Kuulolaite

PR 10

Sain viime viikolla elämäni ensimmäisen kuulolaitteen. Tosi mahtava kapine, kaikki kuuluu selkeästi ja ymmärrettävästi, ei tarvitse enää koko ajan sanoa että mitä. Kaikki vaan kuuluu ihan lunollisella tavalla ja niin kauan kuin laite on korvassa niin tinnituksesta ei ole tietoakaan, laite maskeeraa tinnituksen tosi tehokkaasti.

37

20683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle.

Onnittelut,että olet tyytyväinen laitteeseesi.Onko tavallinen korvantausta dikitaalikoje.Onko sinun tinnitus lievä vai minkä asteinen kun kerrot,että laite tehokkaasti maskeeraa tinnin.Itselläni on dikidaalinen korvantausta kone mutta vaikeinasteisin ei ole tinni vaan huuto,meteli yli kaiken ,ei saa puheesta laitteenkaan avulla selvää.Tosi kiusallinen.

• otoskleroosi

Onnittelen myös laitteesi johdosta. Itse sain joulukuussa elämäni ensimmäisen korvantausta digitaakikojeen. Tyytyväinen olen itsekin siihen, että kuulen paremmmin. On vielä tilanteita joissa ei kuule aivan hyvin, kuten kokoukset ja muut tilanteet, joissa on paljon väkeä ja tautamelua. Kuitenkin huomaan niissäkin, että ei tarvitse olla niin skarppina kuin ennen. Aiemmin piti kaikki tarkkaavaisuutensa pistää kuulemiseen ja se tuntui äärimmäisen raskaalta olla koko ajan skarppina. Kuun lopulla on eka kontrolli. Ainoa, että en huomaa mitään eroa ykkös ja kakkos äänivaihtoehdon välillä. Olisikohan säädetty liian lähelle samaa kuuluvuustasoa? Kojeesta puuttuu vielä indikaatiosilmukkaohjelma. Se pitäisi muistaa pyytää. Nyt en kyllä luopuisi laitteestani, hyvä keksintö. Minulla ei ole tinnitusta. Kannattaa huomioida häiriöt ja ongelmat, niin kontollissa voi mainita niistä ja pyytää hieman hienosäätöä laitteeseen.

• PR 10
        otoskleroosi kirjoitti:

Onnittelen myös laitteesi johdosta. Itse sain joulukuussa elämäni ensimmäisen korvantausta digitaakikojeen. Tyytyväinen olen itsekin siihen, että kuulen paremmmin. On vielä tilanteita joissa ei kuule aivan hyvin, kuten kokoukset ja muut tilanteet, joissa on paljon väkeä ja tautamelua. Kuitenkin huomaan niissäkin, että ei tarvitse olla niin skarppina kuin ennen. Aiemmin piti kaikki tarkkaavaisuutensa pistää kuulemiseen ja se tuntui äärimmäisen raskaalta olla koko ajan skarppina. Kuun lopulla on eka kontrolli. Ainoa, että en huomaa mitään eroa ykkös ja kakkos äänivaihtoehdon välillä. Olisikohan säädetty liian lähelle samaa kuuluvuustasoa? Kojeesta puuttuu vielä indikaatiosilmukkaohjelma. Se pitäisi muistaa pyytää. Nyt en kyllä luopuisi laitteestani, hyvä keksintö. Minulla ei ole tinnitusta. Kannattaa huomioida häiriöt ja ongelmat, niin kontollissa voi mainita niistä ja pyytää hieman hienosäätöä laitteeseen.

Minullakin korvantaustakoje, digitaalinen. Tässä laitteessa ei ole mitään säätämii vaan koje valitsee itse tilanteen mukaan tarvittavan kuunteluohjelman. Pieni ja näppärä, luin jostain että tää malli on maailman pienin ja kevein korvantaustakoje, paino muistaakseni vaan 1,7 grammaa. Mutta neljän vuorokauden kokemuksella uskallan väittää että tästä en luovu, kyllä elämä on niin paljon rikkaampi kun kuulee hyvin.

• otoskleroosi
        PR 10 kirjoitti:

Minullakin korvantaustakoje, digitaalinen. Tässä laitteessa ei ole mitään säätämii vaan koje valitsee itse tilanteen mukaan tarvittavan kuunteluohjelman. Pieni ja näppärä, luin jostain että tää malli on maailman pienin ja kevein korvantaustakoje, paino muistaakseni vaan 1,7 grammaa. Mutta neljän vuorokauden kokemuksella uskallan väittää että tästä en luovu, kyllä elämä on niin paljon rikkaampi kun kuulee hyvin.

Tarkoitin tuota ohjelman valintaa tilanneohjelmavalitsimen avulla eli korvantaustaosassa on pieni nappi, jolla voi valita kahdesta ohjelmasta sopivimman. Ohjelmat on kuulokeskuksessa ajettu laitteeseen tietokoneen avulla. Noilla kahdella ohjelmalla ei vaan ole mitään eroa omasta mielestäni. Onkohan sinulla sellainen laite jota minullekin näytettiin, mutta sanottiin ettei teho riitä sellaiseen kuulokäyräni mukaan. Korvan sisäinen laite taas ei soveltunut minulle anatomisesti pienen korvani takia. Sanoivat, ettei sinne mitään niin isoa laitetta mahdu johon pitäisi sopia vielä patteri ja ohjelmatkin sisälle.

• PR 10
        otoskleroosi kirjoitti:

Tarkoitin tuota ohjelman valintaa tilanneohjelmavalitsimen avulla eli korvantaustaosassa on pieni nappi, jolla voi valita kahdesta ohjelmasta sopivimman. Ohjelmat on kuulokeskuksessa ajettu laitteeseen tietokoneen avulla. Noilla kahdella ohjelmalla ei vaan ole mitään eroa omasta mielestäni. Onkohan sinulla sellainen laite jota minullekin näytettiin, mutta sanottiin ettei teho riitä sellaiseen kuulokäyräni mukaan. Korvan sisäinen laite taas ei soveltunut minulle anatomisesti pienen korvani takia. Sanoivat, ettei sinne mitään niin isoa laitetta mahdu johon pitäisi sopia vielä patteri ja ohjelmatkin sisälle.

Ilmeisesti juuri sellainen mikä sinulle näytettiin, koska minulla onneksi vielä suhteellisen lievä alenema. Tänään ensimmäistä kertaa käytin sitä töissä, edelleenkin vain positiivista sanottavaa :-)

• ekakertalainen
        PR 10 kirjoitti:

Tutustelen netissä kuulokojeiden maailmaan, todella uusi asia. työssä olen ja alentunut kuulo haittaa jo liikaa. Mulle esiteltiin keskussairaalassa tasan 2 mallia, mielestäni tosi perinteisiä. Mikä tämä ihan kevyt ja pieni digitaalinen malli on, oletko ostanut itse vai saanut sairaalasta. Korvantauskonetta suositeltiin.
        Onko kenelläkään kokemusta Delta-laitteesta, jota netissä mainostetaan ja yksityiset asemat myyvät ?
        kiitos kaikista tiedoista, outo olo kun tietää saavansa kuulolaitteen. Ollut ihana lukea hyvistä ja helpottaneista kokemuksista.

• Tapu

Mukava kuulla että olet tyytyväinen kojeeseesi. Itselläni on ollut laitteet jo 30 vuotta muuten koskaan ole löytänyt "täydellisiä". Viimeksi kokeilun lähes vuoden ajan erilaisia uusia tuotteita, kunnes päädyin kompromissiratkaisuun. Minulla on kuulokäyrä joka keskifrekvensseissä putoaa jyrkästi 60-70 db. Nykyinen laite on Oticon Gaia, se toimii aika hyvin mutta on rasittava pitää jatkuvasti.

• lla

korvakäyt.koje tahtoo kutittaa ,ilmeis, vähän hikoilee,on siinä kylläkin se ilmareikä.kyllä kattelin ,tuossa parivuotta sitten kuulok. seinillä kojeitten kuvia ,se joka tulisi kokonaan k-käytävään oli mulle liian tehoton ,niin sanoivat,kyllä pitää säätää jatkuvasti,kerran pari 2vuodessa kun kuulo muuttuu heikommaksinoita korv,tausta kojeita,-ki

• minulla samoin
        lla kirjoitti:

korvakäyt.koje tahtoo kutittaa ,ilmeis, vähän hikoilee,on siinä kylläkin se ilmareikä.kyllä kattelin ,tuossa parivuotta sitten kuulok. seinillä kojeitten kuvia ,se joka tulisi kokonaan k-käytävään oli mulle liian tehoton ,niin sanoivat,kyllä pitää säätää jatkuvasti,kerran pari 2vuodessa kun kuulo muuttuu heikommaksinoita korv,tausta kojeita,-ki

kutittaa ja erittää kun kuulolaitetta pitää,yksi syy on se, koska laitehhan on tavallaan muovia ja minä olen sille allerginen.Joskus on niin kipeä korvakäytävän suu ettei laitetta voi kertakaikkiaan pitää.

• Kuuloton

hienosta laitteesta joka vielä peittää tinnituksen. Itse minulla vaikea asteinen kuulovamma ja kova tinnitus. Kuulolaitteen avulla kuulen huulioluvun kautta paremmin mitä puhutaan kuin pelkän huulioluvun kera. Siksi kysyn mistä sait kojeen? Minulla on yli 10 v. vanha koje ja korvakpl johto ei pysy siinä sisällä. En voi pitää sitä kun se vielä kaiken kukkuraksi vinkkuu. Kanssakäymiset ovat jääneet kun en jaksa alati seurata tarkoin huulilta lukua.

• fiefor

Hei, otapa yhteyttä vaikkapa Kuulonhuoltoliittoon neuvontapuhelimeen, niin saat lisätietoa.

Jokaisessa sairaanhoitopiirissä on Keskussairaalassa Kuulokeskus, joka hoitaa kuulovammaisia ja huonokuuloisia. Vähintään noin viiden vuoden välein kannattaa käydä tsekkauttamassa kuuloa ja tarkistuttaa ja vaihtaa kojeet. Korvakappaleesi on ilmeisesti käynyt pieneksi (korva venyy) ja siksi on vinkunaa.

• Uusi käyttäjä

Heips!

Mulla on ollut nyt käytössäni molemmissa korvissa
      kolme päivää korvantausta kojeet , ja en lopeta
      ihmimistä , koska on tosi hienoa taas kuulla
      mitä muut puhuu:)
      Ollaan tyytyväisiä uuteen asiaan ja nautitaan äänistä!

• PR 10

Tänään taas huomasin miten paljon apua tästä laitteesta on kun olin eräässä kokouksessa, kuulin kaiken mitä siellä sanottiin eikä tarvinnut arvailla ja tehdä omia johtopäätöksiä. :-)

• vain

sain ensimmäisen kuulolaitteeli 10v.sitten, arvaa olenko pitänyt? Kasvattanut hiuksia korvien päälle ja elänyt sen "mitä"-sanan kanssa. Korvat soi jatkuvasti, eli joskus olen laskenut pari kymmentä eri ääntä ennenkuin nukahdan. Pelkään sitä asiaa, kuinka nykyinen aviomieheni ymmärtää tinnituksen ja kuulonalentuman? Tähän asti peittänyt monella asialla eli "ai, sori, mistä puhuitkaan?" tai "mietiskelin omiani" tms. Hirveän vaikea myöntää; kuulen huonosti. Helpompaa olisi sanoa; "näen huonosti!" Kahdehdin sinua, olet itsevarma, luotat apuvälineisiin. Kumpa joskus olisin sinä!

• otoskleroosi

Nykyään kuulolaite ei ole sen kummallisempi apuvälinen kuin silmälasit. Uudet kuulokojeetkin ovat paljon kehittyneet ja jopa huomaamattomammat kuin ne vanhat. Itsekin mietin tuota kuulokojeen näkyvyyttä ja miten siihen suhtaudutaan. Harva on edes huomannut, että minulla on kuulokoje ja olen yrittänyt jopa mainostaa sitä, että osaavat puhua hieman selvemmin tietäen huonokuuloisuuteni. Ei huonokuuloisuutta kannata hävetä. Saat laitteella paljon laatua elämääsi. Rehellisyys on suhteen perusta ja siinä näet kestääkö rakkaus. Jos ei kestäisi, niin ei hän ehkä ole rakkautesi arvoinen sitten. Sanopa vaikka: "Pitäisiköhän käydä lääkärissä, uskon että kuulossani on jotain vikaa?"

• Uusi käyttäjä
        otoskleroosi kirjoitti:

Nykyään kuulolaite ei ole sen kummallisempi apuvälinen kuin silmälasit. Uudet kuulokojeetkin ovat paljon kehittyneet ja jopa huomaamattomammat kuin ne vanhat. Itsekin mietin tuota kuulokojeen näkyvyyttä ja miten siihen suhtaudutaan. Harva on edes huomannut, että minulla on kuulokoje ja olen yrittänyt jopa mainostaa sitä, että osaavat puhua hieman selvemmin tietäen huonokuuloisuuteni. Ei huonokuuloisuutta kannata hävetä. Saat laitteella paljon laatua elämääsi. Rehellisyys on suhteen perusta ja siinä näet kestääkö rakkaus. Jos ei kestäisi, niin ei hän ehkä ole rakkautesi arvoinen sitten. Sanopa vaikka: "Pitäisiköhän käydä lääkärissä, uskon että kuulossani on jotain vikaa?"

Voisin tässä kertoa , että itselläni aivan
        uusi suhde alkanut , sekä myös kuulolaitteeseen
        totuttelu.
        Jo ekoista hetkistä asti oli selkeesti kerrottava
        asiasta , ja sain hänet myös mukaani kuulokeskukseen.Onpahan myös ystävilleen sanonut asiasta, että jutelkaas kovemmin.
        Ei todellisessa suhteessa tarvitse mitään salata
        enkä tule myöskään häpeemään kuulokojeitani , sillä sehän on vain minun elämääni tehty helpottamaan.Nyt nokka pystyyn ja kertomaan , että jo taas kuuluu:)Iloista kevättä ja linnunlaulun kuulemisia.

• PR 10
        Uusi käyttäjä kirjoitti:

Voisin tässä kertoa , että itselläni aivan
        uusi suhde alkanut , sekä myös kuulolaitteeseen
        totuttelu.
        Jo ekoista hetkistä asti oli selkeesti kerrottava
        asiasta , ja sain hänet myös mukaani kuulokeskukseen.Onpahan myös ystävilleen sanonut asiasta, että jutelkaas kovemmin.
        Ei todellisessa suhteessa tarvitse mitään salata
        enkä tule myöskään häpeemään kuulokojeitani , sillä sehän on vain minun elämääni tehty helpottamaan.Nyt nokka pystyyn ja kertomaan , että jo taas kuuluu:)Iloista kevättä ja linnunlaulun kuulemisia.

Kotona muu perhe on tosi tyytyväinen tähän laitteeseen, eivät enää tarvitse toistella sanomisiaan eikä telkkaria tarvitse huudattaa kuten ennen vanhaa, kyllä elämä kohentui aivan selvästi tämän kojeen myötä

• Uusi käyttäjä
        PR 10 kirjoitti:

Kotona muu perhe on tosi tyytyväinen tähän laitteeseen, eivät enää tarvitse toistella sanomisiaan eikä telkkaria tarvitse huudattaa kuten ennen vanhaa, kyllä elämä kohentui aivan selvästi tämän kojeen myötä

Samaa sanoi munkin kihlattu , sekä huomautti etten enää huuda.Nyt jopa kuulen television paremmin kun hän.
        Mulla molemmissa korvissa , joskin se on hiukan
        totuttelua vaativaa.

• otoskleroosi
        Uusi käyttäjä kirjoitti:

Samaa sanoi munkin kihlattu , sekä huomautti etten enää huuda.Nyt jopa kuulen television paremmin kun hän.
        Mulla molemmissa korvissa , joskin se on hiukan
        totuttelua vaativaa.

Huomenna menen kolmen kuukauden käytettyäni ensimmäiseen kojekokeiluun. Katsotaan trimmataanko laitetta vielä ja muuttuuko äänet entisestään. Laitteesta puuttuu vielä tuo indikaatiosilmukkaohjelma, jospa sen siihen saisin. Kyllä on kivaa odottaa kevättä ja linnunlaulua. Jännittyneenä mietin mitähän se heinäsirkka sirittää, kun en ole ainakaan aimemmin sen ääntä kuullut.

• Uusi käyttäjä
        otoskleroosi kirjoitti:

Huomenna menen kolmen kuukauden käytettyäni ensimmäiseen kojekokeiluun. Katsotaan trimmataanko laitetta vielä ja muuttuuko äänet entisestään. Laitteesta puuttuu vielä tuo indikaatiosilmukkaohjelma, jospa sen siihen saisin. Kyllä on kivaa odottaa kevättä ja linnunlaulua. Jännittyneenä mietin mitähän se heinäsirkka sirittää, kun en ole ainakaan aimemmin sen ääntä kuullut.

Mulla käytössä Phonak kuukolaitteet , joissa tuo
        ohjelma on.En kylläkään voi viellä viikon käytön jälkeen sanoa miten se sitten käytännössä toimii.
        Laitteitteni pitäisi olla jotkut ihan uudet mallit
        ja niihin se asennettiin heti.Mutta viikko kohta täys ja se on ihan liian vähän kommentoimaan , mutta nyt ainakin puheen kuulen:).

• PR 10
        otoskleroosi kirjoitti:

Kerro miten kontrollissa kävi :-)

• otoskleroosi
        PR 10 kirjoitti:

Kerro miten kontrollissa kävi :-)

Laitteeseen ei tehty mitään muutoksia. Mainitsin etten erota näiden kahden ohjelman eroja. Niillä kuulema on hieman eroa, mutta ehkä sen sitten ajan kanssa huomaa. Laitteeseen laitettiin indikaatiosilmukkaohjelma. Ostin lisää pattereita ja pätkän silikoniletkua. Kehuin, että laitteesta olen saanut laatua elämään. Jatkossa sitten voin vain ottaa yhteyttä kuulokeskukseen jos tulee ongelmia tai laitteeseen tulee joku vika. Sain ajan puheterapeutille, jonka kanssa voin keskustella ja miettiä jospa tarvitsisi opetella huulilta lukua. Nyt kirjoitettiin laitteen luovutuspaperi kun se on todettu sopivaksi minulle:-)

• Kuuloton

mistä hommasit laitteen. Kysyin aikaisemmin mistä sait laitteen vai maksoitko itse ja mitä se maksoi. Etkö halua suoda minullekin sitä iloa.

• !!!

HYKS, kuulokeskus

• otoskleroosi
        !!! kirjoitti:

HYKS, kuulokeskus

Minunkin laite on HYKS Kuulokeskuksen kautta saatu ja siellä kävin myös kontrollissa.

• Uusi käyttäjä
        otoskleroosi kirjoitti:

Minunkin laite on HYKS Kuulokeskuksen kautta saatu ja siellä kävin myös kontrollissa.

Itse otin tk:lle yhteyttä ja sieltä lähetteellä keskussairaalan kuukokeskukseen.Ensin kävin TYK:sissä ja muuton takia sitten OUS:sissa ja sieltä sain kojeen.Kehoyyaisinkin menemään terkkariin ja juttelemaan asiasta.

• Ida
        Uusi käyttäjä kirjoitti:

Itse otin tk:lle yhteyttä ja sieltä lähetteellä keskussairaalan kuukokeskukseen.Ensin kävin TYK:sissä ja muuton takia sitten OUS:sissa ja sieltä sain kojeen.Kehoyyaisinkin menemään terkkariin ja juttelemaan asiasta.

Saako kuulokojeen ilmaiseksi, vai joutuuko maksamaan, ja kuinka paljon?
        Jos nyt menen terkkariin, ja saan sieltä lähetteen HYK:sin kuulokeskukseen, niin kauanko kestää about, että saan kojeen? Kuulo on mennyt tosi huonoksi, ja sosiaalinen kanssakäyminen on jäänyt vähiin sen vuoksi.

• PR 10
        Ida kirjoitti:

Saako kuulokojeen ilmaiseksi, vai joutuuko maksamaan, ja kuinka paljon?
        Jos nyt menen terkkariin, ja saan sieltä lähetteen HYK:sin kuulokeskukseen, niin kauanko kestää about, että saan kojeen? Kuulo on mennyt tosi huonoksi, ja sosiaalinen kanssakäyminen on jäänyt vähiin sen vuoksi.

Minulla kesti noin kuusi kuukautta ennenkuin sain kojeen, mutta sen aikaa kannatti kyllä odottaa. Koje kuulokeskuksesta oli minulle ilmainen.

• fiefor
        PR 10 kirjoitti:

Minulla kesti noin kuusi kuukautta ennenkuin sain kojeen, mutta sen aikaa kannatti kyllä odottaa. Koje kuulokeskuksesta oli minulle ilmainen.

Kuudesta kuukaudesta kolmeen vuoteen on joutunut odottamaan HUSin kuulokeskukseen. Nyt ovat ostaneet ulkoisia palveluja, joten pääsee nopeammin. Itse hoitavat työikäisiä ja lapsia - vanhuksia siirretään muualle.

Jos teillä on hikoilevat korvat, jonka takia kojeet menevät usein mykäksi, niin ottakaa ihmeessä tämä asia pontevasti esille Kuulokeskuksessa. Minä sain uudet käytäväkojeet, jotka vinkuivat hirveästi. Menin maahantuojalle niitä korjauttamaan. Siellä kävi sattumalta ilmi, että ON OLEMASSA UUSI KOJETYYPPI, jossa on superiso tuuletus. Sainkin sitten sellaiset ja niitä on paljon parempi pitää - eivät vingu ja korvat tuulettuvat!

• olikin
        fiefor kirjoitti:

Kuudesta kuukaudesta kolmeen vuoteen on joutunut odottamaan HUSin kuulokeskukseen. Nyt ovat ostaneet ulkoisia palveluja, joten pääsee nopeammin. Itse hoitavat työikäisiä ja lapsia - vanhuksia siirretään muualle.

Jos teillä on hikoilevat korvat, jonka takia kojeet menevät usein mykäksi, niin ottakaa ihmeessä tämä asia pontevasti esille Kuulokeskuksessa. Minä sain uudet käytäväkojeet, jotka vinkuivat hirveästi. Menin maahantuojalle niitä korjauttamaan. Siellä kävi sattumalta ilmi, että ON OLEMASSA UUSI KOJETYYPPI, jossa on superiso tuuletus. Sainkin sitten sellaiset ja niitä on paljon parempi pitää - eivät vingu ja korvat tuulettuvat!

hyvä viesti ,kiitoksia

• onnittelen

Todella mukavaa, itsellä on ollut jo yli kolmekymmentä vuotta laite korvassa. Vasta viime kesänä sain digitaalisen kojeen. Ja kaikki nämä olen itse kustantanut, koska alunperin kouluaikana oli diagnoosi "pärjännee ilman laitetta". No en pärjänny, menin itse liikkeeseen ja ostaa paukautin suoraan eka kojeen...toimihan se.Seuraavan sain sitten terv.keskuksen kautta, oli huono ei-digikoje ja jota manguttiin jo vuoden päästä takaisin viestillä "ellet käytä. palauta, joku voi tarvita sitä!". Hankin taas itse uuden...toimi muutaman vuoden, näin meni vuodet
      ja vuosikymmenet. Mennä kesänä sitten, luin täältä netistä uusista digikojeista ja eikun ostamaan yksityiskautta(Mehiläinen) taas kojetta, koska sen saa sieltä heti eikä viidestoista päivä. Nyt se on ollut kohta vuoden ja täytyy sanoa, että kyllä kehitys on kehittynyt ;-). Se vaan, että niillä vanhoilla ei-digikojeilla sain aikaiseksi tinnituksen, kun pidin melussakin sitä laitetta. Nyt ollaan "kultaisessa keski-iässä" ja korvat soi, toinen hurisee ja toinen on kappas vaan vaihteeksi melko hiljaa...
      Mutta etiäppäin mennään ja pahemminkin vois olla.
      Kevät tulee ja kesä! Tsemppiä!

• sullon vauhtia

kuin maksoi nyt ne viimeksi,(jaa saako täällä sanoakkaan)

• varaa oma nimimerkki
        sullon vauhtia kirjoitti:

kuin maksoi nyt ne viimeksi,(jaa saako täällä sanoakkaan)

vauhtia on ollut...
        Maksoihan se kaikkineen matkoineen puolitoista tuhatta euroa, siihen vielä korvakappale, mutta kyllä oli hintansa väärti. Tehtiin vielä toiseenkin korvaan korvakappale, mutta tuo tinnitus, joka on siis tuossa samassa korvassa kuin koje, ei antanutkaan vaihtaa korvaa. Käskihän se vaihtaa ja pikkuhiljaa opetella, vaan ei tuota ole oikein oppinut vaihteleen.
        Just olin hammasrempassa ja ei ruvennut ottamaan amalgaameja pois vaikka kuinka olis rutissu.

• amalgaamia
        varaa oma nimimerkki kirjoitti:

vauhtia on ollut...
        Maksoihan se kaikkineen matkoineen puolitoista tuhatta euroa, siihen vielä korvakappale, mutta kyllä oli hintansa väärti. Tehtiin vielä toiseenkin korvaan korvakappale, mutta tuo tinnitus, joka on siis tuossa samassa korvassa kuin koje, ei antanutkaan vaihtaa korvaa. Käskihän se vaihtaa ja pikkuhiljaa opetella, vaan ei tuota ole oikein oppinut vaihteleen.
        Just olin hammasrempassa ja ei ruvennut ottamaan amalgaameja pois vaikka kuinka olis rutissu.

oon suunnitellut otettavaksi,mut taasen tuli ,kuin sanot, uutta ja aiemminkin oon kuullut etteivät oikein ala millekkään poisotto asiassa ,pitäs saada mitautettavan kehon myrkyt et onko elohopeaa kertynyt,vaan kun ee oikein tiijjä kehen ottais yhteyttä .kki

• varaa oma nimimerkki
        amalgaamia kirjoitti:

oon suunnitellut otettavaksi,mut taasen tuli ,kuin sanot, uutta ja aiemminkin oon kuullut etteivät oikein ala millekkään poisotto asiassa ,pitäs saada mitautettavan kehon myrkyt et onko elohopeaa kertynyt,vaan kun ee oikein tiijjä kehen ottais yhteyttä .kki

kehotuksia mennä ns. biohammaslääkärille, mutta kun ollaan täältä napapiirin paremmalta puolelta ;-)...
        niin eihän niitä täällä ole kuin jossain läänin pääkaupungissa ja sinnekki on matkaa usiampi poronkusema. Nämä biohammaslääkärit kyllä ottaa amalgaamit pois. Velipoika otatti kaikki. Mutta enpä tiä onko ollu mitään vaikutusta. Hälläkin on ollut epämääräisiä iho-oireita ja ns.pehmytkudososareumaa...
        Meni vähän off-topicin mutta jos amalgaamit on ehjät ne kannattaa jättää suuhun näin sano mun lekuri.Mulla ne on olleet jo vuoskymmeniä. Osa on murennu ajan hampaan kanssa, osa on pysynyt paikallaan. Nyt tuli suu täyteen muovia ja pahimmat risat vedettiin veks! Jäljelle jäi vielä suurin osa entisistä.
        Sen mun hammastarinan voi lukea tuolta hammaspuolelta nimimerkki "mese".

• mieleeni
        varaa oma nimimerkki kirjoitti:

kehotuksia mennä ns. biohammaslääkärille, mutta kun ollaan täältä napapiirin paremmalta puolelta ;-)...
        niin eihän niitä täällä ole kuin jossain läänin pääkaupungissa ja sinnekki on matkaa usiampi poronkusema. Nämä biohammaslääkärit kyllä ottaa amalgaamit pois. Velipoika otatti kaikki. Mutta enpä tiä onko ollu mitään vaikutusta. Hälläkin on ollut epämääräisiä iho-oireita ja ns.pehmytkudososareumaa...
        Meni vähän off-topicin mutta jos amalgaamit on ehjät ne kannattaa jättää suuhun näin sano mun lekuri.Mulla ne on olleet jo vuoskymmeniä. Osa on murennu ajan hampaan kanssa, osa on pysynyt paikallaan. Nyt tuli suu täyteen muovia ja pahimmat risat vedettiin veks! Jäljelle jäi vielä suurin osa entisistä.
        Sen mun hammastarinan voi lukea tuolta hammaspuolelta nimimerkki "mese".

sun kivutuksesta ,isäukon sota-aikanen rintamaoloissa tehtyjä operatsuuneja hampaille ,sano että hammaslekurilla oli senmone polettava rukki ja potilas kannonnokassa ja siinä sitten lekurin jalka polki pora-rukkia, eikai siinä ,no oisko ollut mitä haavottuneillekin on annettu ,jotku oli ulissu jotku ei ,kipiästi om sullai käynny kun naamanpesuveet on tullunna omast takkaa,nää on hyviä nää keskustelupalstat ,olipa vaikka mikä vaiva niin kokemusta ja neuvvoa löytyy, koiraspuolisen synnytykseen en tosin oo huomannut vielä kenenkään kysyvän

• MKKN

Minä sain ensimmäisen laitteeni tälläviikolla. Olen kanssasi samaa mieltä kuulon suhteen. Nyt kuuluu varmasti kaikki, nekin mitä ehkä sais olla kuulematta. Minua hiukan harmittaa kun tuulen suhina tulee myös korvaan. Onko tämä ok vai vielä säädön paikkaa? Tiedosta kiitollinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe