tarkoitukseni on asentaa läppäri karttapöydälle, siksi kysynkin arvoisalta raadilta otanko virtaa sytkärirasiasta, vai asennutanko sähkömiehellä oman johdotuksen läppärille jossa oma 6 amperin sulake? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen "hyh hyh"
Virtaa plotteriin
8
1458
Vastaukset
"Sytkärirasia" on kai se pahin vaihtoehto. Sulake on kai oleellisesti 6A isompi? Miksi 6A:n sulake? Ei läppärin poweri polta edes 3A:n hidas sulake. Minusta on käsittämätöntä että veneessä missä palo on suunilleen se pahin mitä voi meille tapahtua ei huolehdita sähköjärjestelmästä! Läppärin DC/DC converterin sulake ei saa ylimitoittaa! Kulutus max 20% on se sääntö ja jos on pakko, laita siihen hidas sulake. Älä ajattele että "minähän purjehdin vaan saaristossa". Palo on meidän pahin vihollinen ja voit joutua (perheesi kanssa), veden varaan minuutissa!
Summa sumaarum: Omat johdot pääsulakkeesta. Sulakeen arvo = convertterin max kulutus 20% !- ajatteleva
Mistä tuo "kulutus max 20%"? Eikös tulipalon estämiseksi riitä, kun sulake on sellainen, ettei sen sallima virta kuumenna johtoja liikaa?! Jos veneessä normaalisti käytettävän 4 mm2 piuhan läpi kulkee 6 amppeeria virtaa, niin ei todellakaan ole mitään pelkoa tulipalosta!
- vähän
ajatteleva kirjoitti:
Mistä tuo "kulutus max 20%"? Eikös tulipalon estämiseksi riitä, kun sulake on sellainen, ettei sen sallima virta kuumenna johtoja liikaa?! Jos veneessä normaalisti käytettävän 4 mm2 piuhan läpi kulkee 6 amppeeria virtaa, niin ei todellakaan ole mitään pelkoa tulipalosta!
Opiskele hitunen sähkötekniikkaa.
- ajatteleva
vähän kirjoitti:
Opiskele hitunen sähkötekniikkaa.
Olen kyllä opiskellut sähkötekniikkaa. Ilmeisesti itse olet opiskellut vielä enemmän, joten voisitko ystävällisesti hieman valottaa asiaa? Ihan vaan lyhyesti?
ajatteleva kirjoitti:
Olen kyllä opiskellut sähkötekniikkaa. Ilmeisesti itse olet opiskellut vielä enemmän, joten voisitko ystävällisesti hieman valottaa asiaa? Ihan vaan lyhyesti?
Voi voi kun opiskelu nyt meni hukkaan. Sulakkeen arvo määritellään kulutuksen mukaan venemaailmassa, siitä yksinkertaisesta syystä että näin minimoidaan kontaktihäiriöiden muodostama riski. Vastakysymyksenä kysysin että miksi 6 A:n sulake.
- ajatteleva
LonelyBird kirjoitti:
Voi voi kun opiskelu nyt meni hukkaan. Sulakkeen arvo määritellään kulutuksen mukaan venemaailmassa, siitä yksinkertaisesta syystä että näin minimoidaan kontaktihäiriöiden muodostama riski. Vastakysymyksenä kysysin että miksi 6 A:n sulake.
Nyt ei kyllä ihan auennut. Miten sulake vaikuttaa kontaktihäiriöiden muodostamaan riskiin? Eihän kontaktihäiriö yleensä edes muodosta mitään riskiä. Ainut mieleeni tuleva kontaktihäiriön aiheuttama riski on, että bensaa tai muuta erittäin herkästi syttyvää ainetta on liitoksen vieressä kun syntyy kipinä. Tätä kipinän syntymistä taasen ei sulake mitenkään estä. Eli mitä kummaa tarkoitat?
En ole alkuperäinen kysyjä, joten en tiedä hänen syytään käyttää 6 amppeerin sulaketta. Itse käytän sellaisia sulakkeita, että eivät varmasti katkaise virtaa ennen kuin tulee oikea vika. Jos sulake on liian pieni, saattaa joutua turhanpäiten askartelemaan kesken purjehduksen. ajatteleva kirjoitti:
Nyt ei kyllä ihan auennut. Miten sulake vaikuttaa kontaktihäiriöiden muodostamaan riskiin? Eihän kontaktihäiriö yleensä edes muodosta mitään riskiä. Ainut mieleeni tuleva kontaktihäiriön aiheuttama riski on, että bensaa tai muuta erittäin herkästi syttyvää ainetta on liitoksen vieressä kun syntyy kipinä. Tätä kipinän syntymistä taasen ei sulake mitenkään estä. Eli mitä kummaa tarkoitat?
En ole alkuperäinen kysyjä, joten en tiedä hänen syytään käyttää 6 amppeerin sulaketta. Itse käytän sellaisia sulakkeita, että eivät varmasti katkaise virtaa ennen kuin tulee oikea vika. Jos sulake on liian pieni, saattaa joutua turhanpäiten askartelemaan kesken purjehduksen.Ajatteleva on ihan oikeassa että kontaktihäiriön aiheuttama riski on äärimmäisen pieni nimeenomaan jos käytetään 4 mm2 kaapeli ja kuluttaja on joku plotteri. 20%:n sääntö on yleispätevää, ja käsittää myös suurten kuluttajien sulakkeet, esim. ankkuria tai keulaputkuria, jolloin kontaktihäiriön synnyttämä lämpötila jo muodosttaa riskin.
Se 20%:n sulake on nimenomaan "sellaisia sulakkeita, että eivät varmasti katkaise virtaa ennen kuin tulee oikea vika" ja sellainen että ei joudu "turhanpäiten askartelemaan kesken purjehduksen.
Ajattele nyt sitten mitä ajattelet...
- SÖÖR ÖÖ
Läppärin käyttäminen karttaplotterina on köyhimysten hommaa ja ihmettelenkin kovasti, että Sir BB:n tasoinen merenkulkija edes ajattelee moista rahvaanomaista ratkaisua. Kyllä kunnon jahdissa on joka ikistä tarkoitusta varten ihan erillinen laite oltava.
Ihmettelen myös sitä, että SirBB yleensä harkitsee
plotterin hankintaa. Elektronisten apuvälineiden käyttö navigoinnissa kun on pahimman luokan tyylirikko.
Jos SirBB kuitenkin on plotteria hankkimassa, tulee hankittavan laitteen olla tunnetun valmistajan huippumalli. Jos kaikesta huolimatta valinta kohdistuu läppäriin, on ainoa oikea ostos jokin erikoisrobusti malli, joka maksaa vähintään
3000 Euroa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683