Metsätalousinsinööri

tiuhti

Millaisia kokemuksia on Metsätalouden koulutusohjelmasta? Itse olen vähän harkinnut lähteä opiskelemaan tätä alaa TAMKiin.
Millaiset ovat työllisyysnäkymät/palkka?jne...

~kiitos~

12

7548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Tervepä terve!

      Itse olen parin kuukauden päästä valmis metsätalousinsinööri ja opinahjona on hyvinkin ollut mainitsemasi TAMK.

      Koulutus on varsin... vaihtelevaa. Opettajat ovat yleensä hyviä ja päteviä, samoin vierailevat luennoitsijat. Koulutus on laajaa käsittäen hyvin paljon erilaisia metsäsektorin asioita.

      Ensimmäisenä vuonna emme juurikaan päässeet metsäasioihin käsiksi, kun painimme yleisivistävien tms. opintojen parissa, eli matikkaa, fysiikkaa, äidinkieltä, kemiaa yms. ei niin metsäsektoriin littyvää.

      Koulutukseen kuuluu paljon käytännön töitä, kuten puustotietojen inventointia, kasvien keräämistä, metsäsuunnitelman laatimista, luonnonsuojelukohteiden arviointia, yms yms. Myös vierailuja sahoille, tehtaille jne on kohtuullisesti.

      TAMKissa voi opiskella joko puunahankintaa tai metsäsuunnittelua. Hankintapuoli keskittyy nimensä mukaisesti puun hankkimiseen ja sen saamiseen metsästä tehtaalle. Suunnitelupuolella syvennytään metsätalouden toimenpiteiden suunnitteluun ja ehkä jonkin verran enemmän myös luonnonsuojeluasioihin. Opinnot ovat kuitenkin samoja kummallekin ensimmäiset 2-3 vuotta ja osin sen jälkeenkin.

      Koulutukseen kuuluu pakollinen harjoittelu jossakin metsäalan organisaatiossa tai toimijassa. (esim. metsäkeskus, yhtiöt, kunnat, 4h-liitto yms.) Harjoittelu kestää viisi kuukautta ja nykyään se pitää muistaaksnei suorittaa kahdessa osassa, aikaisemmin se suoritettiin kerralla.

      Työllistymisnäkymät ovat kohtalaiset tällä hetkellä. Paikkoja ei ole tulvimalla auki, mutta kannattaa huomata, että metsäala on hyvin "ukkoontunutta" eli vanhoja äijiä on paljon työelämässä ja eläkkeen välillä. Eikä se matka sinne eläkkeelle näillä äijillä ole enää suuren suuri. Ns. pepputuntumalta tuntuu, että Itä-Suomessa on töitä paremmin kuin Länsi-Suomessa.

      Palkkauksessa noudatetaan metsäalan työehtosopimuksia, jotka löytyvät osoitteesta http://www.yrittajat.fi (vai oliko se net?) Alkupalkkana on kuitenkin noin 1600-2000 euroa, riippuen onko kunnalla, valtiolla, yksityisellä vai missä. Palkoilla ei siis hurrata, mutta toki muita etuja löytyy myös, joita ei ole TESsissä. Luonnollisesti päälle tulee kilometrikorvaukset, joista monelle metsämiehelle tulee ikäänkuin toinen palkka. Auton mittariin kun saattaa työasioista tulla helposti 50 000 kilometriä vuodessa.

      Jos jotain kysyttävää, niin koitan muistaa seurailla palstaa ja vastailla.

      t: jatko-opiskelemaan pyrkivä

    • ...kysymys

      Entäpä onko kenelläkään kokemusta metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelmasta, Ähtäristä tai muualta?

      • Pieksämäelle!

        Suomen arvostetuin MTI-koul on ehdottomasti Nikkarila! Itsekin siellä 3 vuotta opiskelleena voin suositella lämpimästi, melkein harmittaa, kun viimeinen vuosi edessä ja sitten lähdettävä pois...
        Pieni koulu, kaikki tuntee toisensa, mutta tässä tapauksessa asiasta on vain hyötyä!
        Tervetuloa Nikkarilaan, kaikki otetaan ilolla vastaan! :)


      • Henri 23
        Pieksämäelle! kirjoitti:

        Suomen arvostetuin MTI-koul on ehdottomasti Nikkarila! Itsekin siellä 3 vuotta opiskelleena voin suositella lämpimästi, melkein harmittaa, kun viimeinen vuosi edessä ja sitten lähdettävä pois...
        Pieni koulu, kaikki tuntee toisensa, mutta tässä tapauksessa asiasta on vain hyötyä!
        Tervetuloa Nikkarilaan, kaikki otetaan ilolla vastaan! :)

        On ehdoton juttu, metsästä pitävälle henkilölle. Perustelen asiaa seuraavasti :
        Luonnonkaunis paikka, kahden järven välissä.
        Pieni ja kodikas miljöö ja erittäin hyvä yhteishenki, kaikki tuntevat toisensa.
        Opetus kovatasoista, vaativaa, mutta myös palkitsevaa. Kiitosta tulee silloin kun olet hommasi kunnialla hoitanut.
        Opetusmetsät koulun ympärillä, ei tarvita pitkää ajomatkaa eikä erillisiä kursseja. Liki kaikki havainnot voidaan suorittaa oman luokan rappusilta. Ainoastaan Hyytiälän suokurssi on poikkeus, mutta ikimuistettava sellainen.
        Samassa miljöössä nuorisoasteen koulu, siis metsureita ja metsäkoneita. Metsäinen tunnelma mukana koko ajan. Pieksänmäki ei ole iso paikka, mutta erotuksena suurista kaikki asiat toimii. Eikä asuminen ole kallista.


    • metsässä

      Jos viihdyt metsän keskellä, niin kokeile Evoa. Upeat maastot, mukava porukka, opetuskin kohtuullisen hyvää. Opetusta on annettu jo 150 vuotta, perinteitä on.

    • Anonyymi

      Välttäkää Lapin ammattikorkeakoulun Metsätalousinsinöörin opintoja kuin ruttoa.

      Opintojen laadusta - eritoten käytännön opettelusta ja projekteista - on säästetty ja karsittu toistuvasti. Opiskelujen tilat ovat vaihdelleet viime vuosina Jokiväylän ja Viirinkankaan kampusten välissä, metsätalous- ja agrologiopinnot on opinahjon sivutoiminen inttessi josta opinahjolla ainoa kiinnostus on valmistuneiden määrä - eli opiskelijoista saatavat tulot.

      Koulutus antaa nimellisen pätevyyden metsätoimihenkilönä toimimiseen, mutta paremmat edellytykset ja laajemmat verkostot saa Etelä-Suomen vastaavista opinnoista. Toki jos omaat ennalta "varman" metsäalan työpaikan niin siihenhän tämä tutkinto tarvitaan (nimenomaan tässä järjestyksessä). Toki olen tavannut pitkän työnHAKUhistoriani aikana koulutuksesta valmistumattoman ostomiehenkin...

      Metsäalan tekijät pääasiassa todella ihanaa porukkaa, elinikäisiä ystävyyksiä ja maanläheisiä arvoja, mutta ne eivät aina riitä alakohtaiseen työllistymiseen. Alan rakenteellinen - korruptio on vahva sana - on muutamien isojen tahojen käsissä vahva vaikutin...

      Protip: Maanmittausalalta saa paremmat edellytykset tulevaisuuden opintoihin (paikkatieto) ja yhtäläiset mahdollisuudet työllistyä maastossa toimimiseen. Jos yhdenkään sieluni tämä kirjoitus pelastaa epävarmalta tulevaa koulutusta pohtivalta, onnistuin.

      t: 4 vuotta kankkulan kaivoon

      • Anonyymi

        Joensuussa opiskelin metsäalan, huomasin ettei minun ala. Merenkulku kiinnostaa vieläkin, en hakeutunut koulutukseen.

        Sisämaassa olotila ummehtunut, meri on vapaa ja suuri. Kun seisoo meren rannalla ymmärtää sen suuruuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joensuussa opiskelin metsäalan, huomasin ettei minun ala. Merenkulku kiinnostaa vieläkin, en hakeutunut koulutukseen.

        Sisämaassa olotila ummehtunut, meri on vapaa ja suuri. Kun seisoo meren rannalla ymmärtää sen suuruuden.

        Meri ja sen armottomuus haastaa, mutta palkitsee.
        Lisäisin ehkä vielä kullankaivuun samaan kategoriaan, Lapissa on vielä viimeisiä mohikaaneja ja paljakan ynnä jokikurujen avaruutta vaikka kaivoslait onkin myllerryksessä Lemmenjokea myöten. Aika näyttää mikä on pienen prospektorin paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meri ja sen armottomuus haastaa, mutta palkitsee.
        Lisäisin ehkä vielä kullankaivuun samaan kategoriaan, Lapissa on vielä viimeisiä mohikaaneja ja paljakan ynnä jokikurujen avaruutta vaikka kaivoslait onkin myllerryksessä Lemmenjokea myöten. Aika näyttää mikä on pienen prospektorin paikka.

        Meri on ok ympäristö.


      • Anonyymi

        Olipa mielenkiintoista kuulla tällaisia kokemuksia. Juuri tutustuin koulutukseen ja tämä tuli itselle vastaan kun Rovaniemellä myös monimuotokoulutuksena mahdollistaisi perheellisen opiskelun (ehkä joten kuten). Edellä mainitut kokemukset on ollut tosin pieni pelkoni ja varsinkin rakenteellinen korruptio, isojen firmojen käden jälki myös koulun penkillä...

        Onkohan eriäviä mielipiteitä Lapin koulutuksesta?


    • Anonyymi

      Opparia ja paria kurssia vaille valmis

      On kyllä turhan pitkä koulutus... 4 vuotta ja suuri osa kursseista on semmoisia joilla ei tee työelämässä yhtään mitään

      Koulutuksen taso Joensuussa ainakin vähän niin ja näin... osa opettajista ihan kujalla ja/tai motivoitumattomia

    • Anonyymi

      Toivon mukaan syksyllä olisi valmista.
      Kuten edellinen kaveri mainitsi, Joensuussa opetuksen taso on välillä todella huonoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe