Lammin perustuksen

tartunnat

Kyse on matalaperustaisesta (ei kellaria) Lammi-talosta. Lammin detaljeissa ei ole piirretty mitään tartuntoja anturasta harkkoon. Itse ajattelin kuitenkin laittaa, silloin antura ja sokkeli toimii yhdessä korkeana palkkina, ja tasaa varmasti mahdollisia epätasaisia painumia paljon paremmin kuin pelkkä irrallinen antura. Oletteko käyttäneet tartuntoja (siis matalaperustuksissakin, joissa niitä ei maanpaineen takia välttämättä tarvita)? Millaisia teräksiä, ja millä jaolla?

Kiitoksia vastanneille!

15

2465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työmies

Jossain Lammin suunnitelu ohjeissa on perustukset piiretty 250 mm korkeina (nom.200mm ) L-teräkset 200X600 K 600 (jotain tätä luokkaa )käytännössä aivan hullun hommaa taiteilla niiden terästen kanssa että ne osuu sitten niihin reikiin mitä kivissä on , mutta eihän Leca-harkoissa koskaan laitettu mitään tartuntoja , ja hyvin ovat pysyneet paikoillaan , että lopettakaa se hysteria niiden rautojen kanssa ja säästäkää työmiestä. tuo komentti antaa epävarmalle suunittelijalle vaan lisäpontta lisätä rautojen määrää vaikka K 200 , niin kuin kerran eräs aloitteleva suunnittelia oli piirtänyt.

• hsh

"käytännössä aivan hullun hommaa taiteilla niiden terästen kanssa että ne osuu sitten niihin reikiin mitä kivissä on"

- kyllä tuo on ihan onnistunut siten, että katsoo kivestä sen reikäjaon ja aloituskohdan ja sitten mittanauhan kanssa merkkaa rautojen paikat. Jos laittaa (en ota kantaa tarpeeseen, meillä oli harvakseltaan - ehkä pari rautaa per kivi). Eikä niiden tarvitse olla puolimetrisiäkään, kunhan ulottuvat vaikkapa yhden kiven läpi ja vähän toista.

• rakentaja -06
        hsh kirjoitti:

"käytännössä aivan hullun hommaa taiteilla niiden terästen kanssa että ne osuu sitten niihin reikiin mitä kivissä on"

- kyllä tuo on ihan onnistunut siten, että katsoo kivestä sen reikäjaon ja aloituskohdan ja sitten mittanauhan kanssa merkkaa rautojen paikat. Jos laittaa (en ota kantaa tarpeeseen, meillä oli harvakseltaan - ehkä pari rautaa per kivi). Eikä niiden tarvitse olla puolimetrisiäkään, kunhan ulottuvat vaikkapa yhden kiven läpi ja vähän toista.

olen ajatellut itsekin. 10 millistä K600, molempiin kuoriin. Juu, ei tarvii nousta harkkoon kuin kahden varvin verran n.400mm.

• jjj

Kyllä minä vetlin ne raudat poravasaran kanssa paikoilleen samalla kun laitoin alimman varvin kiviä.

• koska talo

ei pääse vapaasti laajenemaan lämpötilojen mukaan ja siitä syntyy juuri ne kuuluisat paukkeet rungossa.

Ja tuuli ei tosiaan nosta kivitaloa mihinkään.

• Lammi tarvitsee

tartuntaraudat anturaan. Lecatalo ei tarvitse, sipotalo ei tarvitse, täystiilitalo ei tarvitse, elementtitalo ei tarvitse. Miksi Lammi tarvitsee? Onko tässä nyt jotain salattua tietoa takana, jonka vain Lammi tietää, mutta ei kerro. Itse olen pähkäillyt, että jos kivitalo lähtee paikaltaa liikkeelle, niin silloin kyllä lähtee se anturakin oli sidontoja tai ei.

• täyttöjen
        Lammi tarvitsee kirjoitti:

tartuntaraudat anturaan. Lecatalo ei tarvitse, sipotalo ei tarvitse, täystiilitalo ei tarvitse, elementtitalo ei tarvitse. Miksi Lammi tarvitsee? Onko tässä nyt jotain salattua tietoa takana, jonka vain Lammi tietää, mutta ei kerro. Itse olen pähkäillyt, että jos kivitalo lähtee paikaltaa liikkeelle, niin silloin kyllä lähtee se anturakin oli sidontoja tai ei.

tiivistykset voi jättää tekemättä jos sitoo anturat raudoilla seiniin, tälloin ne eivät pääse putoamaan vaan jäävät roikkumaan seinien varaan.

• hyvä
        täyttöjen kirjoitti:

tiivistykset voi jättää tekemättä jos sitoo anturat raudoilla seiniin, tälloin ne eivät pääse putoamaan vaan jäävät roikkumaan seinien varaan.

Toi oli oikeesti hyvä vastaus. Ketjun paras.

• Lammisti
        Lammi tarvitsee kirjoitti:

Lammin kellariperustuksen ympärille voi tehdä jopa täytöt, ennen kuin sisällä on lattialaattaa... yrittäkääpä samaa muiden harkkokellareiden kanssa... PS. älkää menkö kokeillessanne itse sisälle.

• puppua
        Lammisti kirjoitti:

Lammin kellariperustuksen ympärille voi tehdä jopa täytöt, ennen kuin sisällä on lattialaattaa... yrittäkääpä samaa muiden harkkokellareiden kanssa... PS. älkää menkö kokeillessanne itse sisälle.

Haluaisin oikeasti nähdä sen rakennesuunnittelijan, joka suunnittelee seinän sen varaan, että alakerran lattiavalu pitää ne paikallaan.

• raksaaja--sh
        puppua kirjoitti:

Haluaisin oikeasti nähdä sen rakennesuunnittelijan, joka suunnittelee seinän sen varaan, että alakerran lattiavalu pitää ne paikallaan.

Vaikka meille tulikin Lammista runko niin rakennesuunnittelija tähdensi ettei ulkopuolista täyttöä saa tehdä ennen kuin sisäpuolinen lattia on valettu.

Rakennesuunnittelijan nimeä en viitsi paljastaa. Mutta oletan muidenkin rakennesuunnittelijoiden suunnittelevan juuri samoin.

• Ammattimies
        raksaaja--sh kirjoitti:

Vaikka meille tulikin Lammista runko niin rakennesuunnittelija tähdensi ettei ulkopuolista täyttöä saa tehdä ennen kuin sisäpuolinen lattia on valettu.

Rakennesuunnittelijan nimeä en viitsi paljastaa. Mutta oletan muidenkin rakennesuunnittelijoiden suunnittelevan juuri samoin.

Olen tehnyt enemmän kuin 20 kellaria ja aina olemme tehneet ulkopuoliset maatäytöt heti kellarin ontelovalujen jälkeen ja hyvin ovat seinät pysyneet paikallaan ilman lattiavaluja , mutta eihän rakennesuunitelmat mene edes rakennusluvasta läpi jos seiniä ei ole tuettu maapainetta vastaan jollain tavalla esim . maanpainetta tukevat kantavat väliseinät tai painetta tukevat betoni,- teräspilarit seinässä . Että semmosta.

• jjj

Koko sokkeli on jäykkää betonia, ei se 200mm sokkeli merkitse jäykkyydessä oikeastaan yhtään mitään, sen tarkoitus on vain jakaa massaa suuremmalle alalle.

• jäykkyys

Asiaa tietysti puhut, että ei se 200mm tietty paljon jäykkyydessä tee, jos sokkeli on itsessään 1000mm. Mutta jos anturasta tulee tartunnat, niin silloin ne anturan teräksen toimii vetoteräksinä koko sokkelin anturan korkeudella. Ne on kuitenkin 12mm, ja seinäteräksen 8mm, jotka lähtenee vasta eka varvin päältä. Kyllä luulisi kuitenkin tuollaisen palkin taivutuksen kestävyys olevan mahdollisien epätasaisien painumien sattuessa huomattavasti suurempi.

• jjj
        jäykkyys kirjoitti:

Asiaa tietysti puhut, että ei se 200mm tietty paljon jäykkyydessä tee, jos sokkeli on itsessään 1000mm. Mutta jos anturasta tulee tartunnat, niin silloin ne anturan teräksen toimii vetoteräksinä koko sokkelin anturan korkeudella. Ne on kuitenkin 12mm, ja seinäteräksen 8mm, jotka lähtenee vasta eka varvin päältä. Kyllä luulisi kuitenkin tuollaisen palkin taivutuksen kestävyys olevan mahdollisien epätasaisien painumien sattuessa huomattavasti suurempi.

...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe