Eli ihmettelen yhtä juttua. Eli olen asunut kerrostaloissa, ja sitten hormeista on alkanut tulla naapureiden tupakansavua, ja myöskin postiluukusta käytävästä. Sitten olen muuttanut uuteen kerrostaloon ja ollut tyytyväinen, kun siellä ei haise, mutta sitten mun tuurilla, puolen vuoden sisään joku korsteeni on muuttanut johonkin naapurihuoneistoon ja sit taas tupakansavua tulee mun huoneistooni.
Nyt olen onneksi saanut rivitalosta, jossa on erillishormit jokaiselle (tosin pääsyy muuttoon tällä kertaa oli, että halusin oman talon, enkä vuokra). Mutta jäin ihmettelemään sitä, että eikö kerrostaloissa ole mitään mahdollisuutta sille, että naapurit ei kärsi toistensa tupakoinnista? Vai olenko joutunut vain "kitsaiden" vuokranantajien huoneistoihin, ja vuokranantaja ei ole viitsinyt hoitaa ilmanvaihtoa kunnolla?
Kerrostalon naapurien käryt
5
1252
Vastaukset
- g-mail
älä viitsi täällä valittaa - ts. on aivan turha urputella.
tuli laitetuksi rakennuksen painesuhteita käsittelevää materiaalia tuonne:
http://kuvablogi.com/nayta/1/8795/
Kuvan 37 vasemmasta kuvasta näkyy, että alimmat huoneistot ovat ylipaineisia rappukäytävään nähden ja vastaavasti porraskäytävä on ylipaineinen ylimpiin huoneistoihin nähden. Porraskäytävä toimii siten kanavana alimmista ylimpimpiin huoneistoihin ja asialle ei juurikaan voi mitään.
Jos porraskäytävään laitetaan huippuimuri saadaan porraskäytävä alipaineiseksi kaikkiin huoneistoihin nähden, mutta silloin sinne tulee vain vielä enemmän tuoksuja.
Tietenkin ovien ja postiluukkkujren tiivistäminen vähän auttaa, mutta ylipaine säilyy. Sisemmän oven voi yleensä tiivistää hyvin eli siihen kannattaa panostaa.- ins
Asunnot eivät käytännössä ole ylipaineisia porraskäytävään nähden. Jos asunnoissa on koneellinen poisto, tulee korvausilma asuntoon joko erillisistä korvausilmaventtiileistä tai ulko-ovesta. Venttiilien säädöt voivat olla pielessä, toisestä asunnosta ilmaa otetaan tuplasti, jolloin toiseen asuntoon voi päästä hajut muista asunnoista jne.. Kun naapuri vielä polttaa esim. liesikuvun alapuolella voi kanavia pitkin päästä hajut. Myös ulko-ilma vaikuttaa (onko matalapaine tai korkeapaine) hieman.
ins kirjoitti:
Asunnot eivät käytännössä ole ylipaineisia porraskäytävään nähden. Jos asunnoissa on koneellinen poisto, tulee korvausilma asuntoon joko erillisistä korvausilmaventtiileistä tai ulko-ovesta. Venttiilien säädöt voivat olla pielessä, toisestä asunnosta ilmaa otetaan tuplasti, jolloin toiseen asuntoon voi päästä hajut muista asunnoista jne.. Kun naapuri vielä polttaa esim. liesikuvun alapuolella voi kanavia pitkin päästä hajut. Myös ulko-ilma vaikuttaa (onko matalapaine tai korkeapaine) hieman.
Ehkä osa asunnoista ovat sitten ylipaineisia huonetilaan nähden vain periaatteessa.
Kummallisesti periaate kuitenkin toteutuu aina silloin kun ilma virtaa porraskäytävästä huoneistoon. Ilma kun sattuu liikkuumaan korkemmasta paineesta alempaan paineeseen päin.
Kanaviston kautta koneellinen yhteiskanavapoisto vuotaa yläkerran asuntoihin, jos huippuimuri on jostain syystä seis. Sitähän se ei saa olla mm palomääräyssyitä.
Ulkoilman ilmanpaineella ei ole mitään merkitystä asiassa sen sijaan lämpötilalla on oleellinen.- Raksa2
R_oi kirjoitti:
Ehkä osa asunnoista ovat sitten ylipaineisia huonetilaan nähden vain periaatteessa.
Kummallisesti periaate kuitenkin toteutuu aina silloin kun ilma virtaa porraskäytävästä huoneistoon. Ilma kun sattuu liikkuumaan korkemmasta paineesta alempaan paineeseen päin.
Kanaviston kautta koneellinen yhteiskanavapoisto vuotaa yläkerran asuntoihin, jos huippuimuri on jostain syystä seis. Sitähän se ei saa olla mm palomääräyssyitä.
Ulkoilman ilmanpaineella ei ole mitään merkitystä asiassa sen sijaan lämpötilalla on oleellinen.Kiitoksia infosta. Varsinkin tuo liesituulettimen vieressä tupakointi on aika yleistä kerrostaloissa. Itse ihmettelen sitä tapaa.. Jos itse tupakoi, niin eihän sitä tupakansavuakaan haista vaatteissa ja huonekaluissa. Sillä vaan saa aikaiseksi ei-tupakoivien naapurien vihat.
Onko muuten olemassa mitään venttiiliä tms. hormien eteen? Siis sellaista joka päästää ilman vain yhteen suuntaan? Yhdessä vaiheesa ajattelin teipata kaikki hormit umpeen ilmastointiteipillä tms.
No onneksi sain rivitalohuoneiston. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4306221Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1183544Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?892408Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit251879Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko1091165Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?921134- 631045
- 621028
Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te76930- 41924