Spol koulutus

rqwe

onko siitä oikeasti hyötyä vartijan/poliisin työtä haettaessa?

Suoritan vartijan 100h koulutuksen ennen armeijaa, joten armeija vaiheessa siitä ei välttämättä ole hirveästi hyötyä, mutta paperilla näyttää paremmalta?

18

10345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekrytoija

jos olisit ollut kesätöissä alepan kassalla.

• rqwe

oon ollu siwan kassalla töissä. Nautin siinä 8 euron tuntipalkkaa. Voi olla enemmän kuin vartijoiden, mutta se oli kyllä vielä tylsempää.

• dille

Mikä on spol-koulutus?

• ahmed fyrsomali

Suomen Poika Ottaa Lättyyn

• trqw

sotilaspoliisi koulutus. Vastaa kuulema hyvin pitkälti vartijan tai poliisin koulutusta.

• dille
        trqw kirjoitti:

sotilaspoliisi koulutus. Vastaa kuulema hyvin pitkälti vartijan tai poliisin koulutusta.

=o)

• qwdqwd

Ei ole hyötyä oletko spol vai mikä jos haet poliisiksi. Siitä ei lisäpisteitä saa poliisikouluun. Se lukee jo pääsyvaatimuksissa. Mutta jonkin tasoinen johtajankoulutus pitää olla armeijasta

• fad

puolustusvoimien alokkaille tarkoitetussa lehdessä mainitaan, että SP koulutus vastaa hyvin pitkälti vartijan ja poliisin koulutusta, ja em. ammatteihin haettaessa SP-koulutuksesta on hyötyä. Tosiasiassa toi taitaa olla pelkkä mainoskikka.

• Res SPOL, nyt VK
        fad kirjoitti:

puolustusvoimien alokkaille tarkoitetussa lehdessä mainitaan, että SP koulutus vastaa hyvin pitkälti vartijan ja poliisin koulutusta, ja em. ammatteihin haettaessa SP-koulutuksesta on hyötyä. Tosiasiassa toi taitaa olla pelkkä mainoskikka.

Ei vastaa sitten yhtään. Vanhana spollarina oltiin niin poliisia ja sen jälkeen vartijana edelleen 95 % poliisia. Kouluttajat molemmissa paikoissa olivat niin wannabe poliiseja, että nyt oikeana poliisina huvittaa.

Vartijakouluttajana oli nykyisin ex. yrittäjä/kouluttaja, joka omasta mielestään tiesi kaiken poliisita ja koulutti meistä muka "varapoliiseja". Aseitten kanssa sohlattiin vanhan lain aikaan niin, että nyt pelottaa jälkikäteen. Koulutus sivuutettiin asepuolella "sinähän kävit spollin, osaat siis kantaa käsitasetta" ja papereihin hyväksytty merkintä...

Kaverilla oli ilmeisesti kompleksi tai jotain, kun pituus ei ollut aikoinaan riittänyt...

• ------
        Res SPOL, nyt VK kirjoitti:

Ei vastaa sitten yhtään. Vanhana spollarina oltiin niin poliisia ja sen jälkeen vartijana edelleen 95 % poliisia. Kouluttajat molemmissa paikoissa olivat niin wannabe poliiseja, että nyt oikeana poliisina huvittaa.

Vartijakouluttajana oli nykyisin ex. yrittäjä/kouluttaja, joka omasta mielestään tiesi kaiken poliisita ja koulutti meistä muka "varapoliiseja". Aseitten kanssa sohlattiin vanhan lain aikaan niin, että nyt pelottaa jälkikäteen. Koulutus sivuutettiin asepuolella "sinähän kävit spollin, osaat siis kantaa käsitasetta" ja papereihin hyväksytty merkintä...

Kaverilla oli ilmeisesti kompleksi tai jotain, kun pituus ei ollut aikoinaan riittänyt...

tottahan se on, että monet "en tiiä oikee mihin menen" ihmiset heitetään just sotilaspoliiseiksi. Niin toki sekin laskee jo sp koultuksen uskottavuutta, kun kaiken maailman mikkihiiri tietokonenörtit on siellä. Jotkut on taas wannabee asenteella. Siellä on tosiaan hyvin erilaista porukkaa.

Mutta mutta kyllä sitä vieläkin näkee että työilmoituksissa lukee, että järkkäri tai spol koulutuksesta etua jne.. Jos vartijan ammatti kiinnostaa niin kyllä kävisin sen kuitenkin. Läpällä sen kyllä ottaa jos on esim. jo suorittanut vartijankoulutuksen...

• Res SPOL, nyt VK kirjoitti:

vähän hampaaseen tää viesti. Eli nyt kun olet poliisi olet automaattisesti parempi, kun armeijasssa sp-kouluttajat ja yksityisen puolen kouluttajat???
        Kyllä minä edelleen veikkaan, että nuo armeijan sp-koulutajat on normaali järjestyspoliisia "taitavampia" tietyissä asioissa ja poliisi parempi tietyissä asioissa.

Itse olen suuntautumassa armeija puolelle ja poliisikoulu ei ole edes ollut harkinnassa. Joten ei nyt yleistetä, että kaikki ovat siellä ovat niitä, jotka poliisikouluun eivät päässeet.

• muvo
        Mr.Ez kirjoitti:

vähän hampaaseen tää viesti. Eli nyt kun olet poliisi olet automaattisesti parempi, kun armeijasssa sp-kouluttajat ja yksityisen puolen kouluttajat???
        Kyllä minä edelleen veikkaan, että nuo armeijan sp-koulutajat on normaali järjestyspoliisia "taitavampia" tietyissä asioissa ja poliisi parempi tietyissä asioissa.

Itse olen suuntautumassa armeija puolelle ja poliisikoulu ei ole edes ollut harkinnassa. Joten ei nyt yleistetä, että kaikki ovat siellä ovat niitä, jotka poliisikouluun eivät päässeet.

Itse olen käynyt spol koulutuksen ja voin sanoa että se on yleishyödyllinen koulutus jos aikoo jäähä turvallisuus puolelle koska 100h vartijakortissa käydää pikasesti läpi voimakeinot (kuljetus, hallinta jne). intissä käytiin voimakeinoja useaan otteseen satoja tunteja, painittiin ja harjoteltiin erinnäisiä tilanteita. Kentällä tulee ikävä jos tilanteessä et ookkaan käyny kun painimassa pari tuntia matolla ja sit pitäis muistaa miten käsilukon saa esim toimimaan. Spol koulutuksesta ei saa pisteitä suoranaisesti missää poliisikouluun pyrkiessä mutta haastattelussa siitä voi olla apua, niinkuin työkokemus vartijanakin voi olla hyödyksi. niin ja vielä se että spolleila on ikävä maine siitä että sinne menee kaikki vässykät, mutta onhan se kaikissa aselajeissä sama juttu. sitäpaitsi että spollit on 9kk taikka 12kk joten ei sinne mee samallaiset luuserit niinkuin 6kk miehet. vähän kuinnioitusta spolleja kohtaan. kiitos.

• Kagemusha
        muvo kirjoitti:

Itse olen käynyt spol koulutuksen ja voin sanoa että se on yleishyödyllinen koulutus jos aikoo jäähä turvallisuus puolelle koska 100h vartijakortissa käydää pikasesti läpi voimakeinot (kuljetus, hallinta jne). intissä käytiin voimakeinoja useaan otteseen satoja tunteja, painittiin ja harjoteltiin erinnäisiä tilanteita. Kentällä tulee ikävä jos tilanteessä et ookkaan käyny kun painimassa pari tuntia matolla ja sit pitäis muistaa miten käsilukon saa esim toimimaan. Spol koulutuksesta ei saa pisteitä suoranaisesti missää poliisikouluun pyrkiessä mutta haastattelussa siitä voi olla apua, niinkuin työkokemus vartijanakin voi olla hyödyksi. niin ja vielä se että spolleila on ikävä maine siitä että sinne menee kaikki vässykät, mutta onhan se kaikissa aselajeissä sama juttu. sitäpaitsi että spollit on 9kk taikka 12kk joten ei sinne mee samallaiset luuserit niinkuin 6kk miehet. vähän kuinnioitusta spolleja kohtaan. kiitos.

mistähän lähtien spolleihin on mennyt kaikki vässykät? kyllä meillä ainakin spolleissa oli kaikki urheilijat ja iso kokoisimmat, ja sykittiin varmasti enemmän kun yksikään 6kk mies.

• kivr
        ------ kirjoitti:

tottahan se on, että monet "en tiiä oikee mihin menen" ihmiset heitetään just sotilaspoliiseiksi. Niin toki sekin laskee jo sp koultuksen uskottavuutta, kun kaiken maailman mikkihiiri tietokonenörtit on siellä. Jotkut on taas wannabee asenteella. Siellä on tosiaan hyvin erilaista porukkaa.

Mutta mutta kyllä sitä vieläkin näkee että työilmoituksissa lukee, että järkkäri tai spol koulutuksesta etua jne.. Jos vartijan ammatti kiinnostaa niin kyllä kävisin sen kuitenkin. Läpällä sen kyllä ottaa jos on esim. jo suorittanut vartijankoulutuksen...

Turhaa provoilet. Kyllä kaikki tietävät, että spolleksi päästäkseen on läpäistävä moniosainen valintakoe ja karsiutuneita on paljon... katkeruuttahan se aiheuttaa ja sitten onkin motiivi "koira"-haukkumiselle yms.

• Tietävä

Tää on täyttä p***aa!!!

• Oikeuttakopyh

Kävin itse vuosina 96-97 asepalvelun Tikkakoskella, silloisessa Ilmavoimien viestikoulussa (2/96). SPOL-koulutus oli tuolloin nyt jo lakkautetussa pohjan prikaatissa hiukkavaarassa. En itse arvosta kovinkaan korkealle ko. koulutusta kuin koko armeijaakaan. Itse asiassa valitin Spol-joukkueen Luutnantille, etten edes halua koko koulutukseen, vaan olisin mieluummin mennyt vaikka Ilmavalvonta joukkueeseen, mutta pakko oli vaan mennä (harmi, etten keskeyttänyt palvelusta ja mennyt sivariin). Ilmavoimissa Spolleksi pääsi ihan jokainen, ei ollut karsintaa tai halukkaita kymmenittäin. Itse olisin ensisijaisesti halunnut ELSO-aukkiin, mutta päädyin sitten tuohon sakkiin.

• Vaaxi

SPOL koulutuksella ei ole mitään hyötyä.

Se on Puolustusvoimien oma koulutus jolla ei oo mitään arvoo armeijan ulkopuolella.

Kysyin vartiostopäälliköltä että tekeekö sillä TKP,OC,Voimankäyttö koulutuksella oikeasti mitään niin tuli ku apteekin hyllyltä:

"Ei."

Eri asia sitte, jos kouluttaja on ollut Poliisihallituksen hyväksymä voimankäyttökouluttaja. Sitte sillä koulutuksella tekeekin jo jotain.

Jos joku ylikessu tai vastaava kouluttaa niin se on ihan yks ja sama armeijan ulkopuolella.

• Spol koulutus käyty

Minut otti aikoinaan töihin entinen puolustusvoimien kapiainen, joka oli SPOL puolta siellä vetänyt. Omalla kohdalla siis Spol-koulutuksesta oli hyötyä, sitä asiaa käytiin läpi työhaastattelussa.

Automaattisesti siitä ei ole mitään hyötyä, mutta on mahdollista että siitä on hyötyä.
      Käyty Spol-koulutus on aina kuitenkin parempi, kuin että ei olisi käyty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66