Eli tarvittais neuvoja auton maalauksen pohjatöihin. Mistä aloittaa ja mihin lopettaa, tai yleensäkin työvaiheet.
Maalaus & pohjat
11
11748
Vastaukset
- & paras lopputulos
1. Etsit hyvän maalaamon
2. Viet autosi sinne sopimuksen mukaan
3. Odottelet, kunnes työ on tehty
4. Noudat autosi ja maksat maalauksen
Saattaa kuulostaa typerältä neuvolta, mutta tuolla tavoin saat autostasi oikeasti siistin ja säästät valtavasti työtä, aikaa ja hermoja. Kalliiksihan tuo näennäisesti tulee, mutta ei se itse tekeminenkään ilmaista ole. Varsinkin jos sen joutuu tekemään useamman kerran.- lol gg
kysymyksen asettelusta päätellen tai siittä että kysyt moista täällä oletan, että maalisutiin et ole koskenutkaan ja nyt meinaat maalata auton...
näinollen ehdotan samaa kuin edellinen kirjoittaja. - jejeje
lol gg kirjoitti:
kysymyksen asettelusta päätellen tai siittä että kysyt moista täällä oletan, että maalisutiin et ole koskenutkaan ja nyt meinaat maalata auton...
näinollen ehdotan samaa kuin edellinen kirjoittaja.No et taida siekään kö puhut sudeista! Lähtekääpä maalaileen autot pensseleillä! Ei tuu muuta ko pilalle menny auto!
Sori ko huomaan tollaset pikkuasiat - lol gg
jejeje kirjoitti:
No et taida siekään kö puhut sudeista! Lähtekääpä maalaileen autot pensseleillä! Ei tuu muuta ko pilalle menny auto!
Sori ko huomaan tollaset pikkuasiatlaitoin sudin siksi, koska se kuvasti mielestäni paremmin alkuperäisen kysyjän ajatusta auton maalaamisesta. oletus oli että taitotaso on todella alhainen, kun täällä kysellään miten se tehdään... voin toki olla väärässä.
- Jamppa
Poistat ensin vanhat maalit. Keinoja siihen on monia. Hionta on helpoin ja halvin, hiekkapuhallus aika hyvä mutta hankalampi, korkeapainevesipuhallus varmaan paras mutta hyvin kallis.
Näistä vaihtoehdoista hionta sopii "kotimaalarille". Työtä helpottaa hiomakoneet. Yksi ja sama kone soveltuu koko autolle aika heikosti. Ennen hiontaa poistetaan mahdollisuuksien mukaan kaikki lasit, tiivisteet, isto-osat (ovenkahvat, antennit, lamput jne.). Ne mitä ei voi irroittaa teipataan huolellisesti ennen maalausta.
Kun maali on pois ja mahdollinen ruoste näkyvissä niin ruosteet hiotaan pois tai jos on pahasti ruosteessa niin leikataan peltiä siltä kohdin ja hitsataan uutta tilalle.. ja taas hiotaan jne. Kaikki ruoste on saatava pois syvältä pellistä asti tai muuten ensi vuona on sama homma edessä.
Kun pohjatyö on valmis niin sitten otetaan se kompressori ja maaliruisku esiin ja ruiskutetaan kunnollinen pohjamaali. Sitä ennen on tietysti suojattu huolellisesti ne paikat mihin maalia ei ole tarkoitus mennä. Ruosteherkät alueet pitää käsitellä sopivalla pohjusteella. Sen päälle pintamaali ja maalista riippuen lakka. Kiveiskusuojaa tarvittaviin paikkoihin jne.
Eli koko homma menee periaatteessa maalaisjärjellä ja eri tuotteiden selosteita yms. seuraamalla. Laitteita ja koneita kunnolla tehty koko auton maalaus kuitenkin vaati sen verran reippaasti, että maalaamo on tosiaan aika hyvä vaihtoehto jopa hinnan suhteen. Halpaa sekään ei ole; tuhat euroa voit varata vähintään jos homma tehdään kunnolla. - Sanna
Enpäs minä sitä autoa maalaa, vaan ihan maalari! Mut pohjat kun tekee ite niin hinta tippuu huomattavasti.
- Jamppa
Ahaa, no se on varmaan ihan hyvä. Ei tuossa pohjatöiden tekemisessä mitään sen kummepaa ole kuin että mahdollinen ruoste pitää saada pois todella todella huolellisesti. Maali on pois kylliksi sitten kun sitä ei ole ensinkään maalattavalla kohdalla. Tuo taas on tärkeää siksi, että eri tyyppiset maalit saattavat reagoida keskenään (alkaa kuplia, halkeilee kuivana tms.). Tästä syystä hiomattomat paikat pitää myös suojata huolella.
Hiomisessa epäkeskohiomakone on tehokas ja silti helposti "hallittavissa". Tasohiomakoneella taas on hyvä hioa sitten kun ollaan jo ihan loppusuoralla. Laikkaa en itse käyttäisi koska se saattaa helpolla "haukata" ja peltiin tulee jälki. Laikkojakin on tietysti erilaisia mutta oikea hiomakone on aina hiomakone. - neuvot
Jamppa kirjoitti:
Ahaa, no se on varmaan ihan hyvä. Ei tuossa pohjatöiden tekemisessä mitään sen kummepaa ole kuin että mahdollinen ruoste pitää saada pois todella todella huolellisesti. Maali on pois kylliksi sitten kun sitä ei ole ensinkään maalattavalla kohdalla. Tuo taas on tärkeää siksi, että eri tyyppiset maalit saattavat reagoida keskenään (alkaa kuplia, halkeilee kuivana tms.). Tästä syystä hiomattomat paikat pitää myös suojata huolella.
Hiomisessa epäkeskohiomakone on tehokas ja silti helposti "hallittavissa". Tasohiomakoneella taas on hyvä hioa sitten kun ollaan jo ihan loppusuoralla. Laikkaa en itse käyttäisi koska se saattaa helpolla "haukata" ja peltiin tulee jälki. Laikkojakin on tietysti erilaisia mutta oikea hiomakone on aina hiomakone.sitten hiomaan koko auton pellille asti?
Enpä oo ikinä ite niin tehnyt, eikä ole maalitkaan asiaan vaikuttaneet.
Autothan maalataan 2-k väreillä, eli eivät kyllä halkeile tms., eli vaan hioo pinnan hyvin (240 hiomaparerilla yli), sitten kattoo erikseen ne kitattavat kohdat (klommot, ruosteet ym.)
Kyllä se maalari sitten loput laittaa...Vaikka yrittäisit kuinka tehdä nuo pohjat niin AINA maalari löytää jottain...:(
Jollei sitten ole sopimusta että kun auto menee maalarille, niin ottaa vaan ruiskun kätteen ja ruppee pöllyttämään...eli silloin lopputulos on pohjatöiden tekijästä kiinni... - Jamppa
neuvot kirjoitti:
sitten hiomaan koko auton pellille asti?
Enpä oo ikinä ite niin tehnyt, eikä ole maalitkaan asiaan vaikuttaneet.
Autothan maalataan 2-k väreillä, eli eivät kyllä halkeile tms., eli vaan hioo pinnan hyvin (240 hiomaparerilla yli), sitten kattoo erikseen ne kitattavat kohdat (klommot, ruosteet ym.)
Kyllä se maalari sitten loput laittaa...Vaikka yrittäisit kuinka tehdä nuo pohjat niin AINA maalari löytää jottain...:(
Jollei sitten ole sopimusta että kun auto menee maalarille, niin ottaa vaan ruiskun kätteen ja ruppee pöllyttämään...eli silloin lopputulos on pohjatöiden tekijästä kiinni...Kyllä ne 2-k maalit reagoi joidenkin muiden maalien kanssa ihan siinä kuin purkkimaalitkin.. "kokemusta on". Käytännössä aika riskitöntä on kun hioo pohjamaaliin asti mutta on sellaistakin tullut vastaan, että vanha pohjamaali on reagoinut uuden maalin kanssa. Uudet alkuperäiset "vesilitkumaalit" ei tuntuisi reagoivan niin helpolla kuin vanhat ja muutenkin noi ongelmat liittyy nimenomaan purkkimaalilla maalattuun vanhaan maalin.
Mutta kuten sanottu, varma on aina varma ja sitä se on vasta sitten kun pelti näkyy. ( - vaan
Jamppa kirjoitti:
Kyllä ne 2-k maalit reagoi joidenkin muiden maalien kanssa ihan siinä kuin purkkimaalitkin.. "kokemusta on". Käytännössä aika riskitöntä on kun hioo pohjamaaliin asti mutta on sellaistakin tullut vastaan, että vanha pohjamaali on reagoinut uuden maalin kanssa. Uudet alkuperäiset "vesilitkumaalit" ei tuntuisi reagoivan niin helpolla kuin vanhat ja muutenkin noi ongelmat liittyy nimenomaan purkkimaalilla maalattuun vanhaan maalin.
Mutta kuten sanottu, varma on aina varma ja sitä se on vasta sitten kun pelti näkyy. (ei oo yhdenkään auton maalauksessa ollut tuollaista ongelmaa...
On olleet sitten joko uusia tai vanhempia...
Ja ite käytän pohjalla joko epoksia tai polyuretaani maalia (riippuu onko kuinka pahat pohjatyöt edessä)
niin noi kyllä keittää kaikki mahdolliset maalit ylös jos jotain miranolia yms. maalia on joku mennyt vetämään...
No jokainenhan tekee kuten parhaakseen näkee...Ja ei näitä opi ku kantapäänkautta ja tekemällä...:D - Jamppa
vaan kirjoitti:
ei oo yhdenkään auton maalauksessa ollut tuollaista ongelmaa...
On olleet sitten joko uusia tai vanhempia...
Ja ite käytän pohjalla joko epoksia tai polyuretaani maalia (riippuu onko kuinka pahat pohjatyöt edessä)
niin noi kyllä keittää kaikki mahdolliset maalit ylös jos jotain miranolia yms. maalia on joku mennyt vetämään...
No jokainenhan tekee kuten parhaakseen näkee...Ja ei näitä opi ku kantapäänkautta ja tekemällä...:DTuossa kyllä osut todella oikeeseen, että homman oppii vasta kun tekee ja usein se kantapääkin tulee testatuksi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145