lentokoneinsinööreiltä kysyisin

hmm

Olen tämän kevään abiturientti ja nyt on ajankohtainen asia tämä tulevan koulutuksen suunnittelu. Olen ollut kiinnostunut ilmailusta ja lentokoneista jo pienen ikäni ja suurin jatkosuunnitelma on liikennelentäjän opinnot. Mutta siellä on aina se mutta... Voihan olla, että en jostakin syystä pääse ilmailuopistoon ja haluaisinkin kysellä vaihtoehtoisia aloja ilmailusta kiinnostuneelle. Olen suunnitellut Tampereen Ammattikorkeakoulussa järjestettävää lentokoneinsinöörin (?) koulutusta, mutta en tiedä alasta juuri mitään muuta mitä tuo lentokone sana antaa ymmärtää.
Tässä muutamia mieltäni askarruttavia kysymyksiä asiantuntijoille joita toivottavasti löytyy:

-Mitä lentokoneinsinööri pääasiassa tekee?
-Millaisiin muihin tehtäviin lentokoneinsinöörin koulutus antaa valmiudet?
-Onko Suomessa töitä lentokoneinsinööreille?
-Millainen palkka ja ammatin vakaus, eli onko kovin kausikohtainen jobi?
-Onko työ pelkkää remontointia?
-Minkälaiset ovat ammatin tulevaisuuden näkymät?
-Onko mitään mahdollisuutta pärjätä koulussa kiitettävän tasoisella lyhyellä matematiikalla?
-Onko Ruotsin kielen taito välttämätön?
-Antaako koulutus valmiudet jonkin tasoiseen suunnittelutyöhön?
-Olen jostain kuullut että toisen asteen tason lentokoneasentajan koulu on vielä erikseen, minkälainen asema lentokoneinsinööreillä on näihin asentajiin nähden?

Olen epävarma liikennelentäjän ammatin varavaihtoehdon suhteen ja pikkuhiljaa pitäisi alkaa valkenemaan myös se varasuunnitelma... Toivon myös, joku voisi esittää muita koulutusaloja ilmailusta kiinnostuneelle abiturientille. Kiitos vastauksista etukäteen sillä ne todella tulee tarpeeseen, AMK-haku kun on tänään alkanut....

10

14899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertovat alasta

      Yleensä insinöörit eivät juurikaan vääntele muttereita, vaan toimivat suunnittelu ja esimies tehtävissä. Mekaanikot ja asentajat hoitavat käytännön puolen. Usein alasta saa jonkin kuvan, kun katsoo työpaikkailmoituksia. Suomessa taitaa olla aika harvakseltaan, mutta ulkomailla enemmän. Tietenkin palkkaus yms. ehdot vaihtelevat maittain ja alueittain.

      http://aviationengineerjobs.4jobs.com/JS/Action/Searchresults.asp?q=y&key=Aerospace Engineer&SType=1&I1=25

    • rukkilainen

      Suosittelen vahvasti varusmiespalveluksen suorittamista ilmavoimissa, LentoRUKin merkeissä. mil.fi -sivuilta lisää tietoa. Sinne voi myös hakea vaikka on jo aloittanut varusmiespalveluksen. Jos huomaat, ettet tykkää ilmailusta, niin onpahan ainakin kokemusta rikkaampi. Onnea!

    • lentsikka assari

      jos tuommosia kysymyksiä pitää vielä tässävaiheessa esittää niin vaihda hyvä vesseli alaa...lentokoneet on aivan oma taitennlajinsa eikä niiden pariin mitään huuhailijoita tarvita eikä oteta..itse olen kohta 30 vuotta murjonut armeijan koneita lentokuntoon,joskus on tullut työkavereiksi opistoinsinöörejä jotka on sitten vähin änin siirretty "muihin tehtäviin"

      • taas...

        Meinaatko, että lukiossa täytyy tietää kaikkien ammattien toimenkuva? Sitähän kaveri on sevittämässä, että tietää, mitä ryhtyä opiskelemaan. Oletko jotenkin vajaa?


      • Hmm

        Vaiheesta en tiedä, mutta en kyllä kovin ikälopuksikaan itseäni tunne, että en voisi enää opiskella lentokoneinsinööriksi. Tiedän kyllä, että lentokoneet ovat oma taiteenlajinsa, mutta mitä ihmettä se tähän kuuluu? Kyselin vain ammatista, että osaisin tehdä päätöksen. Lukio on nimen omaan yleissivistävä koulu, siellä ei paljon puhuta eri ammattien piirteistä, koittavat vain antaa mahdollisimman hyvät alut KAIKKIIN ammatteihin.
        Jos Suomen lentokoneinsinööreillä on tällainen asenne nuorempia uraansa suunnittelevia kohtaan, niin luulen, että Suomessa ei kohta ole ainuttakaan lentokykyistä konetta.


      • piittaa
        Hmm kirjoitti:

        Vaiheesta en tiedä, mutta en kyllä kovin ikälopuksikaan itseäni tunne, että en voisi enää opiskella lentokoneinsinööriksi. Tiedän kyllä, että lentokoneet ovat oma taiteenlajinsa, mutta mitä ihmettä se tähän kuuluu? Kyselin vain ammatista, että osaisin tehdä päätöksen. Lukio on nimen omaan yleissivistävä koulu, siellä ei paljon puhuta eri ammattien piirteistä, koittavat vain antaa mahdollisimman hyvät alut KAIKKIIN ammatteihin.
        Jos Suomen lentokoneinsinööreillä on tällainen asenne nuorempia uraansa suunnittelevia kohtaan, niin luulen, että Suomessa ei kohta ole ainuttakaan lentokykyistä konetta.

        Älä anna häirikön vaikuttaa valintoihisi. Noita liikkuu kaikilla palstoilla. Vastaavat kysymyksiin, että "sun asemassa pitäis tietää", kun eivät mitään järkevää osaa vastata. Tämäkään ei luultavasti ole insinööriä nähnytkään ja lentokoneenkin vain sanomalehdessä.


      • hmm
        piittaa kirjoitti:

        Älä anna häirikön vaikuttaa valintoihisi. Noita liikkuu kaikilla palstoilla. Vastaavat kysymyksiin, että "sun asemassa pitäis tietää", kun eivät mitään järkevää osaa vastata. Tämäkään ei luultavasti ole insinööriä nähnytkään ja lentokoneenkin vain sanomalehdessä.

        paljon mahdollista :)


    • Hyvin erityyppisiä toimiahan liikennelentäjän työ (ilkeästi sanottuna ... bussikuskin työ), ja insinöörin hommat ... puolensa kummassakin toki.

      Lentokoneinsinöörien sijoittumisesta en niinkään tiedä, mutta varmasti samoja piirteitä kuin Leko DI:lläkin, osin.

      Mitä lentokoneinsinööri pääasiassa tekee?

      Töitä. Osa sijoittuu tutkimukseen ja opetukseen. Osa lentokoneteollisuuteen (lue: Patria), viranomaispuolelle (Pölhölä .. eiku, ilmailulaitos), lentoyhtiöihin erilaisiin teknisiin ja asiantuntijatehtäviin, puolustusvoimiin erikoisupseereiksi (vrt. lentoyhtiö), jne.

      Kannattaa muistaa, että leko inssi (ainakin DI, varmaan myös AMK) on myös koneinsinööri -- eli, niihin hommiin myös moni ajautuu tai pääsee. Ja sanotaanhan, kun leko inssiltä säästöt loppuvat, täytyy lähteä oikeisiin töihin (lue: ei ilmailun pariin)

      -Millaisiin muihin tehtäviin lentokoneinsinöörin koulutus antaa valmiudet?

      Tuossa yllä tätä jo käsittelinkin. Mutta oleellista on, että moneen se antaa valmiudet, toisin kuin "isossa maailmassa" missä erikoistuminen tapahtuu varhaisessa vaiheessa. Suomessa ei resurssit riitä kouluttamaan "vasemman päälaskutelineen suunnittun spesialistia" ... eli meillä laajat tiedot "kaikesta", joten työssä oppimiseen voi tällä alalla todella valmentautua henkisesti. Jälleen, puhun "DI:n suulla" ... vaan tuskin AMK puolella suurta eroa ole (olkoonkin enemmän käytännönläheinen koulutus, kuin tiedekorkeakoulussa)

      -Onko Suomessa töitä lentokoneinsinööreille?

      Hieman kausiluontoista ... Finski, Ilmavaivat, ja Pölhölä työllistävät jokseenkin "vakiomäärän", tosin suurten ikäluokkien eläköityminen auttanee teitä nuoria. Patria ollut hieman "kausiluontoinen" työnantaja ... kun projekti tulee suunnittelijoita pakko haalia pitkin Eurooppaa (reppumiehinä), kun homma tehty eikä uutta putkessa ... niin voi olla ohranen paikka. Onneksi ne projektit kestävät vuosia, joten ihan pätkätöistä ei voi sielläkään puhua.


      -Millainen palkka ja ammatin vakaus, eli onko kovin kausikohtainen jobi?

      Palkkan perään ei pidä haikailla, ilmailuteollisuudessa olevilla kavereilla ns. vikaa päässä, tykkäävät lentokoneista ... he ovat töissä vähemmälläkin rahalla. Mutta onneksi työssä viihtyvyyteen tosiaan vaikuttavat muutkin tekijät kuin eurot yksin. Vakautta käsittelin jo yllä.

      -Onko työ pelkkää remontointia?

      Ei ole -- vaikka joskus niin toivoikin.

      -Minkälaiset ovat ammatin tulevaisuuden näkymät?

      Tuon kun tietäisi... A380 lahes sarjatuotannossa, se oli/on Euroopam ilmailuteollisuuden "mega rypistys" -- suunnittelutyötä ei paljoa enääjäljellä. A400M sotilaskone nyt suunnittelussa, A350 konseptivaiheessa, EuroTrainer tulee jollain aikataululla varmasti (Hawkin tyyppisen koneen korvaaja). Ja lentoliikenne kasvaa taatusti eikä Finski ainoa työnantaja, yhtä varmasti kuin ilmavoimat säästävät (ellei koulutuskeskusta tule Suomeen).

      -Onko mitään mahdollisuutta pärjätä koulussa kiitettävän tasoisella lyhyellä matematiikalla?

      On, jos "perselihakset kestävät" ... tupla työn joudut tekemään niihin vrrattuna jotka lukiossa kahlasivat pitkän matematiikan vaikka huonommilla arvosanoilla kuin sinä lyhyen -- mutta ei tilanteesi ollenkaan mahdoton ole, ellet työtä ja pitkiä opiskeluöitä pelkää.


      -Onko Ruotsin kielen taito välttämätön?

      Ei, ilmalukieli onneksi englanti, myös suunnittelussa ja sen dokumentoiniissa (joka aiheutti "mielihyvää" kun Toulousessa tuli rampattua *wirn* ). Tosin, kyllä tietty ruotsinkielen kurssit on koulussa läpäistävä.

      -Antaako koulutus valmiudet jonkin tasoiseen suunnittelutyöhön?

      Kyllä, AMK:n osalta lisäisin toivottavasti.


      -Olen jostain kuullut että toisen asteen tason lentokoneasentajan koulu on vielä erikseen, minkälainen asema lentokoneinsinööreillä on näihin asentajiin nähden?

      Niin... voit pohtia mikä ero on autoasentajalla ja autoinsinöörillä TAI NC-koneistajalla ja koneinsinöörillä, TAI kirvesmiehellä ja rakennusinsinöörillä ... onhan siinä kai jotain eroa (on kyllä päiviä, milloin en ole varma kumman "eduksi")

      Toivon sinulle hyvää kevättä, ja tervetuloa ilmailun pariin.

    • lekoasentaja

      Ite olen käynyt lentokoneasentajan ammattikoulun jonka jälkeen menin varusmiespalvelukseen Halliin Lentoteknilliselle aliupseerikurssille. Muutaman kuukauden päästä reserviin ja sen jälkeen Tampereelle AMK inssiksi opiskelemaan.

      Jos lentotekniikka kiinnostaa ni suosittelen tota lentoteknillistä AUK:ta. Opit AUKissa Hornetista ja yleisesti lentokoneista kohtuu paljon. AUKin jälkeen siirryt toiseen joukko-osastoon jossa koulutus jatkuu käyttöhuoltokoulutuksella ja jonka jälkeen pääset lennättämään koneita, eli tekemään samaa työtä kuin sotilasammattihenkilöt ilmavoimissa.

    • Xtract

      Miten nuo lentokoneinsinöörin opinnot kulkevat,onko opetus luentotyylisiä vaiko etäopiskelua suurimmaksi osaksi? Ja kuinka pitkiä yleensä luennot ovat? Opiskelen lentokoneasentajaksi ja olisin kiinnostunut inssin hommista. Kiitos vastanneille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6374
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3813
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3190
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      969
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      869
    Aihe