Lapsen fyysinen kurittaminen?

Ihmettelyä...

Kuritettiinko sinua lapsena? Jos kuritettiin, niin miten? Itse sain tukkapöllyä, luunappeja, risua ja kerran remmiä. En kovin usein tosin, mutta muutamia kertoja.

Miten kuritatte omia lapsianne fyysisesti, jos kuritatte? Eikös tätä nykyä lapsen fyysinen kurittaminen ole jopa kiellettyä? Itse en missään nimessä kurittaisi lapsiani fyysisesti (lapsia ei vielä ole). Helppohan se on nyt näin sanoa. Mutta eikös lasten kasvattamiseen ole paljon parempiakin konsteja kuin risut ja remmit?

51

8070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse kokenut

      Itsekkin olen saanut lapsena remmiä, risusta, luunappeja, tukkapöllyjä ja kotiarestia.

      Omia lapsia on kaksin kappalein nyt, joskus jostain TOSI ilkeästä olen pöläyttänyt tukasta ja räpsäyttänyt sormille jos ei kiellettyjen asioidn härppiminen ole muuten loppunut. Ja kun fyysistä kuritusta ei kehtais soveltaa, niin meillä laitetaan nurkkaan nykyään. Hyvin toimii, lapsi häpeää siellä aikansa ja kun on taas rauhoittunut, tulee itse pois. Saattaa miettiä tekemisiään puolikin tuntia ihan vapaaehtoisesti nurkassa. Joten kyllä, lasten kasvattamiseen on parempiakin keinoja, kuin laissa kielletty fyysinen kurittaminen. Tuntuu vaan et lapsia on erilaisia ja toisille menee puhe perille, toisille rangaistukset. :)

      Kuitenkin, huolimatta kurituksesta mitä itse olen pentuna saanut, en ole siitä katkera, koska yleensä rangaistukset tulivat ihan täysin aiheesta. Ja turhapa niitä on enää aikuisena märehtiä muutenkaan. :)

    • sain

      lapsena useamman kerran tukkapöllyä, sekä isältä että äidiltä. Vyöllä on kerran uhattu, mutta ei toteutettu, tilanne laukesi kun isä tajusi mitä oli tekemässä kun itkin käpertyneenä huoneen nurkkaan että isä kiltti älä lyö.. :( Sitäkin alkoi itkettää ja tuli puoli tuntia myöhemmin pyytämään anteeksi. Etäisyys siitä kuitenkin jäi, ja anteeksiantotilanne oli todella epämiellyttävä - eka pelkää kuollakseen omaa isää ja kerjää armoa ja sitten pitäisi yhtäkkiä antaa anteeksi ja halata jotain mitä on hetki sitten pelännyt.

      Minulla ei itselläni ole vielä lapsia, mutta olen miettinyt pelolla että eikai minusta tule tuollaista. :( Ainoastaan pari kertaa muistan että olisin "ansainnut" tukkapöllyn, loput olivat mielestäni sitä että vanhemmilla todella oli liian tiukalla pinna. Ei niistä nyt traumoja jäänyt, mutta ei meillä tuon takia kauhean lämpimät välitkään ole. Tiedän, että vanhemmilla oli rahahuolia ja muita ongelmia mikä kiristi ilmapiiriä kotona, mutta olen sitä mieltä ettei lasten tulisi tietää sellaisesta :(

      Ja kyllä, tuo tapahtui sen jälkeen kun fyysinen kurittaminen oli jo tullut laittomaksi.

      Itse olen sitä mieltä että fyysinen kurittaminen astuu yleensä kuvaan kun vanhemmat eivät enää jaksa. Joko muun stressin takia joka tiivistyy sillä hetkellä kun lapsi "mokaa", tai sitten ettei lapsi järjestään kuuntele (jolloin tulisi kysyä, onko lapsen käytös sitä ettei tämä todella kuuntele puhetta, vai ettei lapselle todella ole sanottu kunnolla puhumalla - puututtu aikaisemmin huonoon käytökseen - ettei noin saa tehdä).

      Itse toivon etten joudu ikinä tilanteeseen jossa joutuisin fyysisesti tarttumaan lapseeni :( :( :(

    • Lukekaa vanhoja ketjuja

      Raivostuttavaa nähdä, että samaa asiaa aletaan taas vatkata. Keksikää nyt jokin muu aihe, jos lapsenkasvatus kiinnostaa, vaikka ei omia lapsia vielä olekaan!

      Niin monet kerrat on puhuttu siitä, että lapsia ei fyysisesti saa rangaista, että kyllä se pitäisi jo vihdoin mennä kaaliin tyhmemmillekin.

      Ja turha piehtaroida lapsuutensa traumoissa. Selviytykää menneisyydestänne nykyelämään!

    • tämän avauksen kanssa

      Oppimista tutkittaessa on havaittu, että eri ihmiset hyötyvät eri aistien kautta tulevista viesteistä. Toisille ihmisille koskettaminen on hyvin tärkeää (kuurosokeille elinehto), kun taas toiset ihmiset eivät siedä kosketusta lainkaan. On ihmisiä, jotka eivät ota helposti vastaan puhuttuja viestejä, mutta muistavat kaiken näkemänsä ja lukemansa pikkutarkasti. Mielestäni opettaminen ja kasvattaminen (= käyttäytymisen, sosiaalisuuden ja arvojen opettaminen) eivät ole kovin kaukana toisistaan, vaikka eri tieteenaloja ovatkin. Kannattaisi ottaa oppia puolin ja toisin ja miettiä asioita erilaisten lasten kannalta.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000013881482

    • Wanda

      Minua ei ole kuritettu lapsena ruumiillisesti, ja ilman tuota alistuskeinoa olen pärjännyt omienikin kanssa.

      Meillä on kolme HYVIN erilaista lasta ja myös kasvatustapoja on pitänyt soveltaa luonteiden mukaan. Rauhallisimman kanssa pääsee helpommalla, energisimmän kanssa pitää nähdä vaivaa melkoisesti.. Mutta keinoja on löytynyt jokaiselle. Päiväkodista ja koulusta saadun palautteen mukaan kaikki lapset ovat hyväkäytöksisiä ja yhteistyökykyisiä.
      Meillä yksi toimiva keino on eteisen tuoli, jossa istutaan miettimässä tekosia iän mukainen minuuttimäärä. Todella hyvin toimiva keino! Eikä lapsen tarvitse edes olla eristyksissä epämukavassa paikassa pitkää aikaa. Yhtä hyvin toimii tämä ja keino kohdistuu nimenomaan tapahtuneeseen TEKOON eikä keskity mollaamaan lasta. Kuluneiden minuuttien jälkeen lapselta kysytään miksi istuu tuolilla (varmistetaan, että ymmärtää asian) ja sitten jatketaan normaalisti touhuja.

      Niin kuin on lapsia erilaisia, on myös kasvattajia erilaisia. Toiset osaavat hallita tunteitaan ja jaksavat keksiä erilaisia tapoja puhua ja kasvattaa. Miettimällä asioita ja erilaisia tilanteita jo etukäteen, vältytään monelta episodilta.

      Jokainen lapsi kai vanhempiaan rakastaa ja on lojaali yllättävänkin rajujen kohtelujen jälkeen. Pahimmistakin lapsuuden traumoista voi selvitä, mutta itse en uskaltaisi ottaa pienintäkään riskiä uhata lasteni tulevaisuutta. Mutta ei kyllä muutenkaan ole tullut mieleenkään käsiksi käydä, se on meillä jonkin sortin "itsestään selvyys". Varmasti miettisin sen jälkeen, kuinka huonoksi lapsi on itsensä kokenut ja miten se vaikuttaa hänen itsetuntoon ja mahdollisuuksiinsa.
      Traumoja en ensimmäisenä maalailisi seinille, mutta on sitä pienempiäkin asioita, joita en lapselleni tieten tahtoen aiheuttaisi.

    • irra

      Olen sanut lapsena jokusen kerran luunappeja ja joskus remmillä uhkailua. Silloin tällöin minut myös retuutettiin hiuksista ja vaatteista huoneeseeni häpeämään.

      Mitään traumoja ei ole noista jäänyt, välini vanhempiini ovat todella hyvät. Ihan aiheestahan minua on kuritettu, mutta omien lasteni kohdalla toivon kuitenkin pystyväni toimimaan ilman fyysistä kuritusta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos lapsi toimittuaan todella väärin ei usko puhetta eikä mitään muitakaan vanhemman yrityksiä saada hänet ruotuun, esimerkiksi luunapin antaminen ei lasta vahingoita millään tavalla.
      Kunnon "hakkaaminen" on sitten aivan eri asia.

      • lipasta

        Odotahan vain, kohta saat kuulla että sinulla kyllä on traumoja lapsuutesi luunapista, et vain tunnusta sitä koska luunapin saanti oli niin järkyttävä kokemus että alitajuntasi kieltää asian koko vakavuuden.


      • mestari..?
        lipasta kirjoitti:

        Odotahan vain, kohta saat kuulla että sinulla kyllä on traumoja lapsuutesi luunapista, et vain tunnusta sitä koska luunapin saanti oli niin järkyttävä kokemus että alitajuntasi kieltää asian koko vakavuuden.

        ???


      • ???
        lipasta kirjoitti:

        Odotahan vain, kohta saat kuulla että sinulla kyllä on traumoja lapsuutesi luunapista, et vain tunnusta sitä koska luunapin saanti oli niin järkyttävä kokemus että alitajuntasi kieltää asian koko vakavuuden.

        Mietin, että mistähän johtuu että sana trauma esiintyy pääsääntöisesti ruumiillista kurituksesta "nauttineiden" kirjoituksissa? Harvoin, jos koskaan, sitä sanaa käyttävät ilman ruumiillista kuritusta pärjäävät.


      • tuosta
        mestari..? kirjoitti:

        ???

        sitten kuka. Aiempia ed. kaltaisia keskusteluja seuratessa on tullut todettua miten tämän aiheen keskustelut tuppaavat menemään.

        Eiköhän kannata antaa olla koko aiheen käsittely jo.


      • tästäkään
        ??? kirjoitti:

        Mietin, että mistähän johtuu että sana trauma esiintyy pääsääntöisesti ruumiillista kurituksesta "nauttineiden" kirjoituksissa? Harvoin, jos koskaan, sitä sanaa käyttävät ilman ruumiillista kuritusta pärjäävät.

        Keskustelujen kulkua seuratessa tulee kyllä ilmi että sanaa trauma-käytetään kun ruumiillista kuria ei ole koskaan koettu eikä käytetty.


      • Aija
        tästäkään kirjoitti:

        Keskustelujen kulkua seuratessa tulee kyllä ilmi että sanaa trauma-käytetään kun ruumiillista kuria ei ole koskaan koettu eikä käytetty.

        Olisi kiva jos laittaisit jostain tälläisestä keskustelusta linkin! Kun en itse ole törmännyt kuin ehkä kerran tai kaksi ja silloinkin sana esiintynyt rankemman laadun pahoinpitelyn yhteydessä.
        Siis tosi monta kertaa kyllä olen lukenut: "turha vouhottaa idioottien, että jotain traumoja olisin saanut. Mun vanhemmat on huippuja!"
        Mutta en koskaan: "jos annat lapsellesi luunapin, hän saa traumoja".


      • rastiin
        Aija kirjoitti:

        Olisi kiva jos laittaisit jostain tälläisestä keskustelusta linkin! Kun en itse ole törmännyt kuin ehkä kerran tai kaksi ja silloinkin sana esiintynyt rankemman laadun pahoinpitelyn yhteydessä.
        Siis tosi monta kertaa kyllä olen lukenut: "turha vouhottaa idioottien, että jotain traumoja olisin saanut. Mun vanhemmat on huippuja!"
        Mutta en koskaan: "jos annat lapsellesi luunapin, hän saa traumoja".

        itse en ole nähnyt tuollaisessa yhteydessä kertaakaan. En linkittele, rouva on hyvä vaan ja plaraa vähän taaksepäin näitä samoja jauhantoja. Siellä niitä on, varmoja vakuutteluja toisten traumoista :) huvittavaa todellakin. Aihe niin loppuun kaluttu, että päätän tämän puolestani tähän.


      • läheltä
        rastiin kirjoitti:

        itse en ole nähnyt tuollaisessa yhteydessä kertaakaan. En linkittele, rouva on hyvä vaan ja plaraa vähän taaksepäin näitä samoja jauhantoja. Siellä niitä on, varmoja vakuutteluja toisten traumoista :) huvittavaa todellakin. Aihe niin loppuun kaluttu, että päätän tämän puolestani tähän.

        Ihan tästä samaisesta ketjusta poimin seuraavan irran kirjoittaman:
        "Olen sanut lapsena jokusen kerran luunappeja ja joskus remmillä uhkailua. Silloin tällöin minut myös retuutettiin hiuksista ja vaatteista huoneeseeni häpeämään.
        Mitään traumoja ei ole noista jäänyt, välini vanhempiini ovat todella hyvät."

        Että tässä "tuollainen yhteys" ja näitä löytyy MONTA arkistosta!
        En siis puhu lämpimikseni vaan perustelen myös väitteeni rouvalle.
        Ne kirjoitukset, joissa ei ruumiillista kuritusta nähdä positiivisessa mielessä ja puhuttaisiin traumojen aiheuttamisesta, ovat sen sijaan edelleen hukassa minulta.. Kerro toki jos löydät! Siis JOS.. Minäkin olen Ruotsin kuningas niin kauan kun ei toisin todisteta. ;)


      • näköjään ympyrää
        läheltä kirjoitti:

        Ihan tästä samaisesta ketjusta poimin seuraavan irran kirjoittaman:
        "Olen sanut lapsena jokusen kerran luunappeja ja joskus remmillä uhkailua. Silloin tällöin minut myös retuutettiin hiuksista ja vaatteista huoneeseeni häpeämään.
        Mitään traumoja ei ole noista jäänyt, välini vanhempiini ovat todella hyvät."

        Että tässä "tuollainen yhteys" ja näitä löytyy MONTA arkistosta!
        En siis puhu lämpimikseni vaan perustelen myös väitteeni rouvalle.
        Ne kirjoitukset, joissa ei ruumiillista kuritusta nähdä positiivisessa mielessä ja puhuttaisiin traumojen aiheuttamisesta, ovat sen sijaan edelleen hukassa minulta.. Kerro toki jos löydät! Siis JOS.. Minäkin olen Ruotsin kuningas niin kauan kun ei toisin todisteta. ;)

        millähänlailla tuo liittyi siihen, että käydyissä keskusteluissa on ulkopuolisten taholta ilmennyt tiukkaa väittämää kertojan (tiedostamattomista) traumoista? Ei millään, ei kelpaa, sori :)


      • kurituksesta

        Muakin on "pölläytetty" tukasta, luunappeja tullut ja pari kertaa selkäänikin saanut, eikä traumoja ole jäänyt. Aina olen syyn tiennyt, ja rangaistuksesta on puhuttu ja puitu läpi.

        Fyysinen väkivalta, aikuisen "pinnan palaminen", alistaminen tms. ovat aina asia erikseen. Ne eivät kuulu kasvatukseen tai lasten hoitoon.

        Itse on lastenhoitaja, ja en tietenkään fyysisesti rankaise lapsia. Mutta muutaman kerran on tullut mieleen 1-2v lapsen kanssa esim luunappien tehokkuus. Muistaa varmasti paremmin luunapin kuin kiellon olla koskettematta kuumaan levyyn (tietty oppii kun polttanut kämmenensä..) tai kevyen tukkapöllyn juostessaan tielle kielloista huolimatta (auton alle jäätyään voi olla myöhäistä oppia..)

        Mielestäni aikuisen tehtävä on suojella säännöillä ja rangaistuksilla lasta, esim turvallisuus yms.

        Murrosikäiseen tuskin kuitenkaan tehoaa luunapit enää, mutta silloin pitäisi ollakin jo luotu se luottamus että vanhemmat ovat aikuisia jotka tietävät mikä lapselle on turvallista ja hyvää..


      • ......
        näköjään ympyrää kirjoitti:

        millähänlailla tuo liittyi siihen, että käydyissä keskusteluissa on ulkopuolisten taholta ilmennyt tiukkaa väittämää kertojan (tiedostamattomista) traumoista? Ei millään, ei kelpaa, sori :)

        Yritänpä vielä selventää mitä tarkoitin ihan alun alkaen: En ole lukenut yhtäkään kirjoitusta, jossa ruumiillista kuritusta kannattamaTON väittäisi ruumiillisen kurituksen aiheuttavan aina traumoja.
        Sen sijaan olen lukenut monta kirjoitusta, jossa ruumiillista kuritusta harjoittavat tai sitä itse saaneet kirjoittavat tyyliin "mulla ei ainakaan ole tullut mitään traumoja".
        Pointti on se, että jostain syystä sana trauma otetaan esiin aina ruumiillisen kurituksen kannattajien taholta.
        Ja sen todistaa tuo antamani esimerkki. Kirjoittaja vannottaa ettei ole saanut traumoja, kukaan ei tosian sellaista ole väittänytkään..

        Täytyykö teon aiheuttaa traumoja ollakseen tuomittava tai väärä?


      • pyörii tosiaan
        ...... kirjoitti:

        Yritänpä vielä selventää mitä tarkoitin ihan alun alkaen: En ole lukenut yhtäkään kirjoitusta, jossa ruumiillista kuritusta kannattamaTON väittäisi ruumiillisen kurituksen aiheuttavan aina traumoja.
        Sen sijaan olen lukenut monta kirjoitusta, jossa ruumiillista kuritusta harjoittavat tai sitä itse saaneet kirjoittavat tyyliin "mulla ei ainakaan ole tullut mitään traumoja".
        Pointti on se, että jostain syystä sana trauma otetaan esiin aina ruumiillisen kurituksen kannattajien taholta.
        Ja sen todistaa tuo antamani esimerkki. Kirjoittaja vannottaa ettei ole saanut traumoja, kukaan ei tosian sellaista ole väittänytkään..

        Täytyykö teon aiheuttaa traumoja ollakseen tuomittava tai väärä?

        olet ilmeisesti lukenut ihan eri ketjuja
        tai et vastaavia ketjuja ollenkaan

        ihan väitämääsi päinvastaista kerrontaa löydät kyllä jos menet selaamaan näiden aiheiden ketjuja ja jos asia noin vaivaa mieltäsi, suosittelen että käyt niitä lukemassa niin pääset piinasta

        jos ei kiinnosta, älä ota stressiä


      • he..
        pyörii tosiaan kirjoitti:

        olet ilmeisesti lukenut ihan eri ketjuja
        tai et vastaavia ketjuja ollenkaan

        ihan väitämääsi päinvastaista kerrontaa löydät kyllä jos menet selaamaan näiden aiheiden ketjuja ja jos asia noin vaivaa mieltäsi, suosittelen että käyt niitä lukemassa niin pääset piinasta

        jos ei kiinnosta, älä ota stressiä

        Ihmeellistä jankutusta.. Vaikka kaiken pystyisit todistamaan hyvin yksinkertaisesti; laittamalla linkin. Mutta jos et pysty niin..

        En tiedä mikä piina sinulla nyt on, mutta ihme ja kumma sinä olet vastannut aivan yhtä monta kertaa minulle kuin minä sinulle.. Että eläpä nyt kuvittele olevasi jotenkin "parempi"..


    • Nitta

      Minua ei kuritettu ruumiillisesti, eikä sitä tehdä meilläkään.
      En koe siihen mitään tarvetta. Lapsi ei ole mikään mystinen olento, vaan ihminen, kuten me vanhemmatkin.

    • Tuulia

      sain osakseni. Isä veti joskus jopa tukasta raahaten omaan huoneeseen. Vyöllä annetiin kurinpalautusta, kun mikään muu ei enään auttanut.

      Nyt vanhempana en tunne katkeruutta, päinvastoin. Olen jo useamman kerran sanonut ääneen, että olisi isä silloin kurittanut useammin, niin minustakin olisi saattanut tulla hieman nöyrempi ja elämä olisi varmasti tänä päivänä paljon helpompaa. Kurja, tottelematon luonne korjaantuu kurituksella ei päätä paijaten.

      Omien lapsieni kohdalla olen onneksi päässyt helpolla, pelkkä puhuminen on riittänyt.
      Kyllä se vaan on niin, että ne jotka huutavat pehmeiden keinojen puolesta, eivät ole koskaan ilkikurista lasta nähneetkään, siitä olen aivan varma!

      • Jihuuu

        ..se, että ajattelet että sinua olisi pitänyt kurittaa fyysisesti useammin. Oletko miettinyt, että vanhempiesi olisi kenties pitänyt enemmän käyttää niitä muita kasvatuksellisia keinoja ja sitä vanhemman valtaa, ilman fyysistä kosketusta.

        Minua on kuritettu pienenä kovasti, niin remmillä, risulla, luunapeilla kuin tukkapöllylläkin joka käytännössä oli hiusten irti repimistä päästä. Silti vielä vuosien kuluttua, kun en enää asunut kotona, minusta vanhempani puhuivat sävyyn, että "siinä on tulos kun ei ole tarpeeksi annettu tukkapöllyä". Ei tarpeeksi??? No, tuskin tarvitsee tarkentaa että kyseessä ovat henkisesti sairaat yksilöt. Enpä ole käynyt kotona sen jälkeen kun sieltä pois pääsin. Siellä sai huudot ja selkäänsä maitolasin kaatumisestakin. Vaikkeivat kaikki tukistajat ja luunapin antajat tietysti olekaan ihan samanlaisia hulluja, silti se fyysinen kuritus on osoitus siitä, ettei omaa muita keinoja lapsen kasvattamiseen. Puhuminen auttaa - puhumistakin on monenlaista ja sitä, miten asiat lapselle esittää. Vaikkei koiraa voi suoranaisesti ihmislapseen verratakaan, niin onhan sekin tosiasia että koira ei fyysisellä kurituksella opi muuta kuin pelkäämään. Toiset saavat koiransa tottelemaan ihan pelkällä puheellakin. Joten mistähän mahtaisi johtua jos omat lapset ei puhetta tottele.. peilikuvasta? Ei tarvitse kenenkään sanoa, etten tiedä asiasta mitään kun minulla ei ole lapsia. Olen kuitenkin itse ollut lapsi ja ihan perustellut kiellot olisivat varmasti toimineet. Tuskin tarvitsee edes vastata, aionko kurittaa omia lapsiani fyysisesti. Piste.


      • Jihuuu
        Jihuuu kirjoitti:

        ..se, että ajattelet että sinua olisi pitänyt kurittaa fyysisesti useammin. Oletko miettinyt, että vanhempiesi olisi kenties pitänyt enemmän käyttää niitä muita kasvatuksellisia keinoja ja sitä vanhemman valtaa, ilman fyysistä kosketusta.

        Minua on kuritettu pienenä kovasti, niin remmillä, risulla, luunapeilla kuin tukkapöllylläkin joka käytännössä oli hiusten irti repimistä päästä. Silti vielä vuosien kuluttua, kun en enää asunut kotona, minusta vanhempani puhuivat sävyyn, että "siinä on tulos kun ei ole tarpeeksi annettu tukkapöllyä". Ei tarpeeksi??? No, tuskin tarvitsee tarkentaa että kyseessä ovat henkisesti sairaat yksilöt. Enpä ole käynyt kotona sen jälkeen kun sieltä pois pääsin. Siellä sai huudot ja selkäänsä maitolasin kaatumisestakin. Vaikkeivat kaikki tukistajat ja luunapin antajat tietysti olekaan ihan samanlaisia hulluja, silti se fyysinen kuritus on osoitus siitä, ettei omaa muita keinoja lapsen kasvattamiseen. Puhuminen auttaa - puhumistakin on monenlaista ja sitä, miten asiat lapselle esittää. Vaikkei koiraa voi suoranaisesti ihmislapseen verratakaan, niin onhan sekin tosiasia että koira ei fyysisellä kurituksella opi muuta kuin pelkäämään. Toiset saavat koiransa tottelemaan ihan pelkällä puheellakin. Joten mistähän mahtaisi johtua jos omat lapset ei puhetta tottele.. peilikuvasta? Ei tarvitse kenenkään sanoa, etten tiedä asiasta mitään kun minulla ei ole lapsia. Olen kuitenkin itse ollut lapsi ja ihan perustellut kiellot olisivat varmasti toimineet. Tuskin tarvitsee edes vastata, aionko kurittaa omia lapsiani fyysisesti. Piste.

        ..olen kyllä sellaisia nähnyt ja sen huomaa hyvin nopeasti vanhempien käytöksestä, missä on vika ettei lapsi tottele. Ei osata pitää kuria. Ja kurinpito ei ole fyysistä rankaisemista.


      • Tuulia
        Jihuuu kirjoitti:

        ..olen kyllä sellaisia nähnyt ja sen huomaa hyvin nopeasti vanhempien käytöksestä, missä on vika ettei lapsi tottele. Ei osata pitää kuria. Ja kurinpito ei ole fyysistä rankaisemista.

        Toivon totisesti, että saat joskus hankalan paketin työstettäväksesi, niin ehkä tiedät silloin mitä puhut. Yleistäminen kun on aina niin helppoa.

        Lisäys omaani: minulla on erinomaiosen hyvät välit isääni, enkä muistele kurinpitoani mitenkään katkerasti. Mutta meitä on monia: on henkisesti herkempiä ja vahvempia. Eli jokainen vanhempi varmasti tietää mikä on omalle yksilölliselle lapselle parempaa. Minä luotan omalla kokemuspohjallani siihen.

        Jeesustelu voi minun puolestani jo loppua!


      • se lapsi

        sitten tulee ilkikuriseksi?


      • Tuulia
        se lapsi kirjoitti:

        sitten tulee ilkikuriseksi?

        Jotkut saattaa olla sitä jo syntyessään, niin kuin olin minäkin. Enkä ole tätä kuullut sadistisilta kasvattajilta, vaan rakastavilta vanhemmiltani. Vai luuletko tosiaan, että kaikki lapset syntyvät enkeleinä ilman geeni-pirtelöitä ja muokkaantuvat tästä vain pahojen vanhempien huostassa ilkeiksi ja vaikeiksi lapsiksi. Näin kai moni prinsessasatunsa lukenut luulee.....


      • realisti
        Tuulia kirjoitti:

        Jotkut saattaa olla sitä jo syntyessään, niin kuin olin minäkin. Enkä ole tätä kuullut sadistisilta kasvattajilta, vaan rakastavilta vanhemmiltani. Vai luuletko tosiaan, että kaikki lapset syntyvät enkeleinä ilman geeni-pirtelöitä ja muokkaantuvat tästä vain pahojen vanhempien huostassa ilkeiksi ja vaikeiksi lapsiksi. Näin kai moni prinsessasatunsa lukenut luulee.....

        Vai voi vauva olla jo syntyessään ilkikurinen. Hah, tää oli kyllä paras vitsi vuosiin!
        Tottakai ihanat vanhempasi sanonut sinun ollaan "vaikea" jo syntyessäsi, sehän on oikeutus heidän teoilleen! Kukas se nyt kulkeekaan vaaleanpunaiset lasit päässään?
        Sinähän tuon kirjoitit, "lapset muokkaantuvat tästä vain pahojen vanhempien huostassa ilkeiksi ja vaikeiksi lapsiksi", en minä.


      • Tuulia
        realisti kirjoitti:

        Vai voi vauva olla jo syntyessään ilkikurinen. Hah, tää oli kyllä paras vitsi vuosiin!
        Tottakai ihanat vanhempasi sanonut sinun ollaan "vaikea" jo syntyessäsi, sehän on oikeutus heidän teoilleen! Kukas se nyt kulkeekaan vaaleanpunaiset lasit päässään?
        Sinähän tuon kirjoitit, "lapset muokkaantuvat tästä vain pahojen vanhempien huostassa ilkeiksi ja vaikeiksi lapsiksi", en minä.

        Kirjoitin ylös yleisen tietämättömien ajatuksen, mitä ole saanut itsekin monesti kuulla. Tiesitkö, että geenitkin vaikuttavat käytösmalleihin?

        Lapsi voi olla hankala, huolimatta siitä miten oikein ja ihanteellisesti lasta hoivaakaan. Tää oli kyllä itsestään selvin asia mitä olen joutunut koskaan kenellekään toteamaan. Mutta muumi-maailman asukkaille ei kai heti valkene.......


      • outo tapa..
        Tuulia kirjoitti:

        Kirjoitin ylös yleisen tietämättömien ajatuksen, mitä ole saanut itsekin monesti kuulla. Tiesitkö, että geenitkin vaikuttavat käytösmalleihin?

        Lapsi voi olla hankala, huolimatta siitä miten oikein ja ihanteellisesti lasta hoivaakaan. Tää oli kyllä itsestään selvin asia mitä olen joutunut koskaan kenellekään toteamaan. Mutta muumi-maailman asukkaille ei kai heti valkene.......

        kirjoittaa toista halventaen ja irvaillen. Miksi?

        Totta kai lapsella on myös ihkaoma luonteensa, mutta että ILKIKURINEN VAUVA? Mietihän nyt vähän..
        Ehkäpä voimakastemperamenttinen, vahva, helposti stressaantuva, herkästi reagoiva, tyytymätön, vilkas.. Mutta että ilkikurinen? Sehän tarkoittaisi, että lapsi pahaa pahuuttaan käyttäytysi kuten käyttäytyy. Ei kai lapsi ole paha?

        Voimakastemperamenttisten, vahvojen, stressaavien, vilkkaiden jne. lasten kanssakin voi oikeasti pärjätä ilman ruumiillista kuritusta. Itsestään selvin asia mitä olen koskaan joutunut kenellekään toteamaan..


      • Tuulia
        outo tapa.. kirjoitti:

        kirjoittaa toista halventaen ja irvaillen. Miksi?

        Totta kai lapsella on myös ihkaoma luonteensa, mutta että ILKIKURINEN VAUVA? Mietihän nyt vähän..
        Ehkäpä voimakastemperamenttinen, vahva, helposti stressaantuva, herkästi reagoiva, tyytymätön, vilkas.. Mutta että ilkikurinen? Sehän tarkoittaisi, että lapsi pahaa pahuuttaan käyttäytysi kuten käyttäytyy. Ei kai lapsi ole paha?

        Voimakastemperamenttisten, vahvojen, stressaavien, vilkkaiden jne. lasten kanssakin voi oikeasti pärjätä ilman ruumiillista kuritusta. Itsestään selvin asia mitä olen koskaan joutunut kenellekään toteamaan..

        Vilkkaiden ja pahansuopaisten lasten kanssa voi JOKU pärjätä ilman kuritusta, mutta kaikki eivät kai ole yli-ihmisiä. Ja muistetaan nyt kuitenkin vielä se tosiasia, että lapset ovat yksilöitä, niinkuin aikuisetkin.

        Toista ihmistä ja hänen kasvatustapojaan on kunnioitettu vuosisatoja ilman että ollaan lähdetty lokeroimaan ja yleistämään.

        Juuri tämä järjetön keskustelu lapsen kurittamisesta on saanut aikaan sen, että nuoret koululaiset voivat räkiä opettajiaan päin namaa ilman mitään toivoakaan kurista. Kaikille kun ei oikeasti puhe auta, vaikka kuinka nuppitohtorin välkkyjä ohjeita käyttäisikin.

        Käsittömätöntä mitä yllemmyydentuntoa ihmiset voivatkin saada siitä, että voivat osoittaa toiselle nuhdesaarnojaan. Kirkot ovat avoinna sunnuntaisin, vapaita paikkoja varmasti riittää....


      • surusilmä
        Tuulia kirjoitti:

        Vilkkaiden ja pahansuopaisten lasten kanssa voi JOKU pärjätä ilman kuritusta, mutta kaikki eivät kai ole yli-ihmisiä. Ja muistetaan nyt kuitenkin vielä se tosiasia, että lapset ovat yksilöitä, niinkuin aikuisetkin.

        Toista ihmistä ja hänen kasvatustapojaan on kunnioitettu vuosisatoja ilman että ollaan lähdetty lokeroimaan ja yleistämään.

        Juuri tämä järjetön keskustelu lapsen kurittamisesta on saanut aikaan sen, että nuoret koululaiset voivat räkiä opettajiaan päin namaa ilman mitään toivoakaan kurista. Kaikille kun ei oikeasti puhe auta, vaikka kuinka nuppitohtorin välkkyjä ohjeita käyttäisikin.

        Käsittömätöntä mitä yllemmyydentuntoa ihmiset voivatkin saada siitä, että voivat osoittaa toiselle nuhdesaarnojaan. Kirkot ovat avoinna sunnuntaisin, vapaita paikkoja varmasti riittää....

        Uskon, että vanhempasi ovat kurittaneet sinua lapsena fyysisesti. Mutta sitä en usko, että kukaan on syntymästään saakka niin paha, että pitää hakkaamalla ja tukistamalla kurittaa.
        Ei kukaan.
        Toiseksi, fyysistä kurittamista on monelaista. Toiset pitävät tukasta senverran, että justiin ja justiin tuntuu jossain. Ja sitten toiset pyörittävät ja repivät niin, että hiuksia irtoaa tukoittain. Ja tukistettavaa viedään ympäri huonetta niin, etteivät jalat tahdo lattiaa tavata.
        Remmiä tai risuja voi antaa myös hiljaa räpsimällä takapuoleen, tai sitten niin, että hakataan vaikkapa muoviputken palalla pitkin kinttuja, niin kovaa kun lähtee, minuutti tolkulla.
        Seurauksena valkoiset palot, jotka muuttuvat punaisesta siniseen...ja se tuska, päiväkausien tuska.
        Ja sinä sanot, että siitä ei jää traumoja, eikä pahoja muistoja, ja välit vanhempiisi säilyivät hyvinä .
        Tiedätkö miksi ?
        Siksi, ettei vanhempasi lyöneet sinua tarpeeksi kovaa, eivät ilenneet.

        Minulla oli vanhemmat, jotka ilkesivät.


      • Pikkupirujako?
        outo tapa.. kirjoitti:

        kirjoittaa toista halventaen ja irvaillen. Miksi?

        Totta kai lapsella on myös ihkaoma luonteensa, mutta että ILKIKURINEN VAUVA? Mietihän nyt vähän..
        Ehkäpä voimakastemperamenttinen, vahva, helposti stressaantuva, herkästi reagoiva, tyytymätön, vilkas.. Mutta että ilkikurinen? Sehän tarkoittaisi, että lapsi pahaa pahuuttaan käyttäytysi kuten käyttäytyy. Ei kai lapsi ole paha?

        Voimakastemperamenttisten, vahvojen, stressaavien, vilkkaiden jne. lasten kanssakin voi oikeasti pärjätä ilman ruumiillista kuritusta. Itsestään selvin asia mitä olen koskaan joutunut kenellekään toteamaan..

        ... ottamatta kantaa itse keskustelun aiheeseen - kurittaako fyysisesti vai ei - totean vain, että minä taas ajatteleen lasten olevan pohjimmiltaan aika pahantahtoisia. Mikä näkyy hyvin mm. siinä, että ns. kasvattamattomista lapsista tulee pääsääntöisesti "pahoja" - toisten kiusaajia, toisten omaisuuden särkijöitä, varkaita, valehtelijoita jne. Samoin se näkyy siinäkin, jos jätät vaikka kaksi "normaalia" pikkulasta kahden kesken samaan huoneeseen, kohta jompi kumpi kumauttaa toista, tönäisee nurin tai jotain keksii jotain muuta kieroa toisen pään menoksi...


      • kun..
        Tuulia kirjoitti:

        Vilkkaiden ja pahansuopaisten lasten kanssa voi JOKU pärjätä ilman kuritusta, mutta kaikki eivät kai ole yli-ihmisiä. Ja muistetaan nyt kuitenkin vielä se tosiasia, että lapset ovat yksilöitä, niinkuin aikuisetkin.

        Toista ihmistä ja hänen kasvatustapojaan on kunnioitettu vuosisatoja ilman että ollaan lähdetty lokeroimaan ja yleistämään.

        Juuri tämä järjetön keskustelu lapsen kurittamisesta on saanut aikaan sen, että nuoret koululaiset voivat räkiä opettajiaan päin namaa ilman mitään toivoakaan kurista. Kaikille kun ei oikeasti puhe auta, vaikka kuinka nuppitohtorin välkkyjä ohjeita käyttäisikin.

        Käsittömätöntä mitä yllemmyydentuntoa ihmiset voivatkin saada siitä, että voivat osoittaa toiselle nuhdesaarnojaan. Kirkot ovat avoinna sunnuntaisin, vapaita paikkoja varmasti riittää....

        SINÄ et siihen pysty, niin siihen pystyvän on oltava yli-ihminen?
        Heh heh hee......

        Ikävä tuottaa pettymys... Jos lapsi räkii opettajaa päin naamaa, se tarkoittaa, että lasta ei ole osattu kasvattaa. Sitä se ei todista etteikö lapsi olisi ruumiillista kuritusta voinut saada! Omalla luokallani oli aikoinaan poika, joka käyttäytyi todella rumasti opettajia kohtaan. Yllättävää, että hänellä oli kotona isä joka käyttäytyi todella rumasti (selkäsaunoja ym. muuta "mukavaa") poikaansa kohtaan.
        Että eläpä Yleistä ja Lokeroi..


      • Wenlock
        Pikkupirujako? kirjoitti:

        ... ottamatta kantaa itse keskustelun aiheeseen - kurittaako fyysisesti vai ei - totean vain, että minä taas ajatteleen lasten olevan pohjimmiltaan aika pahantahtoisia. Mikä näkyy hyvin mm. siinä, että ns. kasvattamattomista lapsista tulee pääsääntöisesti "pahoja" - toisten kiusaajia, toisten omaisuuden särkijöitä, varkaita, valehtelijoita jne. Samoin se näkyy siinäkin, jos jätät vaikka kaksi "normaalia" pikkulasta kahden kesken samaan huoneeseen, kohta jompi kumpi kumauttaa toista, tönäisee nurin tai jotain keksii jotain muuta kieroa toisen pään menoksi...

        En tunne kyseistä tutkimusta, mutta tuo on helppo uskoa. Siis tuo, että kasvattamatta jääneet lapset ajautuvat esim. rikoksen tekijöiksi.
        Kasvattamattomuutta ei kuitenkaan pidä rinnastaa neutraaliuteen. Kasvattamattomuus tarkoittaa hyvin pitkälti välinpitämättömyyttä. Toisin sanoen ei voi ajatella kasvattamattoman lapsen luonteen kehittyvän jotenkin neutraalissa ilmapiirissä, päinvastoin. Kasvattamaton koti antaa jatkuvasti lapselle negatiivisia viestejä: "en halua olla kanssasi", "tee mitä haluat, en välitä", "minua ei kiinnosta miltä sinusta tuntuu"..

        Se miksi kaksi "normaalia" pikkulasta tönivät toisiaan ei juonna pahuudesta.. Sillekin löytyy kehityspsykologiasta ihan toinen selitys. Tietysti jos sinulla on validimpaa tietoutta asiasta..?


      • Tuulia
        kun.. kirjoitti:

        SINÄ et siihen pysty, niin siihen pystyvän on oltava yli-ihminen?
        Heh heh hee......

        Ikävä tuottaa pettymys... Jos lapsi räkii opettajaa päin naamaa, se tarkoittaa, että lasta ei ole osattu kasvattaa. Sitä se ei todista etteikö lapsi olisi ruumiillista kuritusta voinut saada! Omalla luokallani oli aikoinaan poika, joka käyttäytyi todella rumasti opettajia kohtaan. Yllättävää, että hänellä oli kotona isä joka käyttäytyi todella rumasti (selkäsaunoja ym. muuta "mukavaa") poikaansa kohtaan.
        Että eläpä Yleistä ja Lokeroi..

        Again: Kirkot ovat avoinna sunnuntaisin, vapaita paikkoja varmasti riittää....


      • muutetaan lyömällä?
        Tuulia kirjoitti:

        Kirjoitin ylös yleisen tietämättömien ajatuksen, mitä ole saanut itsekin monesti kuulla. Tiesitkö, että geenitkin vaikuttavat käytösmalleihin?

        Lapsi voi olla hankala, huolimatta siitä miten oikein ja ihanteellisesti lasta hoivaakaan. Tää oli kyllä itsestään selvin asia mitä olen joutunut koskaan kenellekään toteamaan. Mutta muumi-maailman asukkaille ei kai heti valkene.......

        Ilkikurisuus ja luonteenpiirteet ovat geeneissä?
        Geenit vaikuttavat käytökseen?

        Miten perustelet lyömisen? Muuttaako iskut geenejä vai miten toimii?
        Ei tällaisella muumimammalla todellakaan geenioppi ole hallussa.


      • helppo
        Tuulia kirjoitti:

        Again: Kirkot ovat avoinna sunnuntaisin, vapaita paikkoja varmasti riittää....

        kuitata kun viisaus loppuu..


      • marke
        kun.. kirjoitti:

        SINÄ et siihen pysty, niin siihen pystyvän on oltava yli-ihminen?
        Heh heh hee......

        Ikävä tuottaa pettymys... Jos lapsi räkii opettajaa päin naamaa, se tarkoittaa, että lasta ei ole osattu kasvattaa. Sitä se ei todista etteikö lapsi olisi ruumiillista kuritusta voinut saada! Omalla luokallani oli aikoinaan poika, joka käyttäytyi todella rumasti opettajia kohtaan. Yllättävää, että hänellä oli kotona isä joka käyttäytyi todella rumasti (selkäsaunoja ym. muuta "mukavaa") poikaansa kohtaan.
        Että eläpä Yleistä ja Lokeroi..

        Monesti voi olla niinkin, että hakattu lapsi on sitten sen "villimpi" kodin ulkopuolella, ja ilkeilee ja purkaa pahaa oloaan esim.koulussa.
        (jatkuu aikuisena)

        Esimerkiksi tämä Tuulia, kuritettu pienenä ja nyt vastailee rumasti ja nokkavasti kaikille, jotka ovat erimieltä.
        Jos naamatusten tulisi, niin räkisikö päälle, en tiedä..


      • Tuulia
        helppo kirjoitti:

        kuitata kun viisaus loppuu..

        Lukko päässänsä liikkuvien kanssa kun ei tarvitse keskustella, se ei vie mihinkään!!!


      • Tuulia
        marke kirjoitti:

        Monesti voi olla niinkin, että hakattu lapsi on sitten sen "villimpi" kodin ulkopuolella, ja ilkeilee ja purkaa pahaa oloaan esim.koulussa.
        (jatkuu aikuisena)

        Esimerkiksi tämä Tuulia, kuritettu pienenä ja nyt vastailee rumasti ja nokkavasti kaikille, jotka ovat erimieltä.
        Jos naamatusten tulisi, niin räkisikö päälle, en tiedä..

        Tässä sulle villiä: en jaksa keskutella äärilaita-ihmisten kanssa, jotka eivät kykene ajattelemaan muuten kuin suoraviivaisesti tai pykäliin vedoten.

        Elämä on hienoimmillaan soveltamista, ei ahdistuneiden mamujen saarnoja toisille.

        Käyhän katsomassa kirjoitus naisten välisestä kilpailusta.


      • sitten
        Tuulia kirjoitti:

        Lukko päässänsä liikkuvien kanssa kun ei tarvitse keskustella, se ei vie mihinkään!!!

        yksinpuhelusi! Vai oletko kenties niin pyhä, että voit toisia diagnosoida ja nimitellä..?


      • sinä
        Tuulia kirjoitti:

        Tässä sulle villiä: en jaksa keskutella äärilaita-ihmisten kanssa, jotka eivät kykene ajattelemaan muuten kuin suoraviivaisesti tai pykäliin vedoten.

        Elämä on hienoimmillaan soveltamista, ei ahdistuneiden mamujen saarnoja toisille.

        Käyhän katsomassa kirjoitus naisten välisestä kilpailusta.

        olet toisia nimittelemään ja diagnosoimaan?


      • Tuulia
        sitten kirjoitti:

        yksinpuhelusi! Vai oletko kenties niin pyhä, että voit toisia diagnosoida ja nimitellä..?

        Ei vaan minulla on mamutauti, joka oireilee tarpeena sanoa viimeinen sana! hahhhaaaaa....

        Mukavaa kevättä sinulle!


      • sanani:
        Tuulia kirjoitti:

        Ei vaan minulla on mamutauti, joka oireilee tarpeena sanoa viimeinen sana! hahhhaaaaa....

        Mukavaa kevättä sinulle!

        Kiitos samoin!


      • Tuulia
        sanani: kirjoitti:

        Kiitos samoin!

        Kiitos! Osaathan sinäkin käyttäytyä :)


    • pieksetty

      ilman syytä. Milloin tuli nahkaremmistä, henkarista, tukkapöllyä,potkimista, hakkaamista jne...
      Itselläni on lapsia ja jo aikaisin päätin etten omia lapsiani koskaan lyö ja sen olen pitänyt ja pidän.
      Juttelemme asiat, tiukan paikan tullen huudamme ja on käytössä toi nurkka, sekä kotiaresti. Ne tehoavat hyvin.
      Selkää sain ensin ja sitten vasta kysyttiin miten asia meni ?
      En puhunut, kun olin jo selkääni saanut, mitä se enään olisi hyödyttänyt ?
      Turhasta sain selkääni, kuten myös veljeni monet kerrat.

    • säikähtelevä

      Minä olen saanut remmistä, hengarista, tukkapöllyä ja vaikka mitä. On siitä kyllä huonot muistot jäänyt, vanhemmilleni en uskalla enään kertoa mitään. Rangaistuksia tuli aivan mitättömistä asioista esim. söin keksin ennen pääruokaa. Nykyään kotiin tullessani pelkään aina, että nyt sieltä tulee huutoa ja rangaistuksia, vaikka ikääkin löytyy. Omat haaveeni esim. ammatista ja asuinpaikastani synnyttivät aina ison riidan. Eivät vanhempani hyväksyneet haluani muuttaa isompaan kaupunkiin tai haaveammattejani.
      Omia lapsiani kasvattaessa aion löytää keinoja asioiden selvittelyyn, en halua heille samaa lapsuutta kuin itselläni oli. Toivottavasti Suomessa aletaan tajuta, että lapset saavat herkästi traumoja. Ei sitä koskaan tiesä miten herkkä lapsi on.

    • Anonyymi

      Kukkahattutädit ja vanhat sedät syyttäköön itseänsä miksi heidän lapsensa ovat parempituloisia kuin he itse. Ei me oltaisi maksettu heille niin hyvää palkkaa ellette olisi heitä hakanneet. Meillä he saavat tehdä niin paljon kuin sielu sietää tekoja joista olette heille satikutia antaneet. Sääli niitä joita emme ole pystyneet palkkaamaan mutta kunnioittaisimme teitä lasten hakkaajiakin enemmän jos maksaisitte edes vahingonkorvausta uhreillenne tai antaisitte meidän tehdä saman teille. Uhriksi joutuneita muistelemme hyvällä mutta piiskaavia henkilöitä pahalla jopa kuoleman jälkeen. Satikutia antaneilla voi olla myös traumoja samoista metodeista, minkä vuoksi ylempiäkään sukupolvia ei muistella hyvällä.

    • Anonyymi

      Minä asuin ennen vanhempieni ja lasteni kanssa samassa talossa ja kun he alkoivat piiskaamaan lastani nostin heitä kohtaan syytteen. Koska se ei mennyt läpi häädin heidät kodistani enkä ole heistä sen jälkeen mitään hyvää puhunut. Yhteyksissä ei olla enää oltu ja jos joku osapuoli ei tästä ota opikseen saa vastata seurauksista.

    • Anonyymi

      Mua on ruumiillisesti kuritettu lapsuudesta lähin.
      Meijän äiti:
      A) uhkasi mua remmillä
      B) repi mua hiuksista
      C) hakkasi mua
      D) pahoinpiteli mua
      F) uhkasi lyödä mua jakkaralla

      Heitti mua enkun kirjalla, repi tuolin mun alta, töni mut maahan ja rutisti mua liian kovaa nii etten saa happee.
      Ja aikuisuudessa ja teiniajalla sama juttu.


      Mun isoveli :

      A) uhkasi mua suljetulla
      B) hakkasi mua
      C) hyökänny muhun joka vuosi
      D) heittänyt mua vanukkapurkilla
      F) moittinut mua

      Hän jatkoi edelleen mua ruummiillista kurinpitoa mikä sisälsi fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Liikaa.
      Sen lisäks on valehdellut musta ja manipuloinut mua tahallaan.

      Mullon yhtäkkii siitä todella pahat traumat.

      Tuntuu et kukaan ei anna mun olla omaitteni ja elää.
      Äiti ja isoveli ei ole tärkeitä mulle.

      Mua on ruumiillisesti kuritettu lapsuudesta lähtien autismista.

      Ne oli sitä mieltä et minua saa pahoinpidellä koska mulla on autismi. Oon todella herkillä ja ahdistunut.

      • Anonyymi

        No en mä nyt oikeesti oo ahdistunut mut vähän suretti. Pahin traumat mut hyvin on selvitty niistä vaikeuksista. Itsepuolustuksin. Laitoin äidin ja veljen kaa välit poikki ja nyt olen vapaa nainen olemaan just sellanen kun olen ilman et joku vetää mua turpaan :)
        Oon nyt vapaa ja onnellinen :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe