Minulla on ongelmana mitä "pukisin" pojalleni kouluun - nyt kun ilmat vaan kylmenevät ja luntakin on tullut.
Tähän asti olen laittanut housut esim. farkut, joiden alle pitkät kalsarit ja gollege-pusero tai flanellipaita ja T-paita alle. Ulkovaatteina tuulenpitävä fleece-vuorinen takki fleece-pipo ja käsineet sekä jalassa lämpimät kengät.
Olen ihmeissäni, miten tästä eteenpäin, kun pitäisi varmaan kohta laittaa jonkinlaiset lämpöisemmät, kousteudenpitävät ulkoiluhousut, mutta mitä silloin alle farkutko edelleen? Pitävätkö lapset koulussa gollege-housuja talvella ulkoiluvaatteiden (haalareiden tai yhdistelmäasujen) alla sisävaatteina - tuleeko lasten riisuttua ulkoiluhousut kuivumaan, kun on kiire tunnille?
Olisin kiitollinen vinkeistä - miten teillä?
Poikani on 7-vuotias, siis ekaluokkalainen ja ainokaiseni, joten lapsen koulun aloittaminen on minullekkin uusi asia monessa suhteessa!
Miten "puette" ekaluokkalaisen?
13
5694
Vastaukset
- katja
moi!
olen itse pähkäillyt saman asian kanssa(poikani on saman ikäinen kuin sinun).Aamuisin poikani on laittanut ns ulkohousut kollareitten päälle kun luulin että päälihousut riisutaan koulussa pois,näin ei kuitenkaan ole.
On se aika outoa että talven tullessa lapset joutuvat istumaan toppahousuissa tunneilla,ellei nyt sitten laita haalaria päälle.Paitsi että kiusaaminen alkaisi varmuudella siinä vaiheessa kun olisi kyseinen vaatekappale päällä.- Arthur
Luulit, että päälihousut riisutaan koulussa eikä näin ole kuitenkaan käynyt???
Opettajanko pitäisi ne päälihousut kaikilta riisua? Eikö se ole lapsen tehtävä?
Koulussa ei takuulla joudu istumaan toppahousut jalassa tunneilla paitsi jos ei itse ymmärrä tai osaa niitä riisua.
Mitäpä jos kertoisitte lapsillenne, että päälihousut voi ja pitää riisua ennen tunnille menoa.
Miten ihmeessä tällaiset asiat voivat olla näin vaikeita?
Miten ekaluokkalaiset sitten talvisin pukeutuvat jos ei niihin haalareihin tai muihin lämpimiin vaatteisiin? Ei kai kukaan ekaluokkalainen kiusaa toista haalarista kun itselläänkin on haalarit?
Hyvänen aika kuinka vaikeita asioita. - katja
Arthur kirjoitti:
Luulit, että päälihousut riisutaan koulussa eikä näin ole kuitenkaan käynyt???
Opettajanko pitäisi ne päälihousut kaikilta riisua? Eikö se ole lapsen tehtävä?
Koulussa ei takuulla joudu istumaan toppahousut jalassa tunneilla paitsi jos ei itse ymmärrä tai osaa niitä riisua.
Mitäpä jos kertoisitte lapsillenne, että päälihousut voi ja pitää riisua ennen tunnille menoa.
Miten ihmeessä tällaiset asiat voivat olla näin vaikeita?
Miten ekaluokkalaiset sitten talvisin pukeutuvat jos ei niihin haalareihin tai muihin lämpimiin vaatteisiin? Ei kai kukaan ekaluokkalainen kiusaa toista haalarista kun itselläänkin on haalarit?
Hyvänen aika kuinka vaikeita asioita.Juttelin tästä asiasta poikani opettaja kanssa,ja tässä koulussa ei riisuta ulkohousuja pois ainoastaan takki,pipo,hanskat, housut pidetään jalassa vaikka olisivat toppahousut.
Ja mitä kiusaamiseen tulee jos on haalari,niin vanhempaa lastani kiusattiin ja kunnolla siitä syystä että hänellä oli "vauvojen vaatteet"päällä.Opettajat eivät saannet kiusausta loppumaan koska kiusaajine oli myös vanhempia lapsia.
Tästä kokemuksesta viisastuneena en halua että toinen pojista joutuu kokemaan saman.
Tämä on minun mielipiteeni asiasta jos haalareista ei kiusata niin se hieno juttu,mutta välillä karvas kokemus laittaa toimimaan toisin - äippä
Kai ne toppahousut sentään SAA riisua jos on kollarit alla??? Ei kai kukaan ope pakota pitämään niitä jalassakaan, jos lapsi ne itse naulakkoon riisuu?
- katja
äippä kirjoitti:
Kai ne toppahousut sentään SAA riisua jos on kollarit alla??? Ei kai kukaan ope pakota pitämään niitä jalassakaan, jos lapsi ne itse naulakkoon riisuu?
meidän pojan koulussa ei saa housuja ottaa pois edes tunnin ajaksi,syytä en tiedä.
olenkin jättänyt rehtorille viestin kyseisestä asiasta.
luulen että opettaja ei pystyisi valvomaan kaikkien lasten pukeutumista koska luokalla oppilaita on 33.
Tämä asia kyllä aiheuttaa harmaita hiuksia näin talven kynnyksellä - Gurunda
katja kirjoitti:
Juttelin tästä asiasta poikani opettaja kanssa,ja tässä koulussa ei riisuta ulkohousuja pois ainoastaan takki,pipo,hanskat, housut pidetään jalassa vaikka olisivat toppahousut.
Ja mitä kiusaamiseen tulee jos on haalari,niin vanhempaa lastani kiusattiin ja kunnolla siitä syystä että hänellä oli "vauvojen vaatteet"päällä.Opettajat eivät saannet kiusausta loppumaan koska kiusaajine oli myös vanhempia lapsia.
Tästä kokemuksesta viisastuneena en halua että toinen pojista joutuu kokemaan saman.
Tämä on minun mielipiteeni asiasta jos haalareista ei kiusata niin se hieno juttu,mutta välillä karvas kokemus laittaa toimimaan toisinMeillä ainakin voi koulussa huoletta käyttää haalareita, ei kiusata ketään. Ja ekaluokkalaiselleni olen teroittanut, että toppahousut otetaan tunnille pois jalasta. Alla on sitten collegehousut sisällä oloa varten.
Pukeutuminen on varmasti erilaista kaupungin isossa koulussa ja syrjäkylällä. Kaupungissa asun minäkin, mutta poika käy pientä koulua. - Gurunda
katja kirjoitti:
meidän pojan koulussa ei saa housuja ottaa pois edes tunnin ajaksi,syytä en tiedä.
olenkin jättänyt rehtorille viestin kyseisestä asiasta.
luulen että opettaja ei pystyisi valvomaan kaikkien lasten pukeutumista koska luokalla oppilaita on 33.
Tämä asia kyllä aiheuttaa harmaita hiuksia näin talven kynnykselläKannattaa kyllä yrittää saada vastaus tuohon! Eihän opettaja/koulu voi määrätä tuollaista!
- Haalari...
Meillä on poika 5.luokalla. Muistan, kuinka poika halusi kaksi ensimmäistä vuotta pitää erityisesti haalaria. Olin hämmästynyt, että haalari kelpasi vielä "isolle koulupojallekkin". Kysyin pojalta haalarisuosion syytä. Hänestä se oli hyvä ja nopea vaate välitunteja ajatellen. "Kun on haalari, niin takuulla pääsee nopeammin ulos."
Hankin pojalle irroitettavalla vuorella varustetun haalarin, jolloin sen käyttöaika oli mahdollisimman pitkä. Alla oli aina kuivat ja puhtaat vaatteet tuntityöskentelyä varten.
Ekaluokkalaisen kouluvaatetuksessa kai eniten huolta tuottaakin päällysvaatteet. Tuon ikäinen kun saattaa vaikka käydä mahalleen märkään maahan nähdäkseen vesisateen aiheuttaman pikkupuron tarkemmin.
Oikeastaan vasta kolmannella luokalla "toisten pukeutuminen" alkoi vaikuttaa. Tätä nykyä alkaa lapsella jo olla "oma mielipide pukeutumisestaan".- .
Meillä kun tyttö oli ekalla ihmettelin kun hän ei pukeutunut välitunnille kunnolla ja lämpimästi.Syy oli just se ajanpuute pukiessa/riisumisessa.Joten kyllä koulullakin olisi tehtävänsä tässä asiassa,ekaluokkalainen on aika pieni vielä,monet vasta kuuden vanhoja ja pukeminen/riisuminen ei käy niin nopeasti.Itse olin aika vihanen että lapset ovat kylmässä vähissä vaatteissa ja sitten edelleen tunneilla jopa märissä vaatteissa.
- mami
Tuttavani puetuttaa ekaluokkalaiselle tyttärelleen toppahaalarin, jonka alla on sukkahuousut ja legginsit ja collegepusero tuntityöskentelyä varten sekä villatakki, toppahanskat ja pipomyssy.
Oma tyttäreni oli niinikään toisinaan toppahaalarissa, jos oli kova pakkanen ja alla collarit tms.
Toppahousut ja toppatakki ovat hyvä yhdistelmä. Lauhemmalla ilmalla toppahousujen alla on ohuemmat kalsarit ja kovalla pakkasella enemmän alla. Pojille on myös sellaisia alushousuja, joiden lahje ylettyy polven yläpuolelle. Omani on jo murrkuiässä ja menee pakkasille edelleen toppahousuissa (mustat!) ja tällä hetkellä ei laita alle mitään, tosin eipä lumessa rymyäkään enää, mutta tarkenee siis näin.
Tärkeää on, että kengät on hyvät ja jalat pysyvät kuivina. Samoin vaihtolapaset voi laittaa mukaan tai sellaiset hanskat, jotka eivät kastu. Jos olkapäillä /käsivarsilla on lämmintä, kädet pysyvät lämpimänä paremmin. Ylipäätään sellaiset vaatteet, ettei kastu helpolla, märät vaatteet ovat pahemmat kuin hiukan liian vähän vaatetta. Eikä koulussa kait sopivasti voi koskaan pukeutua koska ollaan sisällä ja ulkona jne..
Ekaluokkalainen on vielä niin lapsi, että muisti on hyvä mutta lyhyt. Vaatetuksesta, riisumisesta, vaihtolapasista jne on muistutettava päivittäin, illalla ennen nukkumaanmenoa jos aamulla ei ennätä. Samalla tavalla äidin huollettava kuin kotiläksyjen teko/valvonta, se ei ole opettajan tehtävä!! - jaana
Kannattaa pukea kouluun pitkien kalsareiden päälle toppahousut tai sitten jotkut muut lämminvuoriset ulkoiluhousut. Koulussa ollaan jo niin "isoja", ettei housuja riisuta, emmehän me muutkaan isot riisu housujamme kesken päivän. Välitunti on niin lyhyt, ettei sen ajaksi tarvitse tumppautua superlämpimästi, tuo edellä mainitsemani vaatetus riittää hyvin. oikein kovilla pakkasillahan ei välitunneilla edes ulkoilla.
Minäkin aikanaan ihmettelin, miksei koululaiselle enää hyvä ulkoiluhaalari kelvannutkaan. Ei kuitenkaan kannata väenväkisin puetuttaa haalaria, jos lapsi ei halua. Lasten keskinäiset kuviot ovat joskus aika julmia, "vauvojen" vaatteista voi joutua kärsimään. En siis hyväksy koulukiusaamista, mutta sitä voi joskus ennaltaehkäistä tällaisilla pikku jutuilla. - Tea
Ihan asiallisesti puettu pienokainen.
Kylmällä ilmalla ehdottomasti vedenpitävät toppahousut.Meidän pojalla on alla aina farkut tai gollegehousut.Kyllä ne toppikset siellä koulussa täytyy riisua, muuten voi tulla aika epämukava olo lapsellekkin.
Pääasia että pysyy pylly kuivana eikä sairastu. - johanna
Olen ns nuori äiti. En kuitenkaan ole koskaan miettinyt heitetäänkö toppapukuja tai housuja pois tuntien ajaksi. Itselläni on kuitenkin 2 luokkalainen ja eskari ikäinen lapsi.Ehkä pidin itsestään selvänä että toppavaatteet riisutaan luokkaan mennessä????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1435314Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava1793814Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi483219Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut471939Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik401299Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun411216Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.
No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.3211166Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei301111- 831056
Shokkitulos: venäläisten ja iranilaisten älykkyys keskimäärin korkeampi kuin suomalaisten
Kiina: 106.48 pistettä Iran: 104.80 pistettä Venäjä: 103.68 pistettä Suomi: 99.97 pistettä Ukraina: 95.66 pistettä255877