minkä ikäisinä ajokoiranne on aloittanut ajamisen ja ensimmäisen saaliinne sille ampunut? oletteko pitenpää oottaneet että milloin alkaa ajaa vain heti ensimmäisenä vuona luovuttaneet kun ei ala ajaa ja hävittäneet koiran?
ajo
7
1465
Vastaukset
- heibo
Meillä on ajokkaat 5kpl olleet myöhäsyttysiä yhtä lukuunottamatta. kaikki koirat olleet narttuja. meillä ollut se periaate että koiran on itse etsittävä se jänis metsästä eikä niitä koskaan ole viety valmille jäljille. ensimmäiset ajot ottaneet 10kk-1vee. ensimmäiset ajot ovat sitten olleetkin useamman tunnin ajoja. koirista 3 kva ja kaksi on vasta 2 vee. kaksi vuotiaatkin ovat jo ihan koekunnossa olleet viime talvena. Moni olisi varmaan ampunut nuo koirat mutta tosi hyviä koiria niistä on tullut. ovatpahan saaneet olla rauhassa lapsia.
- alkuja
Meillä nykyinen (ei ensimmäinen) koira ajoi ekat lyhyet ajot jo n. 4kk ikäisenä. Sittemmin kyllä ajoi pitkiäkin ajoja, mutta haukkukynnyksen ollessa alle 5min, ei haukkua valitettavasti kuulunut useinkaan kovin kauan. Lisäksi koira erittäin kovavauhtinen ja sen takiakin teki hukkia ja jäi samalla yli 5 min päähän jäniksestä. Koira "oppi" ajamaan vasta 8 vuotiaana rauhallisemmin (kynnys n 12 min) ja heti kun vauhti putosi, alkoikin ajoille kertyä mittaa ihan kiitettävästi. Joten ei todellakaan ole annettu periksi, sillä onhan se koira myöskin perheenjäsen jota ei raaski lopettaa heikkouksien vuoksi! Tosin tällä menolla ei varmaankaan ole mahdollisuuksia kohdalle osua montaakaan todella hyvää kisakoiraa...
- Sarague
beagle-tytöt ajoi ensimmäistä kertaa kumpikin ihan ekana syksynä. Tosin ajot oli luokkaa 10-15 min.
Kummallekin myös ammuttiin ekat puput ekana syksynä. En tarkalleen muista minkä ikäisiä ne silloin oli, mutta kun kumpikin on toukokuussa syntynyt (vuosi ikäeroa niillä) niin jotain 5-7 kk ikäisiä ne oli kun ekan kerran jänön päräyttivät ylös.
Ja vaikka eivät ajaisi minuuttiakaan niin yhtä rakkaita sylivauvoja ne meille silti on. Enhän minäkään osaa Kiinaa puhua, mutta siltihän tuo mieheni on minua kestänyt :)
Eli se on vain plussaa, että meidän koirat ovat niin innokkaita pupun perään. Sitkeitä jänönajureita pieniksi koiriksi, mutta samalla unikavereita ja sylivauvoja. Ei ole hellyttely pilannut meidän ajokkeja :) - :) riiviönomistaja
Minulla on 4 kk vanha ajokoirauros pentu, täytti 24.11 4kk ja vein ensimmäisen kerran jänisjahtiin viime lauantaina. Kävelimme metsässä penikan ja toisen koirani (ajokoira-berhantilainen-rotwailer) ja onnea oli, tulipa vastaan valkoinen jänis makuulla (ensin en tajunnu, että oli jänis ku päästi niin lähelle, luulin kiveksi) Poika oli 10 m päässä jänöstä, ku jänis lähti liikkeelle ja lujaa. Penikka lähti heti perään ja kovalla vauhdilla, haukku alkoi ja toinen koirani 1,5 vuotias lähti myös, mutta tuli n. 10 min päästä pois. Pentu jatkoi ajoa vanhemman naaraan jo lähdettyä ja oli poissa 30 min. Tuli sitten tykö ja lähti uudestaan 30 min reissulle, mutta ei haukkunut. ylpeä olen riiviö ikiliikkujastani.
- mobile
Meillä on 5 vuotias eestinajokoira, ensimmäisen jäniksen olisin päässyt ampumaan 8kk iässä, mutta jostain syystä ei jänistä haukkunut niin en sitten ampunutkaan, tämä tapahtui joulukuussa, no seuraavana syksynä jo ajo raikasi metsissä.
- ainut ja oikea rotu.
Meijän suomenajokoiralle ammuttiin eka jänis 6kk ikäisenä oli ajanut 20min ennen kuin ammuttiin.Siitä se sitten lähti paras ajuri mitä ikinä on ollut ja tulee olemaan. Onse muutenkin ollut vähän ihmeellinen tapaus toi meijän poika!
- Matias S.
Mun elämässä on menossa toinen ajokoira, täyttää viikon päästä 7 v. Ikinä kumpaakaan ei olisi lopetettu vaikka ei olis ikinä metriäkään ajanut yhtään mitään. Meillä kukaan ei ole niin tulosvastuullinen että pitäis siitä hengellään maksaa. Tosin kyllä molemmat on olleet tolokun hyviä löytämään, eka oli ehkä turhankin tiukka haukkunsa kanssa, mutta eipähän räkyttänyt turhia. Tämä toinen on ihan ehdoton ajaja. Nytkin makaa suoranan lattialla kun ensimmäistä kertaa elämässään ajoi rusakkoa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup323106Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1232705Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua402374Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652157Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4241697- 601153
- 551073
- 2591049
- 151966
- 45958