Kreeta, Platanias

Kesäloma kutsuu

Olemme lähdössä toukokuun lopulla viikoksi Kreetalle Plataniakseen. Hotelli on Blue Star Caldera Bay.
Aiemmin emme ole Plataniaksessa olleet joten kokemuksia muilta otamme mielellämme vastaan, varsinkin hotellista.
Onko tuohon aikaa jo lämmintä? Löytyykö ajan vietettä (nuorille aikuisille) vai joutuuko lähtemään muualle?
Kannattaako syödä ravintoloissa vai tehdä ruokaa itse (huoneistohotelli) Muita vinkkejä?

21

34755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tolstoi

      Tuli käytyä pari vuotta sitten, en tosin tuossa hotellissa. Lämmintä alkaa olemaan, kovin sesonki tosin heinäkuussa. Kyllä siellä shortsit aika pitkälle riittää. Ruoka on aika samanhintaista useimmissa paikoissa, eli 10-15 eurolla syö ihan mukavasti, listat aika samannäköisiä. Yleensä kaikki englanninkielisen nimen omaavat paikat tuppaavat olemaan hiukan kalliimpia, ja kannattaa muutenkin eksyä pois pääkadulta (no ok, eihän Plataniaksessa oikein muuta ole).

      Kannattaa ehdottomasti patikoida rannalta pääkadun yli "yläkylään" missä on aivan loistavia ruokapaikkoja ja baareja, joista hieno näköala merelle. Baareista ainakin Utopia ja Rock House sekä joku Tropicana tms jäi mieleen.

      Palvelu oli hyvää ja porukalla viihdyttiin, ainakin meidän hyvin edullisessa huoneistohotellissa oli aivan riittävät keittiövarusteet perusruoanlaittoon. Budjettia saa hyvin karsittua sillä. Ja joka paikasta saa lounaaksi halpoja salaatteja yms. 2-4 euroa.

      Viinit ja oluet on edullisia kaupoissa ja kahviloissa, yökerhot lähes Suomen hinnoissa.

    • matkaaja

      Vastaukset:

      Torakoita paljon.
      Kylmää on.
      Joutuu lähtemään muualle.
      Ei kannata syödä ollenkaan.

      • Kesäloma kutsuu...

        Ja sinä olet ollut ko. hotellissa (luokitus 4 ) eikö niin? Tai ainakin kaverin kaveri on ollut...

        Kaikki yli 20 asteen lämpö on parempaa kuin suomen 15 astetta sadekelit tuohon aikaan. En odota mitään 40 asteen helteitä. Mieluusti saa olla alle 30 astetta.

        Asiallisia komentteteja ko. paikasta perustelujen kanssa otetaan edelleen mieluusti vastaan ;)


      • HJN

        Minulla olisi tähän paljonkin opetettavaaa ja kerrottavaa AIHEESTA, muttaaa en nyt ehdi koska olen KOKOONTUMISESSA! Onneksi minulla on tiedsigaa mukana, joten pystyn konmentoimaan näin nopeasti. Lisää sitten myöhenmin. Huomasin, että kateellinen oli taas asialla!


      • vitsi vitsi ...
        HJN kirjoitti:

        Minulla olisi tähän paljonkin opetettavaaa ja kerrottavaa AIHEESTA, muttaaa en nyt ehdi koska olen KOKOONTUMISESSA! Onneksi minulla on tiedsigaa mukana, joten pystyn konmentoimaan näin nopeasti. Lisää sitten myöhenmin. Huomasin, että kateellinen oli taas asialla!

        Eiköhän tuo ollut ihan huuleksi tarkoitettu heitto - kaikki asiat kun oli käännetty päinvastoin ;-)

        Enpä ole Kreikassa parinkymmenen reissun aikana tainnut ensimmäistäkään torakkaa nähdä. Reppumatkoilla on tullut sentään asutuksi vaikka minkälaisissa luukuissa. Hotelleista on enempi vähän kokemusta ;-)


    • mukava kohde

      Lämmintä on ja kuumaakin ehkä ?.
      Olen ollut kaksi kertaa toukokuussa ja mielestäni on hyvä ajankohta. Turisteja ei ole ruuhkaksi asti joten henkilökunta jaksaa olla ystävällistä, luonto on vielä kukassaan, (päinvastoin kun elokuussa)jne.
      Toki sää voi olla epävakainen.
      Merivesi oli kummallakin kerralla uimalämmintä.

      Plataniaksessa on todella paljon ruokapaikkoja ja huomioitavaa että saat VAPAASTI katsella ja päättää mihin menet syömään, kukaan ei tuputa tai nyki hiasta, korkeintaan yställisesti ravintolan edessä huikkaavat että tilaa olisi. (paitsi ehkä Haniassa, ventsialaisen sataman alueella).

      Yläkylän ravintolat ovat mielestäni parhaita ja auringon laskiessa näköalat ovat hienot.

      Kannattaa ainakin kerran etsiä jostain pikkukylästä vaatimattoman näköinen ruokapaikka ja ehkä hyvällä tuurilla saattaa osua tavernaan jossa saa ikimuistoisen palvelun ja maittavan Kreetalaisen aterian.

      Iltaelämä ei ainakaan toukokuussa ole mitään railakasta.

      Muutamaa kalliinpaa hotellia lukuunottamatta ne ovat keskitasoa tai vaatimattomia. Luksusta ei kannata odottaa.
      Tuo mainitsemasi hotelli on merenrannalla, mutta muistaakseni suh, tiheään rakennetulla alueella.
      Rantaa on todella pitkästi ja rauhallisen paikan löytää aina, ainakin toukokuussa.

      Kreetalle lähdetään ottaan aurinkoa mutta ennekaikkea seikkailemaan !.
      hotelliin ei kannata jäädä.

      Auto tai scooterit vuokraamosta, pikkuteitä vuorille pikkukyliin ja etelärannikolle, tai sanotaan että vuorten yliasti ei kannata scootterilla lähteä. Saarella on näkemistä ja paikkoja joissa käydessä itsestä tuntuu siltä että kukaan ei ole täällä ennen käynyt.

      Smarianrotko vaelluksella kokee muutakin kuin tuon rotkon.

      Plataniaksessa on pikkubasaareja tuhkatiheään, valikoima vaan on aikalailla sama. Paremmat ostosmahdollisuudet on Haniassa, sinne pääsee kätevästi bussilla. Mikään shoppailijan paratiisi Kreeta ei kuitenkaa ole.

      Ensikertalaiselle Kreeta tuntuu aluksi jopa hieman rähjäiseltä, mutta saaren olemus kyllä avautuu muusta kuin loistosta.
      Vastakohtana on ehkä esim. Arabiemiirikunnat jossa kaikki on uutta, hienoa, loisteliasta ja ja..ja... ??

    • Kesäloma kutsuu

      Kertokaa ihmeessä lisää kokemuksia... Matkakuume nousee vaikka lähtöön vielä 2kk

      • 3 kertaa käynyt

        Platanias itsessään on aika mitätön ja pettymys varmasti useimmille, älä masennu ensivaikutelmasta. Huonoin puoli on kylän halki menevä päätie, jolla on aikamoinen liikenne eikä kunnollista jalkakäytävää.
        Ranta on siisti ja kaunis, yläkylä ehdoton kävelyretkien kohde.
        Mutta jos todellista Kreetaa haluat nähdä,muutakin kuin rantapalloja ja kaljatuoppeja, niin ota auto ja lähde kiertämään saarta.
        Tai hyppää bussiin, mene Haniaan ja sieltä eteeenpäin paikallisbusseilla. On hyvätasoisia, kulkevat joka puolelle. Elämys lähteä vaikka eteläranann pikkyliin ... jokainen on pieni elämys ja matka vuorten yli ikimuistoinen kokemus!
        Pahimman ruuhka-ajan ulkopuolella etelärannikolta voi muutamalla eurolla vuokrata huoneen jonkun yksityistalon yläkerrasta... mummelit siellä huutelivat ja tarjosivat yösijaa (8 euroa/huone), kun viime toukokuussa käytiin. Olikohan Agia Galini, tai joka vataava, käytiin niin monessa....
        Tai pitkin pohjoisrannikkoa Rethymnonin suuntaan. Siinä matkalla on esim. pieni kalatajakylä Georgioupoli, jossa on mukava uimaranta ja useita hyviä ruokapaikkoja.
        Rethymnonin linja-autoasema selkeämpi kuin Haniassa ja sieltä lisää etelärannikon pikkukyliä.
        Rohkeasti vaan pois hotellilta ja Plataniaksen pienestä keskustasta, niin löydät paljon mukavaa koettavaa ja katsotatvaa!


    • jos haluat...

      Laita sähköpostiosoite niin voin lähettää muutaman kuvan Plataniakselta, oltiin siellä toukokuussa 2 vuotta sitten.
      Lämmintä oli ja ihmiset on vielä alkukaudesta ystävällisiä, kun ei ole kyllästyneet turisteihin...
      Yläkylän ravintolassa edullinen ja mukava "kreikkalainen ilta" talon itse järjestämänä, paljon edullseimpi kuin matkatoimiston, jos sellaiseen haluaa...
      En muista nimeä, mutta heti vastapäätä tietä kun nousee huipulle, Joku kellotorni tai kappelintapainen jäi oikealle, vasemmalle meni vielä ylös pikkutie, mutta tämä olis oraan edessä...Näkymät alas huikeat!

    • JoJo

      Kannattaa vuokrata auto ja kierrellä sen kanssa ympäri saarta. Haniaan pääsee helposti bussilla. Olimme viime vuonna toukokuun alussa ja iltaisin oli hieman viileätä. Itse tarvitsin pitkähihaisen, mieheni kyllä pärjäsi t-paidallakin. Toukokuussa maisemat oli tosi kauniita ja kukkaloisto aivan upeaa=) Iltaelämä Plataniaksessa oli aika hiljaista. Omasta viitseliäisyydestä kiinni käykö rafloissa vai kokkaako itse. Aamupalan teimme itse, päivällä haukkasimme yleensä jotain pientä ja sitten illalla menimme syömään paremmin.

    • Jei

      Yläkylään kannattaa ehdottomasti kavuta. Sieltä on upeat maisemat ja hyviä ruokapaikkoja=)

    • Kesäloma kutsuu

      Kiitos kaikille vastanneille. Toivottavasti ilmat on suotuisat toukokuussa.

    • cns2008

      Lähdettekö kenties 22.5? me mennään hotelliin castle suites tuona päivänä ja olen miettinyt myöskin noita ilmoja onkohan lämmintä???

    • Eka ja vika kerta

      Käytiin Kreetalla 16.4.2011 matkan järjesti matkatoimisto APOLLO Hotelli Summer Time hieno hotelli mutta Kaikki luvatut palvelut puuttuu Kylpylä ei ole käytössä sisä allas vedetön APOLLO ei oleottanut selvää hotellista vaan myyvät mitä sattuu oli muuten eka ja vika kerta kun käytämme yhtiön palvelua.

    • Ukk1

      houhouhou!

      päivämäärä on nyt 16.5.2011 ja 19 pvä reissuun, elikkäs kolmen päivän päästä plataniakseen viikoks rauhottumaan... jii HAA!

      olisko jengillä mitn kokemuksia, missä kannattais käydä ja mitä tehdä??

      vesipuistoa ja hanian reissua on jo tiedossa..

      • kypsätäti

        Helteellä kannattaa käväistä parin tunnin reissulla, jossa junannäköinen auto vetää perässään pieniä vaunuja. Vaunuista saa tosi mukavia kuvia luonnosta ilman ikkunalasia ja ilmavirta vilvoittaa aivan ihanasti, aurinkovoidetta ei kyllä saa unohtaa matkasta. Retkiä tehdään eri suuntiin Plataniaksesta.

        Tein pari reissua tällä "junavaunulla" toukokuussa 2010 ja tuli nähtyä hienoja rotkoja ja kasveja, kun tönkköhelle sai karttamaan autoilua. Suosittelen!


      • junasta kiinnostunut
        kypsätäti kirjoitti:

        Helteellä kannattaa käväistä parin tunnin reissulla, jossa junannäköinen auto vetää perässään pieniä vaunuja. Vaunuista saa tosi mukavia kuvia luonnosta ilman ikkunalasia ja ilmavirta vilvoittaa aivan ihanasti, aurinkovoidetta ei kyllä saa unohtaa matkasta. Retkiä tehdään eri suuntiin Plataniaksesta.

        Tein pari reissua tällä "junavaunulla" toukokuussa 2010 ja tuli nähtyä hienoja rotkoja ja kasveja, kun tönkköhelle sai karttamaan autoilua. Suosittelen!

        Voitko kertoa tarkemmin mistä tämä kyseinen "juna" lähtee? Itse olen lähdössä Plataniakseen elokuussa ja lueskelin netistä, että kyseisellä junalla tehdään reissuja myös vuoristossa sijaitsevaan vesipuistoon. Muistatko suurinpiirteisiä aikatauluja / hintoja? :)


    • Kreikka on my mind

      Ollaan lähdössä 31.7. Plataniakseen (hotelli Porto Platanias Beach Resort), jos jollain kokemuksia ko. hotellista niin kiitollisena otetaan vastaan :) Lapsi 5 v. lähdössä mukaan myös. Pari viikkoa ollaan paikan päällä.

    • Stteeffaanniii

      Porto platanias on todella korkeatasoinen hotelli hyvällä paikalla, lyhyt kävelymatka Platanias-aukiolle. Kaikki palvelut liki. Hyvä valinta!

    • kreeta on my mind

      Olen ehkä lähdössa Plataniakseen nyt heinä-elokuussa.Kertokaapa,millainen oli tuo Castle Suites hotelli?Entä Caldera Bay?Ja oliko Plataniaksessa Karaokea missään?Siis ei tartte mitään suomibiisejä olla vaan tavallinen jossa englanninkielisiä biisejä.
      Isäni on hiukan huono liikkumaan,onko Plataniaksessa toimiva taksipalvelu?Pääseekö "juna-autolla" yläkylään?Olen kiitollinen vastauksista :)

      • plataneesi

        Plataniaksesta loytyy karaoke ainakin Club Tropicanosta - suomibaareja ei kylassa ole. Juna ei kulje ylakylaan,takseja loytyy mutta eivat ole mitenkaan halpoja.
        Noista hotelleista ei ole kokemusta,asun taalla,mutta ainakin ulkoapain korkealuokkaisen nakoisia. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe