykkyyttä..saattaa olla löysä..ei oikee muuta osaa sanoa..kun en tunne tapausta ollenkaa!kyllä oireet on sinnepäin!vie takas ja tarkistuta juttu uuvestaa..kauppiaan on "pakko" kuunnella!suksi on kyllä iha hyvä..ei siinä mitään!!kyll se siitä selviää!

• muuten suksen lipsumiseen vaikuttaa monon huono tuki nilkalle?

• mutta
        filosofia kirjoitti:

muuten suksen lipsumiseen vaikuttaa monon huono tuki nilkalle?

kuun vetovoima voi vaikuttaa ja nyt on täysikuu..

• ...jos lipsuu
        filosofia kirjoitti:

muuten suksen lipsumiseen vaikuttaa monon huono tuki nilkalle?

buah...

• luikkaan...

99% "suksi lipsuu" tapauksista johtuu tasapainon puutteesta - ei suksesta, tämä näkyy jo kilometrin päähän : jalat harallaan räpelletään menemään ilman selkeää liukuvaihetta koska suksen päällä pysyminen ei ole helppoa ennenkuin taidot karttuvat. Jos hiihtäjän paino ei potku- ja liukuvaiheen aikana ole täysin liukuvan suksen päällä, seurauksena on suksen "lipsuminen" alta. Kun liuku alkaa on suksen oltava täysin kohtisuorassa alustaan ja koko kropan paino tällä suksella (paino oltava kohtisuoraan alustaan).

Tämä on puhdasta fysiikaa, kun paino ei ole täysin likukuvan suksen päällä (=voima alustaa kohtaan) silloin se osa hiihtäjän painosta joka ei "ole päällä" vie suksea alustan suuntaisesti, ts. voima/paino joka ei ole kohtisuorassa alustaan (sukseen) aiheuttaa voimia jotka vähentävät liukuvan suksen painetta alustaan.
      Harjoittele ainakin 200km rauhassa tasapainon löytymistä niin löydät jossain vaiheessa mahtavan lajin jossa nautit joka suksen liu'uta! Itsellä tuhansia km takana ja aina löydän jotain minkä voi tehdä paremmin :-)

ps. ajatus joka voi helpottaa idean löytymistä: 1.seiso märällä saippuiodulla suikuhuoneen kaakelilla yhdellä jalalla (= olet siis 100% tuon jalan päällä) :EI ongelmia lipsumisen kanssa.
      2.seiso kahdella jalalla, vaikka hartialeveys väliä ,samassa paikassa ja nosta toinen jalka ilmaan (=painosi ei kohdistu tukijalkaan kohtisuoraan) : ON ongelmia, menet nurin ellet korjaa asentoa salamannopeasti ...

• eli treeniä vaan

Ihan samaa koin kun luistelun aloitin jokun talvi sitten, ekaks vanhoilla pertsasuksilla ja sittemmin vartavasten ostetuilla välineillä. Ja taas se sama tasapainon puute tulee seuraavan talven ensilumilla. Vasta kun on sellaset 20-50 km luistellut, tasapaino alkaa taas olla kohdillaan. Luistelen n. 500 km kaudessa.

Eli en usko että voi olla sulla niin paljon asiantuntijalta hankitut välineet pielessä, etteikö niillä voisi hommaa harjoitella. Seuraavan kerran kalustoa uusiessasi osaat jo itsekin osallistua valintaan. Toki välineissä on eroja, sen toteaa sitten kun saa sen itselleen sopivan huippuparin käyttöön.

Jos oikein homma vie mennessään, silloin ei minusta tarvi ajatella tarjouksella säästävänsä 100 euroa. Hintaa tulee lisää muutama sentti per kilometri ja se on sen arvoista.

• alottelijja
        eli treeniä vaan kirjoitti:

Ihan samaa koin kun luistelun aloitin jokun talvi sitten, ekaks vanhoilla pertsasuksilla ja sittemmin vartavasten ostetuilla välineillä. Ja taas se sama tasapainon puute tulee seuraavan talven ensilumilla. Vasta kun on sellaset 20-50 km luistellut, tasapaino alkaa taas olla kohdillaan. Luistelen n. 500 km kaudessa.

Eli en usko että voi olla sulla niin paljon asiantuntijalta hankitut välineet pielessä, etteikö niillä voisi hommaa harjoitella. Seuraavan kerran kalustoa uusiessasi osaat jo itsekin osallistua valintaan. Toki välineissä on eroja, sen toteaa sitten kun saa sen itselleen sopivan huippuparin käyttöön.

Jos oikein homma vie mennessään, silloin ei minusta tarvi ajatella tarjouksella säästävänsä 100 euroa. Hintaa tulee lisää muutama sentti per kilometri ja se on sen arvoista.

Todennäköisesti tekniikkani on vielä aika raakile, ja potkussa on vika, mutta näin jälkikäteen toi suksen valinta jäi arveluttamaan. Koska suksia todella ei ollut kuin muutama pari jäljellä. (Ostin myös kunnon monot, siteet, sauvat)
        Tämä pari ei ensikokeilulla ollut (seisoin päällä, suksien alla liikkeen joku mittalaite jäykkyyttä varten) oikea mulle, ja kokeiltiin 3 muuta paria, mutta lopuksi tämä ensin kokeilemani olikin, kuin uudestaan kokeiltiin, mulle melko hyvät sukset? Tuli vaan mieleen, että halusivatko myydä mulle paketin, vaikka sukset ei mulle oikeat ollutkaan? Turhan innostunut taisin olla 50% alennuksesta kun paketin otin, vaikka toi jäykkyys jäi mulle vähän kysymysmerkiksi, vai lienenkö etsin suksista syytä, vaikka miehessä vika?
        Tästä voisinkin asiantuntijoilta kysyä, miten liian löysä suksi käyttäytyy, entäs miten liian jäykkä suksi? Ihmetyttää todella toi potkun alta luisto todella, vaikka kuinka yrittää keskittyä tekniikkaan. Nyt lähdenkin taas harjoittelemaan.

• toppo tulppo
        alottelijja kirjoitti:

Todennäköisesti tekniikkani on vielä aika raakile, ja potkussa on vika, mutta näin jälkikäteen toi suksen valinta jäi arveluttamaan. Koska suksia todella ei ollut kuin muutama pari jäljellä. (Ostin myös kunnon monot, siteet, sauvat)
        Tämä pari ei ensikokeilulla ollut (seisoin päällä, suksien alla liikkeen joku mittalaite jäykkyyttä varten) oikea mulle, ja kokeiltiin 3 muuta paria, mutta lopuksi tämä ensin kokeilemani olikin, kuin uudestaan kokeiltiin, mulle melko hyvät sukset? Tuli vaan mieleen, että halusivatko myydä mulle paketin, vaikka sukset ei mulle oikeat ollutkaan? Turhan innostunut taisin olla 50% alennuksesta kun paketin otin, vaikka toi jäykkyys jäi mulle vähän kysymysmerkiksi, vai lienenkö etsin suksista syytä, vaikka miehessä vika?
        Tästä voisinkin asiantuntijoilta kysyä, miten liian löysä suksi käyttäytyy, entäs miten liian jäykkä suksi? Ihmetyttää todella toi potkun alta luisto todella, vaikka kuinka yrittää keskittyä tekniikkaan. Nyt lähdenkin taas harjoittelemaan.

sukset on liian lyhyet ja löysät noin painavalle hiihtäjälle. itse olen 170/70 ja minulla on sama suksi 187cm ja jäykkyys medium. toimii hyvin. huom. luistelusuksen lyhyys yhdessä liiallisen löysyyden kanssa on tosi hankala. ei auta vaikka kuinka treenaa. luullakseni möivät sulle väärät sukset. minulle möi entinen kilpahiihtäjä hannu viitala joka erityisesti painotti luistelusuksen eiittävää jäykkyyttä ja pituutta jolloin suksella on suuntavakavuutta ja saadaan riittävästi luistopintaa...

• KOKEILE
        alottelijja kirjoitti:

KOKEILE JONKUN KAVERIN SUUNTAVAKAITA SUKSIA (N.SAMAN PAINOISEN)SELVIÄÄ PIAN ONKO VIKA SUKSISSA VAI TEKNIIKASSA.
        LIIKKEISSÄ ON PILVIN PIMEIN SUKSIA JOTKA EI PYSY EDES HUIPPUHIIHTÄJÄN ALLA VRSINKIN KOVALLA PAANALLA. ON ENEMMÄNKIN TUURIA LÖYTÄÄ LOPPUKEVÄÄLLÄ HYVIÄ PAREJA.PARHAAT ON VALKATTU TALVEV MITTAAN. SUKSEN PROFIILI RATKAISEE ENEMMÄN KUIN SOPIVA JÄYKKYYS. MM. PAINEALUEIDEN PITUUS JA ETÄISYYS

• SAMAN KOKENUT

SUKSI VOI OLLA VÄÄRÄN JÄYKKYNEN TAI PAINEPISTEET LIIAN LÄHEKKÄIN 8MONON KAHTA PUOLTA SUKSI "PYÖRII"

• himohiihtaja

kannattaa käydä tarkistuttamassa jäykkyys liikkeessä tai sitten voi olla että se vaan tuntuu oudolta jos on hiihtänyt oikeen kauan perinteistä...

mutta kun lähtee potkaisemaan niin kannattaa tuoda toinen mono aika lähelle toista, että pääsee liukuun kunnolla suksen päälle. siten saa potkunkin lähtemään paremmin.

• Keimo

kyllä siltä että tekniikassa on enemmän vikaa kuin vehkeissä. Itse aloittelin luistelun opettelun 210 cm pitkillä löysillä perinteisen suksilla, yhden kauden ja 600 km:n jälkeen siirryin aktiiviharrastaja suksiin ja sitten kilpasuksiin (takana silloin 2000 km luistelua edellisillä suksilla). Vieläkin voi olla vähän tasapainovaikeuksia väsyneenä, suksi voi karata alta ja tulla horjahduksia eikä se ole kiinni kyllä suksesta vaan ukosta. Hyvillä välineillä on tosin helpompi opetella kuin huonoilla mutta tekniikkaa ei opi kuin harjoittelemalla (= hiihtämällä) riittävästi. Saa olla aikamoinen luonnonlahjakkuus jos alkaa ensimmäisen 50 km jälkeen hiihtelee Muukreenia ja Wassua sujuvasti.

• Masa

Hain kaupasta maanantaina muuten samanlaiset sukset paitsi että pituutta niillä 187 cm. Omapaino 77 kg, luisteluteknikka mallia puutteellinen. Vasen suksi karkaa liun lopulla sivulle, oikea ei. Oikeaa jalkaa käyttäen pystyn seisomaan yhdellä jalalla pitkään, vasemmalla horjun. Eli tasapainossa vikaa. Edellisillä suksilla, jotka olivat 60 -kiloiselle tarkoitettu, lipsuivat molemmat alta liun lopussa.
      Seuraavat 100 kilsaa keskityn vasemman suksen liuttamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3113
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2236
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2053
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe