Olen tämän kevään abiturientti ja nyt on ajankohtainen asia tämä tulevan koulutuksen suunnittelu. Olen ollut kiinnostunut ilmailusta ja lentokoneista jo pienen ikäni ja suurin jatkosuunnitelma on liikennelentäjän opinnot. Mutta siellä on aina se mutta... Voihan olla, että en jostakin syystä pääse ilmailuopistoon ja haluaisinkin kysellä vaihtoehtoisia aloja ilmailusta kiinnostuneelle. Olen suunnitellut Tampereen Ammattikorkeakoulussa järjestettävää lentokoneinsinöörin (?) koulutusta, mutta en tiedä alasta juuri mitään muuta mitä tuo lentokone sana antaa ymmärtää.
Tässä muutamia mieltäni askarruttavia kysymyksiä asiantuntijoille joita toivottavasti löytyy:
-Mitä lentokoneinsinööri pääasiassa tekee?
-Millaisiin muihin tehtäviin lentokoneinsinöörin koulutus antaa valmiudet?
-Onko Suomessa töitä lentokoneinsinööreille?
-Millainen palkka ja ammatin vakaus, eli onko kovin kausikohtainen jobi?
-Onko työ pelkkää remontointia?
-Minkälaiset ovat ammatin tulevaisuuden näkymät?
-Onko mitään mahdollisuutta pärjätä koulussa kiitettävän tasoisella lyhyellä matematiikalla?
-Onko Ruotsin kielen taito välttämätön?
-Antaako koulutus valmiudet jonkin tasoiseen suunnittelutyöhön?
-Olen jostain kuullut että toisen asteen tason lentokoneasentajan koulu on vielä erikseen, minkälainen asema lentokoneinsinööreillä on näihin asentajiin nähden?
Olen epävarma liikennelentäjän ammatin varavaihtoehdon suhteen ja pikkuhiljaa pitäisi alkaa valkenemaan myös se varasuunnitelma... Toivon myös, joku voisi esittää muita koulutusaloja ilmailusta kiinnostuneelle abiturientille. Kiitos vastauksista etukäteen sillä ne todella tulee tarpeeseen, AMK-haku kun on tänään alkanut....
lentokoneinsinööreiltä kysyisin
10
15143
Vastaukset
- kertovat alasta
Yleensä insinöörit eivät juurikaan vääntele muttereita, vaan toimivat suunnittelu ja esimies tehtävissä. Mekaanikot ja asentajat hoitavat käytännön puolen. Usein alasta saa jonkin kuvan, kun katsoo työpaikkailmoituksia. Suomessa taitaa olla aika harvakseltaan, mutta ulkomailla enemmän. Tietenkin palkkaus yms. ehdot vaihtelevat maittain ja alueittain.
http://aviationengineerjobs.4jobs.com/JS/Action/Searchresults.asp?q=y&key=Aerospace Engineer&SType=1&I1=25 - rukkilainen
Suosittelen vahvasti varusmiespalveluksen suorittamista ilmavoimissa, LentoRUKin merkeissä. mil.fi -sivuilta lisää tietoa. Sinne voi myös hakea vaikka on jo aloittanut varusmiespalveluksen. Jos huomaat, ettet tykkää ilmailusta, niin onpahan ainakin kokemusta rikkaampi. Onnea!
- lentsikka assari
jos tuommosia kysymyksiä pitää vielä tässävaiheessa esittää niin vaihda hyvä vesseli alaa...lentokoneet on aivan oma taitennlajinsa eikä niiden pariin mitään huuhailijoita tarvita eikä oteta..itse olen kohta 30 vuotta murjonut armeijan koneita lentokuntoon,joskus on tullut työkavereiksi opistoinsinöörejä jotka on sitten vähin änin siirretty "muihin tehtäviin"
- taas...
Meinaatko, että lukiossa täytyy tietää kaikkien ammattien toimenkuva? Sitähän kaveri on sevittämässä, että tietää, mitä ryhtyä opiskelemaan. Oletko jotenkin vajaa?
- Hmm
Vaiheesta en tiedä, mutta en kyllä kovin ikälopuksikaan itseäni tunne, että en voisi enää opiskella lentokoneinsinööriksi. Tiedän kyllä, että lentokoneet ovat oma taiteenlajinsa, mutta mitä ihmettä se tähän kuuluu? Kyselin vain ammatista, että osaisin tehdä päätöksen. Lukio on nimen omaan yleissivistävä koulu, siellä ei paljon puhuta eri ammattien piirteistä, koittavat vain antaa mahdollisimman hyvät alut KAIKKIIN ammatteihin.
Jos Suomen lentokoneinsinööreillä on tällainen asenne nuorempia uraansa suunnittelevia kohtaan, niin luulen, että Suomessa ei kohta ole ainuttakaan lentokykyistä konetta. - piittaa
Hmm kirjoitti:
Vaiheesta en tiedä, mutta en kyllä kovin ikälopuksikaan itseäni tunne, että en voisi enää opiskella lentokoneinsinööriksi. Tiedän kyllä, että lentokoneet ovat oma taiteenlajinsa, mutta mitä ihmettä se tähän kuuluu? Kyselin vain ammatista, että osaisin tehdä päätöksen. Lukio on nimen omaan yleissivistävä koulu, siellä ei paljon puhuta eri ammattien piirteistä, koittavat vain antaa mahdollisimman hyvät alut KAIKKIIN ammatteihin.
Jos Suomen lentokoneinsinööreillä on tällainen asenne nuorempia uraansa suunnittelevia kohtaan, niin luulen, että Suomessa ei kohta ole ainuttakaan lentokykyistä konetta.Älä anna häirikön vaikuttaa valintoihisi. Noita liikkuu kaikilla palstoilla. Vastaavat kysymyksiin, että "sun asemassa pitäis tietää", kun eivät mitään järkevää osaa vastata. Tämäkään ei luultavasti ole insinööriä nähnytkään ja lentokoneenkin vain sanomalehdessä.
- hmm
piittaa kirjoitti:
Älä anna häirikön vaikuttaa valintoihisi. Noita liikkuu kaikilla palstoilla. Vastaavat kysymyksiin, että "sun asemassa pitäis tietää", kun eivät mitään järkevää osaa vastata. Tämäkään ei luultavasti ole insinööriä nähnytkään ja lentokoneenkin vain sanomalehdessä.
paljon mahdollista :)
Hyvin erityyppisiä toimiahan liikennelentäjän työ (ilkeästi sanottuna ... bussikuskin työ), ja insinöörin hommat ... puolensa kummassakin toki.
Lentokoneinsinöörien sijoittumisesta en niinkään tiedä, mutta varmasti samoja piirteitä kuin Leko DI:lläkin, osin.
Mitä lentokoneinsinööri pääasiassa tekee?
Töitä. Osa sijoittuu tutkimukseen ja opetukseen. Osa lentokoneteollisuuteen (lue: Patria), viranomaispuolelle (Pölhölä .. eiku, ilmailulaitos), lentoyhtiöihin erilaisiin teknisiin ja asiantuntijatehtäviin, puolustusvoimiin erikoisupseereiksi (vrt. lentoyhtiö), jne.
Kannattaa muistaa, että leko inssi (ainakin DI, varmaan myös AMK) on myös koneinsinööri -- eli, niihin hommiin myös moni ajautuu tai pääsee. Ja sanotaanhan, kun leko inssiltä säästöt loppuvat, täytyy lähteä oikeisiin töihin (lue: ei ilmailun pariin)
-Millaisiin muihin tehtäviin lentokoneinsinöörin koulutus antaa valmiudet?
Tuossa yllä tätä jo käsittelinkin. Mutta oleellista on, että moneen se antaa valmiudet, toisin kuin "isossa maailmassa" missä erikoistuminen tapahtuu varhaisessa vaiheessa. Suomessa ei resurssit riitä kouluttamaan "vasemman päälaskutelineen suunnittun spesialistia" ... eli meillä laajat tiedot "kaikesta", joten työssä oppimiseen voi tällä alalla todella valmentautua henkisesti. Jälleen, puhun "DI:n suulla" ... vaan tuskin AMK puolella suurta eroa ole (olkoonkin enemmän käytännönläheinen koulutus, kuin tiedekorkeakoulussa)
-Onko Suomessa töitä lentokoneinsinööreille?
Hieman kausiluontoista ... Finski, Ilmavaivat, ja Pölhölä työllistävät jokseenkin "vakiomäärän", tosin suurten ikäluokkien eläköityminen auttanee teitä nuoria. Patria ollut hieman "kausiluontoinen" työnantaja ... kun projekti tulee suunnittelijoita pakko haalia pitkin Eurooppaa (reppumiehinä), kun homma tehty eikä uutta putkessa ... niin voi olla ohranen paikka. Onneksi ne projektit kestävät vuosia, joten ihan pätkätöistä ei voi sielläkään puhua.
-Millainen palkka ja ammatin vakaus, eli onko kovin kausikohtainen jobi?
Palkkan perään ei pidä haikailla, ilmailuteollisuudessa olevilla kavereilla ns. vikaa päässä, tykkäävät lentokoneista ... he ovat töissä vähemmälläkin rahalla. Mutta onneksi työssä viihtyvyyteen tosiaan vaikuttavat muutkin tekijät kuin eurot yksin. Vakautta käsittelin jo yllä.
-Onko työ pelkkää remontointia?
Ei ole -- vaikka joskus niin toivoikin.
-Minkälaiset ovat ammatin tulevaisuuden näkymät?
Tuon kun tietäisi... A380 lahes sarjatuotannossa, se oli/on Euroopam ilmailuteollisuuden "mega rypistys" -- suunnittelutyötä ei paljoa enääjäljellä. A400M sotilaskone nyt suunnittelussa, A350 konseptivaiheessa, EuroTrainer tulee jollain aikataululla varmasti (Hawkin tyyppisen koneen korvaaja). Ja lentoliikenne kasvaa taatusti eikä Finski ainoa työnantaja, yhtä varmasti kuin ilmavoimat säästävät (ellei koulutuskeskusta tule Suomeen).
-Onko mitään mahdollisuutta pärjätä koulussa kiitettävän tasoisella lyhyellä matematiikalla?
On, jos "perselihakset kestävät" ... tupla työn joudut tekemään niihin vrrattuna jotka lukiossa kahlasivat pitkän matematiikan vaikka huonommilla arvosanoilla kuin sinä lyhyen -- mutta ei tilanteesi ollenkaan mahdoton ole, ellet työtä ja pitkiä opiskeluöitä pelkää.
-Onko Ruotsin kielen taito välttämätön?
Ei, ilmalukieli onneksi englanti, myös suunnittelussa ja sen dokumentoiniissa (joka aiheutti "mielihyvää" kun Toulousessa tuli rampattua *wirn* ). Tosin, kyllä tietty ruotsinkielen kurssit on koulussa läpäistävä.
-Antaako koulutus valmiudet jonkin tasoiseen suunnittelutyöhön?
Kyllä, AMK:n osalta lisäisin toivottavasti.
-Olen jostain kuullut että toisen asteen tason lentokoneasentajan koulu on vielä erikseen, minkälainen asema lentokoneinsinööreillä on näihin asentajiin nähden?
Niin... voit pohtia mikä ero on autoasentajalla ja autoinsinöörillä TAI NC-koneistajalla ja koneinsinöörillä, TAI kirvesmiehellä ja rakennusinsinöörillä ... onhan siinä kai jotain eroa (on kyllä päiviä, milloin en ole varma kumman "eduksi")
Toivon sinulle hyvää kevättä, ja tervetuloa ilmailun pariin.- lekoasentaja
Ite olen käynyt lentokoneasentajan ammattikoulun jonka jälkeen menin varusmiespalvelukseen Halliin Lentoteknilliselle aliupseerikurssille. Muutaman kuukauden päästä reserviin ja sen jälkeen Tampereelle AMK inssiksi opiskelemaan.
Jos lentotekniikka kiinnostaa ni suosittelen tota lentoteknillistä AUK:ta. Opit AUKissa Hornetista ja yleisesti lentokoneista kohtuu paljon. AUKin jälkeen siirryt toiseen joukko-osastoon jossa koulutus jatkuu käyttöhuoltokoulutuksella ja jonka jälkeen pääset lennättämään koneita, eli tekemään samaa työtä kuin sotilasammattihenkilöt ilmavoimissa. - Xtract
Miten nuo lentokoneinsinöörin opinnot kulkevat,onko opetus luentotyylisiä vaiko etäopiskelua suurimmaksi osaksi? Ja kuinka pitkiä yleensä luennot ovat? Opiskelen lentokoneasentajaksi ja olisin kiinnostunut inssin hommista. Kiitos vastanneille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645240Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti692485- 2682406
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362359Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191694Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191488Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai521084Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131043- 891016
- 66947