Edullinen oiko-tasohöylä

eetu

Kotinikkarointiin tarvitsisin oiko-tasohöylää. Mitään suuria summia en viitsisi harrastuskoneesta maksaa, joten olenkin katsastellut noita 500-1000 euron vehkeitä.

Yksi vaihtoehto on Uranuksessa myynnissä oleva höylä, joka on hinnaltaan 690 euroa: http://koti.japo.fi/~dante/pt260/index.html

Paikallisessa Minimanissa on myös oiko-tasohöylä, jonka merkkiä en nyt muista. Hintaa on 590 euroa.

Kysymykseni kuuluukin: Tekeekö tuon hintaisilla vehkeillä oikeasti mitään? Pientyökaluissa olen huomannut, että usein 10-20 euron jiirisirkkelin tai käsihöylän ostaminen on täysin arpapeliä. Jotkut toimivat hyvin, toiset eivät toimi ollenkaan. Onko noissa oiko-tasohöylissä samanlaista laatuvaihtelua?

Mihin pitäisi kiinnittää huomiota höylää ostaessa? Saamme omasta metsästä puuta parikymmentä tukkia vuodessa, joista sahautamme itselle käyttölautaa ja -lankkua. Höylällä oman puun jalostusastetta voisi hieman nostaa, minkä jälkeen sitä olisi mukavampi käyttää tuoleissa pöydissä ym. nikkarointikohteissa.

29

35319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekka9

      Antamasi osoitteen höylä on myynnissä monessa muussakin paikkaa, luultavasti siellä minimanissa myös, mikä liekään kauppa. Katsele tarkkaan konetta niin huomaat sen tulleen samalta tuottajalta hieman eri variaatioin. Sillä kai ei ole edes alkuperäisnimeä. Tämä tekee juuri siitä edullisen eikä ole monopolistista maahantuontia saksasta.

      Merkkihöylä lähtee saksan tehtaalta(jos edes siellä tehdään nykyään?) varmasti päälle kolmen sadan. Suomessa maahantuojan ja jälleenmyjän kate on siinä tuhannen paikkeilla. Itsekin olen maahantuontialalla joten tiedän kuvion.

      Merkkihöylän rikkoontuessa merkkivaraosa maksaa enemmän kuin koko halpishöylä tehtaanpaketissa. Rahastusta ja "hädänalaisen tilan hyväksikäyttöä".

      • eetu

        Kiitos kommenteista.

        "Antamasi osoitteen höylä on myynnissä monessa muussakin paikkaa, luultavasti siellä minimanissa myös, mikä liekään kauppa."

        No se Minimani nimenomaan on "mikä liekään kauppa" :)

        Mainitsemani höylä kiinnostaa siksi, että se ei kuitenkaan ole ihan halvin. Näyttää siltä, että jo reilulla parilla sadalla eurolla voisi ostaa oiko-tasohöylän, mutta sen hintaisen laatua osaan jo pelätä niin paljon, etten sellaista osta.

        Kokemuksia linkittämästäni höylästä olisi kiva kuulla, jos jollain niitä on.

        Muissa halpisvehkeissä olen myös huomannut, että samaa p*aa myydään useassa eri paketissa. Eräillä messuilla yksi tyyppi kertoi, että Kiinasta saa noita halpisvehkeitä haluamallaan logolla, kunhan tilaa vähintään kontillisen koneita. Sen vuoksi merkkejä on paljon, vaikka laite olisikin sama.


      • pekka9
        eetu kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.

        "Antamasi osoitteen höylä on myynnissä monessa muussakin paikkaa, luultavasti siellä minimanissa myös, mikä liekään kauppa."

        No se Minimani nimenomaan on "mikä liekään kauppa" :)

        Mainitsemani höylä kiinnostaa siksi, että se ei kuitenkaan ole ihan halvin. Näyttää siltä, että jo reilulla parilla sadalla eurolla voisi ostaa oiko-tasohöylän, mutta sen hintaisen laatua osaan jo pelätä niin paljon, etten sellaista osta.

        Kokemuksia linkittämästäni höylästä olisi kiva kuulla, jos jollain niitä on.

        Muissa halpisvehkeissä olen myös huomannut, että samaa p*aa myydään useassa eri paketissa. Eräillä messuilla yksi tyyppi kertoi, että Kiinasta saa noita halpisvehkeitä haluamallaan logolla, kunhan tilaa vähintään kontillisen koneita. Sen vuoksi merkkejä on paljon, vaikka laite olisikin sama.

        Mielestäni tuo kyseinen tasohöylä alkaa olemaan halvimpia saatavilla olevia. Olen nähnyt sitä myytävän 550e, mutta en nyt pitkään aikaan. Ne muoviset 200e koneet jotka painavat muutamia kymmeniä kiloja ovat johonkin jalkalistan höyläämiseen. Antamasi linkin konetta myy myös eräs hyvin kuuluisa rautakauppaketju ja on jopa asetettu logo koneeseen. Siellä hinta noin 800. Itse tosin olen vaiheilla ostanko jonkin 1000e halpiskoneen 12" tuumaisella valupöydällä vai tämän 600e halpiskoneen. Tarkoituksena on vetää koneesta läpi oman metsän tammea kaapiston tekoon.


    • Etsinyt

      Ainakin noita oiko-tasohöyliä oli JUURI NYT alennuksessa ainakin K-raudassa ja Bauhauksessa. Kannattaa kattella sieltä jollet oo viel hommannut. Eroja noitten koneiden välillä en osaa sanoa..itse etsin vain sellaista isälleni synttärilahjaksi.

      • jutgh

        Täältä löytyy vaikka mitä: www.tyokalukauppa.net


      • Satasenkone
        jutgh kirjoitti:

        Täältä löytyy vaikka mitä: www.tyokalukauppa.net

        Heti jos joku alkaa jotain edullista puutyökonetta hankkia harrastekäyttöön ollaan hanke tyrmäämässä "osta se vitun kallis MERKKIKONE" ja maksa itsesi kipeäksi, kyllä noilla halvoillakin harrastekäytössä pärjää hyvin.
        Itte hankin kiinalaisen sorvin, eipä mennyt montakaa tuntia kun joku vitun juppi alkoi mollata konetta hänen mielestää pienehköihin sorvaushommiinkin pitää hankkia useamman tonnin maksava sorvi, tuolla kiinalaisella halvalla sorvilla olen saanut sorvattua kaiken mitä on ollut tarkoituskin.
        Onhan se tietenki esitellä harrastajapiireissä esitellä kalliita koneita vaikka ei niillä mitään osais tehdäkkää.


      • 5+11
        jutgh kirjoitti:

        Täältä löytyy vaikka mitä: www.tyokalukauppa.net

        tuolla pöytämallisella ei ole muuta virkaa, kuin verkon ankkurina, mikäli sattuu kalastusta harrastamaan.


      • 14+11=25
        5+11 kirjoitti:

        tuolla pöytämallisella ei ole muuta virkaa, kuin verkon ankkurina, mikäli sattuu kalastusta harrastamaan.

        Harrastuksiin tarvitseekin isommat ja kalliimmat koneet kuin tehtaissa vaikka ei niillä mitään osais tehdäkkää, tumpelo ei mitään aikaa saa hyvilläkään koneilla mutta osaava tekee mitä haluaa vaatimattomillakin työvälineillä.
        Taittapa aika moni tuolla pöytämallilla höyläillä ihan tyytyväisenä.


      • 2+13
        14+11=25 kirjoitti:

        Harrastuksiin tarvitseekin isommat ja kalliimmat koneet kuin tehtaissa vaikka ei niillä mitään osais tehdäkkää, tumpelo ei mitään aikaa saa hyvilläkään koneilla mutta osaava tekee mitä haluaa vaatimattomillakin työvälineillä.
        Taittapa aika moni tuolla pöytämallilla höyläillä ihan tyytyväisenä.

        sitten,( kunhan ette tapa itseenne niiden kanssa) muutaman laudan sillä höyläsin, kun jo korkkas kierteet kutterista, eli terän ja kutterin väliin pääsi lastut, se pullisti terän ulos niin, että se osui pöytään, laakerit lensi mäelle siinä rytäkässä..oli muuten takuuseen kerran vaihdettu, ekassa oli valmiiksi laakerita hajalla. nykyisin höylään puolalaisella remalla, joka on monitoimikone..


      • Höbe
        2+13 kirjoitti:

        sitten,( kunhan ette tapa itseenne niiden kanssa) muutaman laudan sillä höyläsin, kun jo korkkas kierteet kutterista, eli terän ja kutterin väliin pääsi lastut, se pullisti terän ulos niin, että se osui pöytään, laakerit lensi mäelle siinä rytäkässä..oli muuten takuuseen kerran vaihdettu, ekassa oli valmiiksi laakerita hajalla. nykyisin höylään puolalaisella remalla, joka on monitoimikone..

        Kertokaapa nyt tästä kun teitä pitäisi olla monta sataa Suomessa. Että tekeekö tällä mitään. Siis joku jolla tuo on. Mulla ois tarkotus ostaa BERNARDO PT 260 Oiko-tasohöylä joka lienee sama kuin tuo Uranuksen kone (600€) tai sitten BERNARDO ADM 260 Oiko-tasohöylä (800€).

        Tuo ADM 260 on tuttavani mukaan toimiva kone. Näkyvin ero näiden kahden Bernandon konee välillä teknisesti on että kalliimpin valurautaa (päydät) ja halvemmassa alumiinia. Ai niin ja halvemmassa Bernandossa myös oma purunimuri mutta sen varaan en laske mitään.


      • 9+7
        Höbe kirjoitti:

        Kertokaapa nyt tästä kun teitä pitäisi olla monta sataa Suomessa. Että tekeekö tällä mitään. Siis joku jolla tuo on. Mulla ois tarkotus ostaa BERNARDO PT 260 Oiko-tasohöylä joka lienee sama kuin tuo Uranuksen kone (600€) tai sitten BERNARDO ADM 260 Oiko-tasohöylä (800€).

        Tuo ADM 260 on tuttavani mukaan toimiva kone. Näkyvin ero näiden kahden Bernandon konee välillä teknisesti on että kalliimpin valurautaa (päydät) ja halvemmassa alumiinia. Ai niin ja halvemmassa Bernandossa myös oma purunimuri mutta sen varaan en laske mitään.

        tunne, mutta varmaan sillä sen tekee, mitä harrastelija tarvitsee, ja kunhan se kutteri on edes terästä, eikä alumiinia, niinkuin tossa, mistä ne kierteet korkkas, tein siihen myöhemmin uudet, korjauskierteet, joten ne on lujemmat kuin alkuperäiset. Annoin koko roskan naapurille, hän kun tykkää romujen kanssa värkätä, edes pöytiä ei saanut vaakasuoraan, jotenkin kierossa ne oli aina, vaikka lopulta lukitsin pöydän niin, ette korkeutta voinut säätää...


      • 2+7=7
        14+11=25 kirjoitti:

        Harrastuksiin tarvitseekin isommat ja kalliimmat koneet kuin tehtaissa vaikka ei niillä mitään osais tehdäkkää, tumpelo ei mitään aikaa saa hyvilläkään koneilla mutta osaava tekee mitä haluaa vaatimattomillakin työvälineillä.
        Taittapa aika moni tuolla pöytämallilla höyläillä ihan tyytyväisenä.

        samasta höyläst' on myös kiinan versio, joiden myynti pitäis lailla kieltää. Päivän lehti mainostaa honkkariaa oikotaso höylää h99€ norm 249€ kuvaa ei ollut, luulen että on toi pöytäkone, ja jos punainen, niin varokaa vaan


      • Antiloop1000
        Höbe kirjoitti:

        Kertokaapa nyt tästä kun teitä pitäisi olla monta sataa Suomessa. Että tekeekö tällä mitään. Siis joku jolla tuo on. Mulla ois tarkotus ostaa BERNARDO PT 260 Oiko-tasohöylä joka lienee sama kuin tuo Uranuksen kone (600€) tai sitten BERNARDO ADM 260 Oiko-tasohöylä (800€).

        Tuo ADM 260 on tuttavani mukaan toimiva kone. Näkyvin ero näiden kahden Bernandon konee välillä teknisesti on että kalliimpin valurautaa (päydät) ja halvemmassa alumiinia. Ai niin ja halvemmassa Bernandossa myös oma purunimuri mutta sen varaan en laske mitään.

        Mulla on Tuo Bernardo Pt 260 ja hyvin toimii ja on muuten kätevä ku ei tarvinnu ostaa puruimuria erikseen..


      • Antiloop1000
        2+7=7 kirjoitti:

        samasta höyläst' on myös kiinan versio, joiden myynti pitäis lailla kieltää. Päivän lehti mainostaa honkkariaa oikotaso höylää h99€ norm 249€ kuvaa ei ollut, luulen että on toi pöytäkone, ja jos punainen, niin varokaa vaan

        Käykäpä katsomassa www.konecon.fi,sieltä ostin myös poratalttakoneen.


      • TaasX
        Antiloop1000 kirjoitti:

        Käykäpä katsomassa www.konecon.fi,sieltä ostin myös poratalttakoneen.

        Antiloop1000. Kerroit tuossa edellisessä viestissäsi hankkineesi poratalttakoneen konecon.fi putiikista. Itse olen myös pitkään tutkinut eri vaihtoehtoja em. laitteesta, enkä ole pystynyt tekemään ostopäätöstä tiedon puutteen vuoksi. Eikä toisekseen kiinnosta ajella ympäri suomea katsomassa miltä koneet vaikuttaa laadullisesti. Voisitko valaista hiukan millaisen koneen hankit (malli, merkki, hinta jne.)! Tietysti kiinnostaa myös se, että kuinka työt laitteella sujuu ja oletko itse ollut tyytyväinen ostokseesi. Ei noita laitteita suomenmaasta kovin monesta liikkeestä löydy. Sitten on vielä se, että koneiden esittelyissä niiden ominaisuuksista kerrotaan aika vähän tietoa, mihin kaikkeen kone "taipuu". Keskustelupalstoilla näistä laitteista löytyy tietoa myös hyvin niukanlaisesti, joten kommenttisi ( -) kiinnostaa uskoakseni tämän alan harrastajia laajalti.


      • jvi2
        Höbe kirjoitti:

        Kertokaapa nyt tästä kun teitä pitäisi olla monta sataa Suomessa. Että tekeekö tällä mitään. Siis joku jolla tuo on. Mulla ois tarkotus ostaa BERNARDO PT 260 Oiko-tasohöylä joka lienee sama kuin tuo Uranuksen kone (600€) tai sitten BERNARDO ADM 260 Oiko-tasohöylä (800€).

        Tuo ADM 260 on tuttavani mukaan toimiva kone. Näkyvin ero näiden kahden Bernandon konee välillä teknisesti on että kalliimpin valurautaa (päydät) ja halvemmassa alumiinia. Ai niin ja halvemmassa Bernandossa myös oma purunimuri mutta sen varaan en laske mitään.

        Omistan ko koneen,en ostais uudestaan!
        -Tasopöydän ketjut katkes,osat purukasassa,etsitty magneetin kanssa,muutenkin surkea esitys.
        -Virtakytkin(RELE) täysin avonainen purua täysi,ei toimi
        -Puruimuriliitäntä ei toimi,putki aina tukossa
        -Sähkötyöt surkeat,johtimet paljaana ilman minkäänlaista kiinnitystä,hankautuu runkoa vasten
        Kokeilkaa ennen kun ostatte romua kotiin.


      • vekoja
        jvi2 kirjoitti:

        Omistan ko koneen,en ostais uudestaan!
        -Tasopöydän ketjut katkes,osat purukasassa,etsitty magneetin kanssa,muutenkin surkea esitys.
        -Virtakytkin(RELE) täysin avonainen purua täysi,ei toimi
        -Puruimuriliitäntä ei toimi,putki aina tukossa
        -Sähkötyöt surkeat,johtimet paljaana ilman minkäänlaista kiinnitystä,hankautuu runkoa vasten
        Kokeilkaa ennen kun ostatte romua kotiin.

        Mulla on sama ura nuksen oiko-tasohöylä...lähes käyttämätön ja täys paska, ei kelpaa edes verkon painoks...siitä opin että kannattaa ostaa vaikka vanha kone joka toimii ja painaa


    • Antiloop1000

      Muutama vuosi vierähtänyt..Ajattelin valaista hieman missä nykyään mennään.
      Eli Poratalttakone toimii edelleen,ei mitään ongelmia ole sen kanssa ollut.Kyseinen lafka eli konecon.fi on toiminut mainiosti,koska ostin samasta paikasta myös lisäksi myöhemmin porakoneen ja sirkkelin.

      • pikkasen noviisi

        Olen itsekkin hankkimassa n - 500 budjetilla höylää kumpi lie parempi ratkaisu ostaa pelkkä oikohöylä vai oiko/tasohöylä samassa hinta luokassa kun tuntuisi että vain oikohöylää enimmäseen tarvitsisin.
        Lähinnä kestävyys ja laatu.


      • eiveistoa

        Koneconin Juuson kanssa hommat sujuu! Aina! Toista on erään "veistelijän firman" kanssa pääkaupunkiseudulla josta vain vittuillaan asiakkaille.


    • Rautajätti

      Www.Rautajätti.Fi
      Tarjoaa Suomen edullisimmin laadukkaat metallintyöstökoneet, sekä puuntyöstökoneet kattavalla varaosa-palvelulla.
      Takaamme Sinulle, että ystävällinen ja ammattitaitoinen asiakaspalvelumme jatkuu pitkään myös tuotteen oston jälkeenkin !
      Tutustu ja pyydä tarjous !

    • hymy1

      Rautajätti on surkein lafka koko maailmassa!!! Ei kannata ede vaivautua...

      • Sakko

        Kateellisen panettelua. Suututtaa varmaan kun maksoit muualla enemmän...


    • salolaine

      Itsekkin olen käyny koneconilla useasti.
      Liike sijaitsee turun orikedolla.
      Saanut aina hyvää palvelua ja hinta-laatusuhde ollu erittäin hyvää :)

      Koneconille

      • Arto Aa

        Kävin asoimassa samoilla asioilla "Veistokoneessa" espoossa.


    • Hei
      Ihan varteenotettava laite on IKH:n myymälöistä saatavilla oleva AWD034 tyypillä oleva höylä. Pystyy höyläämääm 200 mm asti leveää lankkua. Itsellä ollut käytössä reilut kolme vuotta ja on täysin käyttökelpoinen laite. Vaatii tosin puruimurin kutterin lastun poistamiseksi, muuten tukkeutuu nopeasti.
      Höylä nyt tarjouksessa 299 euroa Extra-lehdessä. Vilkaiskaapa IKH:n sivuilta.

    • Jarno82
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe