Salmonellatesti!

HopHop

Pitäisi mennä työn takia salmonellatestiin, mutta miten se käytännössä toteutetaan?? Joku purkki pitää hakea jostain ja sit toimenpiteen jälkeen viedä se johonkin. Mutta mihin?

20

54109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppulainen

      ..esim työterveyslääkäriltä sellaisessa pussissa,jossa on tarvittavat ohjeet. sitten laitat paketin postiin.

    • ei voi olla totta

      Miten toteutetaan?

      Niin, että yksinkertasesti laitat pas---aaa purkkiin ja viet näytteen labraan. Siis ulostetta, jos et vieläkään käsittänyt. Ja omaasi eikä esim. koirasi/ kissasi.

      Voi hyvät hyssykät.

      • HopHop

        Oliko ihan pakko alkaa pilkkua viilaamaan? Kyllä nyt tyhmempikin tajuaa MITÄ sinne purkkiin laitetaan, käytännössä toteuttamisella tarkoitin lähinnä sitä miten testiin pääsee ja mitä se purkin ja purnukan kanssa pitää tehdä kun se tavara on siellä.

        Tsiisus itelles.


    • posteljooni petzkin

      jos ei oo käyny kolmeen kuukauteen ulkomailla/ eu:n ulkopuolella pistetään vaan leima paperinn. Ei nykyää pistetä kaikkia vääntämään purkkiin. Määrärahat katsokaas. Koko operaatioon menee 5min.

      • Charade.the.real.one

        Käyt lääkäriltä hakemassa lähetteen, laboratoriosta purkin ja lastan. kakkaat purkkiin, kiikutat purkin takaisin labraan ja sanot heihei. Sitten jäät odottelemaan tuloksia.


      • utelias
        Charade.the.real.one kirjoitti:

        Käyt lääkäriltä hakemassa lähetteen, laboratoriosta purkin ja lastan. kakkaat purkkiin, kiikutat purkin takaisin labraan ja sanot heihei. Sitten jäät odottelemaan tuloksia.

        Miten muualla menee nämä maksu asiat?Meillä pomo maksaa ensimmäisen kun tulee töihin,sitten jos esim. matkan takia tarvii niin joutuu itse hoitamaan ja maksamaan.Olen pienessä ravintolassa töissä.


      • yhtään mitään
        utelias kirjoitti:

        Miten muualla menee nämä maksu asiat?Meillä pomo maksaa ensimmäisen kun tulee töihin,sitten jos esim. matkan takia tarvii niin joutuu itse hoitamaan ja maksamaan.Olen pienessä ravintolassa töissä.

        kun käyt terveyskeskuksesta pyytämässä lähetteen.

        Voi elämän kevät. Sehän on pakollinen rav.alalla, jos on käynyt ulkomailla.


      • kysytty
        yhtään mitään kirjoitti:

        kun käyt terveyskeskuksesta pyytämässä lähetteen.

        Voi elämän kevät. Sehän on pakollinen rav.alalla, jos on käynyt ulkomailla.

        En tiedä onnistuisiko jos valittaisi ripulia ja söis paljon salmiakkia. Terveyskeskus anto purkin jonka voi lähettää ja mukana olevaan lappuun kysytään maksaja. Ei ole ilmeisesti sanktiota jos firma ei hoida asiaa.


      • kiinnostaisi
        kysytty kirjoitti:

        En tiedä onnistuisiko jos valittaisi ripulia ja söis paljon salmiakkia. Terveyskeskus anto purkin jonka voi lähettää ja mukana olevaan lappuun kysytään maksaja. Ei ole ilmeisesti sanktiota jos firma ei hoida asiaa.

        Oliko se niin että jos käy ulkomailla eli esim. kuukausi Aasiassa niin täytyy hankkia uusi salmonellatodistus työpaikalle jos on ravintolatyössä?


      • tarvitsee
        kiinnostaisi kirjoitti:

        Oliko se niin että jos käy ulkomailla eli esim. kuukausi Aasiassa niin täytyy hankkia uusi salmonellatodistus työpaikalle jos on ravintolatyössä?

        ilmeisesti on jäänyt hygieniapassi suorittamatta tai sitten kaikki tiedot unohtuneet?

        jos työntekijä on ollut yli 4 vrk matkalla pohjoismaiden ulkopuolelle, on toimitettava uusi näyte. testituloksen varmistumiseen saakka työssä on käytettävä kertakäyttöisiä suojakäsineitä.


      • Helenia
        tarvitsee kirjoitti:

        ilmeisesti on jäänyt hygieniapassi suorittamatta tai sitten kaikki tiedot unohtuneet?

        jos työntekijä on ollut yli 4 vrk matkalla pohjoismaiden ulkopuolelle, on toimitettava uusi näyte. testituloksen varmistumiseen saakka työssä on käytettävä kertakäyttöisiä suojakäsineitä.

        Toi purkin postittaminen on mulle pieni mysteeri kun sen näytteenhän pitää olla tuore (24h) ettei siitä ole salmonellabakteerit kuolleet vanhuuteen.

        ... ja monet työnantajat vaatii vaikka olisi alle 4 vrk matka.

        T: nimim. jokaisen Tallinnareissun jälkeen uudelleen purkkiin paskova. :P


      • ex keikkari
        Helenia kirjoitti:

        Toi purkin postittaminen on mulle pieni mysteeri kun sen näytteenhän pitää olla tuore (24h) ettei siitä ole salmonellabakteerit kuolleet vanhuuteen.

        ... ja monet työnantajat vaatii vaikka olisi alle 4 vrk matka.

        T: nimim. jokaisen Tallinnareissun jälkeen uudelleen purkkiin paskova. :P

        Käsittääkseni nykyään ei enään postiteta näytettä, vaan suoraan viedään labraan


    • pröötprööt

      itse ainakin sain juuri tehtäväkseni paskoa purkkiin ja se postitetaan perille. Voi niitä postin työntekijöitä jotka joutuvat koskemaan noihin paskakuoriin :D

    • se hkkk

      No kyllä terveyskeskus tai työterveysasema nuvoo, miten toimitaan. itse ihmettelin, kun olisn elintarvikealalla sijaistamass, että multa ei vaadittu salmonellatestiä.

    • tyhmääki tyhmempi

      Mun pitää opiskelupaikkaan toimittaa salmonellatodistus.
      Soitin terveyskeskukseen, ja sieltä sanottiin että haet purkin labrasta ja sinne sen myös viet tutkittavaksi.
      En ole viiteen vuoteen käynyt ulkomailla, ja joku tossa ylempänä mainitsi että jos ei oo käyny ulkomailla niin ei tarvis sitä näytettä antaa, niin pitääköhän tollanen tieto paikkansa ja miten sellasessa tilanteessa sit toimitaan?

    • ihme kysymyksiä

      Siis jos olet jo alalla ja aiemmin on tehty salmonellatestit, niin ulkomaan matkan jälkeen olisi hyvä tehdä se uudelleen, ainakin jos on ollut ripulia.
      Mitä haittaa testin tekemisestä varmuuden vuoksi muka sinulle olisi?
      Miten voit saada salmonellatodistuksen ilman testiä?

      "Tartuntatautilain (989/2006) ja -asetuksen (1376/2006) sekä sosiaali- ja terveysministeriön ohjeen (Nro 2003:1) mukaan työnantajan on tehtävä selvitys tartuntatautien leviämisen kannalta riskityötä tekevien henkilöiden terveydentilasta. Selvityksen edellyttämillä tutkimuksilla pyritään löytämään salmonellakantajat. "

      • Kakitus Maximus

        No niin. Jos haluat salmonellatodistuksen niin arvauskeskuksesta kysyvät oletko käynyt pohjoismaiden ulkopuolella yli neljä vrk. Jos et ole, niin kysyvät vielä oireiletko. Jos et niin saat todistuksen ilman näytteen jättämistä.

        Jos olet yli neljä vrk reissulla ollut, niin sitten saat mukaasi koeputken jossa vanupuikko. Ei kakita purkkiin.


    • toisessa kaupungissa

      voiko näytteen viedä muualle kuin oman asuinalueen tk.hon?

    • Pohtivatyyppi

      Hei, vanha keskustelu mutta ajattelin kysäistä, että onko joku kuullut tai testannut moista etätestauspalvelua Medixlab? Kuullostaa mielenkiintoiselta, ja voisin ostaa näytepaketin Medixlabista mutta ajattelin kysäistä onko joku testannut jo palvelua? Ilmeisen uusi juttu :)
      https://www.medixlab.fi

    • Tuleekohan_aamulla_kakka

      Ensin haetaan lähete terveydenhoitajalta labraan, sitten labrasta saat näytteenotto paketin. Kakkaa paketin mukana olevalle pahvilautaselle, vwssapaperin päälle tms. jotta saat näytteen otettua, sitten avaat sen näyteputkilon, otan putkilosta sem puikon, johon hierot kakkaa ja laitat sen kakkasen puikon sinne putkiloon ja siihen kuuluva korkki kiinni ja muista kirjoittaa oma nimi ja henkilötunnus siihen putkiloon mukana olevalla tarralla. Näyte ei saa olla yli 24h vanhaa, jos et heti vie näytettä labraan se paketti/näyte kuuluu säilyttää jääkaapissa kunnes viet labraan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe