Kukahan osaisi listata a) kääntökeliveneen plussia ja miinuksia, sekä b) malleja joissa näitä voi olla.
Olen vasta purjehdusta aloitteleva, en venettä omistava ja vain kiinnostaa. En tiedä päädynkö kölinsä 100% varmasti menettävään Bavariaan, käytettyyn läpihomeiseen ylihintaiseen skandiin vai mitä. Ei viedä tätäkin keskustelua sinne...
Kääntököli vaikuttaa vain aika kivalta ajatukselta saaristoon?
Kääntököli
9
8417
Vastaukset
- kiinnostava malli
Vesille.fi palvelussa on myynnissä kiinnostava kääntökölillinen aloittelijallekin sopiva vene – First Class 8. Edulliseen hintaan, suosittelen katsastamaan kyseisen mallin.
Kiinnostaisi minuakin jos olisin hankkimassa pienempää venettä. - Kääntököli
Löytyyhän kääntökölillisiä veneitä vaikka kuinka. Jotkut Guylinet, Jeanneaut jne jne.. Ongelma niissä on vaan se, että kölin mekaniikka ei kestä juuri minkäänlaista pohjakosketusta. Kääntököli on saaristossa aika kakspiippunen miekka; sillä pääsee mataliin rantoihin mutta karille ajoa se ei kestä. Itse en sellaista ostaisi, kyllä normaaliköliselläkin hyviä paikkoja löytyy. Yleensä vettä on kölin kohdalla jo aivan tarpeeksi, ongelma useimmiten onkin aivan rantavesi jossa keula (runko) ottaa pohjaan kiinni.
Minulla on ollut Guyline 3800. Kääntököleissä, eli Swingkeel:ssä, ei kylläkään ole ongelmana ettei kestäisi karille ajoa (sillä varauksella että ei osu kölitaskuun). Veneelläni on koe-/demonstraatio-tilanteissa ajettu toistamiseen täydellä runkonopeudella matalan yli, eikä muita vaurioita ole syntynyt, kuin että lyyjy on jouduttu vähän vasaroimaan/tasoittamaan. Kaikista Guyveneiden SwingKeel:stä tunnen vaan yksi tapaus missä on syntynyt vaurio kun köli on osunut karille. Ratkaisu on erinomainen saaristo-olosuhteissa. Varjopuoli on se että avomerellä, kovassa kelissä, syntyy epämielyttäviä nykäsyjä rungossa, koska köli liikkuu hieman runkoon nähden. Jonkinlainen lukitusmekanismi olisi paikallaan. Toinen ongelma muutamassa veneessä oli että hydraulisylenterin valmistaja käytti ruostuvia sokkia joten öljyt tuli pihalle muutaman vuoden sisällä.
Kysyisin herra (olettamus) Kääntököli:ltä (ei millään pahalla) mistä hänen kokemukset ovat peräisin.
Minä taas, suosittelen lämpimästi kyseistä ratkaisua, kaikille joiden aikomus on pysyä Tanskansalmen tällä puolella!
PS nykyään minulla on raskas avomeripurjehtia mutta jos kunto vaatii ja joudun luopumaan pitkien matkojen purjehduksesta siiryn taatusti takaisin samantyypiseen veneeseen.- Kalle
LonelyBird kirjoitti:
Minulla on ollut Guyline 3800. Kääntököleissä, eli Swingkeel:ssä, ei kylläkään ole ongelmana ettei kestäisi karille ajoa (sillä varauksella että ei osu kölitaskuun). Veneelläni on koe-/demonstraatio-tilanteissa ajettu toistamiseen täydellä runkonopeudella matalan yli, eikä muita vaurioita ole syntynyt, kuin että lyyjy on jouduttu vähän vasaroimaan/tasoittamaan. Kaikista Guyveneiden SwingKeel:stä tunnen vaan yksi tapaus missä on syntynyt vaurio kun köli on osunut karille. Ratkaisu on erinomainen saaristo-olosuhteissa. Varjopuoli on se että avomerellä, kovassa kelissä, syntyy epämielyttäviä nykäsyjä rungossa, koska köli liikkuu hieman runkoon nähden. Jonkinlainen lukitusmekanismi olisi paikallaan. Toinen ongelma muutamassa veneessä oli että hydraulisylenterin valmistaja käytti ruostuvia sokkia joten öljyt tuli pihalle muutaman vuoden sisällä.
Kysyisin herra (olettamus) Kääntököli:ltä (ei millään pahalla) mistä hänen kokemukset ovat peräisin.
Minä taas, suosittelen lämpimästi kyseistä ratkaisua, kaikille joiden aikomus on pysyä Tanskansalmen tällä puolella!
PS nykyään minulla on raskas avomeripurjehtia mutta jos kunto vaatii ja joudun luopumaan pitkien matkojen purjehduksesta siiryn taatusti takaisin samantyypiseen veneeseen.Miten Kölin kääntäminen vaikuttaa veneen asentoon? Onko vene keula pystyssä satamassa jos köli on käännettynä?
Nopeasti ajatellen tästä voisi olla etua joissain luonnon satamissa mutta, jos makuuttaa pitkään niin että vesi on yli kylkiviivan saataa siittä olla ikäviä seurauksia.
- vaan kippiköli
Tai taakse taittuva nostoköli kestää kivillä käynnin. Kääntököliä käytetään lisäämään oikaisevaa momenttia ja sen lisäksi tarvitaan sortoa estävä lärpäke, molemmat alttiina maapalloon törmäämiseen.
Kippiköli malleista voisi mainita voisi mainita Terhisail 530 ja Joe 17. Lisäksi harvinaisuus GO5.
Ylihintaiseen veneeseen valmistusympäristöstä riippumatta en toivoisi kenenkään päätyvän, seuraavan laman ainekset saadaan kasaan pelkästään purettavien asuntojen ylihintaan ostaneiden ansiosta.- Go5
Omaan itse kyseisen venetyypin, ja voin vakuuttaa, että karille saa kyllä ajaa ihan niin kova kuin huvittaa. Ainakin tässä mallissa on olemassa vapautin, joka antaa kölille mahdollisuuden liikkua taaksepäin, pohjakosketuksen yhteydessä. Sama kölin liikkuminen on isommassa aallokossa hieman epämielyttävää, kuten Guyline 3800:ssa. Syseteemi kuitenkin toimii, eikä vene todellakaan vaurioidu mitenkään pohjakosketuksen, tai siis kölikosketuksen, yhteydessä.
En kyllä toisaaalta tiedä optimistijollan lisäksi mitään nostokölivenettä, jossa köli olisi lukittu ala-asennossa niin, että karilleajo hajottaa sen. Esim. Santer 765 mallisessa kisa/sportti purressa, on köli kylläkin lukittuna ala-asennossa, mutta siihen on rakennettu iskunvaimennin. Muistaakseni valmistaja takaa, että karille saa ajaa 6 solmua, ennenkuin iskarin kestävyys ei riitä enää pysäyttämään venettä.
Elikä ensi veneeksi suosittelen kyllä nostokölivenettä. Tulee karien etsiminen paljon halvemmaksi, kuin kiintokölisellä, jonka joutuu useimmiten nostamaan ylös jokaisen kunnollisen kosketuksen jälkeen, jotta saa vauriot tarkastettua.
- Kiville
Veneessäni on kippiköli ja sen lisäksi painoköli, joten kyse ei ole mistään kevytveneestä. Tässä veneessä kippikölin tarkoitus ei ole antaa lisää oikaisevaa momenttia, vaan estää pelkästään sortoa.
Hyviä puolia siinä on että vene tarvii vettä alleen vain 80 senttiä. Kippiköli alhaalla syväystä on 150 cm. Jos ajan kivelle , niin köli heilahtaa kölilaatikon sisälle. Veneellä pääsee siis tutkimaan melko huoletta sellaisia paikkoja joihin hieman syvemmillä veneillä ei ole mitään asiaa.
Huonona puolena on että kölilaatikko vie hieman tilaa veneen sisältä. Traileroitavuuden kannalta kippikölisyydestä ei tässä veneessä ole mitää hyötyä koska vene on niin painava että sitä ei kuitenkaan saa vetää henkilöauton perässä.
Saaristossa olen purjehtinut kiinteäkölisellä veneellä jonka syväys on 1,5 metriä ja olen aina löytänyt saaren rannasta paikan josta pääsen maihin kuivin jaloin.
Kaikissa veneissä on omat puutteensa, täytyy vain löytää sellinen malli joiden puutteiden kanssa tulee parhaiten toimeen. - on hauska peli
Joe 17, Optimisti ja Windmill kokemuksella:
Kukin näistä veneistä on pieni, edullinen ja täysin kelpaamaton isotteluun.
Saranoimaton nostoköli kuten noissa vaneriveneissä ei ole kääntököli, joten jätetään ne tässä.
Joe 17 on ehdottoman hauska vene ja kääntököli auttaa pääsemään paikkoihin, jotka muuten on tavoitettavissa lähinnä kanootilla. Kääntöosan massa on 5kg, joten varsinainen 120 kg kölipaino = kölilaatikko on vain 25-50 cm syvällä merenpinnasta. Ei siis mikään suuri massa veneen oikaisemiseen. Purjehdus kovassa tuulessa on siis normaalikölisiä veneitä hieman tarkempaa puuhaa.
Karille lujaa ajaminen on vaarallista joka tapauksessa, mutta Joe:n köli kyllä kääntyy pienellä kolahduksela pois maan tieltä.
Joe:n kääntököli nostetaan isopurjeen skuutin alapään kohdalta pilkistävällä n. 5 millisellä köydellä. Kyseessä ei ole voimalaji eikä hydrauliikkaa tarvita, homma sopii esim. mukana seilaaville lapsille.
Kannattaa miettiä myös peräsin. Joessani oli kääntöperäsin, joka oli varsin massiivinen, mutta sekin kääntyi pohjaa raapaistessa itsestään ylös. Jos ei olisi kääntynyt, kääntökölistä ei juuri iloa olisi ollutkaan. Peräsin repeäisi irti nimittäin, ja se ei olisi mukavaa.
Googlesta löydät Suomen Joe-purjehtijoiden nettisivun, jossa on kaikkea hyödyllistä ko. veneestä.
- joe 17 : purjehdus on hauska ja halpa harrastus - - Eki
Kääntökölin hyvän puolen ymmärtää eli se kääntyy vahingoittumatta altapois ja vene on helpommin traileroitavissa.
Nostoköli on myös helpommin traileroitavissa mutta miten käy pohjakosketuksissa esim. Skippi 650 tyyppiselle eneelle jossa on nostoköli ja sen päässä bulbbi ? http://www.skippi650.fi/ . tai Argo 680 http://www.biehlmarin.com/pageID_2164742.html tai Scholtz 22 http://segelsport-hille.de/1/seite5.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1739933Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523275Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483041- 632764
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012135- 1142093
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641576Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121326Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221286