Kalkaros ei ole paha

JayJay

Nyt taas tuli ajateltua Harry Potteria kun luin sitä suomeksi. Tulin siihen tulokseen, että Kalkaros ei ole paha. Ja persustelut tulevat tässä: Kalkaroksen oli pakko tappaa Dumbledore tilanteessa, jossa aikaisemmin vannottu rikkumaton vala(Unbreakable Vow) velvoitti Kalkarosta. Ja Dumbledore olisi varmasti ennaltakäsin suostunut kuolemaansa, jos olisi samalla pystynyt takaamaan "hyviksille" sen edun, että Kalkaros saa kuolonsyöjien ja ehkä Voldemortinkin täyden luottamuksen(samalla menetti kyllä täydellisesti hyviksien luottamuksen, mutta ehkä Kalkaros pystyy vielä selittämään Harrylle samalla lailla kuin Siriuskin aikoinaan). Sitten vielä tämä "Severus,please". Aika käsittämättömältä tuntuisi se, että Dumbledore anelisi armoa. Jokin muu siinä oli takana. Jokin aikaisemmin sovittu asia aivan selvästi.
Näiden todisteiden valossa pyydän teiltä, että älkää langettako vielä syytöksiänne Kalkarosta kohtaan, ehkä kaikki selviääkin vasta 7. kirjassa.

23

2660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bungie

      Niin, olen täysin samaa mieltä jo kun olen kirjan ensimmäisen kerran lukenut. Jo ensimmäisen Potterin jälkeen olen ollut täysin varma, että Kalkaros on hyviksien puolella. Ja uskon edelleen, että Kalkaros on hyviksien puolella, vaikka tappoikin Dumbledoren. Mutta siinä on jotakin takana..
      Toitkin esille tämän valan ja DD:n "pyyntelyt", ja olen niistä samaa mieltä. Mutta, emme kuitenkaan saa unohtaa DD:n ja Kalkaroksen keskustelua, jonka Hagrid kuuli vahingossa: siinä Kalkaros sanoo, että DD:n pyyntö vaatii häneltä ihan liikaa, mutta lopulta Kalkaros taisi suostui hänen pyyntöönsä. Ja tämä varmasti koski DD:n tappamista.

      "Näiden todisteiden valossa pyydän teiltä, että älkää langettako vielä syytöksiänne Kalkarosta kohtaan, ehkä kaikki selviääkin vasta 7. kirjassa."
      :D

      • emiliaon

        lisäisin edellisiin vielä sen, kun Snape oli karkaamassa Tylypahkasta, Harry koitti langettaa häneen anteeksiantamattomia kirouksia, jotka Snape kuitenkin pysäytti ja sanoi : Ei anteeksiantamattomia kirouksia sinulle, Potter!

        Kyllä uskon että Snape on hyvä:)


    • Miss_Darkness

      Joskus tuossa kesällä, kun luin kirjan englanniksi, tulin ajatelleeksi, että itse asiassa Dumbledore oli jopa suostunut aiemmin jo siihen, että Kalkaros tulisi tappamaan hänet.

      Dumbledore ja Kalkaroshan riitelivät metsässä, koska Kalkaros ei halunnutkaan enää tehdä jotain. Ehkä Kalkaros ei halunnut tappaa Dumbledorea, mutta Dumbledoresta se taas oli välttämätöntä, jotta Kalkaros säilyttäisi Voldemortin luottamuksen.

      En tiedä, olenko tuossa oikeassa, mutta tuollainen ajatus vaan silloin heräsi.

      • JayJay

        Dumbledoren tyyni käytös tilanteessa ja sanat, jotka jäivät ehkä keskenkin(?) mielestäni viittaisivat siihen, että Dumbledore on ollut tietoinen kuolemastaan jo kauan ennen sen tapahtumista. Tuota metsäjuttua en muistanutkaan, mutta siinä on taas yksi todiste siitä, että Kalkaros on hyvä.


    • .........

      Severus

    • i miss him already

      Näin heti aluksi ilmotan että viesti on TÄYNNÄ juttuja Puoliverisestä Prinssistä, ettei kannata lukea yhtään pidemmälle jos ei halua tietää mitä kirja tuo tullessaan.


      Oli ihan kamalaa lukee viimset sivut. En voinu tehä mitää kun itku otti vallan,sama olo tuli kun sillon siriuksen kuollessa.

      mutta asiaan. Toivon todellakin että Rowling ei oo kokonaan riistäny meiltä Dumbledoree ja Kalkarosta. Oon ajatellu että oiskohan mitää minkä avulla Dumbledoren sais sitten takasin vielä 7. kirjassa?? Ja oon miettiny totakin Kalkaroksesta, että hän teki sen vain koska Dumbledore niin pyysi. Ja siksi juuri "aneli" Kalkarosta että " Kalkaros pyydän!" vai oliko se kalkaros kiltti? kuitenkin!!

      Mutta pakko myöntää että sellanen viha nousi Kalkarosta kohtaa kun sen kohdan luin. Ja on kyllä vieläkin viha pinnalla, sillä sain kirjan luettua noin 15 min sitten. onhan se tyhmää suuttua jollekkin kirjan henkilölle, mutta minkäs teet.

      Miten te veikkaat Voldemortin ja Harryn käyvän? Kumpi tapppaa kumman ja miten käy Kalkaroksen? Palaako Ginny ja Harry yhteen? Miten käy Hermionen ja Ronin? Meneekö Ron ja Hermione Harryn mukaan tuhoamaan Voldemortin sielun palasia? Lopetetaanko koulu?

      • -s-a-l-a-i-n-e-n

        Tässä:
        Kumpi tapppaa kumman ja miten käy Kalkaroksen?
        No minä veikkaan, että Harry jää eloon tai sitten molemmat kuolevat. Koska se ei olisi oikein, että Voldemort jäisi henkiin tuhoamaan maailmaa ja Harry kuolee.


        Palaako Ginny ja Harry yhteen?
        No minä ajattelin, että ehkä Ginny ja Harry palaavat yhteen 7 kirjan lopussa.


        Meneekö Ron ja Hermione Harryn mukaan tuhoamaan Voldemortin sielun palasia?
        No kyllä uskon, että menevät, muuten kirja voisi ollatyksä jos Harryllä ei olisi kavereita mukana. Kun Ron ja Hermione ovat kuitenkin auttaneet Harrya monessa asiassa.

        Lopetetaanko koulu?
        En usko, että se lopetetan..


      • jaffat

        Melkein kuin minun viestini. :)

        Itkin myös kirjan lopussa. Surullinen ja järkyttävä.

        Olen kahden vaiheilla, että onko Kalkaros sit hyvä vaiko paha. Kalkaros on suosikkini, mutta nyt en osaa sanoa pidänkö hänestä. Jään odottelemaan sitä 7. kirjaa. Sisimmissäni toivon, että Kalkaros olisi edelleen hyvä.


      • puhunut mitään
        jaffat kirjoitti:

        Melkein kuin minun viestini. :)

        Itkin myös kirjan lopussa. Surullinen ja järkyttävä.

        Olen kahden vaiheilla, että onko Kalkaros sit hyvä vaiko paha. Kalkaros on suosikkini, mutta nyt en osaa sanoa pidänkö hänestä. Jään odottelemaan sitä 7. kirjaa. Sisimmissäni toivon, että Kalkaros olisi edelleen hyvä.

        vielä että koska hän voisi mahdollisesti saada 7. kirjan valmiiksi?


      • taulu ilmestyi rehtorin huo...

        niin mitä se nyt merkitsee? Elääkö Dumbledore jotenkin taulussa? En ole koskaan oikeen ymmärtänyt taulujen (siis entisten rehtoreitten) merkitystä sielä seinällä? Kertoisiko joku miten ne taulut "toimivat"?


    • Ginlessmur

      Kirjoitin jo tuohon toiseenkin paikkaan.

      Eli, Dumbbis halusi Kalkaroksen tappavan hänet, jotta Draco nuorena poikana ei tuhoaisi tulevaisuuttaan kokonaan!

      Ja musta tuntuu, että 7.kirjassa Potter tappaa jossain vaiheessa Kalkaroksen, ja saa tietää tämän olleen hyvien puolella kun on jo liian myöhäistä :(

    • Olen alusta asti ollut samaa mieltä. Hyi niitä jotka takkinsa käänsivät, eivätkä jaksa uskoa Severukseen.

    • Felix felicis

      Oma teoriani on että Kalkaros on hyvis koska hän on rakastanut Lilyä ja kun Voldemort tappoi hänet Kalkaros siirtyi hyvien puolelle koska Voldemort oli tappanut ainoan ihmisen jota hän oli rakastanut...
      Puoliverisessä prinssissä Harry taisteli Kalkaroksen kanssa. Kalkaros sanoo:
      "Kuinka sinä uskallat käyttää minun omia kirouksiani minuun.Minä ne keksin-minä puoliverinen prinssi! Ja sinäkö käännät omat keksintöni minua vastaan niin kuin saastainen isäsi?enpä usko...en!"
      Harry oli syöksähtänyt taikasauvaansa kohti, Kalkaros langetti siihen taian ja se lennähti kauemmas pimeyteen pois näkyvistä.
      "Tapa minut sitten", huohotti Harry, joka ei tuntenut minkäänlaista pelkoa vaan pelkkää raivoa ja halveksuntaa. "Tapa minut niin kuin tapoit hänet, senkin pelkuri-"
      "ÄLÄ-" Kalkaros karjui ja hänen kasvonsa olivat äkkiä mielipuoliset, eläimelliset, näytti kuin hän olisi tuntenut samaa tuskaa kuin palavaan taloon heidän taakseen jäänyt ulvova koira,
      "-SANO MINUA PELKURIKSI!"

      Minusta tuntui siltä että Kalkaros saattoi luulla Harryn tarkoittavan Lilyä kun Harry sanoi:
      "Tapa minut niin kuin tapoit hänet, senkin pelkuri-" vaikka "hänet" tarkoittaakin todennäköisesti Jamesia. Jos siis Kalkaros luuli sen tarkoittavan Lilyä hän ei kestänyt sitä että Harry syyllisti häntä Lilyn kuolemasta ja muistutti että oli hänen vikansa että Lily kuoli ja siksi sanoi "ÄLÄ" ja tunsi samalla "samaa tuskaa kuin palavaan taloon jäänyt ulvova koira" mutta Kalkaros ei halunnut Harryn saavan tietää että hän rakasti Lilyä joten hän sanoi vielä
      "-SANO MINUA PELKURIKSI!" Haluaisin lisätä myös sen että Kalkaroksella oli taas yksi syy enemmän vihata Jamesia koska tämä "varasti" hänen rakkautensa. Ja olen huomannut että Kalkaros haukkuu vain Jamesia eikä sano Lilystä mitään.
      Lisäisin tähän vielä pätkän Dumbledoren ja Harryn keskustelusta joka koski Kalkarosta
      "Sinulla ei ole aavistustakaan, millaista katumusta professori kalkaros tunsi, kun hän tajusi, miten lordi Voldemort oli tulkinnut ennustuksen. Hän katuu sitä varmasti eniten elämässään ja syy siihen että hän palasi-"
      Luulen itse että tuohon kohtaan olisi tullut se että Kalkaros rakasti Lilyä.
      Tiedän että tämä on kaukaa haettua mutta eihän sitä koskaan tiedä.
      Luulen kyllä että Kalkaros tulee pelastamaan harryn hengen mutta hän kuolee.

      • HsK

        alkuperäisversiossa repliikki menee näin:
        "Kill me like you killed him..." jne. Him, siis mies, tässä tapauksessa James.(Suomenkieli jättää sijaa arvailuille, englanti ei). Sinänsä mielenkiintoisia nämä Kalkaros-spekuloinnit. Toivon, että asia on niin kuin monet tässä ovat veikkailleet.


    • ...

      Jos nyt oletetaan että Kalkaros ei ole paha, niin miten selitätte sen että Voldemort ei tietäisi Kalkarokse olevan oikeasti hyvien puolella? Voldemorthan osaa lukitilista niiiin hyvin, että pärjäisikö Kalkaros omilla taidoillaan sitä vastaan? Ja eikö Voldemort huomaisi jos Kalkaros yrittäisi sulkea mielestään jotain mitä Voldemort ei saa nähdä?

      Ja eikö jokaisessa kirjassa ole vähintään yksi petturi? ;)

    • Zahlen

      Huomasitteko muut, että kun Kalkaros tappaa Dumbledoren Avadakevadralla, niin Dumbledore lentää ulos ikkunasta ja kuolee kun tippuu tornista... Aiemminhan kirotut ovat kuolleet heti ja lyyhistyneet kasaan, esim. Cedric Diggory.

      Epäilen että Kalkaros ei kuitenkaan ole tappanut Dumbledorea, vaan on kyseessä joku juoni..Eli Kalkaros olisi langettanut jonkin muun, peruttavissa olevan kirouksen! Eli olisi sittenkin hyvien puolella :) Tämä selittäisi myös, miksi Kalkaros ei tapakkaan Harrya lopussa, ja sen kun Hagrid kuuli Dumbledoren ja Kalkaroksen riitelyn ohimennen.

      • miten se voisi olla mahdoll...

        että Kalkaros olisi langettanut kirouksen jonka voi perua kun hän ihan selvästi langetti Avadakevadra-kirouksen? Itse kyllä toivon todella ettei rakas Dumbledore olisi kuollut.


      • Zahlen
        miten se voisi olla mahdoll... kirjoitti:

        että Kalkaros olisi langettanut kirouksen jonka voi perua kun hän ihan selvästi langetti Avadakevadra-kirouksen? Itse kyllä toivon todella ettei rakas Dumbledore olisi kuollut.

        ..Siis ajattelin niin, että kirjassahan oli kovasti puhetta niistä kirouksista, joita ei lausuta ääneen, joita oppilaatkin harjoittelivat. Kalkaros olisi siis voinut mielessään langettaa jonkun muun kuin avada kevadra-kirouksen..en kyllä tiedä kuinka se sitten onnistuisi.. Ideana kuitenkin että Dumbledore ja Kalkaros olisivat sopineet näin lavastavansa Dumbledoren kuoleman,josta olisi sitten hyötyä kuolonsyöjien voittamiseksi.

        Mutta toivon itsekin että Dumbledore vielä palaisi kuvioihin. Lisäksi olen kyllä tosi pettynyt, jos Kalkaros paljastuisi tässä vaiheessa pahaksi, jotenkin se olisi liian "helppo" ja yksinkertainen ratkaisu, itse toivoisin jotain jännitävämpää :) Lisäksi Dumbledoren kuolema oli niin nopea ja tapahtui niin helposti, ja luulisin että niin keskeisen hahmon kuolema (siis lopullinen) tapahtuisi hieman jännittävämmin...


      • haki takaa juuri tälläistä
        Zahlen kirjoitti:

        ..Siis ajattelin niin, että kirjassahan oli kovasti puhetta niistä kirouksista, joita ei lausuta ääneen, joita oppilaatkin harjoittelivat. Kalkaros olisi siis voinut mielessään langettaa jonkun muun kuin avada kevadra-kirouksen..en kyllä tiedä kuinka se sitten onnistuisi.. Ideana kuitenkin että Dumbledore ja Kalkaros olisivat sopineet näin lavastavansa Dumbledoren kuoleman,josta olisi sitten hyötyä kuolonsyöjien voittamiseksi.

        Mutta toivon itsekin että Dumbledore vielä palaisi kuvioihin. Lisäksi olen kyllä tosi pettynyt, jos Kalkaros paljastuisi tässä vaiheessa pahaksi, jotenkin se olisi liian "helppo" ja yksinkertainen ratkaisu, itse toivoisin jotain jännitävämpää :) Lisäksi Dumbledoren kuolema oli niin nopea ja tapahtui niin helposti, ja luulisin että niin keskeisen hahmon kuolema (siis lopullinen) tapahtuisi hieman jännittävämmin...

        spekulointia kun kirjaa kirjoitti! Hän halusi saada kaikki miettimään miten hän voi tappaa jonkun niin tärkeän ja rakastetun henkilön kun rehtori Dumbledore!

        minusta ideasi oli hyvä! Mutta en vain silti ymmärrä mitenkä se olisi onnistunut, koska Kalkaros kuitenkin lausui ääneen kirouksen??


    • Dark-Blastoise

      että loppuuko potter sarja 7. kirjaan? Jos loppuu nii miten siihen saadaan laitettuu kaikki hirnyrkkien tuhoaminen ja vielä Voldemortin murhaaminen? siithän pitäis tulla huima paksu kirja... ehkä...

      • loppuu valitettavasti!!

        Vaikka en todellakaa itse toivoisi että loppuisi.Mutta meidän kaikkien fanien harmiksi seuraava kirja tulee olemaan Harry Potter tarinoiden päätös kirja. Rowling mielestäni kirjoitti sivuillaan, ettei viimeisestäkää kirjasta tule yhtä paksua kun Pheeniksen Killasta tai Liekehtivästä Pikarista. Vaikka mielestäni olisi erittäin ihanaa jos viimeinen kirja olisi kaikista pisin!


      • Anonyymi
        loppuu valitettavasti!! kirjoitti:

        Vaikka en todellakaa itse toivoisi että loppuisi.Mutta meidän kaikkien fanien harmiksi seuraava kirja tulee olemaan Harry Potter tarinoiden päätös kirja. Rowling mielestäni kirjoitti sivuillaan, ettei viimeisestäkää kirjasta tule yhtä paksua kun Pheeniksen Killasta tai Liekehtivästä Pikarista. Vaikka mielestäni olisi erittäin ihanaa jos viimeinen kirja olisi kaikista pisin!

        Näin Kirottu Lapsi-näytelmän ja Ihmeotus-elokuvien jälkeen kyllä toivoo, että Harry Potterin maailman tarinat olisivat päättyneet 7. kirjaan kuten Rowling aikoinaan sanoi....


    • Hyppypapu231

      Kalkaros auttoi dumbledorea sen huonosti voivan käden kanssa ja dumbledore pyysi kalkarosta tappamaan dumbledoren koska dumbledore tiesi että kuolee ihan kohta muutenkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe