koirarotua valitsemassa

jhps

eli mikä rotu meille ?

Asumme pk-seudulla omakotitalossa, jossa on iso piha. Lapset on alle kouluikäisiä.
Toivoisin helppohoitoista, reipasta ja lapsiystävällistä perhekoiraa, josta saisi lenkkiseuraa päivittäin ja joka osaisi myös
vahtia taloa olematta kuitenkaan liioitellun
aggressiivinen. Miuluiten koira saisi olla
keskikokoinen tai iso kuin pieni. Myös
agility, toko tms. kiinnostavat, joten
plussaa olisi jos koira myös soveltuisi ja
pitäisi näistä.

Alustavasti olen miettinyt seuraavia rotuja...
-Australianpaimenkoira
-Beauceron
-Belgianpaimenkoira
-Hovawart
-Saksanpaimenkoira
-Valkoinenpaimenkoira
-Bokseri

6

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

Suurin osa noista sun koiraroduista on vilkkaita _palveluskoiria_. Ne vaativat etenkin nuorina (alle 3-vuotiaina) paljon _aktiivista_ toimintaa, eli kalenteriin tulee roimia muutoksia. Etenkin belgialaiset ja uskoakseni myös aussit voivat nuorena tuhota paikkoja urakalla, koska niillä on loputon tarmo. Pelkkä ruumiillinen harjoitus ei palveluskoiralle riitä, koiran pitää saada käyttää päätään esim. jäljestämällä.

Oletko valmis tekemään töitä, että koirasta saa tottelevaisen ja sen aktiivinen mieli saa tyydytyksensä?

Miten lapset suhtautuvat koiraan? Esimerkiksi belgillä on vahtiviettiä ja se voi aikuisena suhtautua epäillen kyläileviin kavereihin, jos sitä ei siihen pentuna totuta.

Mites seuraavat seurakoiramaisemmat rodut?
      Lapinkoira
      Shetlanninlammaskoira
      Collie

• jahas

Mulle tuli heti mieleen et helpomalla pääsisit kun unohtaisit noi paimenkoirat.. Lasten kanssa noutajat on ihan ylivoimasen ihania. En väitä ettei esimerkiks belgianpaimenkoiran ja lasten yhteielo toimi, mutta valitettavasti olen nähnyt päinvastaisiakin tapauksia. Esimerkiks belgi on paimentanut lapsia aika lujaa näykkimällä.

Noutajatkin usein ilmoittavat vieraista, varsinkin jos tätä taipumusta vahvistat, mutta varsinaiseksi vahtikoiraksi noutajasta tuskin on. Toki joku vahva uros saattaa hieman vartioidakkin.

• on loistava

rotu. On iso, omaa vahtimisen jalon taidon, mutta ei ole vihainen. Tulee lasten kanssa toimeen äärettömän hyvin ja on erittäin pitkäpinnainen. Oman koirani kanssa olen harrastanut tokoa ja jälkeä ja koira nauttii molemmista kovin paljon. Agilityyn on hieman liian suuri ja raskas. Loukkantumisvaaran vuoksi en ole uskaltanut sitä harrastukseksemme ottaa, vaikka olemme kyllä sitäkin käyneet kokeilemassa.

• Nuusku

Tunnistin noista kriteereistä koirani elikkäs meillä kk.kettuterrieri..todella lapsirakas ja vaistoaa että lastenkanssa täytyy leikkiä nätisti..jokapaikanhöylä eli mitävaan liikuntaan liittyvää niin kaikki käy..vahtii todella hyvin taloa..jos vain joku lähestyykin taloamme alkaa hirmuinen räksytys..puollustaa perheenjäseniään kuolemaan asti..ja turkki on helppo hoitoinen..n.kerran vuodessa nypintä mutta tietenkin jos näyttelyissä käyttää niin useammin..olen kyllä itse havainnut tämän rodun täydelliseksi..siinä on kaikkea mitä koiralta voi toivoa..fiksu,lempeä,jokapaikanhöylä,aina menossa mukana, tempperamenttinen tottelevainen!:)

• majorica1961
        Nuusku kirjoitti:

Tunnistin noista kriteereistä koirani elikkäs meillä kk.kettuterrieri..todella lapsirakas ja vaistoaa että lastenkanssa täytyy leikkiä nätisti..jokapaikanhöylä eli mitävaan liikuntaan liittyvää niin kaikki käy..vahtii todella hyvin taloa..jos vain joku lähestyykin taloamme alkaa hirmuinen räksytys..puollustaa perheenjäseniään kuolemaan asti..ja turkki on helppo hoitoinen..n.kerran vuodessa nypintä mutta tietenkin jos näyttelyissä käyttää niin useammin..olen kyllä itse havainnut tämän rodun täydelliseksi..siinä on kaikkea mitä koiralta voi toivoa..fiksu,lempeä,jokapaikanhöylä,aina menossa mukana, tempperamenttinen tottelevainen!:)

kettuterrieri on metsästytskoira. itse olin myös hankkimassa mutta koiranomistajat joitten kanssa keskustelin kertoi että koiraa ei voi esim. päästää irti koska se häipyy ihan sen siliän tien. lapsi ja ihmisrakas se on kyllä.

• _Milkku_

Keeshond! Se on rotu joka sopii agilityyn, hyvä pihan vahti, jaksaa pitkiä lenkkejä ja sopivan kokoinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2736
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1174
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      979
    4. Oliko mies vetäytyminen

Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      60
      950
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      76
      868
    7. Oon tässä pohtinut että se nainen

Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    8. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      99
      812
    9. Nainen on ihana

ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe