Mikä nykyajan nuoria riivaa? Kun ei osata kirjoittaa sanoja yhteen?
Pahimpia näkemiäni ovat; Lappeen Ranta, jauhe liha, tuuli puku ja INTTER NETTI.
Eikö siellä äidinkielentunnilla lotkauteta korvaa vähääkään opetukselle, vai missä mättää..
Nuoret EIVÄT näköjään OSAA!
Yhdys sana virheet
71
11208
Vastaukset
- maakku
Yhdys sana on YHDYSSANA.
- Ärsyyntynyt
Arvasin että tähän vastaa joku toppahousu tyyliin "Yhdys sana on YHDYSSANA".. Ei näköjään lanttu säteile sen vertaa, että tahallanihan minä sen kirjoitin erikseen, koska kysymys oli YHDYS_SANA_VIRHEISTÄ!
Kop kop, ensam hemma eller? - Hehe
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Arvasin että tähän vastaa joku toppahousu tyyliin "Yhdys sana on YHDYSSANA".. Ei näköjään lanttu säteile sen vertaa, että tahallanihan minä sen kirjoitin erikseen, koska kysymys oli YHDYS_SANA_VIRHEISTÄ!
Kop kop, ensam hemma eller?äidinkielentunnilla...?
Eikö kuitenkin "äidinkielen tunnilla" - Ärsyyntynyt
Hehe kirjoitti:
äidinkielentunnilla...?
Eikö kuitenkin "äidinkielen tunnilla"Se meni minulla väärin.
Ottaen huomioon myös kiihtyneen mielentilan. Mutta eipä se selitys ole. - Opetaja
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Se meni minulla väärin.
Ottaen huomioon myös kiihtyneen mielentilan. Mutta eipä se selitys ole.Ota huomioon, että monet muutkin kirjoittavat asioita erilaisissa mielentiloissa ja saattavat kirjoittaa hyvinkin väärin. Mutta mitä sitten!?!?!? Kirjoitusvirheitä sattuu kaikille, eikä se haittaa, jos itse asia tulee selväksi?
On jotenkin vaan niin typerää puuttua joidenkin kirjoitusvirheisiin. Ehkä kannattaisi siihen kirjoittajan asiaan paneutua, eikä vaan laskea kirjoitusvirheitä? Minä vaan kysyn?
Ja tuohon minun nimimerkin virheeseen on turha puuttua, koska se on tahallaan tehty. - Häränpäinen
Opetaja kirjoitti:
Ota huomioon, että monet muutkin kirjoittavat asioita erilaisissa mielentiloissa ja saattavat kirjoittaa hyvinkin väärin. Mutta mitä sitten!?!?!? Kirjoitusvirheitä sattuu kaikille, eikä se haittaa, jos itse asia tulee selväksi?
On jotenkin vaan niin typerää puuttua joidenkin kirjoitusvirheisiin. Ehkä kannattaisi siihen kirjoittajan asiaan paneutua, eikä vaan laskea kirjoitusvirheitä? Minä vaan kysyn?
Ja tuohon minun nimimerkin virheeseen on turha puuttua, koska se on tahallaan tehty."Minä vaan kysyn? "
(Kiitos näistä nauruista.)
- Eximia
Ärsyyntynyt:
"Pahimpia näkemiäni ovat; --"
Puolipistettä ei voi käyttää välimerkkine ylläolevassa tilanteessa. Ainoastaan kaksoispiste siihen kävisi, en tosin laittaisi sitäkään.
Itse ilmeisesti kirjoittele sanoja hieman liiankin herkästi yhteen - "äidinkielen tunti" kirjoitetaan erikseen.- Ärsyyntynyt
Puolipisteen käyttö taisi olla väärin tilanteessa, tosin nyt ei puhuttu välimerkkien väärinkäyttämisestä mutta hyvä että huomautit, asiaa! :)
Tuohtuneessa mielentilassa kirjoitin moisen asian, mutta minua oikeasti esimerkiksi MTV3:n yöchattia sivusilmällä seuranneena huomaan jatkuvasti yhdys_sana_virheitä.
"Mikä on paras auto_merkki" etc.
Jokainen tekee joskus virheitä, mutta kun tämä yhdyssanavirheytys on huolestuttavasti lisääntynyt mm. ylioppilaskirjoituksissa. Moni opettajista on hyvin huolestuneita asiasta.
ps. Huomasin tänään syödessäni Pirkan ketsuppipullossa (!) virheen TOMAATTI_KETSUPPI. Jotain rajaa. - Ärsyyntynyt
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Puolipisteen käyttö taisi olla väärin tilanteessa, tosin nyt ei puhuttu välimerkkien väärinkäyttämisestä mutta hyvä että huomautit, asiaa! :)
Tuohtuneessa mielentilassa kirjoitin moisen asian, mutta minua oikeasti esimerkiksi MTV3:n yöchattia sivusilmällä seuranneena huomaan jatkuvasti yhdys_sana_virheitä.
"Mikä on paras auto_merkki" etc.
Jokainen tekee joskus virheitä, mutta kun tämä yhdyssanavirheytys on huolestuttavasti lisääntynyt mm. ylioppilaskirjoituksissa. Moni opettajista on hyvin huolestuneita asiasta.
ps. Huomasin tänään syödessäni Pirkan ketsuppipullossa (!) virheen TOMAATTI_KETSUPPI. Jotain rajaa."Tuohtuneessa mielentilassa kirjoitin moisen asian, mutta minua oikeasti esimerkiksi MTV3:n yöchattia sivusilmällä seuranneena huomaan ..."
Tätä se teettää kun välillä kääntää katseensa sivuun kirjoituksesta. Lauseen ydin menee päin prinkkalaa. Sanomani piti kaiten "minua oikeasti ärsyttää kun esimerkiksi".
- Opetaja
Yhdys sana kirjoitetaan yhdyssana eli yhteen. Niin että et osaa sinäkään kirotaa oikein.
Pahin näkemäni oli mainos: erämiesten saappaita. Ja siinä piti lukea: erä miesten saappaita.
Perkele! Ja minä erämiehenä menin sitten niitä saappaita ostamaan. Siis erämiehenä, en erä miehenä. - Häränpäinen
Tälle ei kai saisi nauraa, mutta tähän se piittaamattomuus äidinkielen tunnilla sitten saattaa:
Maailman menoa -palstalla on kirjoitus otsikolla
"pommi uhrien omaisille" ja yllättäen sisältönä onkin osanotot uhrien omaisille, eikä mitään sairasta suunnitelmaa uhrien omaisten pommittamiseksi.
Niin, ne otsikon kaksi ensimmäistä sanaa olisi varmaan kuulunut kirjoittaa yhteen...- Ärsyyntynyt
Tahallanihan minä sen kirjoitin erikseen, koska kysymys oli YHDYS_SANA_VIRHEISTÄ
- RoTTa
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Tahallanihan minä sen kirjoitin erikseen, koska kysymys oli YHDYS_SANA_VIRHEISTÄ
jos nimimerkki ärsyyntynyt vahingossa ois tuon otsikon kirjottanu erikseen niin sillonhan siinä ois kaks virhettä ku toi virheet -sana kuulus kans vielä yhteen!!! nii eli yhdyssanavirheet!!!
ettekste hoksaa et se on vasitella sen kirjottanu tollee?!? - Häränpäinen
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Heh, joo kyllä mä tajusin että tahallaan kirjotit ton oman otsikkosi sanat erikseen.
Viittasin tossa aiemman kirjotukseni vikassa kappaleessa vaan ihan siihen omaan tekstiin, eli että sen "pommi uhrien omaisille" -otsikon kaks ekaa sanaa ois varmaan kuulunu yhteen.
Sori vaan, ei tullu sillon kirjoittaessa ajateltua tarkemmin, kun siitä tosiaan saa sen kuvan että se ois sulle suunnattu. - Ärsyyntynyt
Häränpäinen kirjoitti:
Heh, joo kyllä mä tajusin että tahallaan kirjotit ton oman otsikkosi sanat erikseen.
Viittasin tossa aiemman kirjotukseni vikassa kappaleessa vaan ihan siihen omaan tekstiin, eli että sen "pommi uhrien omaisille" -otsikon kaks ekaa sanaa ois varmaan kuulunu yhteen.
Sori vaan, ei tullu sillon kirjoittaessa ajateltua tarkemmin, kun siitä tosiaan saa sen kuvan että se ois sulle suunnattu.Hienoa että tulit korjaamaan asiasi ja anteeksi että vallan kiivastuin vastatessani viestiisi.
En tiedä, oliko näiden kahden "Kirjota toi otsikko yhteen" -viestin kirjoittajalla sitten joku kova pätemisen tarve asiassa? Meinaan, pojat/tytöt viheltelivät vähän väärälle koiralle.
Todellakin, tuo laittamasi otsikko oli asian vakavuudesta huolimatta "hauskahko", sillä otsikkovirheellä sai kyllä helpostikin väärän käsityksen. Jokainenhan toki tulkitsi moisen omalla tavallaan, mutta juuri esimerkiksi tuollaisten tapausten takia ne yhdyssanat olisi ihan hyvä osata.
Jätettäköön valitus tälle yölle jo sikseen.
- ap
Pelottaa ajatella, miten tässä sitten pärjätään kun nämä "yhdys sanojen huippu osaajat" joutuvat esimerkiksi työelämässä käyttämään kieltä. Veikkaan, että tulkintavirheitä tulee melkoisesti.
Kohta joku nuorista ärsyyntyy ja toteaa, että "mitäs vitun väliä sillä on jos ei yhdys sanoja osaa, jos asia kuitenkin tulee selväksi..."
No, periaatteen vuoksi olisi mukavaa että jokainen osaisi kirjoittaa, ja toisekseen: tässäkin viestiketjussa on jo esitetty monta esimerkkiä siitä, että välttämättä se asia ei tulekaan selväksi, jos sanoilla on liikaa tai liian vähän väliä.- Ärsyyntynyt
Hyvä viesti! :)
Hienoa huomata kun tänne joka toinen teinix kirjoittaa että "etkö sä tajuax että toi otsikkoki ois pitänyx kirjottaa yhteen, ku se on YHDYSSANA!".
Pointtini lienee hävinnyt, sillä tarkoitukseni todellakin oli laittaa otsikko kirjoitettuna erikseen, koska se kertoo viestini sisällöstä. Näköjään silti riittää niitä teinipeeloja, jotka eivät vaivaudu lukemaan muitakin viestejä, vaan äkäpäissään ja muka-pätevänä valittavat viesti toisensa jälkeen että otsikko on väärin! Naurattaa... :)
Toki pieni huoli toisten joukossa, mutta pitäähän matematiikkaankin osata merkitä oikeat yksiköt perään (cm, dm, mm), eikä suhtautua asenteella "vitunko väliä sillä mitä siellä lopussa on.."
Kasvamista ja kypsymistä odotellessamme..
- fanny
Et säkään näköjään osaa!!
Toi yhdys sana on YHDYSSANA!!!!!!!
Tyhmää haukku toisii tietämättömiks.- Ärsyyntynyt
en sano idiootti mutta peelo.
Toistan kolmanteen kertaan, joskos se toden sanoisi:
TAHALLANIHAN MINÄ SEN OTSIKON KIRJOITIN ERIKSEEN KOSKA KYSYMYS OLI YHDYS_SANA_VIRHEISTÄ.
Puuh. - Hämmästynyt
Todellakin, kaikki alkoivat heti inttää, että "hehehah yhdys sana on yhdyssana tiexä mä oon vähän teinix".
Huoh. Kylläpä tiedän niin isänmaallisia tapauksia, muttei sitten oman maan kieltä osata sen vertaa, että kirjoitettaisiin oikein sana tuulipuku. X-kirjainta sen sijaan korostetaan.
Avatkaa tosiaan korvat äidinkielen tunnilla, onhan se vaikeaa nykymaailmassa oppia äidinkieltä, ymmärrän.
- Ärsyyntynyt
Otsikko on kirjoitettu väärin, AIHEESTA, TAHALLAAN, JUURI SIKSI, E-T-T-Ä SISÄLTÖ VIESTISSÄ ON YHDYS_SANA_VIRHEISTÄ!
Enkai minä moisesta asiasta jaksaisi aloittaa keskustelua, jos en edes OTSIKKOA osaisi oikein kirjoittaa!
Huomatkaa sitten tässä otsikko-asiassa-pätevyyttä-haluavat: Jos oisin otsikon "vahingossa" kirjoittanut väärin, siinä olisi jo KAKSI (2) virhettä, sillä sana 'virheet' kuuluu myös yhteen.
Puuh.- Stadin kundi
Siis toi oli aiva sairaan makee öppnaus, tiätsä?
Mä en niinku voi mitää sille et mun sanat o tällasia ku mul ei oo viel ikää ku kakskyt ja risat. Bonjaaks? Ja snaijaaks et mä asun suomen pääkaupungis eli Hesas ja oon muutenki tosi makee kundi. Ooksä giltsi vai onks sul niinku kassit haarois? Jos oot niinku gimuli niin treffataanks niinku jossain mestassa ja tsidutaan niinku toisiamme ja koklataan niit yhdyssanojen sopivuut.
Sä oot varmaa aika söde fogeli ja mä tärisen jo iha sikana mut tuu niinku tähä mestaan niin mä sulle pamlaan jotai kliffaa, hei.
- Aber87
On täällä kyllä kaikenlaisia pällejä. Siis tottakai kirjoittaja laittoi otsikoksi tarkoituksella "yhdys sana virhe", olisin itsekin laittanut, ja tuolla tavallahan yhdys sanoista(!) yleensäkin huomautetaan, ainakin IRC:ssä ja chateissa.
Itsekin ihmettelen usein, että miksi yhdyssanat eivät suju suurimmalta osalta nuorisoa edes osittain. Vika on luultavasti nykyajan nuorison hällä väliä -asenteessa, joka tarkoittaa sitä, etteivät he ymmärrä yhdyssanojen merkitystä muissa yhteyksissä kuin äidinkielentunneilla. Asiat opetellaan tunneille ja sillä hyvä, homma hoidettu.
Ei se kuitenkaan ihan noinkaan ole, yhdyssanathan ovat merkittävä osa yleissivistystä. Jos olet työnantaja ja sinulle tulee kaksi lähes samanlaista kesätyöhakemusta, joista toinen on täynnä yhdyssanavirheitä ja toisessa noudatettu oikeinkirjoitusta, niin oletan sinun valitsevan jälkimmäisen. On yleensäkin mukavampi lukea tekstiä, jossa kielioppi on edes suunnilleen kohdallaan.
Voiko kaali laatikko olla edes hygieenistä? Tai nappi kaulus paidat kestäviä? En itse ainakaan ostaisi.
Opetuksessa vika on ehkä osittain, mutta ei kokonaan. Yhdyssanoja käydään peruskoulun aikana läpi ehkä kolmisen kertaa, mutta ei kovin perusteellisesti ja niihin ei muutenkaan kovin paljoa kiinnitetä huomiota. Opettajat eivät usein itsekään mitenkään hyvää esimerkkiä näytä. Vai miten on, kun matikanopekin kirjoitti viime viikolla taululle "vähennys-lasku" ja biologianopettaja "planetaario-esitys"?
Vika on silti suurimmaksi osaksi asenteessa. Oikeinkirjoituksen merkitystä tulisi korostaa enemmän ja opettajien pitäisi itsekin opetella kirjoittamaan ennen kuin kyseistä taitoa alkavat muille opettaa.
Muita yleisiä virheitä ovat ainakin myös pilkkuvirheet, liitteiden käytössä ilmenevä konsonantin kahdentuminen (tulepa - tuleppa, sinullekin - sinullekkin sekä alkaa-verbin jälkeen tuleva sana (siis ei "alkoi siivoamaan" vaan "alkoi siivota").
Ja yhdyssanoissa etenkin suomen kieli näkyy tuottavan monille vaikeuksia. Ei, hitto vieköön, mikään suomenkieli tai Suomen kieli, vaan suomen kieli.
Kiva, että joku on kerrankin samaa mieltä.
Huom. Lukihäiriöiset ovatkin sitten asia erikseen. He eivät voi asialle paljoakaan.- Eipä enää niin ärsyyntynyt
Todella HYVÄ kirjoitus!! Nostan hattua kirjoittajalle.
Ja syvä anteeksipyyntö tietenkin lukihäiriöisille joita tämä kirjoitus saattoi loukata. Kirjoitustani en toki heihin kohdistanut, enhän ole mikään sekopää. Mutta kirjoitukseni kohdistin normaaleille suomalaisille koululaisille ja opiskelijoille, jotka, niinkuin kirjoittaja mainitsi, puhaltavat hälläväliä -asenteella koulumaailmassa yhdyssanojen kanssa.
Ja mitä työhakemusasiaan tuli, kirjoittaja oli todella ajatellut asiaa!
Tämä oli hyvä. Hienoa! Lisää tällaista asennetta. - jasse
"Vika on silti suurimmaksi osaksi asenteessa."
Siivoa oma pesäsi ennen kuin arvostelet niitä, jotka eivät ole täydellisiä!
Tässä tulee PAHA VIRHE:
"Vika on luultavasti nykyajan nuorison hällä väliä -asenteessa, joka tarkoittaa sitä, etteivät he ymmärrä yhdyssanojen merkitystä muissa yhteyksissä kuin äidinkielentunneilla."
Hähää, äidinkielen tunti ei olekaan yhdys sana...
- relax
En tiedä onko joku jo huomautanut sulle mutta äidinkielen tunti kirjotetaan eriksen. Opetele itse ensin kirjottamaan kunnolla ennen kun tuut valitsamaan muita niitten yhdys sana vihreistä kun itekin teet niitä.. kyl muakin ärsyttää kaikki jou jou kirjotus virheet hei mut et kai oikeesti luulet et joku vaivautuu opetella joku uusi juttu vaan siks kun sä epätäydellisellä kielelläs niin kehotat - kaiken lisäksi vielä varsin töykeellä tavalla.
- Ärsyyntynyt
..."hei mut et kai oikeesti luulet et joku vaivautuu opetella joku uusi juttu..."
Itseasiassa se pitäisi osata. Peruskoulussa opetettu. - relax
Ärsyyntynyt kirjoitti:
..."hei mut et kai oikeesti luulet et joku vaivautuu opetella joku uusi juttu..."
Itseasiassa se pitäisi osata. Peruskoulussa opetettu.Mitä helevetin väliä sillä on, pitäiskö se jo osata? Ellei sitä osaa, kyseessä on joka tapauksessa sille opettelijalle joku uus juttu... Ymmärtämätön näsäviisastelija.
- maiski
Olen aivan samaa mieltä. Yksi parhaista/pahimmista virheistä oli eräässä kaupassa, jossa seinällä luki todella isoilla kirjaimilla "Suomen paras ruoka kauppa". Uskomatonta. Myös lehdissä on mitä ihmeellisimpiä virheitä, kuten kamera valvonta, maasto pyörä ja palo hälytin. Johan järkikin sanoo, että nämä ovat yhdyssanoja..
- Snowangie
1. Kaikki nuoret ei oo tumpeloita kirjoittamises. Esimerkiks mulla on äikkä pyöreä 10, ja oon voittanu 4 kertaa kirjotuskisan. ja oon 16-vuotias, ajattele nyt!! kuinka se on mahdollista...? mähän olen niin pieni ja tyhmä ja kokematon.
2. Ja siinä meillä on itse herra/rouva täydellisyys. Ei ikinä minkäänlaista kirjoitusvirhettä, pilkut ja pisteetkin on aivan kohdallaan. Ikää taitaa olla... 12? Voi anteeks, oliko se 13?
3. "Eikö siellä äidinkielentunnilla lotkauteta korvaa vähääkään opetukselle, vai missä mättää.. " Ootko ikinä miettiny, että ongelma saattaa olla myös opettajassa?- Häränpäinen
Miksi sinä nyt vedit herneen nenään Ärsyyntyneen kirjoituksesta? Jos sulla on äikkä kymppi ja osaat kirjoittaa (nähtävästi paremmin kuin suurin osa ikäluokastasi), niin eihän tuo em. kirjoitus sillon sua koske.
Ja kun kympin oppilaana varmasti ymmärrät milloin sanat pitää kirjoittaa yhteen, niin eikö yhtään ota päähän se ettei suuri suomalaisista sitä tajua, saati sitten välitä? Lisäksi etenkin yhdyssanavirheet sun muut voivat paitsi muuttaa koko aiheen sisällön, myös viedä helposti tekstiltä uskottavuuden. Kirjoittamaan pitää opetella vielä ensimmäisen luokan jälkeen, suomi on sentään oma kielemme. - Ärsyyntynyt
"mähän olen niin pieni ja tyhmä ja kokematon." Itsekritiikki on hyvää jollain mallilla, tosin noin pitkälle en suosittelisi menemään.
"Ja siinä meillä on itse herra/rouva täydellisyys. Ei ikinä minkäänlaista kirjoitusvirhettä, pilkut ja pisteetkin on aivan kohdallaan." Ja niinkö minä olen sanonut? Oh my god, miten nyt saan taottua JOKAISEN päähän että tämä yhdyssanakirjoitus oli (se niin kielletty) YLEISTYS.
"Ootko ikinä miettiny, että ongelma saattaa olla myös opettajassa?" Kyllä, olen myös miettinyt tätä, luulen kylläkin että opettajat eivät käy nuorisopalstalla tätä kirjoitusta, mutta voithan sinä tulostaa tämän ja näyttää MISTÄ asiasta muutama suomalainen on huolissaan. Ehkä he ottaisivat itsekin opikseen.
"Ikää taitaa olla... 12? Voi anteeks, oliko se 13?" Btw, tuohan osoittaakin kypsyytesi. En kyllä sitten itse ymmärrä sitä, että mikä MINUT tekee tässä asiassa lapselliseksi jos mainitsen "ääneen", mitä olen laittanut merkille nykysuomalaisten (nuorten) kirjoituksissa?
Ps. Sinä olisit voinut huoletta myös skipata tämän kirjoituksen, sillä kun kerran äidinkielesi on noinkin hyvä kuin 10, eihän tämä Sinua koske. - Snowangie
Ärsyyntynyt kirjoitti:
"mähän olen niin pieni ja tyhmä ja kokematon." Itsekritiikki on hyvää jollain mallilla, tosin noin pitkälle en suosittelisi menemään.
"Ja siinä meillä on itse herra/rouva täydellisyys. Ei ikinä minkäänlaista kirjoitusvirhettä, pilkut ja pisteetkin on aivan kohdallaan." Ja niinkö minä olen sanonut? Oh my god, miten nyt saan taottua JOKAISEN päähän että tämä yhdyssanakirjoitus oli (se niin kielletty) YLEISTYS.
"Ootko ikinä miettiny, että ongelma saattaa olla myös opettajassa?" Kyllä, olen myös miettinyt tätä, luulen kylläkin että opettajat eivät käy nuorisopalstalla tätä kirjoitusta, mutta voithan sinä tulostaa tämän ja näyttää MISTÄ asiasta muutama suomalainen on huolissaan. Ehkä he ottaisivat itsekin opikseen.
"Ikää taitaa olla... 12? Voi anteeks, oliko se 13?" Btw, tuohan osoittaakin kypsyytesi. En kyllä sitten itse ymmärrä sitä, että mikä MINUT tekee tässä asiassa lapselliseksi jos mainitsen "ääneen", mitä olen laittanut merkille nykysuomalaisten (nuorten) kirjoituksissa?
Ps. Sinä olisit voinut huoletta myös skipata tämän kirjoituksen, sillä kun kerran äidinkielesi on noinkin hyvä kuin 10, eihän tämä Sinua koske.Mä kiivastuin vähän liikaa. Anteeksi. Mä oon tuhottoman kiivasluontonen ihminen *nolo*. Mutta Ärsyyntynyt sanoi, että "Nuoret EIVÄT yksinkertaisesti OSAA!" tai vastaavaa. Ja mähän olen nuori, 16-vuotias, vai väitättekö? Näin ollen viesti siis koskee MYÖS mua. Ja mikään muu ei oo niin ärsyttävää kun tuo yleistäminen, jota kuulee joka paikassa. Papat ajelee yli koska "kattokaa, tuola menee teini, joka räkii joka paikkaan" ja kauppatädit ihnoaa koska "teinit varastelee". Onko kivaa? Ei tod.
Häränpäinen: Ei, mua ei häiritse muiden virheet. Mä annan niiden elää omaa elämäänsä. Jos teksti on ihan täysin ymmärrettämättömissä (huh, tuo oli kamala kirjottaa... meniköhän se edes oikein) niin se häiritsee, mutta jokainen varmasti miettii lauseen tarkoitusta. Sitähän varten ne aivot on että niillä jotain tehtäisiin. - Häränpäinen
Snowangie kirjoitti:
Mä kiivastuin vähän liikaa. Anteeksi. Mä oon tuhottoman kiivasluontonen ihminen *nolo*. Mutta Ärsyyntynyt sanoi, että "Nuoret EIVÄT yksinkertaisesti OSAA!" tai vastaavaa. Ja mähän olen nuori, 16-vuotias, vai väitättekö? Näin ollen viesti siis koskee MYÖS mua. Ja mikään muu ei oo niin ärsyttävää kun tuo yleistäminen, jota kuulee joka paikassa. Papat ajelee yli koska "kattokaa, tuola menee teini, joka räkii joka paikkaan" ja kauppatädit ihnoaa koska "teinit varastelee". Onko kivaa? Ei tod.
Häränpäinen: Ei, mua ei häiritse muiden virheet. Mä annan niiden elää omaa elämäänsä. Jos teksti on ihan täysin ymmärrettämättömissä (huh, tuo oli kamala kirjottaa... meniköhän se edes oikein) niin se häiritsee, mutta jokainen varmasti miettii lauseen tarkoitusta. Sitähän varten ne aivot on että niillä jotain tehtäisiin."mikään muu ei oo niin ärsyttävää kun tuo yleistäminen"
"Papat ajelee yli ... kauppatädit ihnoaa "
Mutta Snowangie, nythän sinä yleistät. Eivät kai _kaikki_ papat ja kauppatädit ole tuollaisia? Nojoo... vähän niin kuin vitsinä tämän nyt heitin, elähän suutu.
ymmärrettämättömissä... hmm... ymmärtämättömissä?
- explore
...joku vitun äikänope kun pitää kauheesti valittaa,jos joku ei "mukamas" osaa kirjottaa?!?!?!tää on netti!!!!!ei kenenkään tarvii kirjottaa niin ku on opetettu!ei me olla koulussa!ja vaikka jotkut oliskin koulussa ja kirjottas jotain juttuu,ei niiden tarvii kirjottaa "täydellisesti!"et säkään koulussa varmaan mikään parhaista parhain oppilas ollu!!!joten pidä turpas kiinni ja jos sua häiritsee,niin ei tarvitse lukee näitä juttuja!!!
- Ärsyyntynyt
"joten pidä turpas kiinni ja jos sua häiritsee,niin ei tarvitse lukee näitä juttuja!!!"
Eipä varmaan sinunkaan.. :D - Aber87
Se on aivan yksi ja sama, onko ammatiltaan äikänope, poliisi vaiko kenties siivooja. Suomen kieltä pitäisi osata näistä jokaisen, sillä kaikki he ovat suomalaisia tai vähintäänkin asuvat Suomessa.
Se on myös aivan yksi ja sama, olemmeko me koulussa vai netissä. Koulussa opetetaan oikeinkirjoituksen perussäännöt, jotta voisimme soveltaa niitä muualla elämässämme. Kuulut näemmä siihen samaan hällä väliä -kastiin, mihin valtaosa nuorisosta. Mitenpä on vaikka englannin tai matematiikan kanssa? Sama juttu, ethän sinä niitä koulussa tarvitse, vaan elämässä. Toisaalta kyllä matematiikkaa tai englantia sinun ei ole pakko käyttää, äidinkieltä on. Riippumatta siitä, mille alalle suuntaudut.
On hyvin ikävä lukea tekstiä, jossa ei ole välimerkkejä ja jossa huutomerkkejä ja kysymysmerkkejä käytetään miten sattuu eikä kappalejaosta tai yhdyssanoista ole tietoakaan.
Se lisää myös katu-uskottavuutta ja antaa sivistyneemmän kuvan ihmisestä, kun hän käyttää kieltä oikein ottaen myös lukijat huomioon (hmm, otitkohan itse..).
Kun katsot tämänkin forumin keskusteluita, niin hyvin suuri osa niistä on aiheeltaan paljon turhempia kuin tämä. Onhan kyseessä sentään kirjoittaminen, jota meistä jokainen joutuu elämässään tekemään ties miten paljon. - jasse
Aber87 kirjoitti:
Se on aivan yksi ja sama, onko ammatiltaan äikänope, poliisi vaiko kenties siivooja. Suomen kieltä pitäisi osata näistä jokaisen, sillä kaikki he ovat suomalaisia tai vähintäänkin asuvat Suomessa.
Se on myös aivan yksi ja sama, olemmeko me koulussa vai netissä. Koulussa opetetaan oikeinkirjoituksen perussäännöt, jotta voisimme soveltaa niitä muualla elämässämme. Kuulut näemmä siihen samaan hällä väliä -kastiin, mihin valtaosa nuorisosta. Mitenpä on vaikka englannin tai matematiikan kanssa? Sama juttu, ethän sinä niitä koulussa tarvitse, vaan elämässä. Toisaalta kyllä matematiikkaa tai englantia sinun ei ole pakko käyttää, äidinkieltä on. Riippumatta siitä, mille alalle suuntaudut.
On hyvin ikävä lukea tekstiä, jossa ei ole välimerkkejä ja jossa huutomerkkejä ja kysymysmerkkejä käytetään miten sattuu eikä kappalejaosta tai yhdyssanoista ole tietoakaan.
Se lisää myös katu-uskottavuutta ja antaa sivistyneemmän kuvan ihmisestä, kun hän käyttää kieltä oikein ottaen myös lukijat huomioon (hmm, otitkohan itse..).
Kun katsot tämänkin forumin keskusteluita, niin hyvin suuri osa niistä on aiheeltaan paljon turhempia kuin tämä. Onhan kyseessä sentään kirjoittaminen, jota meistä jokainen joutuu elämässään tekemään ties miten paljon.Luin juttusi vain puolihuolimattomasti, mutta siitä huolimatta täydelliseen kielenkäyttöön tottuneet silmäni särkyivät joutuessani lukemaan virheellistä tekstiäsi.
"Kuulut näemmä siihen samaan hällä väliä -kastiin, mihin valtaosa nuorisosta."
"On hyvin ikävä lukea tekstiä, jossa ei ole välimerkkejä ja jossa huutomerkkejä ja kysymysmerkkejä käytetään miten sattuu eikä kappalejaosta tai yhdyssanoista ole tietoakaan."
Kuten sanoit, "Se lisää myös katu-uskottavuutta ja antaa sivistyneemmän kuvan ihmisestä, kun hän käyttää kieltä oikein ottaen myös lukijat huomioon". Sopii kysyä vaihteeksi itseltäsi: "(hmm, otitkohan itse..)" - jasse
jasse kirjoitti:
Luin juttusi vain puolihuolimattomasti, mutta siitä huolimatta täydelliseen kielenkäyttöön tottuneet silmäni särkyivät joutuessani lukemaan virheellistä tekstiäsi.
"Kuulut näemmä siihen samaan hällä väliä -kastiin, mihin valtaosa nuorisosta."
"On hyvin ikävä lukea tekstiä, jossa ei ole välimerkkejä ja jossa huutomerkkejä ja kysymysmerkkejä käytetään miten sattuu eikä kappalejaosta tai yhdyssanoista ole tietoakaan."
Kuten sanoit, "Se lisää myös katu-uskottavuutta ja antaa sivistyneemmän kuvan ihmisestä, kun hän käyttää kieltä oikein ottaen myös lukijat huomioon". Sopii kysyä vaihteeksi itseltäsi: "(hmm, otitkohan itse..)"Kirjoitusvirheitä sisältävä tekstisi sai valitettavasti silmäni näkemään punaista, joten en huomannut viidennen lainausmerkin jälkeisen virkkeen alkavan isolla S-kirjaimella. Pahoittelen syvästi mahdollisesti aiheuttamaani mielipahaa.
- jasse
Aber87 kirjoitti:
Kun katsot tämänkin forumin keskusteluita, niin hyvin suuri osa niistä on aiheeltaan paljon turhempia kuin tämä. Onhan kyseessä sentään kirjoittaminen, jota meistä jokainen joutuu elämässään tekemään ties miten paljon.Mieltäni jäi kaivertamaan tällainen epätäsmällinen lausahdus: "antaa sivistyneemmän kuvan ihmisestä, kun hän käyttää kieltä oikein ottaen myös lukijat huomioon". Voisitko ystävällisesti ilmaista, ketä "häntä" tarkoitit? Tuollaisessa muodossahan ihminen ja hän viittaa kahteen eri asiaan.
- Aber87
jasse kirjoitti:
Mieltäni jäi kaivertamaan tällainen epätäsmällinen lausahdus: "antaa sivistyneemmän kuvan ihmisestä, kun hän käyttää kieltä oikein ottaen myös lukijat huomioon". Voisitko ystävällisesti ilmaista, ketä "häntä" tarkoitit? Tuollaisessa muodossahan ihminen ja hän viittaa kahteen eri asiaan.
Hmm, en kyllä tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta kyllä noin mielestäni voi sanoa. Eli ihmiseen (oli hän sitten kuka vain), voi viitata pronominilla hän. Jos olisin puhunut esimerkiksi koirasta, tuossa olisi "se".
- nipa
Aber87 kirjoitti:
Hmm, en kyllä tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta kyllä noin mielestäni voi sanoa. Eli ihmiseen (oli hän sitten kuka vain), voi viitata pronominilla hän. Jos olisin puhunut esimerkiksi koirasta, tuossa olisi "se".
Yhdyssanat ei oo mun erikoisalaani, mutta tää on oikein: "Kielen oikein käyttäminen lukijan huomioon ottaen antaa sivistyneemmän kuvan ihmisestä." Kuten Jasse sanoi, sun versios oli todellakin väärä. Kysy vaikka äikän opelta "äikäntunnilla", äläkä ainakaan valita muitten kirjotusvirheistä kun et ite tajua edes noin alkeellista asiaa!
- Ärsyyntynyt
... on nuorisolla pipo tiukalla, kun asiasta sanoo. Ihan niinkuin aina.
Mieleeni muistuu työharjoittelu ala-asteella. Kun oppilaille sanoi, että tunnilla ei puhuta vaan välitunnit ovat sitä varten, lensi keskisormea ja vitun haistattelua.
Samma wamma yläasteelaisilla. Kun opettaja pyytää olemaan hiljaa tai vaikka poistumaan luokasta jos opetus ei kiinnosta, ettei muita olisi häiritsemässä, niin heti se on "Vitun huora" tai "Mulkku äijä".
Ja tässä vielä painotan hernesopan nenään vetäneille, että kirjoituksessani EN YKSILÖLLISTÄ ketään tiettyä nuorta jolla sattuu äidinkieli olemaan 10 tai 5. Tämä oli YLEISTÄMINEN, vaikka sekihän on toki pannassa sillä aina riittää näitä "Älä yleistä, kyllä Minä osaan". Niin. Oma napahan se kaikkein kaunein.- Snowangie
Väität siis että kun opettaja pyytää olemaan luokkaa hiljaa lentelee keskisormet ja "Vitun kusipää leipäläpi umpeen"? Monessako koulussa oot sitten oiken ollu sijasena? Noin ei nimittän täälä oo. En oo kuullu yhdenkään käyttäytyvän noin kun pyydetään olemaan hiljaa. Joko totellaan tai ei. Että tässäkin tapauksessa, taitaa olla vika enemmän opettajassa kuin oppilaissa, kun ei saada kiinnostumaan. Meillä oli tasan 1 ope, jota ei kuunneltu. Tämä käyttäytyi idioottimaisesti! Laitto tanssimaan piirileikkejä, joka tunnilla lahjoi suklaalla ja karkilla, menimaahan makaamaan ja luki sanomalehtä. Hyvä, näytetään esimerkkiä kuinka tunnilla ollaan!
- Ärsyyntynyt
Snowangie kirjoitti:
Väität siis että kun opettaja pyytää olemaan luokkaa hiljaa lentelee keskisormet ja "Vitun kusipää leipäläpi umpeen"? Monessako koulussa oot sitten oiken ollu sijasena? Noin ei nimittän täälä oo. En oo kuullu yhdenkään käyttäytyvän noin kun pyydetään olemaan hiljaa. Joko totellaan tai ei. Että tässäkin tapauksessa, taitaa olla vika enemmän opettajassa kuin oppilaissa, kun ei saada kiinnostumaan. Meillä oli tasan 1 ope, jota ei kuunneltu. Tämä käyttäytyi idioottimaisesti! Laitto tanssimaan piirileikkejä, joka tunnilla lahjoi suklaalla ja karkilla, menimaahan makaamaan ja luki sanomalehtä. Hyvä, näytetään esimerkkiä kuinka tunnilla ollaan!
Vedetään sitten TEIDÄN koulu ja SINÄ ylitse.
Sovitaan että muualla sitten tapahtuu, kun kerran ei siellä.
Tämä mitä olen kirjoittanut on Minun yleiskäsitykseni aiheesta äidinkielen osaaminen ja luokkakäyttäytyminen.
Mutta asia lienee tullut selväksi. Lähettäkäämme kaikki oppilaat TEIDÄN kouluun, koska siellä näitä "huippuyksilöitä" näyttää olevan.
Eyes open, girl. - Snowangie
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Vedetään sitten TEIDÄN koulu ja SINÄ ylitse.
Sovitaan että muualla sitten tapahtuu, kun kerran ei siellä.
Tämä mitä olen kirjoittanut on Minun yleiskäsitykseni aiheesta äidinkielen osaaminen ja luokkakäyttäytyminen.
Mutta asia lienee tullut selväksi. Lähettäkäämme kaikki oppilaat TEIDÄN kouluun, koska siellä näitä "huippuyksilöitä" näyttää olevan.
Eyes open, girl.No, älähän nyt suutu kun mä jotain sanon. Niinhän sitä mullekki sanottiin.
Olkoot vain sun yleiskäsityksesi asiasta, sen mukaan yleistetään kaikki ja kaikki teinit on sitten huonoja äikässä. Eikä mun kouluni ja minä oo ainoita, kuten varmasti ITSEKKIN tiedät sen.
my eyes are open, what about yours?
- jasse
"Mikä nykyajan nuoria riivaa? Kun ei osata kirjoittaa sanoja yhteen?"
Kerrassaan loistavasti ilmaistu ajatus!
"Pahimpia näkemiäni ovat; Lappeen Ranta, jauhe liha, tuuli puku ja INTTER NETTI."
Puolipistettä ei voisi osuvammin käyttää!
"Eikö siellä äidinkielentunnilla lotkauteta korvaa vähääkään opetukselle, vai missä mättää.."
Pilkku ei voisi paremmassa kohdassa olla. Kysymys päättyy luonnollisesti pisteeseen, eikä vain yhteen vaan tietenkin kahteen.
"Nuoret EIVÄT näköjään OSAA!"
Onnetteluni, nimittäin kyseessä on ensimmäinen oikeasti kieliopillisesti oikein mennyt virkkeesi tässä keskustelussa.- jasse
Sinun viestejäsi lukiessani silmäni näkevät sinistä, joten toivon sinun voivan antaa anteeksi erehdykseni. Olihan myös aivan ensimmäinen lauseesi oikein. "Kun ei osata kirjoittaa sanoja yhteen?" sen sijaan on puhtaasti väärin.
- pauliina
miten tällaisesta voi tulla näin suuri haloo?? kyllä ne muakin sen verran ärsyttää että alkaa miettiin missä ois vika. ja mun mielestä ärsyyntynyt ei oo missää vaiheessa sanonu että se ite ois joku äikänope tai joku äikkänero! jos se vaan mainitsi asiasta niin kaikki on heti haukkumassa sitä... oottepa lapsellisia. kasvakaa.
- naomi
Sulla ei pitäis olla varaa valittaa, kun et itekään oo täydellinen. Sun tekstishän oikeen vilisee virheitä... Hyi että!
- Ärsyyntynyt
Kuka tässä on TÄYDELLISYYDESTÄ puhunu?
Voinhan toki sanoa sen, että en ole täydellinen mutta jos mainitsen yhdyssanavirheistä, onko se _NÄIN_ iso asia? Rauhoittukaa ja ottakaa opiksi NE, joita asia mahdollisesti koskee. "Äidinkieli 10" -ihmiset voivat olla rauhassa sillä he hallitsevat asian. - Naomi
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Kuka tässä on TÄYDELLISYYDESTÄ puhunu?
Voinhan toki sanoa sen, että en ole täydellinen mutta jos mainitsen yhdyssanavirheistä, onko se _NÄIN_ iso asia? Rauhoittukaa ja ottakaa opiksi NE, joita asia mahdollisesti koskee. "Äidinkieli 10" -ihmiset voivat olla rauhassa sillä he hallitsevat asian.Kuinka monta kertaa tää täytyy vääntää sulle rautalangasta?
""Äidinkieli 10" -ihmiset voivat olla rauhassa sillä he hallitsevat asian."
Tossakin oli virhe. Hitto vie, opettele kirjottamaan ennen kun valitat muitten virheistä. Sillä-sanan eteen kuuluu pilkku. Muutenkin teet jatkuvasti virheitä, joten opettele itse ne kirjotussäännöt tai lakkaa valittamasta muitten virheistä. - Ärsyyntynyt
Naomi kirjoitti:
Kuinka monta kertaa tää täytyy vääntää sulle rautalangasta?
""Äidinkieli 10" -ihmiset voivat olla rauhassa sillä he hallitsevat asian."
Tossakin oli virhe. Hitto vie, opettele kirjottamaan ennen kun valitat muitten virheistä. Sillä-sanan eteen kuuluu pilkku. Muutenkin teet jatkuvasti virheitä, joten opettele itse ne kirjotussäännöt tai lakkaa valittamasta muitten virheistä.HELVETTI, suoraan sanoen!
KENEN KIRJOITUSVIRHEISIIN OLEN PUUTTUNUT, JOS MAINITSEN _YHDYSSANAVIRHEISTÄ_? MITÄ OLEN MAININNUT K-I-R-J-O-I-T-U-S-V-I-R-H-E-I-S-T-Ä? (for example pilkut, pisteet, puolipisteet, heittomerkit..)
Mikä näitä ihmisiä riepoo, kun _yhdyssanavirheistä_ on kysymys, aletaan korjailemaan pilkkuja ja pisteitä. Herätkää. Ei kritiikki voi noin paljon sattua! - Opetaja
Ärsyyntynyt kirjoitti:
HELVETTI, suoraan sanoen!
KENEN KIRJOITUSVIRHEISIIN OLEN PUUTTUNUT, JOS MAINITSEN _YHDYSSANAVIRHEISTÄ_? MITÄ OLEN MAININNUT K-I-R-J-O-I-T-U-S-V-I-R-H-E-I-S-T-Ä? (for example pilkut, pisteet, puolipisteet, heittomerkit..)
Mikä näitä ihmisiä riepoo, kun _yhdyssanavirheistä_ on kysymys, aletaan korjailemaan pilkkuja ja pisteitä. Herätkää. Ei kritiikki voi noin paljon sattua!Ei kai vaan menny hermot, HÄ? Itehän valitit yhdyssanavirheistä ja nyt kirjoittelet itse virheellisesti ja tottakai vähättelet omia virheitäsi.
Mee takas sinne ekalle luokalle ja opettele itse kirjottamaan ennen kuin alat muiden virheistä valittamaan, TOLLO!!!!!
Siinä sitä on saatana taas olevinaan yksi itse täydellisyys...! Vaan kun et ole...ja piste!!!!! - hermostunut
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Mikä näitä ihmisiä riepoo, kun _yhdyssanavirheistä_ on kysymys, aletaan korjailemaan pilkkuja ja pisteitä. Herätkää. Ei kritiikki voi noin paljon sattua!Mitä ne yhdyssanavirheet sitten on ellei KIRJOITUSVIRHEITÄ??? Ota silmä käteesi ja katso, jos et peilistä nää omaa rumuuttas...
- Opetaja
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Mikä näitä ihmisiä riepoo, kun _yhdyssanavirheistä_ on kysymys, aletaan korjailemaan pilkkuja ja pisteitä. Herätkää. Ei kritiikki voi noin paljon sattua!Olinpas minä tahditon eilen, kun oikein nimittelemään aloin. Anteeksi! Se ei suinkaan ollut tarkoitukseni. Sitä se teettää, kun on juonut hiukan liikaa olutta ja alkaa sitten tänne kirjoittelemaan.
- joulupukki
Ja valittamallako asiat paranee? Tee kuten Jasse (jonka viestit rulettaa ^^) ja rupee korjaamaan muitten virheitä, jos oikeesti tahdot opin menevän perille. Varokin korjaamasta mitään väärin. Eli kuten joku jo sanoikin, ota kirja käteen ja ala opetella.
- HaBa
miten joku on jaksanut K-I-R-J-O-T-T-A-A tänne näin paljon kakkaa ;)) ei mittää tulin vaa sanomaan tän jutun :))
- Myös ärsyyntynyt
Joku vaivaa kyllä ihan selvästi nuoria, kun eivät osaa enää kirjoittaa. Kirjoitus on usein tällaista:
"moi!!!!!!!!!!!!!!!!!miten menee?????!!!!!!!!!!!!mul menee tosi hyvin!!!!!!!mix sä et oo soitellu?????mul o uudet lökäpöxyt ja oon niistä ilonen!!!!!!!!!!!mä olen kasvis syöjä, ja en syö liha ruokia!!!!!!!!!!vähänx mä oon ilonen,kun ei tarvi tappaa eläimii!!!!!!!!!!!!!!!!!mut mun aivot kärii siit kun en saa lihaa ruuvakseni!!!!!!!!!!!!!!mun kotareiten nimi on meren alainen talo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!oottexte samaa mieltä eläin tarhoista kun mä??????????????????????ne on mailman tymimpiä jutui!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!terveisin:mailman viisaain teini"
- Ärsyyntynyt
Lomalta tulin ja tällainen häly käynnissä.
Ihmettelen tässä vain, että ketä olen haukkunut jos asiasta mainitsin?
Haukkuminen käsitteenä on minulle yksilöllistämistä jotain henkilöä kohtaan, esim. "homo", "huora", "lehmä" ym.
Haukkuminen ei mielestäni (huom. MINUN mielestäni) ole sitä, että _mainitsen_ jos nykyajan nuoriso ei yhdyssanoja osaa.
Ilmeisesti täällä on paljon asianomaisia jos kirjoitukseni tuottaa tällaista sähäkkää. - Enkeli86
Eikä heillä TODELLAKAAN ole parempaakaan tekemistä, kuin ottaa nuoret silmätikuikseen ja haukkua pystyyn? Joo joo, kukaan ei ole täällä haukkunut nuoria pystyyn. VAIN nuorten kirjoitustaidon, joka on Ärsyyntyneen mielestä olematon. Jotkut eivät yksinkertaisesti osaa kirjoittaa sujuvasti ja sulavasti. En todellakaan tiedä osaatko edes sinä, kun noin nuorten kirjoittamista sätit.
Miettikääpä vähän: kännäävä ryhmä nuorisoa, jokaisella tupakat suussa. Mistä malli? Aikuisista, tottakai! Oletko ikinä kuullut roolimallista?
Herranjumala, eikö täällä saa MISSÄÄN olla rauhassa, ilman että joku tulee valittamaan joutavanpäiväisistä asioista. Kirjoitusvirheiden kitkeminen kuuluu opettajan työhön, ei todellakaan nettiin!!- Ärsyyntynyt
Hmm, missäköhän olet nähnyt rajoitteen, että yhdyssanavirheistä mainitseminen kuuluu ainoastaan koulumaailmaan, ei suinkaan internetiin?
Moni oppilas ja aikuisopiskelijakin hakee infoa esitelmiin internetistä ja mielestäni oikeinkirjoitus on suotavaa esimerkiksi näissä tapauksissa.
Mutta eihän tähänkään keskusteluaiheeseen ole pakko ottaa kantaa jos _niin_ ärsyttää :) En ole ollut korjaamassa muista kirjoituksista yhdyssanavirheitä, olen niiden antanut olla ja koonnut asian tänne. Ja vieläpä KETÄÄN yksityisesti sättimättä. - Enkeli86
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Hmm, missäköhän olet nähnyt rajoitteen, että yhdyssanavirheistä mainitseminen kuuluu ainoastaan koulumaailmaan, ei suinkaan internetiin?
Moni oppilas ja aikuisopiskelijakin hakee infoa esitelmiin internetistä ja mielestäni oikeinkirjoitus on suotavaa esimerkiksi näissä tapauksissa.
Mutta eihän tähänkään keskusteluaiheeseen ole pakko ottaa kantaa jos _niin_ ärsyttää :) En ole ollut korjaamassa muista kirjoituksista yhdyssanavirheitä, olen niiden antanut olla ja koonnut asian tänne. Ja vieläpä KETÄÄN yksityisesti sättimättä.Tähän topiciin ei siis ole pakko ottaa kantaa "jos niin ärsyttää". Tiedätkö, tästä asiasta voi myös olla piittaamatta, "jos niin ärsyttää", herra/rovua Ärsyyntynyt. Ehkäpä vain keskittyisit koulimaan omia opettajantaitojasi, koska täällä internetissä kukaan ei niitä kuuntele.
Netissä käy PALJON alle 10-vuotiasta väkeä, heidänkin siis pitäisi osata kunnolla kirjoittaa, ovathan he käyneet koulua! Wau, peräti 3 vuotta!
Ja vielä: Jokaisella ihmisellä pitäisi olla niin hyvät aivot, että osaavat niitä vähän käyttää. Kaikkea ei saa kopioida suoraan netistä paperille, pitää osata soveltaa. Pitää myös osata hakea lauseen perimmäinen tarkoitus, jos se ei ole täysin selvä. Eikö teistä todella ole tähän, kun pitää niin pieniin yksityiskohtiin kuin oikeinkirjoitukseen takertua? Ja vieläpä yhdyssanavirheisiin, kaikkein pienin virhe joka oikeinkirjoituksessa saattaa olla!
Niinpä, "ketään yksityisesti sättimättä". Sen sijasta sätit kaikkia.
- heksa
Eikö sua yhtään ärsytä se, kun jotkut nuoret ei osaa käyttää välimerkkejä? Mua ainakin ärsyttää. Eniten mua kuitenkin ärsyttää tollanen tekopyhyys... Valitetaan yhdyssanoista, vaikkei ite osata edes pilkkuja käyttää. Oletkohan itsekin nukkunut äikän tunneilla vai missä mättää?
- heksa
Eikö sua yhtään ärsytä se, kun jotkut nuoret ei osaa käyttää välimerkkejä? Mua ainakin ärsyttää. Eniten mua kuitenkin ärsyttää tollanen tekopyhyys... Valitetaan yhdyssanoista, vaikkei ite osata edes pilkkuja käyttää. Oletkohan itsekin nukkunut äikän tunneilla vai missä mättää?
- Ärsyyntynyt
Jos sanon, että minua häiritsevät yhdyssanavirheet, minua nimenomaan häiritsevät YHDYSSANAVIRHEET.
En ole sanonut, että minua häiritsee pilkkujen, pisteiden ja huutomerkkien ym. käyttö. Minua häiritsee YHDYSSANAVIRHEET.
That's the point. - erkki
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Jos sanon, että minua häiritsevät yhdyssanavirheet, minua nimenomaan häiritsevät YHDYSSANAVIRHEET.
En ole sanonut, että minua häiritsee pilkkujen, pisteiden ja huutomerkkien ym. käyttö. Minua häiritsee YHDYSSANAVIRHEET.
That's the point.Ja jos tollanen yhden pienen asian laittaminen kokonaisuuden edelle on jonkun mielestä kaksnaamasta, on kai meillä muilla oikeus kertoa se? Sitä paitsi ei kai äikässä opeteta pelkkiä yhdyssanoja? Kyllä se sun väitteesi äikän tunneilla nukkumisesta pätee siis muihinkin asioihin eli myös suhun ja sun virheisiisi.
- harri
sä oolet kirjatanu ton otsikonvääri siin pitäsolla yhddyssanvvrhet eikä yhys sana virhet sä kirjott väärn ahhahahah mä oonqi fixumpi kui ketä muu koska mun etu nimi on harri!!!
- (Ex?)-Ärsyyntynyt
... että tämän keskustelun avauksen ja siihen vastaamisien takia minun IP:ni jäljitettiin enkä voi enää kirjoittaa Suomi24 -palstalle?
En kirjoita nyt kotoa.
Ompa muuten outoa, mikäli näin on. - Anonyymi
Kyläkaupan ikkunassa "Mansi-ja mustikoita😀
- Anonyymi
Mikä sua vaivaa et osaa ite edes kirjoittaaXD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin304277Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee302217Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141750Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71608- 831446
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1391296- 641096
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101004Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa220984Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70971