Miten tinnituksennen alkoi? Oliko joku selkeä syy? Saitko korvaasi tai oliko korvassasi jo joku vaurio joka sen aiheutti? Oliko ennen tinnitystä jotain oireita mm. korvasärkyä tms? Millainen ääni on ja voimistuuko se kokoajan?
Tinnityksestä
14
2533
Vastaukset
- öö öö
Kuivatun luumun sisällä oli luumunkivenpala, joka tärähti niin voimakkaasti hampaiden välissä, että siitäpä alkoi tinnitus. Aiakaisemmin ei korvissa ollut mitään oleellisia vaivoja. Tinnitusääni on korkeahkoa vinkunaa, välillä sirinää, ja voimakkuus vaihtelee hieman ilmeisesti monesta eri syystä.
- minä
Mulla on noin vuosi sitten ensimmäisen kerran korvissa soinut ja ne on ollut tukossa. Luulin aluksi et korvavaikku sen aiheuttaa, mut ilmeisesti ei. Silloin tällöin molemmissa korvissa ollut ulinaa, huminaa... kestää jonkun aikaa enint. vuorokauden. Nyt tänään taas vasen korva huutaa ja mua vaivaa et mikä mulla on??? Kuuloni testattiin kolme viikkoa sitten ja kuulo oli todella hyvä ja korvissa ei näkynyt mitään. Onko korvien soiminen oire jostain todella vakavasta??? Vai mitä tämä on? Auttakaa mua. Huomenna ajattelin mennä lääkäriin...
- hurina
Minulla hurisi toinen korva viikkokausia. Lääkäri sanoi, että joskus auttaa kunnollinen niskojen venyttely. Kotona venyttelin:tinnitus lakkasi! Luin jostakin, että hermo voi olla puristuksissa kireissä niskalihaksissa ja aiheuttaa tinnituksen.
- rutisee...
..etenkin sen rutinan kuulee silloin kun laskee vettä, esim. eilen saunassa, itse istuin löylyssä niin suihkun ääni aiheutti korvien rutinan, siis todella ärsyttävä vaiva.
Kävin lääkärissä ja hän sanoi, että korvat ovat puhtaat että vaikkua ei ole, mutta mistä sitten tämä rutina voi johtua?
Muilla samanlaisia ongelmia?- minulla.
minulla on ollut kuulovaivoja ja tinnitystä jo koko pienen ikäni :/ tinnitys on kokoaikaista ja kovaa ja todella häiritsevää yksitoikkoista korkeaa ääntä. kuuloni on selvästi heikko.
- Marilii
En muista miten alkoi,taisin maata sohvalla ja kuulin rekkojen/autojen ajavan...muttei niitä ollut. Muistan että jo murkkuiässä kaikki kovat äänet, astioiden kilinä ym. särähti pahasti korvaan...ainiin oikeessa korvassa vaan surisee. Meni vuosia ennenkuim menin lääkärille koska luulin ettei "surinani" ole varsinaista tinnitusta..mutta nettihän paljasti muuta ;)
Kaikenlaista tutkimusta on korville tehty, ja todettu että ehkä pienen pieni vaurio tullut jossain elämän vaiheessa.
Surinan lisäksi paineentunnetta.
Ääni on nykyisin lähes jatkuvaa, ei voimistu ei hiljene.aina sama sointi. Todella ÄRSYTTÄVÄÄ! TEKISI MIELI TODELLAKIN REPIÄ KORVA IRTI! - tinni tuli.
Ihan yks kaks oikeaan korvaan,töissä olin sillä hetkellä,huimaus ja pahoinvoinin kera ja samalla alkoi suhisemaan.Suhina jäi ja ajattelin etten millään tällaista kestä.Oikea korva oli puhkastu koska oli pahasti tulehtunu,johon myös söin monet antibiotti kuurit eikä tehonnu.Pikkuhiljaa siitä myös kuulo hävisi ajattelin ettei se haittaa onhan minulla toinen terve korva.Näin menin lähes 10v.kunnes vasemasta korvasta katosi kerrasta kuulo ja sain hirvittävät metakat siihen korvaan sekä huimaukset.Äänet on niin valtavia ettei sitä kukaan vois uskoa yhtä huutoa jatkuvasti,olen jopa laskenut kuinka monta erilaista ääntä on yhtäaikaa ja tulos on 9 voi vain kuvitella mitä se on,ihan koko ajan meteli ja kuulot pois molemasta korvasta,ei auta kuulolaitekkaan,äänet sekoittaa puheen kuin seinään.Korvien irti repiminenkään ei auta kyllähän ne äänet siellä pysyy.Eikä tähän tautiin ole vaan mitään paranuskeinoa keksitty.
Tää on sitä menieren tautia.Menieren tauti on henkilöitten jotka ovat tarkkoja,herkkiä eivätkä tunne sanaa EI.Määrätietoisten paljon työtätekevän ja kunniahimoisten sairaus.Näin lukasin,annettiin osviitta,että olisi tutkittu juttu.Ihmettelen kuinka sitä on tutkittu,keskittyisivät tutkimaan itse sairautta.ko.juttu pitää kyllä minun kohdalla paikkansa ero vaan siinä ettei enää tehdä töitä,näin sitten vältyn sanomasta ei.
Äänistä sen verran:kyllä erittäin voimakkaita ääniä on joskus saattaa hiukan hiljastuu mutta minulla esim.oman suun avaminen elik.puhuminen laukasee voimakkaamaksi äänet.- tinni tuli.
Jäi kertomatta,että siitä kun menetin myös vaseman korvan tälle Herra M:lle on nyt sit kulunu aikaa jo 5v.hyvät hyssykät ja olen vielä mielestäni ihan ok.Totuus kyllä on se ettei paljon ihmiskontaktia enää ole ystävät jos niitä sitten olikaan vieroksuvat tälläistä kummajaista.
Vaikuttaa kuin heille tämä tauti oli paljon raskaampi kuin minulle itselleni.Ei se mitään, kyllä tän kanssa vaan yritän tulla toimeen ja joka päivästä jotain iloa etsin.Pärjäilkää myös te kohtalotoverit ja voimia sitä tarvitaan jokaiselle uudelle päivälle. - luk. viestisi
tinni tuli. kirjoitti:
Jäi kertomatta,että siitä kun menetin myös vaseman korvan tälle Herra M:lle on nyt sit kulunu aikaa jo 5v.hyvät hyssykät ja olen vielä mielestäni ihan ok.Totuus kyllä on se ettei paljon ihmiskontaktia enää ole ystävät jos niitä sitten olikaan vieroksuvat tälläistä kummajaista.
Vaikuttaa kuin heille tämä tauti oli paljon raskaampi kuin minulle itselleni.Ei se mitään, kyllä tän kanssa vaan yritän tulla toimeen ja joka päivästä jotain iloa etsin.Pärjäilkää myös te kohtalotoverit ja voimia sitä tarvitaan jokaiselle uudelle päivälle.olen sanaton ,en tiedä mitä sanoisin ,ymmärrän sinun tilasi ,mitkään sanat ja sanomani ei helpota ,kirjoitan lähinnä itselleni että pääsen nukkumaan kun en voinut lukemani jälkeen jättää sinua "yksin",jos oisit naapuri tai 50km säteellä saisit kyllä minusta tuttavan jos se auttaisi vähäkään ,en osaa tämän enempää enkä parempaa,ajattelen sinua usein,ukki
- tinni tuli.
luk. viestisi kirjoitti:
olen sanaton ,en tiedä mitä sanoisin ,ymmärrän sinun tilasi ,mitkään sanat ja sanomani ei helpota ,kirjoitan lähinnä itselleni että pääsen nukkumaan kun en voinut lukemani jälkeen jättää sinua "yksin",jos oisit naapuri tai 50km säteellä saisit kyllä minusta tuttavan jos se auttaisi vähäkään ,en osaa tämän enempää enkä parempaa,ajattelen sinua usein,ukki
Näinhän sitä minäkin heti aamutuimaan täällä äänien vallassa kirjoittelen,heräsimpä siihen jälleen kerran,pirskatti ja joku matala ääninen mies henkilöhän siellä oikeanpuoleisessa korvassa jutteli,antoi varmaankin aamunavauksen.
Merkillistä,herralla m:llä oli kait jotain kerrottavaa,joo huumoriksihan tämä täytyy pistää,ei auta surkuttelu.Taidatpa ukki asua jossain pohjoisessa ja minä etelessä,näin olen ymmärtänyt,mehän me täällä foorumilla kirjoitellaan.Et tuttuja ollaan näin virtuaali elämässä.Hyvää parempaa päivää odotellessa.ps.saitkos hyvin nukuttua,täytyy sanoa vielä kun jäi kertomatta,minullahan on se pieni perhoskoira,siinä ystävä ja tuki parhain,ymmärtäjä joka uskollisesti seuraa rinnallani.Se jos mikään on terapeuttista. - Wilhelmina
tinni tuli. kirjoitti:
Vaikuttaa kuin heille tämä tauti oli paljon raskaampi kuin minulle itselleni.Ei se mitään, kyllä tän kanssa vaan yritän tulla toimeen ja joka päivästä jotain iloa etsin.Pärjäilkää myös te kohtalotoverit ja voimia sitä tarvitaan jokaiselle uudelle päivälle.Kävin tällä palstalla viime syksynä ja muistan sinut oikein hyvin "tinni" jos saan näin kutsua. Oot semmoinen persoona, joka aina jaksat perhoskoirasi kanssa jakaa myönteistä näkemystä meille kohtalotovereille. Usein olenkin muistellut sinua.
- metakkaa
Itse makselen menneisyyden syntejä. Olin kova jätkä ...niitä ketkä ei käyttäny kuulosuojaimia.
Maksan siitä nyt....ja vielä sellasta hintaa ettei paljo tarvi nukkua.
Olen siis tehnyt metalli ja puuhommia mutten nuorempana käyttänny mitää kuulosuojaimia, ja sitte noin viis vuotta sitte havahduin ; mun korvathan soi koko ajan. No nyt peli on pelattu. Astianpesukoneen tyhjennyksestä syntyvä lasien kilinäkin on mun nykyisille herkille korville liikaa.Jokapäiväinen elämä on melkoista taiteilua. Kuljen tulpat korvissa yötäpäivää. Koska pienestäkin pokkeavasta äänestä alkaa melkoinen konsertti päänsisällä. Olen edelleen työelämässä mutten tiedä kauanko jaksan noilla huonoilla yöunilla tehdä noinkin fyysistä hommaa mitä nyt teen.Työterveyslääkärikin vaan vähättelee ongelmaani. Valakaa kohtalotoverit minuun uskoa!! - tinni tuli,
metakkaa kirjoitti:
Itse makselen menneisyyden syntejä. Olin kova jätkä ...niitä ketkä ei käyttäny kuulosuojaimia.
Maksan siitä nyt....ja vielä sellasta hintaa ettei paljo tarvi nukkua.
Olen siis tehnyt metalli ja puuhommia mutten nuorempana käyttänny mitää kuulosuojaimia, ja sitte noin viis vuotta sitte havahduin ; mun korvathan soi koko ajan. No nyt peli on pelattu. Astianpesukoneen tyhjennyksestä syntyvä lasien kilinäkin on mun nykyisille herkille korville liikaa.Jokapäiväinen elämä on melkoista taiteilua. Kuljen tulpat korvissa yötäpäivää. Koska pienestäkin pokkeavasta äänestä alkaa melkoinen konsertti päänsisällä. Olen edelleen työelämässä mutten tiedä kauanko jaksan noilla huonoilla yöunilla tehdä noinkin fyysistä hommaa mitä nyt teen.Työterveyslääkärikin vaan vähättelee ongelmaani. Valakaa kohtalotoverit minuun uskoa!!siellä ja täällä.Ei se kuule ole yksistään metakasta johtuvaa kun tämän harmittavaisen taudin saa.Itse en ole koskaan altistunu melulle,mikä olis aiheuttanut nämä oireet.Saa vain sanoa ,voihan saasta mitkä melut sain elämääni.Jos lukaset aiemmin kirjoittamani niin tiedät ettet ole yksin,meitä on paljon.
Tiedän myös kilinän,lehden rapisevan äänen,rengaitten ulinat ynm.Mutta lohdutukseksi voin sanoa,että yliherkkyys äänet menee ohi,se vaan kestää aikansa mutta on kauheaa.
Onko sinulle lääkärit antaneet mitään nukahtamis lääkettä,koska töissähän et voi millään keskittyä kunnolla vähän unen puutteessa sekä itse hengisen puolen kanssa.Mene vaan uudelleen lääkäriin ja älä anna periksi,sinulla on oikeus saada jotain apua,että pysyt pystyssä.
Tiedän kokemuksesta kuin lääkärit vähättelee.
Tämän taudin kun saa niin mitään paranus keinoja tähän ei ole keksitty,itse sen kanssa on vaan pärjättävä ja yrittää tulla sen kanssa sinuiksi vaikka vaikeaa välillä on.Välillä on helpompia päiviä nauti niistä,älä anna periksi.Voimia sinulle ja kirjoittele vaan täällä siitäkin ammennat iloa elämääsi.
- Tinnityyteli77
...minun korvassani harjoittelee.;)
Tarkkaa alkamista en enää muista, koska
korvat ovat mekkaloineet enemmän ja vähemmän jo
monta vuotta. Kovien äänien jälkeen mekkala aina yltyy. Siksi käytän tulppia paikoissa, joissa tiedän
olevan kovaa ääntä. Tuo mekkala on lähinnä vinkunaa, suhinaa ja bassoa.
Yleisesti ottaen tulen kuitenkin melko hyvin toimeen tinnitukseni kanssa, koska tiedän, etten ole sitä itselleni aiheuttanut, sillä korvaongelmani on synnynnäistä alkuperää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2762530Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."772433SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis201639- 1201598
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis531518Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj651397- 1341376
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711250Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821059Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli741049