Pelottaa

enteilijä

Olen monesti nähnyt enneunia. Ne ovat aina olleet ns.hammasunia ja aina toteutuneet.
Tällä kertaa uni oli eri, mutta tälläkin kertaa olin kerennyt nukkua vain puolituntia (aivan kuin hammasunissa).
Unessa olen puolison kanssa parvekkeella. On myöhäinen ilta ja lapset ovat jo unessa. Istumme vähäpukeisina sylikkäin ja nautimme lämpimästä ilmasta (jota hiukan kummastelemme). Olemme hellällä ja leikkisällä tuulella. Kuulemme ihmisjoukkion kävelevän ja naureskelevan alapuolellamme parkkipaikalla. Nousemme uteliaina seuraamaan tätä iloista joukkiota. Kun piha taas hiljenee istahdan takaisin parvekkeen tuolille. Puolisoni jää vielä seisomaan kaiteen vierelle. Katselee minua ja hymyilee leikkisästi. Kuuluu auton ääni ja puolisoni kääntää katseen ääntä kohti. Katson kauhuissani kuinka hän horjahtaa kaiteen yli(asumme korkealla, ylimmäisessä kerroksessa). Koitan saada puolisoa kädestä kiinne, mutta en ehdi. Näen kuinka hän potkii ja huitoo ilmassa putoen parkkipaikalle. Puolisoni makaa asfaltilla vääntyneessä asennossa ja näen hänen jalkojen nykivän. Huudan: Soittakaa ambulanssi!. Ja juoksen sisälle hakemaan kännykkää. Katson hetken kännykän näppäimiä, en muista hälytysnumeroa. Olen lukossa. Seison olohuoneessa ja käännyn katsomaan parvekkeelle päin hätääntyneenä. Näen uudelleen kuinka aviopuolisoni horjahtaa kaiteen yli. Tällä kertaa näen sen utuisena ja käännän pääni pois. Tiedän sen olevan harhaa. Kuulen hälytyssireenin äänen ja juoksen parvekkeelle. Puolisoni makaa samassa asennossa ja jalat nykien. Hetken katselen lääkärin toimintaa. Haluaisin mennä puolisoni luokse, mutta en voi jättää nukkuvia lapsia yksin. Koitan soittaa siskolle, mutta hän ei vastaa. Seison avuttomana parvekkeella kysellen puolisoni vointia ja mihin sairaalaan hänet viedään. Haluan olla puolisoni vierellä, pitää häntä kädestä ja silittää päätä. Haluan että hän tietää minun olevan siinä. Haluan olla turvana ja lohtuna. Rakastan häntä suuresti. Koitan soittaa vielä siskolleni.
Herään ja pelokkaana takerrun nukkuvaa puolisosta kiinne.
Nyt minua pelottaa mitä uni tuo. Uni ei ollut tavallinen uni, tiedän sen tunteen kun näen enneunen ja tämä oli sellainen. Siksi minua pelottaa.
Osaako joku selittää? Olisin hyvin kiitollinen.

5

598

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enni

Minulle tuli ensimmäiseksi mieleen, että tuo saattaa olla varoitusuni! En kyllä osaa toisten unia tulkita, mutta jos olisin itse nähnyt, tulkitsisin niin.

Näen itse enneunia ja olen oppinut niitä itse tulkitsemaan. Ne ovat tulevasta tapahtumasta vihjaavia, mutta harvoin kertovat todellisen tapahtuman yks yhteen, pitää osata tulkita. Samoin helkilöasetelmista saan selville, liittyykö se sukulaisiin vai muihin tuttuihin ja kehen. Toinen ei välttämättä voi oikein tulkita toisten unia.

Kerrain sain täältä tosi hyvän vihjeen unen merkityksestä, jolloin se kokonaan aukeni itselleni henkilöitä myöten. Voi kun tuo unien selittäjä vastaisi nyt sinulle.

• enteilijä

Olen samaa mieltä kanssasi. Uskon unen olevan varoitus, mutta mistä? Tulevasta tapaturmasta, sairaudesta... ja miksi enneuni muuttui?
        Muuttuiko unen muoto siksi että kyse on tälläkertaa omasta perheestäni? Olen tänne aiemmin vastannu jonkun henkilön kysymykseen hammasunesta. Kerroin omasta kokemuksestani.

Kopion sen tähän:
        "Olen monesti nähnyt enneunia ja kyseessä on aina
        ollut hampaista.
        Tämä enne sekoittuu normaalin unen joukkoon.
        Normaaliuni on aina ollut eri, yhdistävä tekijä
        on ollut hampaat.
        Minulla on monta tulkintaa, mutta jokaisen pitää
        itse oppia tulkitsemaan mitä mikäkin tapa
        tarkoittaa.
        Minulta jos on etuhampaista(ylhäältä) lohjennut
        pala tai murentuu ja pystyn huoletta sylkemään
        luunpalaset pois. Se on tarkoittanut jonkun
        tietämäni henkilön raskautta. En välttämättä
        tunne hyvin, riittää että olen joskus tavannut ja
        jutellut henkilön kanssa.
        Jos takahammas(alhaalta) murenee ja pystyn
        sylkemään huoletta luunpalaset pois. Se on
        tarkoittanut jonkun tietämäni henkilön saavan
        keskenmenon.
        Jos takahampaita(ylhäältä) ovat murentuneet, enkä
        pysty sylkemään niitä pois koska suu on liian
        täynä ja tuntuu että tukehdun luunpalasiin. Se on
        tarkoittanut jonkun tietämäni henkilön
        sairastuvan vakavasti tai loukkaantuvan vakavasti.
        Jos kaikki hampaat murentuu, enkä pysty niitä
        sylkemään ja olen tukehtumaisillani. Se on
        tarkoittanut jonkun tietämäni henkilö on
        sairastunut tai loukkaantunut kuolettavasti.
        Jos kaikki hampaat murenee ja ikenet märäntyy.
        Yritän epätoivoisena sylkeä mustaa mönjää ja
        luunpalasia. Sitä tulee liikaa ja olen
        tukehtumaisillani. Se tarkoittaa jonkun tietämäni
        henkilön äkkikuolemaa.
        Kaikki unet ovat olleet ahdistavia ja tuntuneet
        todelliselta. Jokakerta heräessäni olen haukkonut
        henkeä ja tarkistanut onko hampaat tallella.
        Ikävintä on että tietää jotain tapahtuvan
        kahdenviikon aikana, mutta en tie kenestä on
        kyse. Toisinaan on aavistus, mutta 100% varma en
        koskaan voi olla. Olen kertonut tutuille
        onnittelut raskaudesta, vaikka kenenkään ei
        kuuluisi tietää (aina kyseinen henkilö ei
        itsekkään vielä ole varmuutta saanut). Kaikki
        enteet ovat käyneet toteen. Tämä on minun kokemus
        hammasunista."

Niinkuin huomaat hammasunet ovat minulle tulleet tutuiksi. Tätä uutta en osaa tulkita ja toivoin jonkun näkevän tässä unessa jotain yhtäläisyyttä omaan kokemaansa enneuneen.
        En usko unikirjoihin, niissä on paljon huuhaata. Ennemmin haluaisin kuulla muitten vastaavia kokemuksia ja oppia muitten että oman unen kautta mahdollista tulkintaa.
        Tämän yhden unen avulla ei pysty tulkitsemaan enteen tarkoitusta. Vastaavia unia tarvitaan enemmin ja ennenkaikkeaa itseltäni.

Mutta jos jollakin on ollut vastaavanlaisia, olisi kiva kuulla...

• Enni
        enteilijä kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Uskon unen olevan varoitus, mutta mistä? Tulevasta tapaturmasta, sairaudesta... ja miksi enneuni muuttui?
        Muuttuiko unen muoto siksi että kyse on tälläkertaa omasta perheestäni? Olen tänne aiemmin vastannu jonkun henkilön kysymykseen hammasunesta. Kerroin omasta kokemuksestani.

Kopion sen tähän:
        "Olen monesti nähnyt enneunia ja kyseessä on aina
        ollut hampaista.
        Tämä enne sekoittuu normaalin unen joukkoon.
        Normaaliuni on aina ollut eri, yhdistävä tekijä
        on ollut hampaat.
        Minulla on monta tulkintaa, mutta jokaisen pitää
        itse oppia tulkitsemaan mitä mikäkin tapa
        tarkoittaa.
        Minulta jos on etuhampaista(ylhäältä) lohjennut
        pala tai murentuu ja pystyn huoletta sylkemään
        luunpalaset pois. Se on tarkoittanut jonkun
        tietämäni henkilön raskautta. En välttämättä
        tunne hyvin, riittää että olen joskus tavannut ja
        jutellut henkilön kanssa.
        Jos takahammas(alhaalta) murenee ja pystyn
        sylkemään huoletta luunpalaset pois. Se on
        tarkoittanut jonkun tietämäni henkilön saavan
        keskenmenon.
        Jos takahampaita(ylhäältä) ovat murentuneet, enkä
        pysty sylkemään niitä pois koska suu on liian
        täynä ja tuntuu että tukehdun luunpalasiin. Se on
        tarkoittanut jonkun tietämäni henkilön
        sairastuvan vakavasti tai loukkaantuvan vakavasti.
        Jos kaikki hampaat murentuu, enkä pysty niitä
        sylkemään ja olen tukehtumaisillani. Se on
        tarkoittanut jonkun tietämäni henkilö on
        sairastunut tai loukkaantunut kuolettavasti.
        Jos kaikki hampaat murenee ja ikenet märäntyy.
        Yritän epätoivoisena sylkeä mustaa mönjää ja
        luunpalasia. Sitä tulee liikaa ja olen
        tukehtumaisillani. Se tarkoittaa jonkun tietämäni
        henkilön äkkikuolemaa.
        Kaikki unet ovat olleet ahdistavia ja tuntuneet
        todelliselta. Jokakerta heräessäni olen haukkonut
        henkeä ja tarkistanut onko hampaat tallella.
        Ikävintä on että tietää jotain tapahtuvan
        kahdenviikon aikana, mutta en tie kenestä on
        kyse. Toisinaan on aavistus, mutta 100% varma en
        koskaan voi olla. Olen kertonut tutuille
        onnittelut raskaudesta, vaikka kenenkään ei
        kuuluisi tietää (aina kyseinen henkilö ei
        itsekkään vielä ole varmuutta saanut). Kaikki
        enteet ovat käyneet toteen. Tämä on minun kokemus
        hammasunista."

Niinkuin huomaat hammasunet ovat minulle tulleet tutuiksi. Tätä uutta en osaa tulkita ja toivoin jonkun näkevän tässä unessa jotain yhtäläisyyttä omaan kokemaansa enneuneen.
        En usko unikirjoihin, niissä on paljon huuhaata. Ennemmin haluaisin kuulla muitten vastaavia kokemuksia ja oppia muitten että oman unen kautta mahdollista tulkintaa.
        Tämän yhden unen avulla ei pysty tulkitsemaan enteen tarkoitusta. Vastaavia unia tarvitaan enemmin ja ennenkaikkeaa itseltäni.

Mutta jos jollakin on ollut vastaavanlaisia, olisi kiva kuulla...

Mielenkiintoista, kun näet ennenunesi hampaiden kautta. Siitä näkee kuinka yksilöllistä tämä on.

Minä näen enneunet niin kuin sinä tämän viimeisen, tiettyinä tapahtumina, yleensä epäselvää on vain kenelle ja mitä tapahtuu. Lähes aina on salaperäinen tunnelma, ei kerrota koko tapahtumaa suoraan vaan peitellen ja vihjeiden avulla. Lopputuloksen joudun päättelemään unessa olevista elementeistä ja ihmisistä. Vihjeet ovat kyllä sillä lailla selvät ja tunnelmakin kertoo, onko tulossa juhlaa vaiko surua odotettavissa ja minkälaista.

Nuorempana näin hammasunia, mutta en osannut silloin edes ajatella niitä enteinä, olivatko edes. Kun sitten n. 25-vuotiaana näin oikean enneunen, ei jäänyt epäselväksi, mitä tuleman piti. Tiesin suruviestin tulevan, soitin hädissäni läheiset läpi itse kun olin matkoilla.

Minunkin näkemäni enneunet toteutuvat useimmiten viikon korkeintain kahden viikon sisällä unen näkemisestä. Mutta viime vuosina on tullut jopa vuoden ja kahden viiveitä.

Näkemästäsi unesta tuli mieleen, ettei siinä ole nähtävissä ulkopuolisen silmin sellaista, että se voitais tulkita unessa olevien elementtien kautta: talo, parveke jne. Oletko ajatellut tätä?

Kun ajattelen omia varoittavia enneuniani, kallistun edelleen sille kannalle, että miehesi kanttaa varoja putoamisia, kaatumisia ja liukastumisia, jos kerran tiedät, ettei tämä uni ole pelkojesi tuote. Eikä pelkästään kotona, parvekkeella, vaan myös työpaikalla, koska minulla ainakin saattaa paikka unessa olla eri kuin todellinen tapahtuma. Eli tietoista varovaisuutta, arvelen.

Unikirjat eivät näitä selitä, mutta sieltä voi tiettyihin uniin saada vihjeitä unessa olevista elementeistä. Enempi kuitenkin tavallisiin uniin ja ne poikkeavat ainakin minulla täysin enneunista.

• Tietäjä.

...jotain joka pitäisi huomioida vaarallisena. Nuo meluavat ihmiset olivat ilkivallan tekijöitä. Juuri kun luulette etteivät haluakkaan tehdä ilkeyttä niin silloin se tapahtuu. Miehesi ei putoa eikä kuole vaan hän pahoittaa syvästi mielensä josta ei toivu koskaan aivan entiselleen.
      Uni sanoo myös ettet sinä voi muuta kuin auttaa ymmärryksellä ja myötämielisyydellä. Uni kertoo myös että sinun täytyy ottaa tämä asia miehesi taholta eräänlaisena lapsellisuutena jota voit verrata lastesi tekemiseen. Jos sinä syytät häntä jostain jota et ymmärrä niin kaikki toistuu kuin filmissä. Tehden asiasta vielä vakavamman.

• Anonyymi00005
      UUSI

Vieläkö pelottaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      36
      2042
    2. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      41
      630
    3. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      40
      603
    4. Mitä oikeasti haluat?

🥹
      Ikävä
      42
      480
    5. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      62
      472
    6. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      60
      470
    7. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      45
      450
    8. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      6
      427
    9. Pientä pintaremonttia

Mistä löytää kirves sähkö putkimiestä tai lasin asentajaa rässä hyrynsalmen pitäjässä, kun eiole puhelinluetteloa eikä k
      Hyrynsalmi
      14
      423
    10. Hyvää yötä mies

Kulta söpöliini 🥺❤️
      Ikävä
      40
      411
    Aihe