Taulupohjat

---

Hei!
Onko taulun arvo kiinni pohjasta mille se on maalattu? Minkälaisille pohjille näyttelyitä pitävät ammattimaalarit maalaavat? JOs joku ammattilainen näkisi tämän ja vastaisi olisi kiva. Mutta ilman muuta muutkin vastatkaa. Itse olen maalannut öljyväreillä pingotetulle kangaspohjalle, kovalevylle, jossa gesso tai lateksimaalipohja, ja lateksimaalipohjalle vanerille, kankaalla päästetylle ja gessotulle vaneripohjalle sekä kaupasta saataville valmiille pohjille (lienevät jotakin pahvia, joka on päästetty kankaalla).

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

9

2612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bare

Se on oikeesti aivan sama mille pohjalle ne maalaa, ainoastaan se jälki merkkaa. Jos pidät tasasemmasta jäljestä niin maalaa jollekkin bordille jos taas texturoidusta niin maalaa kankaalle. Se materiaali ei ole mitenkään itseisarvo, se kyllä merkkaa miten osaat sitä käyttää.

• vastauksesta!

näin sen arvelin olevankin, mutta iski uskonputte.

KIITOS!

• sentään

kyllä merkata tekninen kestävyyskin.
        Museot ovat täynnä sellaisia töitä, jotka rapisevat
        konservaattorien 'iloksi' jo 10-vuotiaina.

Jos suhtaudut työhösi vakavammin, ota selvää, mitkä haluamistasi pohjista,
        pohjustuksista ja tekniikoista sopivat yhteen ja mitkä eivät.
        Kirjastossa on maalausoppaita.

• Harrastaja taiteilija

Hei !
      Onhan noilla maalauspohjilla jotakin merkitystä.
      Itse maalaan valmiiksi pohjustetulle kankaalle, jonka pingotan kiilakehyksiin.
      On edullisempaa, kuin ostaa valmiiksi pingotettuja maalauspohjia ja kokojen suhteen on enemmän valinnanvaraa.
      Muutamia pahvisia maalauspohjia olen hankkinut, mutta ne eivät ole kovin hyviä.
      Ne eivät pysy suorina, vaan jonkinajan säilyttämisen jälkeen niistä on tullut käyriä.
      En sitten tiedä kuinka monta vuotta ne kestävät, kun ilmankosteuskin vaikuttaa pahviin paljon
      enemmän, kuin kiilakehyksen puuhun.

Kiilakehyksiin pingoitettu kangas on varmaan paras ratkaisu, koska ne säilyvät satoja vuosia.
      Erilaiset puupohjat on varmaan myös hyviä maalauspohjia.
      Tietääkseni ikonit maalataan puiselle pohjalle
      ja ne vaativat laadukkaan maalauspohjan, kuten
      myös aivan oman maaliseoksen ja tavan maalata.

Hyvää maalausjatkoa...

• Taiteilija_

Sillä mille maalaus on maalattu, ei ole yhtään mitään merkitystä maalauksen arvolle. Ainoastaan säilyvyydelle. Taideteoksen arvo syntyy aivan muista arvoista. Hyvä taiteilija etsii maalauksilleen pohjan, joka korostaa hänen persoonallisuuttaan. Esimerkiksi Jean-Michel Basquiat maalasi oven- ja ikkunankarmeille, joita hän löysi roskalavoilta. Eikä se vähentänyt hänen taiteensa arvoa, päinvastoin. Warhol teki pop-taiteensa monistamalla, painamalla paperille. Ei ole niidenkään töiden arvo kovin huono tällä hetkellä..

• _taiteilija

osuit juuri asian ytimeen, juuri tuota ajoin takaa. Pysyvyys on eri asia kuin säilyvyys.

Mukavaa jatkoa sinulle!

• Taiteilija_

..Marcel Duchamp teki ehkä kuuluisimman työnsä kaupasta ostetusta posliinisesta pisuaarista eikä maalannut siitä kuvaa kalliille pellavapohjalle. Se on muuten nyt varmasti maailman kallein kusilaari New Yorkin Modernin Taiteen museossa..:)

Tosin tämä työ on ehkä enemmän kuvanveistoa, mutta ajatus on sama: Ei veistoksenkaan arvo enää lainkaan riipu siitä, onko se valettu kalliisti pronssiin tai tehty ties mistä.

Duchamp ymmärsi ehkä paremmin kuin kukaan muu sen, miksi joistakin teoksista tulee suurta taidetta ja mitkä seikat siihen vaikuttavat. Duchamp taidehistoriassa viimeistään teki lopun yhtäläisyydestä taideteoksen arvon ja kalliin/hienon materiaalin välillä.

Itse maalatessani olen huomannut, että kun maalaa hieman edullisemmille pohjille esim. Puukeskusesta saa halpaa kovalevyä, onnistuvat työt usein aika hyvin verrattuna siihen, kun maalaa kalliimmalle pellavapohjalle. Syyksi epäilen sitä, että halvalle pohjalla maalatessa ei ole kovinkaan suuria paineita onnistua: mitäs sitten, vaikka epäonnistuisi, ei ainakaan mennyt kallis pohja pilalle. Niinpä kovalevyille tai paperille maalatessa olen paljon vapautuneempi ja uskallan kokeilla helpommin uusia asioita. Näin luovuuskin kukoistaa ja tekeminen on hyvin vapauttavaa. Eikä tule kalliiksi. Mutta jos joku maalaa oikein laatumaalauksia esim. tilausmuotokuvia klassisella tekniikalla hitaasti ja harkiten, silloin varmasti voisi olla parempi maalata laadukkaalle pellavapohjalle.

• saman suuntaisesti

ajattelen minäkin!

Mukavaa kevään jatkoa!

• jeesus
        saman suuntaisesti kirjoitti:

ajattelen minäkin!

Mukavaa kevään jatkoa!

Moi, olen itse taidemaalari, ja sanoisin että ainakaan maalilla pohjustettua pintaa en suosittelisi. Parhaat ja helpoimmat vaihtoehdot ovat gesso-pohjusteiset kangaspohjat tai voit itse pohjustaa kovalevyn gessolla, mitä saa taidetarvikeliikkeistä. Pohjan on hyvä olla siistin näköinen eikä öljymaalia saisi joutua pohjustamattomille alueille, koska se voi johtaa esim. kankaan haurastumiseen tai homehtumiseen. Myös paperia voi itse pingottaa kiilapuihin ja pohjustaa kuten kankaankin.
        Esimerkiksi oveen maalaamisessa on todennäköistä, että maalauksesi ei tartu alla olevaan maalipintaan riittävän hyvin, vaan rapisee pois parissa vuodessa.
        Mitä maalauksen onnistumiseen tulee, aina voi maalata päälle! (Ohjesääntö: öljypitoista maalia vesiliukoisen päälle, mutta ei koskaan toisin päin!)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe