Sponttaani itsestäänsyttyminen ei ole rikos.

Tervehdys rakkaat kansalaiset. Taas on esipuheen aika. Paikallinen seriffi pakotti minut laittamaan myös seuraavan kirjoitelman tänne esille. Siispä ei kai tässä ole muuta sanottavaa, kuin että tuo puhe pakottamisesta oli vitsi. Hän hienovaraisesti esitti imperatiivejä. Eli lukekaa, jos haluatte...

Mies katsoi pimenevään talvi iltaan. Kylmyys oli jo tunkeutunut talon rakenteiden läpi sisälle. Sitä mies ei huomannut. Hän ei oikeastaan tiennyt mitä hän haki ajatuksillaan enään, jos koskaan oli tiennytkään. Hitaasti hän kääntyi ja sytytti pöydällä olevan kynttilän. Jotenkin sen vaikutuksesta varjota vain voimistuivat., mutta pimeys ei koskaan ollut häirinnyt miestä. Hän oli oikeastaan kauan sitten havainnut sen lohdulliseksi omalla tavallaan. Se ei koskaan vaatinut mitään. Mies vetäytyi nurkkaan istumaan ja katsomaan kynttilää.

Niin kynttilä jatkoi yksinäistä paloaan. Aikansa se valaisi ikkunan läpi ympäröivää maailmaa, mutta lopulta pimeys vei voiton ja pian ei mitään enää ollut nähtävissä. Tuntemattomassa vaiheessa lumi alkoi rauhaisasti laskeutua taivaalta vaimentaen kaiken. Niin hiljaisuus ja pimeys ottivat hiljaa kaiken haltuunsa.

Ajan jälkeen, joka oli täysin merkityksetön, mies nousi ylös ja käveli ympäröivään pimeyteen. Hänen ruuminsa jäi nurkkaan kevättä odottamaan tarjotakseen elämää jälkeensä tuleville.

3

775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittaa

huolellisemmin, tuossa oli muutama silmiinpistävä kirjoitusvirhe :) Tuosta tekstistä saisit ihan kivan novellinpätkän väsättyä. Jäin kaipaamaan jonkinlaista syvyyttä, jotta lauseet saisivat enemmän merkitystä ja lukija ymmärtäisi paremmin, mistä on kysymys.

• elisant

Se oli vain käskymuodossa esitetty toivomus, tai pikemminkin innostunut hieman vaativa kehoitus... *wirn*

Ja kuten minä sanoin, minä olen myyty näille hetkille, erikoisille ja hieman synkille syksyisille kuville, joita jonnekin mielen perukoille piirtyy Slipknotin Vermilion Part 2:n soidessa taustalla.

• se oli

innostunut, vähän kyrpiintynyt ja harkitsemattomasti muotoiltu pyyntö ;) Ajatus oli tarkoitettu rakentavaksi, mutta en tiiä, jotkut eivät halua kritiikkiä ollenkaan ja mikäs siinä sitten... Itse tykkäisin lukea vähän hiotumpia tekstejä, vaikka tuossa tekstissä ei hassumpi ajatus olekaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      192
      2709
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      283
      2527
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      41
      2324
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1414
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1102
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1070
    7. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      761
    8. 52
      728
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      18
      679
    10. 55
      672
    Aihe