Teatterikorkea ja näyttelijäntyön laitos

...

Mitä eroa on Teatterikorkeakoululla ja Yliopiston näyttelijäntyön laitoksella?Pitääkö olla käynyt lukio,että pääsee teatterikorkeakouluun?Monta teatterikorkeakoulua ja Yliopiston näyttelijäntyön laitosta Suomessa on ja missä kaupungeissa?

Kokemuksia Yliopiston näyttelijäntyon laitoksesta tai Teatterikorkeakoulusta?Kumpi olisi parempi paikka mennä opiskelemaan?Haluan siis TV -ja elokuvanäyttelijäksi,myös teattereissa voisin näytellä.Onko niihin hirveän vaikea päästä opiskelemaan?Täytyykö joku/jotkut tietyt kouluaineet olla hyviä?Onko todistuksella väliä miten paljon,jos osaa näytellä?
Minkälaista opiskelua?Kumpi parempi teatterikorkeakoulu vai Yliopiston näyttelijäntyön laitos?

Itse olen kiinnostunut enemmän tosta teatterikorkeakoulusta,koska Yliopiston näyttelijäntyön laitokselle päästääkseen pitää olla käynyt lukio(ja muutenkin Teatterikorkeakoulu kuulostaa mielenkiintoisemmalta),mutta Teatterikorkeakouluun ilmeisesti ei!?

Kertokaa kaikkea Teatterikorkeakoulusta ja Yliopiston näyttelijäntyön laitoksesta!

Kiitos paljon vastauksista etukäteen!

41

27184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.

      sitten Suomen teatteriopisto?Mitä eroa sillä,Teatterikorkeakoululla ja Yliopiston näyttelijäntyön laitoksella on?Kertokaapa siitäkin!Sinne ainenkaan ei tarvitse olla käynyt,kun peruskoulun:)Ja sinne pääseen jo 16-vuotiaana!:)Montakos vuotta täytyy olla,että pääsee teatterikorkeakouluun?Yliopiston näyttelijäntyön laitokselle pitää olla 18-vuotta ja lukion käynyt.

      Vai onko se silleen,että pitää olla käynyt tuo teatteriopisto,että pääsee Teatterikorkeakouluun tai Yliopiston näyttelijäntyön laitokselle?

      Oon jo ihan sekaisin,et mite nää menee,kun noita näyttelijäkouluja on ainenkin kolme erilaista,mutta toivottavasti osaatte auttaa:)

      • Serkku

        Tampereen yliopiston näyttelijäntyönlaitokselle ja Helsingin teatterikorkeakouluun vaaditaan 18 vuoden ikää ja ainakin perusoppimäärän suorittamista. On kuitenkin tehty poikkeuksiakin.
        Näissä kahdessa koulussa valmistuu näyttelijäksi neljässä vuodessa ja opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa korkeakoulututkinto.
        Molemmat on hyviä kouluja ja pyrkijöitä paljon joka vuosi. Tampereelle otetaan opiskelijoita vain joka toinen vuosi.


      • ope
        Serkku kirjoitti:

        Tampereen yliopiston näyttelijäntyönlaitokselle ja Helsingin teatterikorkeakouluun vaaditaan 18 vuoden ikää ja ainakin perusoppimäärän suorittamista. On kuitenkin tehty poikkeuksiakin.
        Näissä kahdessa koulussa valmistuu näyttelijäksi neljässä vuodessa ja opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa korkeakoulututkinto.
        Molemmat on hyviä kouluja ja pyrkijöitä paljon joka vuosi. Tampereelle otetaan opiskelijoita vain joka toinen vuosi.

        Nykyään opiskelu sekä Nätyssä että Teakissa kestää viisi vuotta,erikoistumisopintojen vuoksi.


      • ope

        Suomen Teatteriopisto on Tampereella toimiva erittäin korkeatasoinen yksityinen teatterikoulu. Se antaa valmiuksia alalle ja jatkokoulutukseen. Jotkut oppilaat ovat päätynet suoraan kahden vuoden opiskelun jälkeen ammattiin tai harjoittelijoiksi ammattiteatteriin.


      • laurita
        ope kirjoitti:

        Suomen Teatteriopisto on Tampereella toimiva erittäin korkeatasoinen yksityinen teatterikoulu. Se antaa valmiuksia alalle ja jatkokoulutukseen. Jotkut oppilaat ovat päätynet suoraan kahden vuoden opiskelun jälkeen ammattiin tai harjoittelijoiksi ammattiteatteriin.

        Hei! haluaisn tiedustella mitkä ovat tampereen teatteriopiston valintakokeeseen vaaditut tehtävät? onko laulu, 3 minuutin omavalintainen esitys johon sisältyy teksti vai mitä? olisin kiittollinen jos joku vastaisi ja kertoisi

        heips


      • ex-opistol.
        laurita kirjoitti:

        Hei! haluaisn tiedustella mitkä ovat tampereen teatteriopiston valintakokeeseen vaaditut tehtävät? onko laulu, 3 minuutin omavalintainen esitys johon sisältyy teksti vai mitä? olisin kiittollinen jos joku vastaisi ja kertoisi

        heips

        Käy katsomassa kotisivuilta ohjeet suomenteatteriopisto.fi. Teksti, laulu ja liikunta osuus oli ainakin aikoinaan..


      • awdrgyj
        ope kirjoitti:

        Suomen Teatteriopisto on Tampereella toimiva erittäin korkeatasoinen yksityinen teatterikoulu. Se antaa valmiuksia alalle ja jatkokoulutukseen. Jotkut oppilaat ovat päätynet suoraan kahden vuoden opiskelun jälkeen ammattiin tai harjoittelijoiksi ammattiteatteriin.

        Hei!
        Elikkäs haluaisin tietää suomen teatteriopistosta ja voionmaan opiston näyttelijä linjasta, lähinnä opiskelijoiden kokemuksia. Onko koulut hintansa arvoisia? Vertailisin että kumpaan kannattaisi mennä jos sattuisi niin että molempiin pääsisi. Molemmista olen kuullut että opetus on hyvää ja molemmat aika arvostettuja, pitääkö paikkansa?
        toivottavasti joku jaksais vastailla!


      • .skjskmnd
        ope kirjoitti:

        Suomen Teatteriopisto on Tampereella toimiva erittäin korkeatasoinen yksityinen teatterikoulu. Se antaa valmiuksia alalle ja jatkokoulutukseen. Jotkut oppilaat ovat päätynet suoraan kahden vuoden opiskelun jälkeen ammattiin tai harjoittelijoiksi ammattiteatteriin.

        Erittäin korkeatasoinen? Hah, mitä vielä. Vievät vain rahat eivätkä välitä oppilaistaan. Opetus ei ole mistään kotoisin. Minun vinkki: ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA MENKÖ KO OPISTOON!! Itselle koko opiskelusta ei jäänyt mitään käteen. On naiivia kuvitella, että tuollaisen "leikkikoulun" jälkeen pääsisi helposti ammattiteatteriin kerta kaikille ammattinäyttelijöillekään ei ole töitä. Suomen teatteriopisto on kaukana näyttelijätyön korkeatasoisesta opetuksesta. Itselleni jäi vain paska maku suuhun, käyttävät hyväkseen näyttelijän ammatista haaveilevia nuoria.


      • Rahat pois tyhmiltä
        .skjskmnd kirjoitti:

        Erittäin korkeatasoinen? Hah, mitä vielä. Vievät vain rahat eivätkä välitä oppilaistaan. Opetus ei ole mistään kotoisin. Minun vinkki: ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA MENKÖ KO OPISTOON!! Itselle koko opiskelusta ei jäänyt mitään käteen. On naiivia kuvitella, että tuollaisen "leikkikoulun" jälkeen pääsisi helposti ammattiteatteriin kerta kaikille ammattinäyttelijöillekään ei ole töitä. Suomen teatteriopisto on kaukana näyttelijätyön korkeatasoisesta opetuksesta. Itselleni jäi vain paska maku suuhun, käyttävät hyväkseen näyttelijän ammatista haaveilevia nuoria.

        Olen aivan samaa mieltä opiston käyneenä!!
        Aivan samaa opetusta saa missä tahansa harrastajateatteriryhmässä tai kansanopistossa mutta ilmaiseksi. En voi suositella kellekkään.
        Ainoa asia mitä elämässäni todella kadun että laitoin opistoon 3400e enkä lähtenyt samalla rahalla vaikka maailmanympärysmatkalle!!
        Neuvoni on että jos moisen summan haluaa näyttelijänkoulutukseen laittaa, kannatta se ehdottomasti laittaa johonkin ulkomaiseen kouluun. Saa edes rahoilleen vastinetta.


      • Entinen oppilas
        .skjskmnd kirjoitti:

        Erittäin korkeatasoinen? Hah, mitä vielä. Vievät vain rahat eivätkä välitä oppilaistaan. Opetus ei ole mistään kotoisin. Minun vinkki: ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA MENKÖ KO OPISTOON!! Itselle koko opiskelusta ei jäänyt mitään käteen. On naiivia kuvitella, että tuollaisen "leikkikoulun" jälkeen pääsisi helposti ammattiteatteriin kerta kaikille ammattinäyttelijöillekään ei ole töitä. Suomen teatteriopisto on kaukana näyttelijätyön korkeatasoisesta opetuksesta. Itselleni jäi vain paska maku suuhun, käyttävät hyväkseen näyttelijän ammatista haaveilevia nuoria.

        Minä ainakin sain rahoilleni vastinetta. Opetus oli monipuolista ja opettajia oli tosi paljon. Suosittelen lämpimästi, jos minulta kysytään. Tuntuu vähän, että noi äskeiset eivät puhu samasta koulusta jossa mä opiskelin. Sitä paitsi sain ikuisia ihania ystäviä kurssikavereista!


      • vielä mä näytän
        .skjskmnd kirjoitti:

        Erittäin korkeatasoinen? Hah, mitä vielä. Vievät vain rahat eivätkä välitä oppilaistaan. Opetus ei ole mistään kotoisin. Minun vinkki: ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA MENKÖ KO OPISTOON!! Itselle koko opiskelusta ei jäänyt mitään käteen. On naiivia kuvitella, että tuollaisen "leikkikoulun" jälkeen pääsisi helposti ammattiteatteriin kerta kaikille ammattinäyttelijöillekään ei ole töitä. Suomen teatteriopisto on kaukana näyttelijätyön korkeatasoisesta opetuksesta. Itselleni jäi vain paska maku suuhun, käyttävät hyväkseen näyttelijän ammatista haaveilevia nuoria.

        Olen itse aloittamassa 2.vuotta nyt Teatteriopistossa ja mun mielestä AIVAN LOISTAVA KOULU. (EN kai muuten ottaisi lisää lainaa..) Mitä Sto:laisten työllistymiseen tulee niin mm. Rovaniemen, Vaasan, Porin, Seinäjoen, Riihimäen, Tampereen teatterissa on saman koulun käyneitä VAKITUISIA näyttelijöitä. Tiedän myös pari kolme, jotka ovat perustaneet oman teatterin. Oma asenne rataisee oikeesti. Sitä saa mitä tilaa!


      • ex-STO
        ope kirjoitti:

        Suomen Teatteriopisto on Tampereella toimiva erittäin korkeatasoinen yksityinen teatterikoulu. Se antaa valmiuksia alalle ja jatkokoulutukseen. Jotkut oppilaat ovat päätynet suoraan kahden vuoden opiskelun jälkeen ammattiin tai harjoittelijoiksi ammattiteatteriin.

        http://suomenteatteriopisto.blogspot.com/
        Nykyisestä menosta infoa! TUORETTA!


      • Perttinainen
        awdrgyj kirjoitti:

        Hei!
        Elikkäs haluaisin tietää suomen teatteriopistosta ja voionmaan opiston näyttelijä linjasta, lähinnä opiskelijoiden kokemuksia. Onko koulut hintansa arvoisia? Vertailisin että kumpaan kannattaisi mennä jos sattuisi niin että molempiin pääsisi. Molemmista olen kuullut että opetus on hyvää ja molemmat aika arvostettuja, pitääkö paikkansa?
        toivottavasti joku jaksais vastailla!

        Voitsia en sinänsä suosittele näyttelijäntyön opiskelun kannalta, jos kokemusta on muualta jo kartuttanut. Tosin en tiedä mikä on nykylaita. Opettajisto on vaihtunut jo minun jälkeeni. Suomen teatteriopistosta olen kuullut sitä sun tätä, mutta jos nyt valitsisin, menisit teatteriopistoon. Voionmaan opistoa kuitenkin suosittelen elämänkouluna ehdotomasti kaikille 18-20-vuotiaille! Kuten mitä tahansa sisäoppilaitosta! Ehdottoman hyvä paikka pitää välivuosi ja saada selville kiinostaako ala oikeasti.


    • Teak ja Näty ovat toisiinsa rinnasteisia oppilaitoksia; merkittävin ero taitaa olla siinä, että Teak on taideyliopisto ja Näty Tampereen yliopiston alainen linja.
      Lisätietoja: http://www.teak.fi

      Muutamissa ammattikorkeakouluissa on teatteri-ilmaisun ohjaajan (AMK) linja, joita käyneistä monet ovat päätyneet alalle.
      Lisäksi on lukuisia muita oppilaitoksia, joista jotkut varsin laadukkaitakin.

    • alkup.

      Tampereella myöskin Teatterikorkeakoulu?

      • Crais

        Tampereen yliopistolla on näyttelijäntyön linja, josta valmistuu näyttelijäksi samoin kuin Teakistakin.

        Joku kysyi mitä eroa on Suomen Teatteriopistolla ja Nätyllä/Teakilla. Yksi ero on se, että Suomen teatteriopistosta ei valmistu ammattiin eikä sinne vaadita toisen asteen tutkintoa.


    • ääää

      noh eipä Teakilla ja nätyllä niin hirveesti eroa ole..molempiin vaaditaan yleensä lukio. Teak on Helsingissä ja näty Tampereella eli kaksi koulua. Ammattikorkeista( Helsigissä, Kokkolassa,Turussa) valmistuu teatteriohjaajia mutta sitä kautta osa koittaa päästä myös näyttelijäksi.

      Koulujen paremmuudesta en tiedä molemmat eli näty ja teak ovat arvostettuja mutta tuohon "kumpaan olisi parempi mennä opiskelemaan" voisin sanoa että ko. kouluihin ei todellakaan vain mennä! kilpailu on kova ja moni pyörii pääsykokeissa vuosia mutta joutuu silti lopulta kuoppaamaan unelmansa!

      Lukion todistusta ei varsinaisesti katsota muuten kun että se on olemassa mutta numeroilla ei ole niinkään väliä. näihin kouluihin mennää puhtaasti lahjoilla, eikä millään paperi nipulla!

      mutta tsemppiä vaan kaikille jotkaa rohkenee yrittää!

    • teatterilady

      teatterikorkeakoulu ja tampereen yliopiston näyttelijäntyönlaitos ovat korkeakoulu tasoisia opiskelu paikkoja joista molemmista valmistuu ammattinäyttelijöitä. kouluista kuten suomen teatteri opistosta ja muista opistoista ei vailmistu ammatti näyttelijöitä, nämä opisto tasoiset koulut kestävät yleensä 1-2 vuotta ja ovat usein maksullisia. opistot ovat yksi mahdollisuus valmistaa itseään teakin tai nätyn pääsykokeisiin.
      hain itse tänä vuonna sekä NÄTY:yn että TEAK:iin, pääsykokeissa oli aika suuri ero joka lultavati viittaa myös koulun painotuksiin. NÄTY:n ykkösvaiheen pääsykoe oli todella tanssi-pitoinen kun taas TEAK:illa pääsykoe-tehtäviä oli enemmän laidasta laitaan.

      • jaakko

        niin siis esim.teakkiin hakijoita joka vuosi yli 1000 ja sisälle pääsee noin.12opiskelijaa


    • Älä luovuta.

      Nätylle ja Teakkiin vaikea päästä, mutta teatteriopiskelua ei kannata unohtaa silti. Esim avoimessa yliopistossa on jotain ilmaisutaitoon ja teatteriin liittyvää, kansanopistot tarjoaa hyvää valmentavaa koulutusta, ja viime aikoina ammatillista teatterikoulutusta on ollut jopa työvoimapoliittisena (Raahessa).

      • Moriarty

        Molempiin teatterikouluihin vuosittain yli 1000 hakemusta. Molemmat siis suomessa kulkevat puhekielessä teatterikouluina maisteriopetuksensa takia, samalla nimellä teatterikorkea aikoinaan kulki. Etuna teakissa on luonnollisesti sijainti, taideteollisen ohjaajat sekä teakin omat ohjaajat sekä lavastajat pääsevät tekemään yhteistyötä. Toisaalta nätyn harvan opiskelijavalinnan vuoksi ( joka toinen vuosi sekä joka kolmas, niin että aina valmistuvan luokan tilalle tulee uusi luokka niin, että koulussa on aina vain kaksi vuosikurssia.) nätyn opetus on paljon henkilökohtaisempaa ja opintoihin voi vaikuttaa itse huomattavasti enemmän. Suomen teatteriopisto on komediateatterin alainen maksullinen opisto, josta ei valmistu millään nimellä, siinä missä molemmista teatterikouluista valmistuu viidessä vuodessa teatteritaiteen maistereiksi. Itse suosittelen Lahden kansanopistoa, jonka jälkeen ja oikeastaan myös siivittämänä itse pääsin kouluun.


      • Teatterin harrastaja
        Moriarty kirjoitti:

        Molempiin teatterikouluihin vuosittain yli 1000 hakemusta. Molemmat siis suomessa kulkevat puhekielessä teatterikouluina maisteriopetuksensa takia, samalla nimellä teatterikorkea aikoinaan kulki. Etuna teakissa on luonnollisesti sijainti, taideteollisen ohjaajat sekä teakin omat ohjaajat sekä lavastajat pääsevät tekemään yhteistyötä. Toisaalta nätyn harvan opiskelijavalinnan vuoksi ( joka toinen vuosi sekä joka kolmas, niin että aina valmistuvan luokan tilalle tulee uusi luokka niin, että koulussa on aina vain kaksi vuosikurssia.) nätyn opetus on paljon henkilökohtaisempaa ja opintoihin voi vaikuttaa itse huomattavasti enemmän. Suomen teatteriopisto on komediateatterin alainen maksullinen opisto, josta ei valmistu millään nimellä, siinä missä molemmista teatterikouluista valmistuu viidessä vuodessa teatteritaiteen maistereiksi. Itse suosittelen Lahden kansanopistoa, jonka jälkeen ja oikeastaan myös siivittämänä itse pääsin kouluun.

        Onko jollain kokemusta muista kansanopistoista, esim. HEO:n tai Työväen akatemian teatterilinjoista?


      • TIO henkeen ja veree
        Teatterin harrastaja kirjoitti:

        Onko jollain kokemusta muista kansanopistoista, esim. HEO:n tai Työväen akatemian teatterilinjoista?

        aikaisemmin tuolla viitattiin ammattikorkeisiin, joista valmistuisi teatteriohjaajia, mutta yksi hieno sana välistä oli unohtunut. näyttelijän ammatista haaveilevan kannattaa muistaa tai havainnoida, että teatteriin liittyy hirveän paljon kaikkea muutakin kuin näytteleminen. esittävän taiteen opinnoissa amkissa (helsinki, turku, kokkola suomeksi ja vaasa ruotsiksi) opiskellaan paljon monialaisemmin ja laajemmalla paletilla kuin muissa teatterikouluissa. esim. kokkolassa koulu erikoistuu osallistavaan ja soveltavaan teatteriin eli muuhunkin kuin pelkkään pertsaan. amki koulutuksessa opetellaan monipuolisesti erilaisa teatterin keinoja (esim. forum-teatteri, tarinateatteri, improvisaatioteatteri, devisin-teatteri) sekä tietysti keskitytään myös ohjaamiseen, erilaisten ryhmien vetämiseen ja oman itsensä työllistämiseen teatterin keinoin mitä kummallisempiin paikkoihin. itse suosittelen teatteri-ilmaisun ohjaajaksi opiskelemista lämpimästi: ei tule ainakaan tylsää, kun kenttä on niin laaja ja voi itse miettiä mikä kiinnostaa eniten ja erikoistua siihen.

        eli myös näyttelemisestä haaveilevien kannattaa laajentaa katsantokantaa, vaikka missään nimessä en suosittele amkin koulutusta vain teakin tai nätyn korvikkeeksi, sitä se ei ole, se on aivan eri asia!


      • pohjalaane

    • Hahhhhaaaa

      STO:a ei tule millään lailla yhdistää edes samaan lauseeseen Nätyn tai TEAKin kanssa!

      Teatteriopisto on leikkikoulu, jossa sekoillaan parinkymmenen hengen ryhmissä, ei mitään yksityisopetusta missään aineissa. Esimerkiksi äänenkäyttöä olisi tärkeää työstää pitkään osaavissa käsissä yksityistunneilla tai pienryhmissä.

      STO:lta ei valmistu yhtään miksikään.

      Tuo "työllistyminen" on ilmaistyötä saman perheen pyörittämässä ns kesäteatterissa niin ikään saman perheen pyörittämän teatterin pihassa!!!

    • xoxxo

      Empä usko että ihmiset jotka menevät Suomen Teatteriopistoon , ajattelevatkaan menevänsä opiskelemaan ammattiaan sinne , sehän on vain valmistavaa Nätyn ja TeaKin pääsykokeisiin :) itse ainakin kun se aika koittaa haluan päästä ensin STOhon ja sitten haen Nätyyn ja TeaKiin :)

      • Rahan haaskausta

        Mikset hakisi suoraan Nätyyn ja TeaKiin?


      • Rahan haaskausta kirjoitti:

        Mikset hakisi suoraan Nätyyn ja TeaKiin?

        Mihinköhän perustat kantasi että nuo olisivat rahan haaskausta? Monissa näissä maksullisissa teatterilinjoissa on kyllä rahastuksen makua ja opettajat epäpäteviä, mutta näin ei ole missään nimessä joka paikassa. Se vuosi tuollaisessa opistossa voi antaa paljonkin suuntaa tulevaisuuteen (mm. että haluaako työskennellä alalla), sitäpaitsi onhan aika moni tunnettu näyttelijä käynyt hakemassa noilta linjoilta lisäpotkua.


    • Suomessahan on paljon näyttelijöitä jotka eivät ole käyneet muita teatterikouluja kuin elämänkoulun, joten mitään koulutusta ei kannata täysin ylenkatsoa. Sitten toisaalta taas fakta on että Teak:ista ja Näty:stä nyt on vaan hiton paljon helpompi työllistyä kuin esim amk taustasta tulevat. Teatterijohtajien silmissä ne Nätyn ja Teak:in käyneet ovat aina etusijalla, mutta pääsee sinne kyllä muitakin reittejä.
      Ja toisaalta taas monet jotka ovat opiskelleet/opiskelevat Teak:issa/Näty:ssä ovat käyneet juuri jonkun STO:ta vastaavassa hakemassa lisäkannuksia.

    • Pirusti töitä

      STO:a laisena, entisenä sellaisena, sain opiskella samaan aikaan Armi Toivasen ja kumppaneiden kanssa. Opiskelu oli vaativaa ja heti alussa on kerrottu, ainakin minun ryhmälleni, että opiskelu on ammattiin ohjaavaa, eli se siitä valmistavasta koulutuksesta. Sitäpaitsi viimevuoden Tangokuninkaallinenkin, Mervi Koponen on samankoulun oppilas, että kyllä tekevälle ja opiskelevalle töitäkin löytyy, itsekin olen vakinaisella kiinnityksellä ammattiteatterissa.

    • mämämämävalivali

      Suosittelen STO:ta kaikille jotka vähääkään ovat kiinnostuneita alasta ja valmiita laittamaan rahaa hyvään koulutukseen. Tämä koulu on hyvinkin monipuolinen kurssien kannalta ja kaikki tuolla opitty näyttää hyvältä CV:ssä!
      Ja hei oma asenne ratkaisee! Ennakkoluulot pois ja ottamaan selvää koulusta jos se vähääkään kiinnostaa: ))

      • Siitä ceeveestä...

        Noh, ammattipiireissä ja teattereissa sto cv:ssä voi olla jopa miinusta. Valitettavsti.


      • muualta tulleet

        ei tiedä, että Tampereella ja pääkaupunkiseudulla nauretaan Tampereen Komediateatterille ja sen oppilaskoululle. Sori, mutta ei näytä hyvältä cvssä.


      • juupa
        Siitä ceeveestä... kirjoitti:

        Noh, ammattipiireissä ja teattereissa sto cv:ssä voi olla jopa miinusta. Valitettavsti.

        Kerro tarkemmin missä mielessä voi olla-, onko varmaa tietoa? Eikö kukaan ole päässyt sieltä Nätyyn tai Teakiin?


    • Otsa hiessä

      Jaa nauretaan! Otappa selvää. Meidän STO:n Jatkis vuosikurssin esityksiä kävi aika moni teatterinjohtaja tsekkaamassa ja muutama napattiin kuormasta. Mä olen kyllä saanut tuon "perheen" palveluksessa ihan liiton mukaista liksaa. Täällä taas puhuu paskaa ihmiset jotka ei tiedä oikeesti mistäs mitään! Ainakaan ammattiteattereista. Ps. Tällähetkellä Nätyllä 2 ja Teakissa 3 Ex-STOlaista. Niin ja moni muu menestynyt muualla tajutessaan, ettei musta oo näyttelijäksi. Mustakin tulee ohjaaja!

      • Kiitos

        Toimin tuottajana TV2:sella ja käytämme mielellämme STO:laisia jutuissamme. Lastentoimitus ja draama erityisesti.
        T:Ulla


    • aikuistukaa

      hahaha kylläpä täällä amatöörit puhuu, menkää helvettiin näiltä sivuilta kun ette mistään mitään tajua. Olen käynyt STO:n kaksivuotisena ja voin kertoa että se oli elämäni käännekohta ja samalla paras ratkaisu. Sain heti töitä ammattiteatterista ja väitän että työt eivät vähään aikaan tekemällä lopu. Suosittelen STO:a ihan jokaiselle joka näyttelijäksi haaveilee. Opettajat on huippuja ja opetus samaa luokkaa. Jos täällä nyt joku vanha STOlainen (jota ei ole valittu jatkolinjalle) alkaa koulua haukkumaan niin heitä ei kannata kuunnella. Eivät vain osanneet näytellä ja eivät päässeet jatkolinjalle ja ovat katkeria siitä. Olen puhunut, kiitos.

    • Minäbä

      Suomessa vain NÄTY ja TEAK ovat kouluja, joilla oikeus "valmistaa" näyttelijöitä. Niidenkin koulujen käyneistä paljon työttömiä (laiskoja). STO, Lahti ym. opistot antavat ns. ohjaavaa koulustusta, jossa pääsee kokeilemaan teatterialaa ja tutustumaan mitä se on. Kun valitsette opiston ottakaa selvää a)ketä siellä opettaa b) paljonko tarjotaan tunteja c) voitte kysyä koululta tarkemmin. Jos et löydä/saa vastauksia unohda koulu. Kannattaa valita koulu, jossa useampi kuin 1 ope, niin saat enemmän.

      • No thanks

        Voionmaalla oli sängyssä luteita ja ope yritti koko ajan iskeä/kähmiä!


      • ammattilainen
        No thanks kirjoitti:

        Voionmaalla oli sängyssä luteita ja ope yritti koko ajan iskeä/kähmiä!

        Ainoat paikat josta valmistuu ammattinäyttelijäksi on teatterikorkeakoulu ja näty. Kaikki muu on rahastusta, ja mikään muu todistus ei päde alalla tulevaisuudessa. Olen alan ammattilainen. STO varsinkin on totaalista rahastusta!


      • JOSKUS ONNISTAA
        ammattilainen kirjoitti:

        Ainoat paikat josta valmistuu ammattinäyttelijäksi on teatterikorkeakoulu ja näty. Kaikki muu on rahastusta, ja mikään muu todistus ei päde alalla tulevaisuudessa. Olen alan ammattilainen. STO varsinkin on totaalista rahastusta!

        Aina joku voi päästä ekallakin kerralla NÄtyyn tai TeAKKiin, mutta he ovatkin sitten jollakin tapaa ainutlaatuisia ; )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe