MIRJAN TARINA, 2

Kuunkulkija

Kävellessäni Käenkujan jalkakäytävää tunnen ensimmäiset kevään merkit kasvoillani, lempeähkön ilmavirran, hieman kostean. Ajattelin koettuja seikkailuja, nuorukaisena, täällä ja Valkassa, eri puolilla tuota elämän ajan tuttuna pysyneessä kaupungissa, kivikylässä, sanovat muualta tulleet. Ei se ole sitä, onhan se muuttunut, mihin suuntaan sitten…

Mittailen hiekoitettua jalkakäytävää katseellani, kuulen jonkun kauempaa huikkaavan jotain. Nostan katseeni ja näen Mirjan, tunnistan jo kaukaa. Vaalea takki päällä, näin talvella, pysynyt hoikkana huomaan, mies olen. Kun kohtaamme, hetki on hiljaisuutta, kai varovaisuutta. Muutama vuosi mennyt.
- Mitäs KK:lle nykyään, avaa sanat varovaisesti.
- Kaikkea samaa ja vähän lisää, vastaan kai vähän empien. Aika vierottaa.
- Sä oot vaan tommonen pitkä vieläkin, ilmaisee vapautuneemmin.
- Ei ole tullut katkaisuhoidossa käytyä, väännän vitsiä, yritän itsekin rentoutua.

Puhellessamme huomaan Mirjan kasvojen olevan terveemmän näköiset kuin silloin, silmissä elämä taas, kai vanhat pahat mielestä poistuneet. Sileää ihoa.
- Arska on kuollut.

Sillä sekunnilla aika pysähtyy. Katson Mirjaa, epätoivoisesti haen jotain sanaa, ei löydy. Ymmärtää sen sanomattakin. Sinivihreät silmät katsovat omiini. Ajatus on avoin.
- Kaatui Tokan Linjan mäessä ja löi päänsä, kuoli sitten sairaalassa. Ei tullut tajuihinsa enää. Kuusi kuukautta sitten.
En vieläkään osaa sanoa mitään järkevää.
- Ootko tullut toimeen, kysyn, kieli ei meinaa liikkua.
- Testamenttasi mulle. Eikä edes kertonut. Se asunto oli sen.
- Mites kolmivuotias, sanon, tajuan kohta että on jo kuuden.
- On iso jo, ihan terve. Ja sain duunipaikan Skattalta. Soitteletko vielä, kysymys yllättää.
- Siitähän ei eroon pääse.

Mirja puhuu mutta mielessä on jotain, jotenkin aavistan, levoton on.
- Saanko kysyä jotain, kysyy ja tietää että voi.
- Tietenkin.
- Mun on aina tehnyt mieli pussata sua, tiesitsä?
- ------ .

Pieni hoikka nainen kietoo kätensä ympärilleni, tuo itsensä lähelle, aivan auki on tuo ihminen, haavoittuva, ei kai mene rikki, käy mielessäni. Pehmeiden varovaisten huulten kosketus Käenkujalla, kivikylässä, alkavan kevään lempeän tuulen alla, aika pysähtyy jo toisen kerran.
Ei siinä ole rakkautta, sellaista mistä laulut tehdään, siinä on toisenlaista, syvää ystävyyttä.
Ajan kuluttua huulet irtaantuvat, hitaasti, ei haluta mennä pidemmälle. Toisenlaiset tähdet varattuna kummallekin. Sen vaan tietää, tuntee.

- Mä olen kiitollinen Arskalle. Se anto mulle rakkautta niin kun pysty, sanoo Mirja. Tarkoittaa mitä sanoo.

Erotessamme vaihdetaan soittolupaukset, kumpikin tietää että ei käy niin, jos tavataan niin tavataan sattumalta, jos koskaan.
Mietin kävikö Mirjalle hyvin, elämä on antaja ja ottaja, pitikö Mirjalta ottaa, taas? Jollekin on kai käynyt ihan hyvinkin. Täällä kivikylässä kohtaloita riittää. Mielessä Mirjan kasvot.
Sekaannun liikenteeseen, ajatukset jo jossain muualla, kauempana.

16

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -minä-

      Tosi elävä ja kaunis kertomus! KIITOS!

      • Kuunkulkija-

        jaksoi lukea loppuun. Saattoi ehkä olla tositarina... kiitos kiitoksista!


      • NoitaNainen
        Kuunkulkija- kirjoitti:

        jaksoi lukea loppuun. Saattoi ehkä olla tositarina... kiitos kiitoksista!

        kertoa koskettavia tarinoita...


      • Kuunkulkija-
        NoitaNainen kirjoitti:

        kertoa koskettavia tarinoita...

        kokemus että välillä tuntuu ihan aidolta...


      • NoitaNainen
        Kuunkulkija- kirjoitti:

        kokemus että välillä tuntuu ihan aidolta...

        on ainoa oikea asia ihmisellä. Pitäkäämme siitä kiinni kynsin hampain :)


      • Kuunkulkija-
        NoitaNainen kirjoitti:

        on ainoa oikea asia ihmisellä. Pitäkäämme siitä kiinni kynsin hampain :)

        elämiin niin välillä tuntuu siltä että aika monella on heille sopimaton elämä. Itsekin haluaisin juuri minulle mittatilaustyönä räätälöidyn elämän jolloin saisin onneni määrän maksimoitua.
        Joku tuttuni esitti kymmenen vuotta sitten idean firmasta joka toimittaa ihan mitä vaan. Sellaisen firman tuotekuvastoon elämät sopisivat aika hyvin. Oikein värikuvina olisi esitelty yksityiskohtaisesti erilaisia elämävaihtoehtoja ja maksuehtoina olisi kalleimmillaan loistavasta elämästä sielun menetys. Huonommista elämistä selviäisi Visakorttia vinguttamalla. Oikein huonot elämät saisi ilmaiseksi itsepalveluna ja kahvit tarjottaisiin vielä päälle.
        Tuli vaan mieleen.


      • NoitaNainen
        Kuunkulkija- kirjoitti:

        elämiin niin välillä tuntuu siltä että aika monella on heille sopimaton elämä. Itsekin haluaisin juuri minulle mittatilaustyönä räätälöidyn elämän jolloin saisin onneni määrän maksimoitua.
        Joku tuttuni esitti kymmenen vuotta sitten idean firmasta joka toimittaa ihan mitä vaan. Sellaisen firman tuotekuvastoon elämät sopisivat aika hyvin. Oikein värikuvina olisi esitelty yksityiskohtaisesti erilaisia elämävaihtoehtoja ja maksuehtoina olisi kalleimmillaan loistavasta elämästä sielun menetys. Huonommista elämistä selviäisi Visakorttia vinguttamalla. Oikein huonot elämät saisi ilmaiseksi itsepalveluna ja kahvit tarjottaisiin vielä päälle.
        Tuli vaan mieleen.

        vaikka itse en vaihtaisi tätä elämää mihinkään. En olisi tämä ihminen joka nyt olen, jos en olisi käynyt kaikkea tuskaa ja kipua..onnea ja iloa lävitse..Olisivatko minun ajatukseni samat.. osaisinko olla nöyrä tämän maailmankaikkeuden edessä..osaisinko antaa rakkautta läheisilleni ja osaisinko tapella itseni kanssa, jos kaikki olisivat kuin tehty.

        Ei silti tuo sinun ajatus on todella hyvä ja moni varmaan toteuttaisi tuota.


      • Kuunkulkija-
        NoitaNainen kirjoitti:

        vaikka itse en vaihtaisi tätä elämää mihinkään. En olisi tämä ihminen joka nyt olen, jos en olisi käynyt kaikkea tuskaa ja kipua..onnea ja iloa lävitse..Olisivatko minun ajatukseni samat.. osaisinko olla nöyrä tämän maailmankaikkeuden edessä..osaisinko antaa rakkautta läheisilleni ja osaisinko tapella itseni kanssa, jos kaikki olisivat kuin tehty.

        Ei silti tuo sinun ajatus on todella hyvä ja moni varmaan toteuttaisi tuota.

        kun ei tiedä onko minun elämäni paras mahdollinen juuri minulle. Aika tyytyväinen olen siihen mutta löytyisikö vielä parempaa? Olisiko ollut vielä parempi, huikaiseva elämänkaari josta en tiedä mitään? Alankin etsimään Elämäntekijää, löytyy varmaan haltijoiden maasta minne jäivät Aukkojen Aukon sulkeutuessa. Nyt on lähdettävä sisäänkäyntiä etsimään... kyllä se vielä löytyy. Missä näkyy Petterin nenä pimeydessä... suunnistan sinne...


      • NoitaNainen
        Kuunkulkija- kirjoitti:

        kun ei tiedä onko minun elämäni paras mahdollinen juuri minulle. Aika tyytyväinen olen siihen mutta löytyisikö vielä parempaa? Olisiko ollut vielä parempi, huikaiseva elämänkaari josta en tiedä mitään? Alankin etsimään Elämäntekijää, löytyy varmaan haltijoiden maasta minne jäivät Aukkojen Aukon sulkeutuessa. Nyt on lähdettävä sisäänkäyntiä etsimään... kyllä se vielä löytyy. Missä näkyy Petterin nenä pimeydessä... suunnistan sinne...

        aina tyytymätön elämäänsä. Tottapuhuen minä haluaisin elää aina kesässä. Vihaan talvea. Ja sitten kun sen ohjelmatoimiston vielä saisin pystyyn, muuta en tarvitsisi. Paitsi sen yhden....

        Muuten se Petterin nenän valo näkyy öisin täällä Kyöpelinvuorella..kjiäh! Tännekkö se aukko johtaa?
        Jaahas täytyykin alkaa virittelemään noita ansaverkkoja, jos sieltä kohta ryntäys tulee.


      • Kuunkulkija-
        NoitaNainen kirjoitti:

        aina tyytymätön elämäänsä. Tottapuhuen minä haluaisin elää aina kesässä. Vihaan talvea. Ja sitten kun sen ohjelmatoimiston vielä saisin pystyyn, muuta en tarvitsisi. Paitsi sen yhden....

        Muuten se Petterin nenän valo näkyy öisin täällä Kyöpelinvuorella..kjiäh! Tännekkö se aukko johtaa?
        Jaahas täytyykin alkaa virittelemään noita ansaverkkoja, jos sieltä kohta ryntäys tulee.

        ja nauran ihmisille jotka hampaat huurussa sanovat "..kyllä on kiva kun on vähän pakkasta ja ilma on niin raikas..." ja posket punaisina koettavat löytää jonnekin ulkoilulenkeille ja ... vihaan... viihhaaaaann!
        Jos minutkin olisi tarkoitettu tänne pakkaseen niin kai tekijäni olisi ymmärtänyt järjestää kunnollisen kokovartalokarvoituksen eikä jättää puolitiehen... kainalokarvat, kaksi rintakarvaa, ihan vähän lisää alempana... pyh ja vielä kerran pyh! Ja vielä tupla pyh pyh!


      • NoitaNainen
        Kuunkulkija- kirjoitti:

        ja nauran ihmisille jotka hampaat huurussa sanovat "..kyllä on kiva kun on vähän pakkasta ja ilma on niin raikas..." ja posket punaisina koettavat löytää jonnekin ulkoilulenkeille ja ... vihaan... viihhaaaaann!
        Jos minutkin olisi tarkoitettu tänne pakkaseen niin kai tekijäni olisi ymmärtänyt järjestää kunnollisen kokovartalokarvoituksen eikä jättää puolitiehen... kainalokarvat, kaksi rintakarvaa, ihan vähän lisää alempana... pyh ja vielä kerran pyh! Ja vielä tupla pyh pyh!

        Tänäänkin töitten jälkeen kolasin tunnin, että sain oven auki...no ei nyt ihan mutta...yäk!!! Ja uutta tulee koko ajan...Kevätkö muka! Shit!!!

        Minä haaveilen Espanjasta tai jostakin mukavasta leppoisasta..villistäkin JA lämpimästä paikasta, jonne muutan eläkeellä TAI HETI kun se lottovoitto tulee ja perustan pienen runokahvilan, jossa soi akustinen kitara joka päivä. Aaaah!

        Voi polosta :o/ vaan kaks rintakarvaa ~~ :o)
        mullei oo ees niitä...eikä kainalossakaan... eikä..paljon.. ööh... :o/..no hiukset lämmittää..
        ...siis saunaan...


      • Kuunkulkija
        NoitaNainen kirjoitti:

        Tänäänkin töitten jälkeen kolasin tunnin, että sain oven auki...no ei nyt ihan mutta...yäk!!! Ja uutta tulee koko ajan...Kevätkö muka! Shit!!!

        Minä haaveilen Espanjasta tai jostakin mukavasta leppoisasta..villistäkin JA lämpimästä paikasta, jonne muutan eläkeellä TAI HETI kun se lottovoitto tulee ja perustan pienen runokahvilan, jossa soi akustinen kitara joka päivä. Aaaah!

        Voi polosta :o/ vaan kaks rintakarvaa ~~ :o)
        mullei oo ees niitä...eikä kainalossakaan... eikä..paljon.. ööh... :o/..no hiukset lämmittää..
        ...siis saunaan...

        Tuli mieleen vaan että minäkin kolasin tänään lunta, en kyllä nähnyt ketään mutta jos olit toisella puolella taloa, meillä soi akustinen flamencokitara melkein joka päivä, minäkin odotan lottovoittoa ja pistin juuri saunan lämpiämään... onko mahdollista että olet toisessa ulottuvuudessa mutta samalla hetkellä kuitenkin samassa paikassa ja lämmittelemme lauteilla samaan aikaan koettaen lepyttää alkavaa flunssaa... alkaa jo vähän taas pelottamaan... äläkä vaan sano että Sinulla on alkava flunssa...


      • NoitaNainen
        Kuunkulkija kirjoitti:

        Tuli mieleen vaan että minäkin kolasin tänään lunta, en kyllä nähnyt ketään mutta jos olit toisella puolella taloa, meillä soi akustinen flamencokitara melkein joka päivä, minäkin odotan lottovoittoa ja pistin juuri saunan lämpiämään... onko mahdollista että olet toisessa ulottuvuudessa mutta samalla hetkellä kuitenkin samassa paikassa ja lämmittelemme lauteilla samaan aikaan koettaen lepyttää alkavaa flunssaa... alkaa jo vähän taas pelottamaan... äläkä vaan sano että Sinulla on alkava flunssa...

        Sanonpa hyvinkin :O) ja kylmä..hrrrh...vaikka tulin saunasta. Sinä se saakeli sieltä nurkan takaa työnsit kaikki lumet takasi mun kolani tielle...kutale...

        Mulla on pari päivää kytenyt flunssan alku..ei vaan puhkee, kun en anna...taistelen vastaan sitä pirulaista.

        ...että asutaanko yhessä...siltä alkaa näyttämään...sulla on kuu mulla maa...

        Huih! Nyt pitää vilkasta kristallipalloa!
        *KÄÄK* sinäkö se oot, joka tuota fazerin sinistä mussuttaa...ja se akustinen...VOIH! nyt meni hermot!


      • Kuunkulkija
        NoitaNainen kirjoitti:

        Sanonpa hyvinkin :O) ja kylmä..hrrrh...vaikka tulin saunasta. Sinä se saakeli sieltä nurkan takaa työnsit kaikki lumet takasi mun kolani tielle...kutale...

        Mulla on pari päivää kytenyt flunssan alku..ei vaan puhkee, kun en anna...taistelen vastaan sitä pirulaista.

        ...että asutaanko yhessä...siltä alkaa näyttämään...sulla on kuu mulla maa...

        Huih! Nyt pitää vilkasta kristallipalloa!
        *KÄÄK* sinäkö se oot, joka tuota fazerin sinistä mussuttaa...ja se akustinen...VOIH! nyt meni hermot!

        siinä on vähän vahvempi maku. Ja siitä saa tehtyä suklaakiisseliä... aaaahh!
        Tulin just saunasta ja on pakko tömähtää sänkyyn. Alkaa väsyttää pientä kulkijaa... flunssainen simmu painuu kiinni... yön tähdet tulevat tilalle.. ja kaiken tämän näkee Uusikuu.... mutta sehän on vasta seuraavassa kertomuksessa.


      • NoitaNainen
        Kuunkulkija kirjoitti:

        siinä on vähän vahvempi maku. Ja siitä saa tehtyä suklaakiisseliä... aaaahh!
        Tulin just saunasta ja on pakko tömähtää sänkyyn. Alkaa väsyttää pientä kulkijaa... flunssainen simmu painuu kiinni... yön tähdet tulevat tilalle.. ja kaiken tämän näkee Uusikuu.... mutta sehän on vasta seuraavassa kertomuksessa.

        nam...minä en nähnyt tähtiäkään.. Kummia unia mulla..lihavia ukkoja..en ala!

        Flunssa alkaa helpottaa..tai sitten pahenee... kylmä on edelleen..eikä kukaan lämmitä :(


    • Zindyg

      todella elävän tuntuinen tarina,,tässä maailmassa kun ei mitään oikeasti pysyvää. niin elävästi toi mieleeni sen erään tapauksen,josta jo jonkin aikaa kulunut,joka ei hellittää meinannut,mutta ihana lukea taas jotakin samantapaista. ehkä elämä taas jossakin päin hymyilisi jos vaan jaksaisi aina katsoa eteenpäin,sinne aurinkoon ja kesään,joka pikkuhiljaa lähestyy..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2826
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe