Paras Suomessa käyty kreationismia koskeva keskustelu käytiin Helsingin yliopistossa keväällä 1981. Paikalla oli niin nimekäs joukko suomalaisia luonnontieteilijöitä ja teologeja ettei sellaista enää ole mahdollista saada keskustelemaan kreationismista. Oikeastaan käyty keskustelu oli jo riittävä keskustelun lopettamiseen. Kreationisteja edustivat Leisola, Wilder-Smith, Puolimatka ja Daniel Nylund. Tapahtumasta voi lukea edelleen parhaasta kreationismia käsittelevästä suomalaisesta kirjasta; K.V Laurikaisen "Luomisusko tänään"
Keskustelu eteni suunnilleen näin, olen kirjoittanut olennaiset kohdat isolla:
Osa 1
Laurikainen (fysiikka) alustaa ja esittää kohdat joita hän haluaisi käsitellä. Laurikainen haluaisi tietää mistä "tieteellisessä kreationismissa" on kyse
Piispa Lindqvist kertoo että kreationismi on ennenkaikkea teologinen kannanotto, mutta hänkin on kiinnostunut onko se vakavasti otettava tieteellisesti.
Filosofi R. Wileniukselle selviää vasta nyt mistä kreationismissa on kyse. Wilenius painottaa että KREATIONISMILLA EI TARKOITETA ENÄÄ LUOMISUSKOA YLEENSÄ, VAAN PALJON SUPPEAMPAA ASIAA
Keskustelijat pääsevät yhteisymmärrykseen, että metodinen materialismi on vain tieteellinen metodi eikä tieteilijöiden yhteinen filosofia.
Osa 2
Mustelin (kemia/fysiikka) kysyy Wilder-Smithiltä uskooka hän Maan olevan muutama tuhat vuotta vanha. Wilder Smith KIERTELEE esittäen EPÄMÄÄRÄISTÄ KRITIIKKIÄ iänmäärityksiin. Mustelin tarkentaa kysymystä ja Wilder-Smith myöntää että hänen mielestäään havainnot viittaavat pikemmin nuoreen maahan.
Olavi Kouvo (geologia) MURSKAA TÄYDELLISESTI Wilder-Smithin iänmäärityskritiikin ja esittää geologisia havaintoja, jotka sulkevat nuoren maan mahdollisuuden täysin pois.
Lääkäri Oker-Blom kysyy vaikuttiko esitys Wilder-Smithin arvioon Maan iästä. Wilder-Smith MYÖNTÄÄ ETTEI OIKEASTAAN TIEDÄ IÄNMÄÄRITYKSISTÄ MITÄÄN.
Wilder-Smith alkaa esittämään arvioitaan elämän iästä. Laurikainen kysyy miten on selitettävissä YLI MILJOONAKERTAINEN HEITTO verrattuna biologien arvioihin.
Piispa Linqvist huomauttaa että Wilder-Smithin esitykset EIVÄT TÄYTÄ LUONNONTIETEELLISEN KESKUSTELUN KRITEEREJÄ, EIVÄTKÄ KUVAA KRISTINUSKON KÄSITYSTÄ JUMALAN TOIMINNASTA.
Geologian, palentologian ja fysiikan edustajat (mm. Högne Jungner, Pentti Alhonen, Nils Mustelin) yhtyvät Kouvon esitykseen.
Puolimatka esittää lisäkysymyksiä iänmäärityksistä. Kouvo pitää jälleen perusteellisen esitelmän. Puolimatka INTTÄÄ edelleen että kyseessä on kehäpäätelmä. Kouvo vastaa ja Puolimatka toteaa että ASIANTUNTIJAN KANSSA VÄITTELY ON VAIKEAA.Väittely jatkuu vielä, Kouvo esittää iänmäärityksen virheille perustellut rajat.
Alhonsaari huomauttaa että kreationisteilla EI OLE ESITTÄÄ MITÄÄN OMAA TUTKIMUSAINEISTOA. Alhonsaari jatkaa että KRISTITTYNÄ HÄN EI LÖYDÄ MITÄÄN SYYTÄ MIKSI KRISTITYN PITÄISI TÄLLÄISESTÄ "KREATIONISMISTA" OLLA KIINNOSTUNUT.
Puolimatkakin jo myöntää ettei hänellä ole esittää mitään vaihtoehtoa nykyisille iänmääritysmenetelmille.
Laurikainen huomauttaa että PELKKÄ HATARIEN EPÄILYSTEN ESITTÄMINEN EI RIITÄ, VAAN TÄYTYY TÄSMÄLLISESTI OSOITTAA MISSÄ KOHTAA TEORIAA ON PUUTE JA KUINKA PALJON SE VAIKUTTAA LOPPUPÄÄTELMÄÄN. Laurikainen jatkaa että kreationistit eivät näytä tuntevan kritisoimiaan asioita.
Leisola itkee että keskustelu ei ole tasapainossa kun paikalla ei ole kreationistien asiantuntijoita kaikilta aloilta (mainitsee yhden professorin). Leisola haluaa siirtää keskustelu jo biologiaan.
Paras keskustelu ikinä
13
1272
Vastaukset
- absurdisti
Osa 3
Raimo Keskinen (fysiikka) esittää maailmankaikkeuden alun standarimallin ja arvionsa siitä kuinka luetettavana sitä voidaan pitää
Keskinen ja Laurikainen huomauttavat että kreationistien aikaskaalat ovat ristiriidassa myös hyvin spesifisten tieteenhaarojen, kuten fysiikka ja tähtitiede, kanssa. Lisäksi ne ovat RISTIRIIDASSA KOKO NYKYÌSEN LUONNONTIETEEN, EIKÄ VAIN BIOLOGIAN KANSSA.
Piispa Lindqvist kysyy kuinka hyvin kansantajuiset versiot evoluutioteoriasta ja alkuräjähdyksestä vastaavat todellisuutta.
Laurikainen ja Keskinen toteavat että tieteelliseen maailmankuvaan liittyy paljon paradokseja ja epäselvyyksiä, jotka eivät ehkä välity maallikoille. Muut tietelijät vahvistavat että filosofiselle ja uskonfilosofiselle keskutelulle on edelleen tärkeä paikka tieteessäkin. Lisäksi TODETAAN ETTÄ ALKURÄJÄHDYS -JA EVOLUUTIOTEORIA VAIKUTTAVAT ERITTÄIN HYVIN PERUSTELLUILTA TEORIOILTA.
Nylund toteaa että hänkään ei ole nähnyt vakavasti otettavaa nuoren maan kreationismia. Hänen mielestään evoluutioteorian kritiikki koskee ensisijaisesti elämän tarkoitusta ja alkuperää. Muut toteavat että tämä on OK, mutta ei vastaa sitä kreationimia josta nyt puhutaan.
LUONNONTIETEELLISTÄ KESKUSTELUA JA KESKUSTELUA LUONNONTIETEEN FILOFISISTA PERUSTEISTA EI PITÄISI SOTKEA KESKENÄÄN. - absurdisti
osa 4
Wilder-Smith esittää tuttua kreationismi tavaraa entropiasta jne. Mielenkiintoinen seikka: Wilder-Smith uskoo että ihminen voi luoda keinotekoisesti uutta elämää ja pitää tätä todisteena kreationismin puolesta. Wlider-Smith esittää evoluutioteoriaan kohdistuvaa kritiikkiään.
Mannermaa, Lindqvist, Kataja (geologia) ym. huomauttavat että esitys ajautui filosofian puolelle ja empiirinen taso puuttui kokonaan. Muuten esitystä pidettiin kiintoisana
Biologi Saura huomauttaa että Wilder-Smith tukeutuu "aukkojen-Jumalaan" arvostelemalla biologian vähemmän tuntemia asioita, kuten elämän syntyä. Paremmin tunnettuun biologiaan kohdistuvaa kritiikkiä Saura pitää yksinkertaisesti epätieteellisenä.
Laurikainen yhtyy Wilder-Smithin tieteen asenteisiin kohdistuvaan kritiikkiin.
Nikolainen (teologia) haluaa esittää kolme teologista argumettia. ( huom.lyhennetty tähän)
1.Kreationistien argumentointi on hyvin rationaalista ja tarvitaan paljon oletuksia, jotta päättely voisi edetä. Tämä ei vastaa käsitystäni Jumalasta.
2. Teologiassa ei voida lyödä lukkoon kantaa jostain tieteellisestä teoriasta
3.Jumalaa ei pidä supistaa pelkkään alkuun tai tieteen aukkoihin
Leisola pitää oman esitelmänsä. Leisolan mukaan "aukkojen-Jumalaa" ei voi olla olemassa ilman aukkoja ja kysyy miksei näiden aukkojen olemassaoloa myönnetä.
Laurikainen huomauttaa että rehellisyyden on oltava molemminpuolista. Leisola on samaa mieltä.
Alhonen (geologia) pitää oman esitelmänsä elämän kehitystä tukevista geologian hevainnoista. Kouvo yhtyy esitykseen.
Mustelin alkaa jo hermostua ja sanoo että KESKUSTELU TODISTUSAINEISTOTASOLLA ON MAHDOTONTA KOSKA KREATIONISTEILLA EI OLE ESITTÄÄ MITÄÄN TODISTEITA.
Nikolainen huomauttaa että jos Jumalaa pidetään luojana, niin mitään oletuksia yliluonnollisesta ei tarvita. Kaikki on luonnollista, koska Jumala on sen kumminkin luonnut.
Alhonsaari toteaa että hänestä KREATIONISMI EI OLE VAIHTOEHTO TEOLOGIAN TAI TIETEEN KANNALTA. Tosin se näyttää kumminkin joillekin kelpaavan.Nykyisin eletään 2ooo lukua, ollan uudella vuosituhannella, joten sinäkin voit palata aikamatkailusta nykyaikaan ja todeta niinkuin muutkin evot, että ahtaalla ollaan, ahtaalla ollaan. Ahtaammalle joudutte päivä päivältä, sillä älykäs suunnitelma valtaa alaa...
- Kyllä
sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:
Nykyisin eletään 2ooo lukua, ollan uudella vuosituhannella, joten sinäkin voit palata aikamatkailusta nykyaikaan ja todeta niinkuin muutkin evot, että ahtaalla ollaan, ahtaalla ollaan. Ahtaammalle joudutte päivä päivältä, sillä älykäs suunnitelma valtaa alaa...
> Nykyisin eletään 2ooo lukua, ollan uudella vuosituhannella, joten sinäkin voit palata aikamatkailusta nykyaikaan
Niin, kumpikos teistä lukee pari tuhatta vuotta käsikirjaa "jumalan sanana"? Että kumpikos teistä olikaan enemmän 2000 luvusta jäljessä?
> sillä älykäs suunnitelma valtaa alaa
Juu, oikein hienosti valtaa. Ihan oikeussaleja ja koululaitoksia myöten kielletään se paska. Mutta ethän sinä sitä voi myöntää. :) Kyllä kirjoitti:
> Nykyisin eletään 2ooo lukua, ollan uudella vuosituhannella, joten sinäkin voit palata aikamatkailusta nykyaikaan
Niin, kumpikos teistä lukee pari tuhatta vuotta käsikirjaa "jumalan sanana"? Että kumpikos teistä olikaan enemmän 2000 luvusta jäljessä?
> sillä älykäs suunnitelma valtaa alaa
Juu, oikein hienosti valtaa. Ihan oikeussaleja ja koululaitoksia myöten kielletään se paska. Mutta ethän sinä sitä voi myöntää. :)ystävä puuttuivat
Jeesus sinua siunatkoon ja kutsukoon sinua pelastuksen tielle. aamen- Älä edes jaksa, joohan
sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:
ystävä puuttuivat
Jeesus sinua siunatkoon ja kutsukoon sinua pelastuksen tielle. aamenPerustelut mille? Doverista tuossa: http://www.valt.helsinki.fi/blogs/tharinen/post31.htm
Perustelut raamatulle? No sinä siis _et_ pidä sitä jumalan sanana? - absurdisti
sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:
Nykyisin eletään 2ooo lukua, ollan uudella vuosituhannella, joten sinäkin voit palata aikamatkailusta nykyaikaan ja todeta niinkuin muutkin evot, että ahtaalla ollaan, ahtaalla ollaan. Ahtaammalle joudutte päivä päivältä, sillä älykäs suunnitelma valtaa alaa...
Silti vielä kolmannella vuosituhannella jkr. sinäkin postasit tuohon ylemmäs lähes täsmälleen saman potaskan ajoitusmenetelmistä kuin Wilder-Smith esitti vuonna 1981.
Samoilla raiteilla polkee keskustelu, joka käytiin oikeastaan tyhjentävästi loppuun vuonna 1981 jkr. sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:
Nykyisin eletään 2ooo lukua, ollan uudella vuosituhannella, joten sinäkin voit palata aikamatkailusta nykyaikaan ja todeta niinkuin muutkin evot, että ahtaalla ollaan, ahtaalla ollaan. Ahtaammalle joudutte päivä päivältä, sillä älykäs suunnitelma valtaa alaa...
Ahtaalla ollaan, sano aukkojen jumala, kun tieto taas kerran persettä poltti.
Suppi, sinä kun olet tuollainen hengenmies, niin osaat varmasti arvostaa pientä PROFETIAA:
Tunnustuksellinen uskonnonopetus loppuu Suomen kouluista ennen kuin ID:tä opetetaan biologian tunnilla evoluutioteorian sijasta.- Mahtavaa
illuminatus kirjoitti:
Ahtaalla ollaan, sano aukkojen jumala, kun tieto taas kerran persettä poltti.
Suppi, sinä kun olet tuollainen hengenmies, niin osaat varmasti arvostaa pientä PROFETIAA:
Tunnustuksellinen uskonnonopetus loppuu Suomen kouluista ennen kuin ID:tä opetetaan biologian tunnilla evoluutioteorian sijasta."Ahtaalla ollaan, sano aukkojen jumala, kun tieto taas kerran persettä poltti"
Tuossa on aineksia evoluutio vs. kreationismi -kiistoja kaikkien aikojen parhaiten luonnehtivaksi lausahdukseksi.
- absurdisti
Osa 5 koski Raamatun tulkintaa ja Jumalan kuvaa. Esille nousseita asioita
-Kreationismi edustaa vain yhtä tulkinta perinnettä, joka ei ole sen Raamatullisempi kuin monet muutkaan tulkinnat. Oikeastaan kreationismi on varsin nuori teologinen ilmiö.
-Suomen ev.lut kirkko ei aio sitoutua mihinkään tieteelliseen teoriaan tai sen vastustamiseen. Tälle annettiin hyvät perusteet.
-KEHITYSOPPI EI OLE RISTIRIIDASSA KRISTINUSKON KANSSA, MUTTA METODINEN MATERIALISMI MUUNA KUIN TIETEEN METODINA ON.
-Varovaisten tulkintojen kautta löydetään yhtäläisyyksiä kehitysajatuksen ja Raamatun välillä
-K.V Laurikainen pitää erittäin pitkän ja hyvin perustellun puheenvuoron kristinukon puolesta ja kreationismia vastaan, tinkimättä luonnontieteilijän rehellisyydestä
-Kataja(geologia) toteaa että Laurikaisen esitelmä oli siinä määrin huolellista pohdiskelua että se on parasta pistää 'hautumaan'.
-Laurikainen huomauttaa vielä että JOS JOKU LUOPUU KRISTILLISESTÄ USKOSTAAN EVOLUUTIOTEORIAN TAI JONKUN MUUN TIETEELLISEN TEORIAN TAKIA, NIIN SYY ON ILMAN MUUTA KRISTITTYJEN OMISSA PUHEISSA JA KIRJOITUKSISSA EIKÄ LUONNONTIETEESSÄ.
-Loppuyheenvetona todetaan että suurimman osan mielestä uskon ja tiedon välstä ristiriitaa ei ole. Myöskin todetaan että materialistista filosofiaa on syytä kritisoida.- Mr.K.A.T.
Hyviä kiteytysytimiä annoit.
Mutta saat vähän varoa kreationisteja, tämmöinen puolueettomamman näköinen arviointikin saattaa heidät kimppuusi.
- absurdisti
osassa 6 käytiin läpi johtopäätöksiä ja täydentäviä näkökohtia
Geologi Erkki Laurikainen pitää pitkähkön esitelmän kehitysajatuksesta ja luomisesta pitäytyen geologian faktoissa.
Kristittynä Laurikainen tuomitsee kreationismin harhaoppina ja eksytyksenä.
Laurikainen on pannut merkille seuraavia asioita kreationistien kirjoittelusta
-Kreationistit kiistävät niin laadukkailla empiirisillä todisteilla tuettuja faktoja että on pakko epäillä joidenkin kreationistien rehellisyyttä
-Kreationisteja kiinnostaa keskustelu vain avoimista tieteen kysymyksistä
Laurikainen esittää väitteitä että kreationistit pyrkivät jarruttamaan tai jopa estämään mm. geneettistä tutkimusta.
Laurikainen sanoo kreationistien tulvageologian olevan mahdottomuus viitaten aiemmin esitettyihin geologisiin faktoihin
Laurikainen ottaa kantaa muutamiin kreationistien epämääräisiin väitteisiin koskien mm. mammutteja
Laurikainen poimii kreationismin pääväittämät
-Elämää ei synny 'itsestään'
-Lajiutumista ei tapahdu
-Maan ikä on n. 6000 vuotta
-n. 5000 vuotta sitten tapahtui maanlaajuinen tuhotulva.
Laurikainen toteaa ettei väitteille löydy tieteen puolelta tukea eivätkä ne ole kristinuskon kannalta lainkaan olennaisia.
Laurikainen pitää pitkähkön esitelmän elämän kehityksestä sekä mannerten liikkeistä ja sen vaikutuksesta elämän kehitykseen.
Ahokallio pitää pitkähkön puheenvuoron kristinuskon ja tieteen kulttuurisynteesistä.
Ahokallio epäilee että kreationismi on oire materialismin ankeudesta, mutta ei pidä kreationismia varteenotettavana vaihtoehtona teologisesti tai tieteellisesti.
Ahokallio esittää perusteltua kritiikkiä koskien positivismia ja materialismia - absurdisti
Kirjan toinen puolikas perustuu teoreettisen fyysikon K.V Laurikaisen 5. osassa pitämään pitkään esitelmään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun203570Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa813035- 613014
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2992384- 412162
- 542131
Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211331Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo61204- 421200
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui241095