koirarotua valitsemassa

jhps

eli mikä rotu meille ?

Asumme pk-seudulla omakotitalossa, jossa on iso piha. Lapset on alle kouluikäisiä.
Toivoisin helppohoitoista, reipasta ja lapsiystävällistä perhekoiraa, josta saisi lenkkiseuraa päivittäin ja joka osaisi myös
vahtia taloa olematta kuitenkaan liioitellun
aggressiivinen. Miuluiten koira saisi olla
keskikokoinen tai iso kuin pieni. Myös
agility, toko tms. kiinnostavat, joten
plussaa olisi jos koira myös soveltuisi ja
pitäisi näistä.

Alustavasti olen miettinyt seuraavia rotuja...
-Australianpaimenkoira
-Beauceron
-Belgianpaimenkoira
-Hovawart
-Saksanpaimenkoira
-Valkoinenpaimenkoira
-Bokseri

6

536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

Suurin osa noista sun koiraroduista on vilkkaita _palveluskoiria_. Ne vaativat etenkin nuorina (alle 3-vuotiaina) paljon _aktiivista_ toimintaa, eli kalenteriin tulee roimia muutoksia. Etenkin belgialaiset ja uskoakseni myös aussit voivat nuorena tuhota paikkoja urakalla, koska niillä on loputon tarmo. Pelkkä ruumiillinen harjoitus ei palveluskoiralle riitä, koiran pitää saada käyttää päätään esim. jäljestämällä.

Oletko valmis tekemään töitä, että koirasta saa tottelevaisen ja sen aktiivinen mieli saa tyydytyksensä?

Miten lapset suhtautuvat koiraan? Esimerkiksi belgillä on vahtiviettiä ja se voi aikuisena suhtautua epäillen kyläileviin kavereihin, jos sitä ei siihen pentuna totuta.

Mites seuraavat seurakoiramaisemmat rodut?
      Lapinkoira
      Shetlanninlammaskoira
      Collie

• jahas

Mulle tuli heti mieleen et helpomalla pääsisit kun unohtaisit noi paimenkoirat.. Lasten kanssa noutajat on ihan ylivoimasen ihania. En väitä ettei esimerkiks belgianpaimenkoiran ja lasten yhteielo toimi, mutta valitettavasti olen nähnyt päinvastaisiakin tapauksia. Esimerkiks belgi on paimentanut lapsia aika lujaa näykkimällä.

Noutajatkin usein ilmoittavat vieraista, varsinkin jos tätä taipumusta vahvistat, mutta varsinaiseksi vahtikoiraksi noutajasta tuskin on. Toki joku vahva uros saattaa hieman vartioidakkin.

• on loistava

rotu. On iso, omaa vahtimisen jalon taidon, mutta ei ole vihainen. Tulee lasten kanssa toimeen äärettömän hyvin ja on erittäin pitkäpinnainen. Oman koirani kanssa olen harrastanut tokoa ja jälkeä ja koira nauttii molemmista kovin paljon. Agilityyn on hieman liian suuri ja raskas. Loukkantumisvaaran vuoksi en ole uskaltanut sitä harrastukseksemme ottaa, vaikka olemme kyllä sitäkin käyneet kokeilemassa.

• Nuusku

Tunnistin noista kriteereistä koirani elikkäs meillä kk.kettuterrieri..todella lapsirakas ja vaistoaa että lastenkanssa täytyy leikkiä nätisti..jokapaikanhöylä eli mitävaan liikuntaan liittyvää niin kaikki käy..vahtii todella hyvin taloa..jos vain joku lähestyykin taloamme alkaa hirmuinen räksytys..puollustaa perheenjäseniään kuolemaan asti..ja turkki on helppo hoitoinen..n.kerran vuodessa nypintä mutta tietenkin jos näyttelyissä käyttää niin useammin..olen kyllä itse havainnut tämän rodun täydelliseksi..siinä on kaikkea mitä koiralta voi toivoa..fiksu,lempeä,jokapaikanhöylä,aina menossa mukana, tempperamenttinen tottelevainen!:)

• majorica1961
        Nuusku kirjoitti:

Tunnistin noista kriteereistä koirani elikkäs meillä kk.kettuterrieri..todella lapsirakas ja vaistoaa että lastenkanssa täytyy leikkiä nätisti..jokapaikanhöylä eli mitävaan liikuntaan liittyvää niin kaikki käy..vahtii todella hyvin taloa..jos vain joku lähestyykin taloamme alkaa hirmuinen räksytys..puollustaa perheenjäseniään kuolemaan asti..ja turkki on helppo hoitoinen..n.kerran vuodessa nypintä mutta tietenkin jos näyttelyissä käyttää niin useammin..olen kyllä itse havainnut tämän rodun täydelliseksi..siinä on kaikkea mitä koiralta voi toivoa..fiksu,lempeä,jokapaikanhöylä,aina menossa mukana, tempperamenttinen tottelevainen!:)

kettuterrieri on metsästytskoira. itse olin myös hankkimassa mutta koiranomistajat joitten kanssa keskustelin kertoi että koiraa ei voi esim. päästää irti koska se häipyy ihan sen siliän tien. lapsi ja ihmisrakas se on kyllä.

• _Milkku_

Keeshond! Se on rotu joka sopii agilityyn, hyvä pihan vahti, jaksaa pitkiä lenkkejä ja sopivan kokoinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      49
      1324
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      160
      1125
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1017
    4. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      197
      844
    5. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      822
    6. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      776
    7. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      11
      769
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      761
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      748
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      698
    Aihe