Ranskanbuldoggi????

Tietoa kaivataan

Hei

onko tällä palstalla ranskiksen omistajia?? Olen kiinnostunut rodusta kovasti, mutta pelottaa kun sanotaan että lyttykuonoiset eivät ole pitkäikäisiä. Ja että niillä olisi enemmän hengitystieongelmia ja sydänvaivoja?

Eli mikä on ranskiksen keski-ikä ja pitääkö varautua räkätauteihin yms..

60

26429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tahmatassun

      ollut 2 ranskista. Eivät ne välttämättä paljon yli 10v. elä, mutta on yksilöitä jotka hyvinkin elävät.
      Ranskis ei ole niin hengitystie ongelmainen, kuin esim. englanninbulldoggi.
      Lämpähalvaus kesällä on erittäin suuri riski ranskikselle. Ja monella ranskiksella on vaivana mahaportin ahtauma, joka ilmenee siten, että oksentaa helposti heti syötyään ja varsinkin juotuaan, ja se kuuluu vikoihin, joita ketään kasvattaja ei myönnä koirallaan olevan...grrr.
      Sydän sairauksia jonkun verran, ei mielestäni kovinkaan paljon.
      Mukavia veijareita ne ovat, vakuutus kannattaa lääkärikulujen varalta ottaa.

      • Nimetön

        Mulla nyt 6 vuotias ranskis,eikä ole ollut mitään vaivoja,eikä henkitystieongelmia,ei vatsavaivoja.

        lämpö ongelmat välttää helposti helteisellä kelillä, kun antaa koiran itse valita lenkin pituuden/vauhdin.

        yleensä kuumalla kelillä ranskis lepäilee mieluiten varjoisassa paikassa,esim viileällä kivilattialla tai asfaltilla.

        aivan loistava ystävä kaikin puolin.


      • tahmatassun
        Nimetön kirjoitti:

        Mulla nyt 6 vuotias ranskis,eikä ole ollut mitään vaivoja,eikä henkitystieongelmia,ei vatsavaivoja.

        lämpö ongelmat välttää helposti helteisellä kelillä, kun antaa koiran itse valita lenkin pituuden/vauhdin.

        yleensä kuumalla kelillä ranskis lepäilee mieluiten varjoisassa paikassa,esim viileällä kivilattialla tai asfaltilla.

        aivan loistava ystävä kaikin puolin.

        niitä ongelmia kaikilla koirilla ole. Kysyjä vain halusi mahdollisista ongelmista tietää.
        Totta on että ranskis on varsin mukava kaveri:)


      • lepfpfv
        tahmatassun kirjoitti:

        niitä ongelmia kaikilla koirilla ole. Kysyjä vain halusi mahdollisista ongelmista tietää.
        Totta on että ranskis on varsin mukava kaveri:)

        jokaisella ranskiksella jolla on kasvattajien palvoma rotutyypillinen lättänä kuono on hengitysvaikauksia. Jos hankit ranskista, ei riitä että hankit koiran erittäin hyviltä kasvattajilta, vaan pyri hankkimaan ranskis jolle on periytynyt pidenpi kuono, jossa myös nenä on kunnolla esillä ja auki ja sieraimet eivät ole ahtaat.


    • ollaan ihan terveitä

      Kyllä ranskis "röhisee" hengittäessään, ja kuorsaa, muttei leikkausta tms vaativia hengitystieongelmia kai kovin usein ole. Ei meidän ranskattarella(6v) ainakaan ole ollut. Toinen "yleinen" rodun ongelma on cherry-eye, ei ole ollut sitäkään meillä.
      Melkeinpä joka rodulla on omat ongelmansa. Veikkaisin, että voit yhtä hyvin ottaa ranskiksen, kuin jonkin muun rotuisen, eikä siitä sen todennäköisemmin tule ongelmia. Onnea koirakaverin etsintään!

      • tiedoista

        Asuin noin kymmenen vuotta sitten pääkaupunkiseudulla ja jo silloin ihastuin ranskikseen. Täällä 400 km:n päässä niitä näkee harvemmin :(

        Kokemusta on käppänöistä, mutta alkaa olla jo liian yleinen rotu... ja se tuo mukanaan "liikajalostuksen ja siitoksen" oireita. Eivät ole enää sellaisia kuin 20 vuotta sitten.

        Mutta lisää vain tietoa ko. rodusta.. :) kun ei ne rotumääritelmät paljon kerro vaan käytännön kokemus.


      • suomigirl93
        tiedoista kirjoitti:

        Asuin noin kymmenen vuotta sitten pääkaupunkiseudulla ja jo silloin ihastuin ranskikseen. Täällä 400 km:n päässä niitä näkee harvemmin :(

        Kokemusta on käppänöistä, mutta alkaa olla jo liian yleinen rotu... ja se tuo mukanaan "liikajalostuksen ja siitoksen" oireita. Eivät ole enää sellaisia kuin 20 vuotta sitten.

        Mutta lisää vain tietoa ko. rodusta.. :) kun ei ne rotumääritelmät paljon kerro vaan käytännön kokemus.

        vähän myöhässä ehkä tää viesti, mutta mulla on ihana ranskispoika. se täyttää 30.03. 2 vuotta.
        sil on vähän hengitysvaikeuksia, mutta ne on paranemaan päin =)
        ainakin koirakirjoissa lukee että ne elää n.8 vuotiaiks, mutta ne varmaan elää sitä kauemmin.


      • ethia
        suomigirl93 kirjoitti:

        vähän myöhässä ehkä tää viesti, mutta mulla on ihana ranskispoika. se täyttää 30.03. 2 vuotta.
        sil on vähän hengitysvaikeuksia, mutta ne on paranemaan päin =)
        ainakin koirakirjoissa lukee että ne elää n.8 vuotiaiks, mutta ne varmaan elää sitä kauemmin.

        Täällä on 2,5v ranskanpökäle tyttö, Liettuan tuonti.
        Hyvin on mennyt ilman mitään sairauksia, lukuunottamatta yhtä korvatulehdusta.
        Huomenna lähdetäänkin sitten kosintareissulle, joten toivonmukaan meitä on 2kk päästä muutama lisää :)


      • ---------------------------...
        ethia kirjoitti:

        Täällä on 2,5v ranskanpökäle tyttö, Liettuan tuonti.
        Hyvin on mennyt ilman mitään sairauksia, lukuunottamatta yhtä korvatulehdusta.
        Huomenna lähdetäänkin sitten kosintareissulle, joten toivonmukaan meitä on 2kk päästä muutama lisää :)

        Tämä nyt on vaan arvaus, mutta aiempien juttujesi valossa, luulen että sinulla taitaa ehkä olla meidän piskiäisen sisko... Hyvin menee täälläkin.


      • kiinn.
        ethia kirjoitti:

        Täällä on 2,5v ranskanpökäle tyttö, Liettuan tuonti.
        Hyvin on mennyt ilman mitään sairauksia, lukuunottamatta yhtä korvatulehdusta.
        Huomenna lähdetäänkin sitten kosintareissulle, joten toivonmukaan meitä on 2kk päästä muutama lisää :)

        Onko narttusi rekisteröity ja rekkaatko pennut? Jos niin olisin kiinnostunut.


      • ethia
        kiinn. kirjoitti:

        Onko narttusi rekisteröity ja rekkaatko pennut? Jos niin olisin kiinnostunut.

        Molempiin kysymyksiisi, tottakai ja tottakai.
        Ei olisi mitään mieltä teettää rekkaamattomalla nartulla pentuja 8|
        Isä on FIN&EST MVA, äitillä on toistaiseksi vain yksi SERTi ja ROP takanaan.


      • ethia
        ---------------------------... kirjoitti:

        Tämä nyt on vaan arvaus, mutta aiempien juttujesi valossa, luulen että sinulla taitaa ehkä olla meidän piskiäisen sisko... Hyvin menee täälläkin.

        Mm, niin minkä juttujen?
        Narttuni on Imant Gold Lionista ja sen äiti on Dominanta is grafo dvaro


      • kiinostunut
        ethia kirjoitti:

        Molempiin kysymyksiisi, tottakai ja tottakai.
        Ei olisi mitään mieltä teettää rekkaamattomalla nartulla pentuja 8|
        Isä on FIN&EST MVA, äitillä on toistaiseksi vain yksi SERTi ja ROP takanaan.

        Hei

        Minkävärinen ja kokoinen on oma ranskiksesi ja minkä värisiä pentuja on odotettavissa???

        Pentujen hinta??


      • ethia
        kiinostunut kirjoitti:

        Hei

        Minkävärinen ja kokoinen on oma ranskiksesi ja minkä värisiä pentuja on odotettavissa???

        Pentujen hinta??

        Tässä on sähköpostini [email protected], sen kautta helpompi tiedustella, mutta niin..
        oma narttuni on brindle (isä fawn ja äiti brindle, eli sama yhdistelmä mikä tulevilla pennuilla nyt)

        Kuvia nartustani löytyy irc galleriasta nikilläni (ethia)
        Ei niinkään edustuskuvia, mutta jotain kuitenkin.
        Bella on suhteellisen isokokoinen, kuten myös uros jolla astutettiin.

        Odotettavissa siis brindlejä ja fawneja (mikäli narttuni kantaa fawnia geeniä)
        Pentujen hinnaksi olen suunnitellut 1200-1300€ luokkaa


      • tiedoista..
        ethia kirjoitti:

        Tässä on sähköpostini [email protected], sen kautta helpompi tiedustella, mutta niin..
        oma narttuni on brindle (isä fawn ja äiti brindle, eli sama yhdistelmä mikä tulevilla pennuilla nyt)

        Kuvia nartustani löytyy irc galleriasta nikilläni (ethia)
        Ei niinkään edustuskuvia, mutta jotain kuitenkin.
        Bella on suhteellisen isokokoinen, kuten myös uros jolla astutettiin.

        Odotettavissa siis brindlejä ja fawneja (mikäli narttuni kantaa fawnia geeniä)
        Pentujen hinnaksi olen suunnitellut 1200-1300€ luokkaa

        käynpä vilkaisemassa noita sivuja :)


      • röhisee
        suomigirl93 kirjoitti:

        vähän myöhässä ehkä tää viesti, mutta mulla on ihana ranskispoika. se täyttää 30.03. 2 vuotta.
        sil on vähän hengitysvaikeuksia, mutta ne on paranemaan päin =)
        ainakin koirakirjoissa lukee että ne elää n.8 vuotiaiks, mutta ne varmaan elää sitä kauemmin.

        Miten röhinä on saatu teillä helpottumaan?vai onko se iän myötä helpottunut?meidän puolivuotias "röhisee"mutta vuoden ikäinen tyttö ei sano mitään!


      • vilppu40
        ethia kirjoitti:

        Täällä on 2,5v ranskanpökäle tyttö, Liettuan tuonti.
        Hyvin on mennyt ilman mitään sairauksia, lukuunottamatta yhtä korvatulehdusta.
        Huomenna lähdetäänkin sitten kosintareissulle, joten toivonmukaan meitä on 2kk päästä muutama lisää :)

        Hei, huomasin että olit kirjoittanut että teillä on Liettuasta ranskis. Olen menossa ens viikolla hakemaan meidän Lurua Vilnasta. 10 viikkoinen ranskis tyttö.


      • ranskikset
        vilppu40 kirjoitti:

        Hei, huomasin että olit kirjoittanut että teillä on Liettuasta ranskis. Olen menossa ens viikolla hakemaan meidän Lurua Vilnasta. 10 viikkoinen ranskis tyttö.

        olisiko luotettavia kasvattaja vinkkejä mistä voisi kysellä ulkomaisia ranskiksia esim.vilnasta/liettuasta


    • Hoitaja

      Minulla on omia hoitokoiria. Hoidossa on ollut monen rodun edustajia. Epämieluisin kokemus minulla on ranskiksesta. Hoidossani oli n. vuoden ikäinen urospuolinen ranskanbulldoggi. Sillä oli mahaportin ahtauma (väljä mahaportti); oksennuksia tuli syömisen ja juomisen jälkeen, vaikka muona tarjottiin hyvin pienin annoksin. Ranskiksella oli vaikeasti hoidettavaa ihottumaa rinnan ja vatsan alueella (ilm. allergiaa - ei parantunut vaikka söi allergiaruokia). Ranskis hengitti vaivalloisesti, röhisi ja kuolasi. Mutta luonne oli suurin ongelma: ranskis vahti ruokakuppiaan (tyhjääkin) ja vesikuppiaan - kävi kiinni ja puri aivan silmittömän raivon vallassa. Täytyi juottaa ja syöttää ja ottaa kupit ja kipot sitten pois. Vahti samoin raivokkaasti myös siankorviaan muita makupalojaan leluja joita sille olin antanut. Lopulta ransis kävi vahtimaan ihmisten, minunkin, jokaista askelta: kuono kiinni varpaissa hirmuista murinaa heti kun joku lähti esim. sohvalta liikenteeseen. Jos ei ihminen murinaan pysähtynyt, kävi ranskis tosissaan kiinni, aivan kuin ruokiaan & lelujaan vahtiessaan. Oli todettava että tämän koiran kanssa en tullut toimeen. Omistajat hakivat pois ja veivät myöhemmin piikille, koska uros oli ryhtynyt hyökkäilemään perheen lasten kimppuun.
      Korostan että tässä on kyse yhdestä yksilöstä. Mukaviakin ranskiksia varmasti on. Ystäväpiirissäni on ranskisihmisiä 2 kpl (tai toinen "vain" tyttava). Toisella ei enää ranskista ole, kiltti ranskiksensa menehtyi 6-vuotiaana suolisto-ongelmiin. Toisella - koirapuistotuttu - on mukava ranskistyttö, neljän vanha. Molemmilla rohiseva hengitys.

      • Hoitaja

        Unohdin lisätä sulkuihin kohtaan "väljä mahaportti": el.lääkäri oli tehnyt diagnoosin "mahaportin ahtauma", mutta minun mielestäni oli kyseessä tuo väljä mahaportti jonka laitoin sulkuihin. Koira nimittäin oksenteli ja röyhtäili jo sulanutta ruokaa tämän tästä - ruoka oli siis päässyt vatsalaukkuun ja oli siellä jo muhinut ennen kuin nousi ylös ja purskahteli ulos.


      • ethia
        Hoitaja kirjoitti:

        Unohdin lisätä sulkuihin kohtaan "väljä mahaportti": el.lääkäri oli tehnyt diagnoosin "mahaportin ahtauma", mutta minun mielestäni oli kyseessä tuo väljä mahaportti jonka laitoin sulkuihin. Koira nimittäin oksenteli ja röyhtäili jo sulanutta ruokaa tämän tästä - ruoka oli siis päässyt vatsalaukkuun ja oli siellä jo muhinut ennen kuin nousi ylös ja purskahteli ulos.

        On ikävää että jalostukseen käytetään vastaavia koiria, sillä jostainhan onelmat tulevat.
        Itselläni on ainoastaan positiivisia kokemuksia ranskanbulldogeista.
        Ja tuo luonne mitä kuvailit, on nin kaukana tyypillisestä ranskiksesta että edes vaikea uskoa :(
        Todella ikävä kuulla


      • otetaan selvää asioi

        Tuo ruokakupin vahtiminen yms. on omistajan, JA VAIN omistajan syytä. Kunnon koulutusella sellaiselta olisi vältytty. Ei siis voi mitenkään laittaa rodun piikkiin. Noin olisi voinut tehdä minkä tahansa rotuinen huonosti koulutettu koira. Surullinen tarina. Koiraa ei kouluteta kunnolla ja luullaan sen olevan jotenkin luonnevikainen ja viedään se piikille......Ranskanbuldoggi kannattaa ottaa luotettavalta kasvattajalta ja tarkistaa vanhemmat.


    • herukkaperhonen

      Mulla on ollu ranskiksia, ja uuden saadaan piaikkoin. Meiän koirilla ei ole ollut sairauksia tai mitään. Kaikki kyllä sanoo että ransikset on kauheen sairaita, mutta niinhän niillä kaikilla jalostetuilla kaoirilla on perinnöllisiä vikoja. Että nythän kasvattajat on ruvennu karsimaan vikoja pois koiraroduista eikä jalostukseen käytetä sairasta koiraa. Ranskanbuldoggia kyllä voin suositella niille joilla on huumoria opettaa itsepäistä koiraa.

    • RanskanBulldoggi

      kyllä se pitää paikkaansa että ranskikset ovat hieman lyhyt ikäisiä mutta minulla on ollut 3 ranskista ja jokainen on elänyt yli 10 vuotta... ranskikset eivät sairasta paljoa nuhatauteja mutta sydän- ja hengitysongelmia saatta ilmetä.. mutta niitäkin tosi harvoi ja ne yleensäkkin johtuvat sukuviasta eli suvussa pitäisi silloin olla ilmennyt sydän- tai hengitysongelmia..

      • ranskis poju

        Mie omistan ranskanbuldogin.Jos sillä on hengitys vaikeuksia, niin mie taputan sen selkää.


    • entisen ranskiksen pennun o...

      niin.. eli onko teillä kellään kuollut ranskan bulldog ihan pentun? nimittäin meillä oli 10 viikkonen pentu ja kuoli just la 9.6.2007 et olis kiva tietää et tapahtuuks samal lail monellakin..

      • Ranskanbuldoggi123

        Meillä on tyttö se ei oo vielä kuollu se on öpentu


    • Ranskikset <3

      Moi! Isosiskollani ranskis on, ja kovin suloinen. Jotkut kyllä halveksuvat lyttykuonoisia, toiset katsovat hymyssä suin. :) Mailaa, jos haluut, nyt on kiirus. [email protected]

    • raumalainen 1992

      kyllä ranskikset pitäisi elää ihan yhtäkauvanko muutkin ja ranskiksilla ei ole hengitysvikaa mutta sydän vioista en oikeen tiädä katos kun mopseilla on hengitysvikoja. minäkin saan pian ranskanbulldogin ne ova erittäin ihania

    • salvadores

      Ranskanbulldoggi miehillä ja naisillapennut etsii kotia ajanpuutteen vuoksi. Mielellään ei lapsiperheestä. ikää n. 5kk

      hinta 300€ kunkin

      • Ranskis-98

        Mäkin haluisin ranskiksen ne on ihanii, mut mikä teiän ranskikisilla on ollu keski ikä?


    • Gharisha

      Itsellä 8 vuotias uros, tosi leikkisä ja aktiivinen tapaus, ei edes huomaa ikää =)

      • ranskis poju

        Miulla on 7-kuukautta vanha ranskis poju. se on leikkisä ja se on musta.


    • ---------------

      meil on ranskis poju ja se täytti just 3v 7.6 . silä ei oo ollu mitään sairauksia välillä tulee hengitys vaikeuksia mutta muuten ok

    • rannsskkisss

      meillä vuoden ikänen ranskis narttu,eikä oo sairastellu:)

    • koiramäeltä

      Hengitysvaikeuksia ovat tuhina, "kurnutus", kuorsaaminen sekä kaikenlainen röhinä. Vapaa, terve hengitys on äänetöntä, kuten ihmisellä. Ihmisellä samantyyppisiä ongelmia aiheuttaa yleensä ylipaino. Nykyään kuorsaajatkin hoidetaan yöaikaisella hengityslaitteella, joskus kurkun leikkauksella. Ei ihme että lyttykuonorotuja kehutaan rauhallisiksi, jatkuva heikentynyt hapensaanti aiheuttaa voimakasta väsymystä. Ei voi innostua liikaa, tulee paha olo, kun ei voi hengittää. Olisi aika lakata ostamasta tällaisia eläimiä ja painostaa kasvattajat korjaamaan rotu. Boksereiden kuonoa on jalostettu pidemmäksi, eikä rotuilme ole edes pahasti kärsinyt. Ei voi olla oikein kasvattaa ja ostaa hengitysvammaisia eläimiä, hengityselimet eivät yksinkertaisesti mahdu näiden koirien kallon sisään, onko myöskään oikein että kieli ei mahdu suuhun? Mitä söpöä näissä piirteissä on?

    • Susanna111111

      Olen saamassa ranskista.Se on musta narttupentu ja se on Virosta.Se on 300 e
      Minusta rotua ei kannattaisi korjata sillä yleensä kaikki Ranskanbuldogit rohisevat ja se on niiden tapa vain!! Ei ole kivaa kun jotkut tulee tänne valittaa koirista että sitä ja tätä....MURR!!!!

      • Raskisten kasvattaja

        Sinä olet kyllä ottamassa sekarotuista koiraa joka näyttää ranskikselta!


      • pöllöpää

        saat pentutehtailijan koiran, onnee vaan


    • Mä en ymmärrä ihmisiä jotka ottaa ranskiksen,niiden jalostus on verrattavissa eläinrääkkäykseen.Ne kärsivät usein hengitys-ja sydänongelmista.Tietenkin niiden on vaikea hengittää kun niillä on niin ahtaat hengitystiet ja moni kuolee sen takia sydänkohtaukseen jos juoksee ja riehuu liikaa.Elinikä ei sen takia välttämättä ole kovin pitkä.Ei koiraa pidä ottaa sen takia että se on söpön näköinen ja hengitys rohisee "hauskasti".Ei todellakaan ole normaalia että koiran hengitys rohisee mutta niin se on melkein kaikilla ranskiksilla,toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.Ne kärsivät usein sen takia etteivät saa kunnolla henkeä,en ymmärrä miten ihmiset voivat olla niin vastuuttomia että tarkoituksellisesti jalostavat tällaisia koiria.Siskollani oli ranskis mutta se kuoli eilen,se oli vain 4-vuotias.Sen hengitys rohisi aina jonkin verran mutta muuten sen piti olla kunnossa.Niin luultiin siihen asti kunnes se kävi eläinlääkärillä ja kuoli utkimuspöydälle sydäkohtaukseen.Sen sydämen oli yksi ell tutkinut muttei löytänyt mitään vikaa,selvisi että sillä olikin paha sydänvika ollut kauan.Ei mulla muuten ole ranskiksia vastaan mitään,ne on ihania koiria ja rakastin siskonkin koiraa paljon mutta kun terveyden pitäisi olla yksi tärkeimmistä kriteereistä koirien jalostuksessa,ranskiksilla se ei ole.

      • ransanbuldoggi poju

        Miulla on oma ranskanbuldoggi. älä pilkkaa niitä!!!!!!!!!!!!!!. ne on maailman ihania koiria.mun ranskis on musta ja se on mukava ja kiltti.


    • Silppu45

      oksenteleva ja ripuloiva ranskis n 1x viikossa, kuorsaus lisäksi. luonne mainio ja leikkisä. yrittää olla matso, mutta tiukalla kasvatuksella ei ole! Tottelee todella hyvin sisällä. Ulkona yli aktiivinen leikkisä koira. Se uuvuttaa itsensä henkihieveriin juostessa. En ottaisi enää ranskista nimenomaan vatsaongelmien vuoksi.

      • winkkejä

        ei ole mikään RANSKIKSEN ominais piirre oksennelle ja ripuloida. HALOOO. sairaan tai sairastuneen koiran tai väärän ruoan lähinnä.

        Huh huh, mitä sontaa


    • sixrott

      Siis what? Oksentaa ja ripuloi???Oletko miettinyt ruokinnan oikeellisuutta????

    • nisu-ukko

      Meillä kyllä ainoastaan tuhistaan ja joskus vienosti kuorsataan.Vanhemmat tutkitusti terveet, eikä tälläkään veijarilla 1 v..ainakaan vielä näyttäisi olevan ongelman hitustakaan.Menoa ja meininkiä piisaa! Ripulia ollut ainoastaan kerran pikkupentuna.Varsinainen teräsmasu!

    • Ranski

      Täältä löytyy kaksi 10kk ranskisurosta.Kumpikaan ei röhise tai korise edes kovemmassa menossa,toinen saattaa syvässä unessa kuorsata.
      Etenkin toinen näistä on vahvaluontoinen ja arvonsa tunteva,mutta toinen on
      hirveän miellyttämishaluinen ja todella aktiivinen.

      Nyt viime syksynä onnettomuuden vuoksi lopetettiin näiden edeltäjä,21v ranskismummo :)

    • ----------------9900

      Rankis poju on selvinnyt hyvin talvesta mutta välillä kun ulos menee niin kolmella jalalla tulee takaisin.

    • cici106

      Mulla on 1v 5kk ranskis narttu joka on ruvennut vahtimaan kuppiaan tai oikeastaan koko keittiötä, jos meidän toinen koira menee keittiöön niin alkaa murina ja hyökkää päälle, onko tää ohi menevää vai mistä tää vois johtua? cicillä on hiiva ja ruoka-aineallergioita ja sitä kautta kutisee jonkin verran niin voisko käytös johtua esim. kutinan aiheuttamasta stressitä?

    • Liian nuorena lähdit

      Mun ystävällä oli 2 vuotias urosranskis. Oli niin ihana ilopilleri. Kauhean energinen ja leikkisä. Sekin tuhisi ja röhki kuin pikku possu. Aina vettä juotuaan se oksensi vähän jotain liman tapaista. Sit yksi kaunis päivä lenkiltä palatessa sen jalat eivät kantaneet kunnolla, mutta sitkeästi se käveli kotiin. Voimat ehtyivät hissukseen ja ilalla se ressukka kuoli. Lääkäri epäili synnynnäistä sydänvikaa. Onko mahdollista, että koiralla olisi pennusta asti sydänvika ilman, että lääkäri huomaisi sitä?

    • kdkkddlld

      HEEI !!
      jee löysin oikean sivun..

      Haluaisin kysyä että millasia kasvattajia suosittelette tästä rodusta ja mikä on tänä päivänä hintapyyntö ja miten luotettavia kasvattjat ovat??
      etsin itse jotain hyvää kasvattajaa johon voin luottaa että ei ole mikään tehtailija!!

      ja jos joku tietää nii mielellään päijät-hämeessä??

      kaikki tieto käy tänne vaan!!! (((:

      • fawn tyttö

        Heiii,

        me haettiin ranskisnarttu hartolasta, taitaa olla sun lähellä?
        todella ammattitaitoisen oloinen nainen ja valtavasti ollaan saatu tukea, kasvattanut 10 v tätä rotua ja osasi kertoa sairauksista sun muista paljon. tasaiseen tahtiin tekee pentueita eri nartuilla mutta ei mikään tehtailija, vaan hyvistä ja terveistä yhdistelmistä. googleta ja ota selvää. en viitsi sen enempää mainostaa :)


      • jalostus
        fawn tyttö kirjoitti:

        Heiii,

        me haettiin ranskisnarttu hartolasta, taitaa olla sun lähellä?
        todella ammattitaitoisen oloinen nainen ja valtavasti ollaan saatu tukea, kasvattanut 10 v tätä rotua ja osasi kertoa sairauksista sun muista paljon. tasaiseen tahtiin tekee pentueita eri nartuilla mutta ei mikään tehtailija, vaan hyvistä ja terveistä yhdistelmistä. googleta ja ota selvää. en viitsi sen enempää mainostaa :)

        Ranskistapaamisissa moni koira oksenteli juostessa ja juodessa. Näitä oksentelevia, rohisevia eikä ahdassieraimisia tule käyttää jalostukseen. Jalostusohjelma suosii pitempi kuonoisia ja hännällisiä, pienempi päisiä sekä itsesynnyttäviä koiria. Ranskista hankkiessa on hyvä tutustua pentueen vanhempiin ja vanhemmilla on syytä olla terveystutkimukset tehtynä.


    • N-B

      Meillä on 2,5 vuotias Liettuan tuonti. Nancyllä ei ole ollut mitään hengitysvaikeuksia, se vain röhkii kommunikoidessaan ja kuorsaa toki kuin isompikin mörssäri. Me teemme n. 1,5-2 h lenkkejä, osaksi juosten ja kävellen. Välillä saatetaan käydä vähän pulahtamassa järvessä. Tällä likalla on kyllä teräs kunto.

      Luonne on loistava. Se rakastaa kaikkia ihmisiä, on kuuliainen ja hyvin varma hermorakenteeltaan. Nancy haukkuu lähes vain puolustaessaan reviiriä, esimerkiksi silloin kun käymme äidilläni ja se saa olla takapihalla. Se hymyilee paljon ja on muutenkin hyvin vähästä tyytyväinen.

      Täältä http://www.petsie.fi/pet.php?petid=136364 voi kurkata Nancyn kuvia :-)

    • JakijaNuka80

      Meillä 6-vuotias ranskis tyttö eikä ikää arvaisi ollenkaan, painelee menemään niin lujaa kuin jalat sutii. Terveys ongelmista meillä on koettu kaikki. Atooppinen iho, paha furunkoloosi, kolme sivullista ruoka-aine allergioita, kirsikka-silmät molemmin puolin, hengitys vaikeudet, märkäinen kohtutulehdus, vestibulaarinen syndrooma, kennel-yskä, hiivaiset korvatulehdukset, hot spotin aiheuttamat märkä paiseet ja vaikka mitä muuta. Kaikki on saatu hoidettua ja typykkä on täynnä tarmoa. Jos jollakulla kysyttävää ranskiksen sairauksista niin antaa tulla vaan

    • hipsu6kk

      Meillä 6kk ikäinen ranskis tyttö. Terve muuten mutta hengitysvaikeuksista kärsii..Kuorsaa kovasti, "kurnuttaa" ja röhisee..päivällä nukkuu sitten taas yleensä ihan hiljaa..Onko "normaalia" että ranskis saa yöllä sellaisia röhkimis kohtauksia" ?? menee ohi kun vähän rauhoittelee silittämällä selkää..joskus säikähdän että nyt se raukka kuolee justiin..:(
      Muuten kyllä aivan valloittavan suloinen, aktiivinen ja leikkisä..Tottelee hyvin sisällä, ulkona juoksee ja leikkii ja aina ei halua antaa itseään kiinni tai tule sisälle..maalla kun asutaan niin saapi olla vapaana aina ulkona :)

    • se vaan

      Se röhkimiskohtaus on koiran yskä!

      • Winkkejä

        kyse on reverse sneezingistä.
        Ei vaarallista, vaikkakin kuulostaa todella siltä että koira kuolee.
        Ranskiksillä esiintyy tuota "vaivaa" muuten vaan joillakin yksilöillä kuonon ja kitalaen vuoksi. Menee ohi kun sormella peittää koiran sieraimet hetkeksi.

        Oma ranskikseni tosin ääntelee noin ainoastaan jos on räkäinen eli flunssainen. Mutta olen nähnyt ranskiksia jotka tekevät sitä päivittäin vaikka nurhaa ei olekaan.
        Jos äityy todella pahaksi, eli koira vetää henkeä sisään päin rajusti useita kertoja päivässä voi kyse olla nenäpunkeista, aivan vaaratonta sekin. Tarvitsee vain punkkihäädön jonka saa eläinlääkäristä.

        JOillain ranskiksilla on esiintyy toisia enemmän tätä ääntelyä kuin toisilla se kuulostaa kyllä hurjalta. Kokeile siis kun peitä hetkeksi nenänreijät, se helpottaa oiretta ja koira lopettaa.

        Yskä taas kuulostaa ihan yskältä. Eli koira ikään kuin "kakoo" eli äänentuotto on ulospäin kun taas reverse sneezingissä koira vetää henkeä sisään päin ja kuulostaa siltä kuin se tukehtuisi. Siitä erotat vaivat.

        Koirallasi saattaa olla kennelyskä jos kovasti kakoo ja röhii ulospäin. se voi olla vaarallinen pennulle


      • ranskis - täti
        Winkkejä kirjoitti:

        kyse on reverse sneezingistä.
        Ei vaarallista, vaikkakin kuulostaa todella siltä että koira kuolee.
        Ranskiksillä esiintyy tuota "vaivaa" muuten vaan joillakin yksilöillä kuonon ja kitalaen vuoksi. Menee ohi kun sormella peittää koiran sieraimet hetkeksi.

        Oma ranskikseni tosin ääntelee noin ainoastaan jos on räkäinen eli flunssainen. Mutta olen nähnyt ranskiksia jotka tekevät sitä päivittäin vaikka nurhaa ei olekaan.
        Jos äityy todella pahaksi, eli koira vetää henkeä sisään päin rajusti useita kertoja päivässä voi kyse olla nenäpunkeista, aivan vaaratonta sekin. Tarvitsee vain punkkihäädön jonka saa eläinlääkäristä.

        JOillain ranskiksilla on esiintyy toisia enemmän tätä ääntelyä kuin toisilla se kuulostaa kyllä hurjalta. Kokeile siis kun peitä hetkeksi nenänreijät, se helpottaa oiretta ja koira lopettaa.

        Yskä taas kuulostaa ihan yskältä. Eli koira ikään kuin "kakoo" eli äänentuotto on ulospäin kun taas reverse sneezingissä koira vetää henkeä sisään päin ja kuulostaa siltä kuin se tukehtuisi. Siitä erotat vaivat.

        Koirallasi saattaa olla kennelyskä jos kovasti kakoo ja röhii ulospäin. se voi olla vaarallinen pennulle

        Hei,
        Meillä on 8-vuotias ranskisherra. Ulkonevien silmien vuoski saanut kymmeniä kertoja haavaumia sarveiskalvoonsa ja kerran jouduttu sarveiskalvon leikkaukseen. Silmävaivoihin uponnut reilusti koiramme hinta 1300e. Kovasti varomme ulkona pusikoita, mutta irti ollessaan saattaa vahinkoja sattua.

        Ranskiksellamme on myös ikävä furunkuloosi ja antibiottikuureja joutunut syömään kipeisiin märkäisiin tassun välissä oleviin paiseisiin useita kertoja vuodessa. Koirallamme on myös pennusta asti ollut Hypoallergenic-ruokavalio (7kg:n säkki noin 70e/kk), koska allerginen kaikelle eläimen proteiinille. Allergianappuloissa proteiinit pilkottuna niin pieneksi että oireita ei tule.

        Luonteeltaan koiramme on pennusta saakka ollut aika dominoiva ja yrittänyt päästä perheessämme säännöllisin välein lauman johtajaksi. Olemme saaneet kuitenkin koiramme löytämään paikkansa pehmeillä menetelmillä/kasvatuksella (esim. syö perheessä viimeisenä, tulee ulkolenkiltä sisälle viimeisenä, kulkee lenkillä hieman taluttajansa takana jne.) hyvin toiminut.

        Nyt koiramme on suruksemme sairastunut Cushingin syndroomaan. Oireina oli pissaamisen lisääntyminen, jatkuvat pissalätäköt sisällä, pienten näppyjen ilmaantuminen iholle, ruokakupin ärhäkkä vahtiminen, agressiiviset piirteet ja ruokahalun kasvu. Tauti on saatu hienosti kuriin lääkityksellä. Vetoryl-lääkitys maksaa noin 70e/kk ja lääkityksessä on pakollisena säännölliset verikokeet, jossa seurataan ATCH-pitoisuutta. Verikokeita on noin 3kk:n välein ja sen mukaan määritetään lääkkeen vahvuus. Verikokeet maksavat reilu 200e/ kerta. Nyt meillä kuitenkin on taas mitä rakastettavin ranskis. Lempeä ja itsepäinen, on/off koira. Onneksi mieheni ja minä olemme molemmat töissä, sillä kuukaudessa koiramme tulee maksamaan 70e(ruoka) 70e(lääkitys) 200e(verikokeet kolmen kuukauden välein). Vakuutus on irtisanoutunut jo Cushingin taudista, sillä se on jatkunut jo vuoden...itse tautihan on elinikäinen ja suht. yleinen pienirotuisilla koirilla.

        Kuorsaaminen, röhkiminen, kuolaaminen ja ajoittaiset oksentelut ovat arkipäiväämme. Lämpöhalvauksia ei ole ollut ja koiramme pyrkii lepäämään auringossa kuin kissa. Nuorempana se oli vireä ja kestävä lenkkikoira. Nyt riittää pikku lenkit, mutta Cushingin taudin vuoksi noin viiden tunnin välein (myös yöllä). Näin vältytään pissalätäköiltä sisällä.

        Vaikka ranskis on mitä rakastettavin ja omistajaansa (ei koko laumaan!) syvästi kiintyvä koira - en suosittele ransikisen ostamista kenellekkään. Surullinen totuus on, että suloinen nallekarhu kärsii hengitysvaikeuksista ja sen näkee kaikilla ranskiksilla. Kuorsaaminen ja röhkiminen ovat oireita tästä. Jos ihmisellä olisi vastaavia oireita, hänelle määrättäisiin avaavia lääkkeitä, kortisonihoito ja tarvittaessä yöksi hengitysteitä aukipitävä CPAP-hoito (hengityskone).

        Rakastan ranskiksia henkeen ja vereen, mutta totuus on, että niiden kuonot ovat liian lyhyet ja hengitys koko oleminen kärsii jalostamisen vuoksi. Itse en enää voi toista lyhytkuonoista koiraa ottaa, vaikka se silmääni miellyttääkin. Tulen valitsemaan koiran, jolla on kuono vaikkakin se ei niin hauskalta ja kivalta näytäkkään.


    • sivusta seurannut

      Tyttären kaverilla oli ranskanbuldoggi. Tuli varmaan jostain Venäjältä, kun perhekin oli sieltä kotoisin. Se koira oli tooooosi SAIRAS. Sillä oli kaikki edellämainitut ongelmat. Koira kuoli lopulta 8v. ikäisenä munuaisten petettyä. Tytöt laskivat joskus, että koiraan oli mennyt rahaa lääkärikuluina 20000-30000e. Oli leikkauksia, lääkärikäyntejä ja matkalaukullinen lääkkeitä erilaisiin kroonisiin ja muihin vaivoihin.
      Tuolla kokemuksella en koskaan ottaisi ransakanbuldoggia. Mutta onhan totta, että saattoi olla huonoa tuuria.

    • Huolestunut läheinen

      Onko kokemuksia nuoresta ranskiksesta joka voi vain päättää ettei pidä jostaib ihmisestä ja haukkuu, murisee ja yrittää purra ja erittäin pitkään eli jaksaa kytätä koko illan? Missä vika ja mitä asialle voisi tehdä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe