Aikuinenko. . .

tulenlieskat

Ei tästä tule mitään. Minä en jaksa enää selittää.
Mitä tuon tytön päässä pyörii? Hän ei usko, mutta Kari ei ole hänelle hyvää seuraa. Tiedän älä kysy. Kari vei Sarin risteilylle kysymättä minulta. Olkoonkin kahdeksantoista,mutta lapsi hän on. Minä olen hänen tätinsä ja lupasin huolehtia. Hän on veljeni lapsi. Kaunis nuorinainen. Hänen omaisuutensako kiehtoo., pelkään niin. Ja tuo Kari jospa hän on onnenonkija....

12

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin vanha

      Mummo parka. Tuu nyt jo tälle vuosituhannelle. Karilla on itsellään rahaa. Se kai matkankin maksoi. Jos likka halus mennä niin mitä sinä niuhotat? Kahdeksantoista on jo täysikänen.,jos et muista.
      - Kuule Eero, sää et nyt muista asiaa. Sari saa rahat vasta kaksytkaks vuotiaana. Kari, on merkattu edun saajaksi,jos Sarille sattuu jotain.
      - Elli, usko jo ettei siinä mitään ole. Mikä piru sun päässä pyörii. Vaikka he ovatkin pikkuserkkuja, niin ovat kiintyneitä toisiinsa. Heitä tommoset ajatukset päästäsi.
      - Mää en luota koko mieheen,se katsookin kun...

      • aukeaa

        yllättäen. Elli ja Eero tuijottavat suu selällään tuliaa.
        - Onko Sari täällä? Se katos satamassa, etsin joka paikasta, eikä missään. Ajattelin tulleen kotiin. En käsitä miten näin kävi, Kari ihmettelee.
        - Sää hukkasit Sarin? Eero ja Elli huutavat yhteen ääneen.
        - Mihin sinä hänet työnsit, mihin? Elli tivaa.
        Hän sieppaa veitsen tiskipöydältä ja ryntää kohti Karia. Kari kompastuu ja


      • juostessa
        aukeaa kirjoitti:

        yllättäen. Elli ja Eero tuijottavat suu selällään tuliaa.
        - Onko Sari täällä? Se katos satamassa, etsin joka paikasta, eikä missään. Ajattelin tulleen kotiin. En käsitä miten näin kävi, Kari ihmettelee.
        - Sää hukkasit Sarin? Eero ja Elli huutavat yhteen ääneen.
        - Mihin sinä hänet työnsit, mihin? Elli tivaa.
        Hän sieppaa veitsen tiskipöydältä ja ryntää kohti Karia. Kari kompastuu ja

        eteen.Eero sieppaa veitsen moittien. Säikähtäneenä piilottaa sen. Kari kömpii ylös koiran kadotessa koriinsa. Hän yrittää selittää tapahtunutta, mutta Elli ei kuuntele. Hänen mielessään nousee vain kauhukuvia tytön putoamisesta mereen. Hän on varma Karin syyllisyydestä. "Onko edes ilmottanut poliisille katoamisesta, ei varmaan. Tyttö on vähän lapsellinen, vaikka onkin kahdeksantoista. Miksei Eero usko minua, miksi?" Miettii Elli rynnäten makuuhuoneeseen itkien.
        Karin ja Eeron äänet kohoavat. Elli ei saa sanoista selvää. Juuri kun aikoo palata takaisin keittiöön...


      • ajaa
        juostessa kirjoitti:

        eteen.Eero sieppaa veitsen moittien. Säikähtäneenä piilottaa sen. Kari kömpii ylös koiran kadotessa koriinsa. Hän yrittää selittää tapahtunutta, mutta Elli ei kuuntele. Hänen mielessään nousee vain kauhukuvia tytön putoamisesta mereen. Hän on varma Karin syyllisyydestä. "Onko edes ilmottanut poliisille katoamisesta, ei varmaan. Tyttö on vähän lapsellinen, vaikka onkin kahdeksantoista. Miksei Eero usko minua, miksi?" Miettii Elli rynnäten makuuhuoneeseen itkien.
        Karin ja Eeron äänet kohoavat. Elli ei saa sanoista selvää. Juuri kun aikoo palata takaisin keittiöön...

        talon eteen. Kaksi poliisia nousee autosta. Elli ryntää keittiöön. " No, nyt tiedetään mitä olet tehnyt, älkää huutako siinä. Poliisit ovat oven takana, kuuletteko?"
        " Ei siellä ketään ole, en mä ole niitä tänne pyytänyt." Kari inttää. Oveen jyskytetään.........


      • avaa
        ajaa kirjoitti:

        talon eteen. Kaksi poliisia nousee autosta. Elli ryntää keittiöön. " No, nyt tiedetään mitä olet tehnyt, älkää huutako siinä. Poliisit ovat oven takana, kuuletteko?"
        " Ei siellä ketään ole, en mä ole niitä tänne pyytänyt." Kari inttää. Oveen jyskytetään.........

        oven. " Olisiko täällä Kari Rapunen? poliisi kysyy. "Minä olen mistä on kysymys..."
        " Jospa tulisit ulos." Kari katsoo kauhunsekaisin ilmein sanojaa.
        " Naapuri valitti, kun autosi hälytys huutaa. hän ei saa nukuttua, jos laittasit sen pois päältä." Kari huokaisi helpottuneena. " Juu, mennään vain."
        Puhelin soi,Elli kiiruhtaa vastaamaan. Kukaan ei puhu, mutta hengitys kuuluu selvästi. Yht'äkkiä kuuluu karmaiseva nauru. Elli säikähtää ja...


      • putoaa
        avaa kirjoitti:

        oven. " Olisiko täällä Kari Rapunen? poliisi kysyy. "Minä olen mistä on kysymys..."
        " Jospa tulisit ulos." Kari katsoo kauhunsekaisin ilmein sanojaa.
        " Naapuri valitti, kun autosi hälytys huutaa. hän ei saa nukuttua, jos laittasit sen pois päältä." Kari huokaisi helpottuneena. " Juu, mennään vain."
        Puhelin soi,Elli kiiruhtaa vastaamaan. Kukaan ei puhu, mutta hengitys kuuluu selvästi. Yht'äkkiä kuuluu karmaiseva nauru. Elli säikähtää ja...

        räsähtäen lattiaan. " Mikä sulle tuli, olet ihan valkoinen? kuka oli puhelimessa? Eero kyselee.
        " En tiedä, mutta toi nauru. Siinä oli jotakin tuttua , mutta mitä. En muista. Joku hakkaa ovea, älä avaa.
        " Siellä on varmaan Kari, Eero sanoo.
        " No johan oli. Helkkarin hälytys, aattelin jo mitä pahaa oon tehnyt, kun poliisit kyselee.
        " Kehtaatkin virnistellä siinä. Soititko äsken? Sulta voi odottaa mitä vain. Missä on Sari, sano"
        " voi jessus, en tiedä. Mää lähden katteleen, ajan rannan kautta. Haen vaikka koko yön."Kari sanoo. Paiskaten oven kiinni.
        " Minä soitan poliisille, olis äsken jo pitänyt ilmottaa."Elli mutisee.
        " Ei ne vielä mitään tee. Aikaa on kulunut liian vähän katoamisesta. Usko nyt." Eero inttää. Puhelin soi, Eero ja Elli tuijottavat toisiaan. Miten se voi...


      • sit sun
        putoaa kirjoitti:

        räsähtäen lattiaan. " Mikä sulle tuli, olet ihan valkoinen? kuka oli puhelimessa? Eero kyselee.
        " En tiedä, mutta toi nauru. Siinä oli jotakin tuttua , mutta mitä. En muista. Joku hakkaa ovea, älä avaa.
        " Siellä on varmaan Kari, Eero sanoo.
        " No johan oli. Helkkarin hälytys, aattelin jo mitä pahaa oon tehnyt, kun poliisit kyselee.
        " Kehtaatkin virnistellä siinä. Soititko äsken? Sulta voi odottaa mitä vain. Missä on Sari, sano"
        " voi jessus, en tiedä. Mää lähden katteleen, ajan rannan kautta. Haen vaikka koko yön."Kari sanoo. Paiskaten oven kiinni.
        " Minä soitan poliisille, olis äsken jo pitänyt ilmottaa."Elli mutisee.
        " Ei ne vielä mitään tee. Aikaa on kulunut liian vähän katoamisesta. Usko nyt." Eero inttää. Puhelin soi, Eero ja Elli tuijottavat toisiaan. Miten se voi...

        puhelimesi, joka soi. Vastaa kuuletko vastaa.Elli kivahtaa. Mun puheli..jumaliste se oli Kari joka soitti ja nauroi. Siks se tuntu tutulta.
        - Mitä sä hourit? Sehän meni polisiien kans...Anteeks, kuka siellä on.? Kari? Missä sä olet, oletko saanut mitään tietoa? Siis mitä...kuka näki? Missä? Eero kyselee.
        - Mitä se sano? Puhu nyt hitto sentään...
        - Joku mies oli nähnyt Sarin näkösen tytön menneen siniseen autoon. Auto oli satamassa ja siinä oli joku vanhempi viiksiniekka. Sari oli vilkuttanut miehelle iloisesti.
        - Ei pidä paikkaansa, ei Sari menisi vieraaseen kyytiin, ei, ei. Elli ihmettelee.
        - Nyt tämä omituiseksi meni. Eero ihmettelee.
        - Kari puhuu lööperiä, mutta mihin se tyttö joutui...


      • tulenlieskat
        sit sun kirjoitti:

        puhelimesi, joka soi. Vastaa kuuletko vastaa.Elli kivahtaa. Mun puheli..jumaliste se oli Kari joka soitti ja nauroi. Siks se tuntu tutulta.
        - Mitä sä hourit? Sehän meni polisiien kans...Anteeks, kuka siellä on.? Kari? Missä sä olet, oletko saanut mitään tietoa? Siis mitä...kuka näki? Missä? Eero kyselee.
        - Mitä se sano? Puhu nyt hitto sentään...
        - Joku mies oli nähnyt Sarin näkösen tytön menneen siniseen autoon. Auto oli satamassa ja siinä oli joku vanhempi viiksiniekka. Sari oli vilkuttanut miehelle iloisesti.
        - Ei pidä paikkaansa, ei Sari menisi vieraaseen kyytiin, ei, ei. Elli ihmettelee.
        - Nyt tämä omituiseksi meni. Eero ihmettelee.
        - Kari puhuu lööperiä, mutta mihin se tyttö joutui...

        nyt meidän on lähdettävä. Takit päälle ja satamaan, heti. Elli tiuskaisee.
        - Mitä me satamassa? Kohta on keskiyö, ei ne päästä meitä koko alueelle. Eero estelee.
        Elli ryntää ulos Eero kintereillään.


      • tulenlieskat
        tulenlieskat kirjoitti:

        nyt meidän on lähdettävä. Takit päälle ja satamaan, heti. Elli tiuskaisee.
        - Mitä me satamassa? Kohta on keskiyö, ei ne päästä meitä koko alueelle. Eero estelee.
        Elli ryntää ulos Eero kintereillään.

        lyö vasten kasvoja. On hämärää, Elli tutkii ohi ajavia autoja.
        - Viiksiniekka ja sininen auto. Sinisiä on vaikka kuinka paljon, enkä meinaa erottaa hämärässä. Jos on ajanut johonkin syvennykseen. Voi Sari missä olet? Elli kuiskaa kyynelet silmissä.
        - Mitä te täällä teette? Ei täällä saa olla. Sanoo vartian näköinen mies.
        - Eihän me olla aitauksen sisällä, mutta anteeks nyt. Elli mennään pois, ei täällä saa olla.
        - En lähde vielä. Viikset ja sininen auto. Kuka toi muuten oli?
        - Vartia, se käski pois.
        - Vartia? Sillähän oli viikset ja tuli sinisellä autolla...Eero!


      • äläs
        tulenlieskat kirjoitti:

        lyö vasten kasvoja. On hämärää, Elli tutkii ohi ajavia autoja.
        - Viiksiniekka ja sininen auto. Sinisiä on vaikka kuinka paljon, enkä meinaa erottaa hämärässä. Jos on ajanut johonkin syvennykseen. Voi Sari missä olet? Elli kuiskaa kyynelet silmissä.
        - Mitä te täällä teette? Ei täällä saa olla. Sanoo vartian näköinen mies.
        - Eihän me olla aitauksen sisällä, mutta anteeks nyt. Elli mennään pois, ei täällä saa olla.
        - En lähde vielä. Viikset ja sininen auto. Kuka toi muuten oli?
        - Vartia, se käski pois.
        - Vartia? Sillähän oli viikset ja tuli sinisellä autolla...Eero!

        kato noin, se oli vartia usko jo. Tuolla satamakadulla on pikkukahvila vielä auki. Poiketaanko hetkeksi? Eero kyselee.
        - Hetkeksi ja ikkunan viereen jotta nään ulos. Taas kännykkäs soi.
        - Missä sä nyt olet? Ei siis mitään, no, jatka vaan. Ilmota sitten.
        - Oliko se Kari? Eikä tietysti mitään...arvasin. Katso tohon pysähty auto, se on...
        Elli ryntää ulos, Eero jää typertyneenä katsomaan ikkunasta. Auto kaasuttaa tiehensä Ellin ehdittyä viereen. Hän tuijottaa auton jälkeen pitkään. Eero maksaa kahvit ja tulee ulos.
        - Saitko mitään selville? Eero kysyy.
        - Viiksiniekka ajo, ihan varmasti. Vieressä oli joku hupputakkiin pukeutunut. Hän taisi olla unessa, sen verran näin. Jospa se oli Sari? Jos hänet on huumattu.
        - Et enää aattele Karia syylliseksi? Niinkö?
        - En enää tiedä mitä ajattelen, jos se tosiaan on Sari? Pitäskö kysyä poliisilta? Harmi, kun en ottanut rekkaria ylös, en tajunnut. Elli sanoo.
        - Kattotaan aamuun, puhutaan sitten poliisille. Jospa Kari saisi jotain tietoonsa. Pitäs mennä vähäksi aikaa nukkumaan.
        - En minä pysty nukkuun, en tosiaankaan.
        Auringonsäteet herättää Eeron. Kahvintuoksu karistaa unet silmistä. Elli juo kahviaan mustana, piristääkseen aivotoimintaansa. Hän hymähtää Eeron köpötellessä keittiöön.
        -Mä, en saanut nukuttua ja sää kuorsasit vaan. Hyvä ettei katto niskaan pudonnut. Elli kiukuttelee.
        - Mennäänkö käymään tänään poliisilaitoksella? Ei Karikaan ole soittanut. Ei silläkään ole mitään tietoa.
        - Tottakai mennään, pistän heidät kuunteleen.Elli ärähtää.


      • tulenlieskat
        äläs kirjoitti:

        kato noin, se oli vartia usko jo. Tuolla satamakadulla on pikkukahvila vielä auki. Poiketaanko hetkeksi? Eero kyselee.
        - Hetkeksi ja ikkunan viereen jotta nään ulos. Taas kännykkäs soi.
        - Missä sä nyt olet? Ei siis mitään, no, jatka vaan. Ilmota sitten.
        - Oliko se Kari? Eikä tietysti mitään...arvasin. Katso tohon pysähty auto, se on...
        Elli ryntää ulos, Eero jää typertyneenä katsomaan ikkunasta. Auto kaasuttaa tiehensä Ellin ehdittyä viereen. Hän tuijottaa auton jälkeen pitkään. Eero maksaa kahvit ja tulee ulos.
        - Saitko mitään selville? Eero kysyy.
        - Viiksiniekka ajo, ihan varmasti. Vieressä oli joku hupputakkiin pukeutunut. Hän taisi olla unessa, sen verran näin. Jospa se oli Sari? Jos hänet on huumattu.
        - Et enää aattele Karia syylliseksi? Niinkö?
        - En enää tiedä mitä ajattelen, jos se tosiaan on Sari? Pitäskö kysyä poliisilta? Harmi, kun en ottanut rekkaria ylös, en tajunnut. Elli sanoo.
        - Kattotaan aamuun, puhutaan sitten poliisille. Jospa Kari saisi jotain tietoonsa. Pitäs mennä vähäksi aikaa nukkumaan.
        - En minä pysty nukkuun, en tosiaankaan.
        Auringonsäteet herättää Eeron. Kahvintuoksu karistaa unet silmistä. Elli juo kahviaan mustana, piristääkseen aivotoimintaansa. Hän hymähtää Eeron köpötellessä keittiöön.
        -Mä, en saanut nukuttua ja sää kuorsasit vaan. Hyvä ettei katto niskaan pudonnut. Elli kiukuttelee.
        - Mennäänkö käymään tänään poliisilaitoksella? Ei Karikaan ole soittanut. Ei silläkään ole mitään tietoa.
        - Tottakai mennään, pistän heidät kuunteleen.Elli ärähtää.

        kuuntelee kärsivällisesti Ellin vuodatusta. Elli vuoroin itkee ja vuoroin huutaa.
        - Rauhotutaanpas nyt vähän, mistä oikein on kysymys?
        - Veljentyttö on kadossissa. Eilen lähti risteilylle pikkuserkkunsa Karin kanssa. Hän vain katosi...Kari ilmotti kadonneen...
        - Hetkinen, teidän nimenne on...
        - Elli Kanto ja toi on mun mies Eero Kanto.
        -Entä kadonnut tyttö, hänen nimi?
        - Sari Ojanen, täytti viimekuussa kahdeksantoista. Kai niiden piti Karin kanssa viettää synttäreitä laivalla.
        - Mikäs tämän Karin sukunimi on?
        - Rapunen, mitä tää on? Eikö teidän pitäs ottaa selvää tytöstä? Kysellään kun itte olis johonkin syyllinen. Eero lähdetään pois.
        - Antakaa puhelinnumeronne ja osoitteenne, ilmoitamme sitten. Näkemiin.

        Sininen auto pysähtyy Ellin ja Eeron viereen. Autosta nousee pitkän huiskea viiksiniekka. Hän hymyilee nähdessään pariskunnan. Ellin sydän melkein pysähtyy...ei voi olla...


      • tulenlieskat
        tulenlieskat kirjoitti:

        kuuntelee kärsivällisesti Ellin vuodatusta. Elli vuoroin itkee ja vuoroin huutaa.
        - Rauhotutaanpas nyt vähän, mistä oikein on kysymys?
        - Veljentyttö on kadossissa. Eilen lähti risteilylle pikkuserkkunsa Karin kanssa. Hän vain katosi...Kari ilmotti kadonneen...
        - Hetkinen, teidän nimenne on...
        - Elli Kanto ja toi on mun mies Eero Kanto.
        -Entä kadonnut tyttö, hänen nimi?
        - Sari Ojanen, täytti viimekuussa kahdeksantoista. Kai niiden piti Karin kanssa viettää synttäreitä laivalla.
        - Mikäs tämän Karin sukunimi on?
        - Rapunen, mitä tää on? Eikö teidän pitäs ottaa selvää tytöstä? Kysellään kun itte olis johonkin syyllinen. Eero lähdetään pois.
        - Antakaa puhelinnumeronne ja osoitteenne, ilmoitamme sitten. Näkemiin.

        Sininen auto pysähtyy Ellin ja Eeron viereen. Autosta nousee pitkän huiskea viiksiniekka. Hän hymyilee nähdessään pariskunnan. Ellin sydän melkein pysähtyy...ei voi olla...

        Elliä pyörryttää, sydän tuntuu hypähtävän kurkkuun. Eero ottaa vaistomaisesti kiinni vaimostaan. Ihmetellen hän katsoo miestä, hän tuntuu jotenkin tutulta.
        - Kuka sinä olet, kun noin säikyttelet?
        - Hän on veljeni, mutta miten...?sopertaa Elli.
        Samassa Sari nousee autosta. Elli ja Eero tuijottavat typertyneenä isää ja tytärtä.
        - Me saimme tiedon menehtymisestäsi maanjäristyksessä. Miksi et ilmoittanut olevasi hengissä? Jessus siitä on jo vuosi. Elli mötköttää.
        - Mä menetin muistini. En tiennyt kuka olen, enkä mitään muutakaan. Elämä palasi pätkittäin. Nyt kaikki on takanapäin, enkä siitä halua kertoa. Kymmenenvuotta sitten kun lähdin maailmalle ja jätin tytön huostaasi en halunnut edes palata. Maijan pois meno oli kova paikka.
        - Minä näin sinut vain valokuvassa, kuitenkin jotenkin sinut tunnistin, Eero ihmettelee.
        - Soititko minulle? Joku soitti ja nauroi omituisesti. Luulin Karin piruilevan,hän kielsi.
        - Miksi olisin sua säikytellyt? En muutenkaan tiennyt kuinka olisin kaiken sulle selvittänyt. Sarille lähetin viestin. Sovimme tapaamisen satamaan. Unohdettiin kertoa Karille, siitä koko sotku.
        - Jäätkö nyt Suomeen, veliseni?
        - Jään, minulla on melkoinen tytär. Hän oli ottanut selvää olin paikastani, en sitä tiennyt. Mulla kun oli vielä muistikatkojakin. Jätin taakseni pikkutytön ja tapasin aikuisen naisen.
        - Mitäs täti tähän sanoo? Eero kysyy ilkikurisesti.
        - Myönnetään olin väärässä...lapsistakin tulee aikuisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      8081
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      96
      4269
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1125
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1072
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1027
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      131
      897
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      745
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      738
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      711
    Aihe