Kysely vanhemmille

Päätöstutkielma

Hei!

Olen Opiskelija Snellman-korkeakoulusta ja opiskelen kolmatta vuotta steinerpedagogiseksi varhaiskasvattajaksi. Päätöstutkielmani aiheena on lapsen puheen kehitys ja käsitteiden oppiminen. Osana päätöstyötäni teen kyselyn lapsiperheille.

Pyydän ystävällisesti teitä vastamaan seuraaviin kysymyksiin:
Jos teillä on useampia lapsia voit kertoa heistä jokaisesta.

1. Mitkä olivat viisi (5) ensimmäistä sanaa mitä lapsesi sanoi ja noin minkä ikäisenä?
Käyttikö hän omia nimiä, nimityksiä tutuille ihmisille, esineille tai eläimille ollessaan 1-3- vuotias?
(Esimerkiksi: poika 2 vee, ketsuppi = poppis.)

2. Minkä ikäsenä hän sanoi "minä"?

3. Kerro lapsesi kertomia hauskoja juttuja "lasten suusta" tyylillä. Liitä perään sukupuoli tai etunimi sekä ikä, (esimerkiksi "Lotta, 4 v." tai "tyttö 4 v." )
Voit kertoa/ kirjoittaa esimerkiksi 1-4 juttua lapsestasi.

Vastaukset tulisi palauttaa viimeistään viikolla 17.
Kiitoksia erittäin paljon avustasi!

Tiina
Jos kysyttävää meilaa:
[email protected]

5

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksosten äiti

      1.Tyttö:
      eka sana "pallo" n.8kk,
      sen jälkeen "bau" (voikohan tätä lukea sanaksi? tarkoittaa edelleen kummankin lapsen mielestä kissaa, siis mauta), "äiti", "tyttö", "täti" (seuraaviin sanoihin pidempi tauko) "heippa", "haloo"...

      1.Poika:
      eka sana "äiti" n.11kk,
      seuraavat: "kakka", "kukka", "vettä", "haloo", "heippa"...

      2.Kutsuvat itseään (ja toisiaan) nimellä (itse keksimillään kylläkin, mutta aina samoilla ns.lempinimillä...) ikää 1v5kk, ei siis vielä minä-vaihetta?????

      3.Ei ole vielä "lapsen suusta"- juttuja. Kumpainenkin osaa tällä hetkellä n.25 sanaa..Kovasti porisevat niin keskenään kuin muillekkin, mutta seassa on vasta parikymmentä oikeaa sanaa, heillä on myös keskenään oma kielensä...ja muunneltuja nimityksiä, jotka on molemmilla samat esim.kissa "bau", ankka "kaa-kaa" jne. Uusin sana on "isi" muutama viikko sitten oppivat ja S tulee kumpaisellaki selvästi. =)

    • hatti

      1. Auto, Pai (se teletappi), Isi, äiti, anna
      Nyt 3-vuotiaana jonkun verran omakeksimiä nimityksiä, esim.pappi tarkoittaa että joku on vähän hassu(ei usko kun selitän mikä pappi oikeasti on)
      2.Reilun 2-vuoden ikäisenä, sitä aikaisemmin puhui itsestään kolmannessa persoonassa
      3. Tänään eräs keskustelu meni näin: Äiti, pojat ei tykkää vaaleanpunaisesta? Minä: eivät kaikki, jotkut pojat pitävät kyllä.Milla: Iloiset pojat tykkäävät vaaleanpunaisesta. Tyhmät eivät.

      2-vuotiaana Milla pelkäsi kovasti ukkospilviä.
      "Musta pilvi! mä syön sen!" Ja puhui usein siitä kuinka talvi tulee ja syö ukkospilvet.

      Isä näytti Tony Halmeen kuvaa lehdestä Millalle ja sanoi: tuossa on isin kuva. (ei oikeasti yhtään samaa näköä)Milla katsoi kuvaa tarkasti ja totesi:Eihän oo, se on mies!

      Vihaisena hän haukkuu isää sieneksi ja minua luomeksi..

      Milla,3v.

      • Pojan äiti

        1.Ensimmäinen sana 8kk:n iässä : "äiti". Tämän jälkeen ekoja sanoja oli: ppu=lamppu,pyyä=moottoripyörä,panii=banaani,jne

        Nyt poikanion 1v.10kk ja puolitoistavuotiasta puhunut jo kolme-nelisanaisia lauseita.Sanoo r-kirjaimen selvästi.esim."hieno tarra".

        Joskus innostuessaan "änkyttää" esim.mä haluu mä haluu mä haluu pii pii pii piirtää...

        Lauseita: "tossa on liukasta, mennää uimahallii, hiano kynä,pappa osti tämä,kattoo nasu-elokuvaa,mennää uiskii(suihkuun),

        Yleensä ollessamme kaupassa,huutaa isiä tai äitiä nimeltää ja hauskuttaa näin...


      • puhuu näin
        Pojan äiti kirjoitti:

        1.Ensimmäinen sana 8kk:n iässä : "äiti". Tämän jälkeen ekoja sanoja oli: ppu=lamppu,pyyä=moottoripyörä,panii=banaani,jne

        Nyt poikanion 1v.10kk ja puolitoistavuotiasta puhunut jo kolme-nelisanaisia lauseita.Sanoo r-kirjaimen selvästi.esim."hieno tarra".

        Joskus innostuessaan "änkyttää" esim.mä haluu mä haluu mä haluu pii pii pii piirtää...

        Lauseita: "tossa on liukasta, mennää uimahallii, hiano kynä,pappa osti tämä,kattoo nasu-elokuvaa,mennää uiskii(suihkuun),

        Yleensä ollessamme kaupassa,huutaa isiä tai äitiä nimeltää ja hauskuttaa näin...

        1. itii (tarkoitti sekä äitiä että isää), seitsenkuisena sanoi selkeästi äiti; auto, tutti, aa-aa (nukkuminen), apa tai papa (napa)

        2. ei varsinaisia omia nimityksiä asioille, vaan hiukan väännöksiä: kakapia (takapiha, nyk. papapiapiaa), akkoi (traktori ikää 1v. 3 kk) jne.

        n. 18 kk alkoi tulla lauseita, R on sorahtanut alusta asti, mutta S sanan alussa tuottaa vielä vaikeuksia. Viimeksi tänään (ikää nyt 1v9kk) kertoi äidille puhelimessa "Tetä ajaa ruohokeikkuri. Ruohokeikkuri pialla." Eli setä ajaa ruohonleikkuria, ruohonleikkuri pihalla.

        Ymmärtää selkeästi puhuttua kieltä, on 10-kuisena alkanut toistella "eiei" ja "ei saa", kun tekee jotain kiellettyä, ja katsonut hymyillen reagoiko äiti tempaukseen. Oppi myös "peppu edellä alas" ohjeen 10-11 kk:n iässä. Sitä on tultu toistettua muutaman kerran kuluneen vuoden aikana ;) Turhautuu, kun äiti ja isä eivät tunnu ymmärtävän joka sanaa, esim. kaupassa suklaapatukka ei ilmestykään käteen, vaikka hän selkeästi on sanonut "ukhlaata". Nykyisin tietää myös, että ensin viedään ostokset kassantädille. Kertoo ajetaanko isin vai äidin autolla ja menee kerrostalon parkkipaikalla oikean auton viereen. Varinaisia lasten suusta juttuja ei ole vielä, paitsi kun sanoin pojalle "äiti rakastaa" poika tuumi "isi ra-kas-taa". Ikää silloin 1v 7kk.


      • äskeiseen
        puhuu näin kirjoitti:

        1. itii (tarkoitti sekä äitiä että isää), seitsenkuisena sanoi selkeästi äiti; auto, tutti, aa-aa (nukkuminen), apa tai papa (napa)

        2. ei varsinaisia omia nimityksiä asioille, vaan hiukan väännöksiä: kakapia (takapiha, nyk. papapiapiaa), akkoi (traktori ikää 1v. 3 kk) jne.

        n. 18 kk alkoi tulla lauseita, R on sorahtanut alusta asti, mutta S sanan alussa tuottaa vielä vaikeuksia. Viimeksi tänään (ikää nyt 1v9kk) kertoi äidille puhelimessa "Tetä ajaa ruohokeikkuri. Ruohokeikkuri pialla." Eli setä ajaa ruohonleikkuria, ruohonleikkuri pihalla.

        Ymmärtää selkeästi puhuttua kieltä, on 10-kuisena alkanut toistella "eiei" ja "ei saa", kun tekee jotain kiellettyä, ja katsonut hymyillen reagoiko äiti tempaukseen. Oppi myös "peppu edellä alas" ohjeen 10-11 kk:n iässä. Sitä on tultu toistettua muutaman kerran kuluneen vuoden aikana ;) Turhautuu, kun äiti ja isä eivät tunnu ymmärtävän joka sanaa, esim. kaupassa suklaapatukka ei ilmestykään käteen, vaikka hän selkeästi on sanonut "ukhlaata". Nykyisin tietää myös, että ensin viedään ostokset kassantädille. Kertoo ajetaanko isin vai äidin autolla ja menee kerrostalon parkkipaikalla oikean auton viereen. Varinaisia lasten suusta juttuja ei ole vielä, paitsi kun sanoin pojalle "äiti rakastaa" poika tuumi "isi ra-kas-taa". Ikää silloin 1v 7kk.

        viimeisen kuukauden aikana olen kuullut pari kertaa sana MINÄ, usein miten poika puhuu itsestään etunimellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe